Gå til innhold

hva er din mening om hasj?


Espen F

Anbefalte innlegg

Hvis hasj skulle gjennom en "næringsmiddelkontroll" før det ble lagt ut for salg hadde prisene blitt høyere enn i dag.

I tillegg hadde det helt sikkert kommet en paragraf om maksinnhold av THC.

Og det illegale markedet hadde fremdeles hatt en solid markedsandel.

 

Dette kan jeg aldri tenke meg du har tenkt noe særlig gjennom. En priskrig basert på lovlig dyrket cannabis vil presse prisene langt ned. Det er heller ikke en vanskelig plante å dyrke (jfr. dyrking i garderobeskap rundt om kring på landets folkehøgskoler og studentbyer). I det hele tatt, 100 kr grammet er en blodpris å betale for noe som er så enkelt å fremstille, det er stort sett "risikopenger" og det faktum at det ofte er mange fordyrende ledd.

 

Kriminalitetsargumentet er jeg derimot ikke sikker på om holder vann. Er det mange hasjrøykere som stjeler bilstereoer? Innbiller meg (men har ingen data på det) at det er en liten (like stor som resten av befolkningen) andel der som er kriminelle i den forstand, det er vel de som er avhenging av tyngre stoffer (amfetamin og "oppover"?) som er avhengig av å stjele for å få penger?

 

Og om det hadde blitt legalisert, så ser jeg for meg at prisen ville fortsatt ligg på 100 kr, Narvesen (som nevnt ovenfor) hadde gjerne fått 15 kr, og staten tatt resten til forebyggende arbeid, og alle ville vært fornøyd?`Kanskje vi kunne fått hasj-rasjonering - "hasjrasj" :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel ..

 

I millionbyen Amsterdam er som kjent hasj lovlig. Jeg sier ikke at det har noen sammenheng, men det er flere som dør av overdose årlig i Oslo enn i amsterdam.  

 

Amsterdam er ingen millionby, det bor nesten ikke flere der enn i oslo (nesten 800 000). Men at mye færre dør av overdose per innbygger i nederland er fakta, Norge er vel et av landenen som gjør det dårligst på den statistikken.

 

AtW

Lenke til kommentar

Personlig så er jeg for legalisering av harsj. Så vidt det jeg har hørt/lest så er det mindre bivirkninge i hasj en det er av røyk.

 

 

Dessuten, så kan jeg kanskje få broderen, som er hasj røyker til å komme med sine meninger. Så kanskje dere får en ordentlig debatt :shrug:

Lenke til kommentar

Skal bare begynne med en liten tankevekker:

Hvor mange dør årlig av alkohol i Norge ?

Og Hvor mange dør av hasj?

Flere tusen mennesker og hjem blir ødelagt av alkohol, mens ingen(!)har dødd av hasj, siden vi begynte å skrive og notere historien våres for flere tusen år siden er det ikke blitt notert et eneste dødfall pga. hasj, ikke direkte ihvertfall.

Og for å ta overdose må du røyke ca.40.000 ganger mere en det du klarer...

Alkohol er lovelig, men det dreper og ødelegger, mens hasj er ulovelig fordi de som styrer dette landet er full av fordommer som også de fleste i landet er....spør du en voksen mann om hva han mener om hasj, så kommer det berømte svaret at dette er ingangsporten til helvete, og at du sitter med nåla i armen om et par år etter du har prøvd hasj....

Jeg mener at det kommer ann på deg selv, hvor sterk du er til å sette en grense og ikke teste ut alt....

Det er også kommet frem i undersøkelser at de fleste ungdommer "hopper" over hasjen og begynner heller med skikt partydop(exstacy, ryhonyl, amfetamin osv...)

 

Det var den lille tankevekkeren, og nå kommer selve argumentene...

 

Nå sitter staten bare med mørketall over hvor mye som blir solgt, og brukt.

Men hvis det ble legalisert så får staten inn masse penger, de får fakta svart på hvitt over hvor mange som bruker det og hvor mye som blir solgt.

Pluss at da slipper ungdommer å måtte selge for a finaniere sitt eget forbruk.

Når jeg sier legalisert så mener jeg ikke at det skal kastes hasj ut på folket, men over disk på polet, eller cafer som de har i amsterdamm osv...

