Gå til innhold

Sigma 50mm HSM f1.4 EX tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge kvaliteten matcher prisen kjøper jeg glatt denne. Kan også bestilles på amazon for $499, men bestiller den nok heller i den lokale fotosjappa. De selger til billigste nettpris i norge... :)

 

Men kommer nok først til å se hvordan den gjør det i test i forhold til nikons 50mm. Er den ikke betydelig bedre bytter jeg heller hus.....

 

Oppbyggningsmessig ser den vel litt tøff ut, 77mm filter, 0,5kg, 9 avrundede blenderblad... ??

Lenke til kommentar

Ingen grunn til hykleri. Prisen er moderat høy og det er intet nytt for helt nye produkter. Kvalitetsmessig så er den nok optisk svært god, byggekvaliteten og fokusringen er nok kjent Sigma EX-stil (mer enn godkjent). Det jeg er mer bekymret over er front/bakfokus og CA.

 

Får vel bare vente til denne kommer. Hvis Nikon ikke lanserer en F/1.2-variant så skal jeg nok snuse på denne ganske så snart. :-)

 

 

sn0dig: Gi deg da. Du betaler en slikk og ingenting for et D40 i dag (2495,- faktisk) og da kan du ikke forvente at kameraet skal ha støtte for skruemotorisert autofokus. :)

Endret av F1_4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi får vente og se hvilke egenskaper før vi dømmer dette objektivet. Det er et DC-objektiv. Dvs det er en tele. Sikkert vanskelig å forstå for de med kun digital erfaring, siden brennvidders relative egenskaper kun regnes om fra crop til FF for dem. For oss som har erfaring med mange systemer er det en annen logikk i det med brennvidder. Vi kaller ikke en Pentax 90mm for 67 en tele. Det er en normal. Vi kaller ikke en 50mm for FF/135-film vidvinkel. Det er en normal.

 

Sigma har tatt konsekvensen av dette, ser det ut for. De har valgt å lage en kort tele til portrettbruk for crop. At det har blitt en 50mm synes jeg er en grei løsning, selv om de gjerne kunne gått opp til 55 eller 60 for min del. I og med at den er laget for crop så er det en helt annen konstruksjon enn Nikon og Canons hauggamle normalobjektiver. Nikon er jo kjent for en heslig boke på sin versjon, og Canons er i alle fall mindre flattegnende enn den kjipe 1,8-varianten. De har altså begge sine svakheter, selv om Canons nesten er et legendarisk normalobjektiv for film og FF.

 

Ingen løsninger kan være optimale. Alt er et kompromiss. Vi får besinne oss litt og vente på tester. Det er jo fullt mulig at dette er et totalt flatt objektiv, med flott boke og fantastisk skarphet fra største blender. Det er i alle fall noe som tyder på noe slik. Hvis det var et objektiv som er laget for direkte konkurranse med de mer versatile variantene fra Nikon og Canon, så hadde de ikke laget den for cropformat.

 

Sigma EX er ikke noe plast-dritt. Det er solide saker, og helt på høyde med Canon-optikk uten rød L.

Lenke til kommentar
*blablabla masse random greier basert på at det er for crop, mens det egentlig er;*

 

Objektiv for fullformat.

 

Greit å sjekke info før man pøser ut tekst :)

Og jeg har lest at det er for crop. Dette må sjekkes nærmere.

Åkke som så er det en helt ny konstruksjon, mens de to andre er opp mot 20 år gamle. Det kan faktisk hende at de har funnet ut noe, uten at det er sikkert. Dette må jeg finne ut av. Merkelige saker det med FF vs crop. Jeg trodde nemlig det var FF, helt til jeg leste et sted at det var til crop.

Lenke til kommentar
*blablabla masse random greier basert på at det er for crop, mens det egentlig er;*

 

Objektiv for fullformat.

 

Greit å sjekke info før man pøser ut tekst :)

Og jeg har lest at det er for crop. Dette må sjekkes nærmere.

Åkke som så er det en helt ny konstruksjon, mens de to andre er opp mot 20 år gamle. Det kan faktisk hende at de har funnet ut noe, uten at det er sikkert. Dette må jeg finne ut av. Merkelige saker det med FF vs crop. Jeg trodde nemlig det var FF, helt til jeg leste et sted at det var til crop.

Det er fullformat, det ser vi av navnet: Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM. Det er DC som er for crop - det er riktig. DG er fullformat men tilpasset digitalkameraer vha. ekstra coatinger.

 

At du har blitt forvirret, det er du ikke alene om; det har vært mange som gått i den fellen.

 

Jeg er også interessert i å se hva Sigma har fått til her; hvis objektivet er nærmere en 50mm f/1.2L enn en 50mm f/1.4, så er det veldig interessant. Time will show, som det heter.

 

Tom

 

edit: litt

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
*blablabla masse random greier basert på at det er for crop, mens det egentlig er;*

 

Objektiv for fullformat.

 

Greit å sjekke info før man pøser ut tekst :)

Du har nok rett i det. Hvor jeg har lest den vranglæren husker jeg ikke, men jeg skulle ønske jeg husket det. Det var den omtalen som fikk meg til å ikke bry meg om objektivet, i og med at jeg ikke kommer til å kjøpe noen seriøs optikk for crop lenger. Da er denne på interesselisten igjen. Jeg er glad for at vi har snOdige folk som kan arrestere meg når jeg er på bærtur som her, for da begynner tankene igjen å spinne konstruktivt.

 

Nå våknet interessen fra lunken til relativt varm igjen. Jeg trenger jo (kanskje) en ny 50mm med AF. Her er det Sigma selv skriver om objektivet. Store ord og fett flesk, men på den annen side så blir det jo knall hvis det de skriver er realistisk.

 

Jeg ser i alle alle fall frem tid dette objektivet, med en anelse håp. Jeg liker Sigma EX-kvalitet, og den ser jo jækla tøff ut.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Noen som har dette objektivet, evt. har linker til noen tester (finner ingen)?

Har ikke funnet noen jeg heller :/, og jeg kommer ikke til å kjøpe det før jeg vet at det er et godt objektiv.

Det er etter hvert mange brukere som har prøvd det, om det hjelper noe:

http://www.flickr.com/groups/canondslr/dis...57605990201820/

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...mm+f14&qf=m

http://www.pbase.com/lightrules/50f14ex

 

Men har også sett denne (oversatt fra japansk):

http://translate.google.com/translate?hl=e...07/07/8800.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...