Mange land har nå begynt å bli kvitt fordommene å legalisert hasj.

Men i norge er tilogmed den indusrielle hamp-planten forbudt!

Og hvis du skal få en rus ut av den må du røyke en joint på størrelse med en telefonstolpe i et trekk, for å merke det litt....

Men denne threden handlet ikke om den indusrielle så jeg skal ikke snakke mere om den nå.

 

En annen ting med å legalisere det er at da får du frigjort masse politiresusser som går med å løpe etter fjortisser på skauen, sånn at de kanskje får en høyere oppklarings prosent på andre saker som drap, inbrudd osv...

 

Jeg tror jeg setter en strek nå, men jeg er ihvertfall for legalisering, og det kommer også til å skje, hvis ikke i morra, men kanskje når den yngre garde sitter med makten, og disse såkalte politikerene som sitter å "prøver" å styre landet er borte...

 

Dette var mine synspunkter, hvis du har noen spm, eller andre synspunkter om mitt inlegg er de velkommene.....

 

Mail meg på [email protected] eller [email protected]

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig er interessert i denne debatten, enten det er for eller i mot vil jeg anbefale newsgruppen no.samfunn.narkotika. Leste mye der før og der er det folk som har peiling.

 

Når det gjelder hasj så må jeg bare si at en legalisering fra dagens holdested er helt utenkelig. Å legalisere et rusmiddel som hasj er en lang prosess. Først og fremst må det liberaliseres. Dette er helt vanlig i så og si alle land i verden, bortsett fra de strengeste vestlige landene. Man planter selv og røyker sitt eget produkt.

 

Når det gjelder argumentet om at hasj leder ned i en ond spiral med sterkere stoffer så må jeg bare si at du må dra hodet ut av rumpa til UMN (Ungdom Mot Narkotika) og virkelig ta en titt på samfunnets narkotikaproblem. Hasj er nok det første rusmiddelet du blir tilbudt hvis du ser bort i fra alkohol og sigaretter (ja, sigaretter er et rusmiddel). Men selv om du røyker hasj betyr det ikke at du vil begynne med tyngre stoffer, selv ikke om du røyker mye. Det er miljøet, MILJØET som leder til de tyngre stoffene. Dette er faktum og nå i 2003 bevist fra så mange forskjellige vitenskapelige holdested at det er helt utrolig at denne diskusjonen fremdeles eksisterer. Dermed kan man jo og si at det er den restriktive politikken vi fører i Norge i dag som "lager" disse miljøene. Hadde Herman Hvermansen kunnet gått på Narvesen og plukket med seg 5 gram smågodt hadde han ikke oppsøkt disse miljøene. Han hadde handlet, gått hjem og rullet seg en fet joint, fått matkick og slappet av.

 

En ting til, så skal jeg stoppe: Ja, du blir sløv av hasj. Ja, du kan bli avhengig av hasj (les: psykisk avhengig, ikke fysisk. Du "trenger" det, men kroppen vil ikke få abstinenser"), og ja, du kan fungere 100% i dagens samfunn mens du røyker hasj.

 

P.S. Alt misbruk er usunt enten det gjelder hasj, alkohol, smågodt eller rødt kjøtt.

Lenke til kommentar
hva er folkets mening om hasj her? syns dere det burde legaliseres eller straffes med dødsstraff?

 

 

jeg er for legalisering av hasj.. og solgt det i godkjente kjeder (som narvesen eller andre døgnåpne kiosker) ;)

 

Vet ikke helt. Syns det virker ufarlig, kunne tenkt meg prøve en gang

Lenke til kommentar

Samme bivirkinger som alkohol. Storebrorn min som har tatt universitets utdannelse i medesin sier at cannabis ikke er noe farligere enn alkohol, men det er ofte slik at når man begynner med hasj går man til sterkere. Når ikke rusen lenger er som den en gang var... :grumpy:

 

Alkohol :yes:

 

Hasj :grumpy:

 

Andre narkotiske stoffer :woot: '

 

Hva tror dere har gitt Mette Marit flyskrekk? Er vel en av bivirkningene til ecstasyen det: angst :D kos deg mette.

Lenke til kommentar

Jeg er imot legalisering.

Kanskje jeg er den eneste som ikke føler at det er helt riktig at man kan gå på Narvesen å kjøpe seg en 10 pakning med jointer?

 

Husker da jeg var 14tiss og sto å "fiska" utenfor diverse matbutikker og andre steder de selger røyk og øl, aldri noe problem å få tak i noe hvis man bare prøvde ordentlig? vanskeligere ville det heller ikke bli å få tak i hasj om det ble legalisert. Noen som har vært i Christiania i København? Der kan man se og føle denne hasjmentaliteten i fullt utspring, ikke mye å skryte av. Christiania er et skittent rottereir som burde fjernes fra jordens overflate.

Jeg vil ihvertfall ikke at hvis jeg får barn at de skal vokse opp i et samfunn der hasj er akseptert på lik linje som alkohol.

 

Ja, mange dør av alkohol hvert år, ingen av hasj. Det skal faktisk sinnsykt mye til for å bli avhengig fysisk av hasj, vil mene at man skal gå inn med en helhjertet innsats for å klare dette. Hasj er noe man blir psykisk avhengig av først og fremst.

Slik det er med hasj nå, så er det et ulovelig rusmiddel, og har du først prøvd det, så er det lett å tenke slik at "hmm, jeg verken døde eller havnet i rennesteinen jo, slik som foreldre og skole sa jeg ville gjøre hvis jeg prøvde narkotika" og det blir da lettere å falle for fristelsen å teste andre stoffer. Med en legalisering vil mye av dette bli borte.

 

Men igjen så vet jeg ikke helt om jeg ville digga om busssjåføren tar seg en rev før han setter i gang med skiftet sitt?

Satt på med en taxisjåfør i københavn som akkurat hadde røykt en feit en. Selv om jeg var rimelig full, så ble jeg redd når jeg satt på. Mannen kjørte på rødt lys igjennom større kryss, greide ikke engang å snu bilen ordentlig og sjekka aldri speil el når han skifta fil. Bare på en liten tur i København sentrum hold vi på å krasje flere ganger. Mannen var ikke i stand til å utføre arbeidsoppgaven sin.

 

Hasj gjør deg sløv, og i motsetning til alkohol som er borte fra kroppen etter ca 12 timer avhengig av hvor store mengder man har helt i seg, så er hasjen i kroppen og dette inkludert i hodet i rundt 1 måned.

Hasj gir også som sagt ovenfor humørsvingninger og dårlig konsentrasjon.

 

Slik det er i dag ER hasj et steg på veien til tyngre rusmidler og da sier jeg ikke at røyker man hasj, så begynner man med alt mulig rart, men jeg er rimelig sikker på at veldig få hopper rett på heroin sprøyta og for den saks skyld ecstacy og kokain osv.

 

Og selvfølgelig hadde hasj blitt billigere om det ble legalisert. Da kunne importører legalt importert ganske direkte og kuttet ut de utallige mellomleddene vi har i dag som ikke bare gjør det dyrere, men også ofte gjør kvaliteten dårligere. Kriminalitet i forbindelse med hasj smugling og salg ville bli så å si borte også.

 

Jeg har vel prøvd min del, jeg har mistet flere venner, vi begynte å røyke litt hasj på ungdomsskolen og noen røyka oftere og oftere og gikk til slutt over på andre stoffer og er nå er på rehab eller sendt vekk og ikke er særlig fete å være sammen med lenger. Dette at de begynner på tyngre stoffer er selvfølgelig ikke hasjens skyld hovedsakelig, men jeg vil mene at det var et steg i feil retning. Flere av mine beste venner røyker hasj på daglig basis uten at det har ødelagt dem, men de blir heller ikke smartere med tiden.

 

Til de yngre på forumet her ville jeg virkelig anbefale dere å tenke dere godt om. Hasj er ikke tøft, det gjør deg sløv og damene digger det ikke akkurat.

Lenke til kommentar
Noen som har vært i Christiania i København? Der kan man se og føle denne hasjmentaliteten i fullt utspring, ikke mye å skryte av. Christiania er et skittent rottereir som burde fjernes fra jordens overflate.

 

Ja, har vært der flere ganger. Om sommeren var det kjempefint der inne med en god atmosfære, grønne planter (vanlige) og godt humør. Jeg ville aldri bodd slik men er langt i fra enig med beskrivelsen du gir. Vinteren er en annen sak. Da er det grått og skittent der akkurat som i alle andre storbyer.

 

Men igjen så vet jeg ikke helt om jeg ville digga om busssjåføren tar seg en rev før han setter i gang med skiftet sitt?

Satt på med en taxisjåfør i københavn som akkurat hadde røykt en feit en. Selv om jeg var rimelig full, så ble jeg redd når jeg satt på. Mannen kjørte på rødt lys igjennom større kryss, greide ikke engang å snu bilen ordentlig og sjekka aldri speil el når han skifta fil. Bare på en liten tur i København sentrum hold vi på å krasje flere ganger. Mannen var ikke i stand til å utføre arbeidsoppgaven sin.

 

Dette blir jo for dumt. Hadde det vært bedre om han hadde drukket? Og selvfølgelig er det ikke akseptabelt å røyke hasj i jobbsammenheng (hvis du ikke jobber i en coffee shop, da) slik som det er med alkohol! Slikt bør anmeldes.

 

Til de yngre på forumet her ville jeg virkelig anbefale dere å tenke dere godt om. Hasj er ikke tøft, det gjør deg sløv og damene digger det ikke akkurat.

 

Her må jeg si meg ganske enig. TENK DERE OM! Skal selv innrømmet å ha røykt en del før (selv om dette er åpenlyst da :shrug: ) men jeg røyker så og si aldri nå lenger (1-2 ganger i året). Men jeg vet hva det vil si å være hekta på hasj og det er ikke noe å anbefale. Å erfare er en ting, så lenge man har kontrollen. Men man vet ikke om man har det eller ei før man har mistet den.

Lenke til kommentar

Hasj er ikke tøft nei, Tobakk er ikke tøft, Alkohol er ikke tøft. alle tre er teknisk sett gifter. MEN noen av de er ikke så farlig...

 

det som gir det rus i hasj, THC er langt mindre farlig enn andre ting. men det går ann å få overdose av det. men da må du drikke hasjekstrakt osv.. du må virkelig gå amok. Hasj bedøver hjerneceller, den dreper de ikke. Alkohol dreper hjernecellene. Tobakk påvirker lungene.

 

og når folk påstår at hasj er den direkte veien inn i rusmiljøet så blir jeg faktisk litt forbauset. greitt nok at folk ikke hopper direkte på speed og kokain og heroin, men extacy er det mange som hopper direkte på. folk vet at hasj gjør en sløv osv. ungdommen har lyst til å bli gira når de er ute, ikke sitte i en krok og diskutere verdenspolitikk...

og det er alkohol og nikotin som fører mennesker ut i rushelvete. de har lyst på noe mer osv.

 

Hasj gjør en psykisk avhengig, ikke fysisk. kroppen trenger det ikke for å gå videre selv om en er avhengig, en får ikke skikkelige abstinenser, men heller at en tror en gjør det. men av andre stoffer så må en det.

 

og så har en noen andre punkter. vet ikke om noen av dere mener det men:

1. alle som driver med hasj blir narkomane... FEIL kanskje noen som ikke greier å beherske seg. det er VILJESTYRKEN det kommer ann på

 

2. hasj er inngangsbilletten til rushelvete... tja for noen kanskje, ikke alle. andre hopper rett på syntetisk narkotika osv, MEN de ville ikke kommet inn i det viss de ikke hadde prøvt sigaretter og alkohol.

 

3. hasj er kreftfremkallende... FEIL tobakken en blander med hasj er kreftfremkallendes. Hasj i seg selv har svært få bivirkninger, det er et lovlig legemiddel i canada osv...

 

4. om hasj blir legalisert så blir det flere rusmisbrukere... Tvilsomt men en vet ikke. kanskje det blir en del flere som prøver det. ellers tror jeg at de som bruker det kommer frem, og det kommer til å være MANGE. og at det ikke blir så mange flere som blir fristet til å prøve hardere stoffer.

 

og når du snakker om taxisjåfører som er wasted osv. selv om det er legalisert så bør det være regler på samme måte som med alkohol. totalavhold 24 timer før en skal kjøre buss/bil/taxi/lastebil osv. og det bør være en støtteordning lignendes AA for de.

 

Det skal være greitt å ta seg en joint i helgene osv. men bør få samme reaksjon fra mennesker som om en person som drikker seg drita midt i uka...

ellers bør det bli solgt fra statlige utsalg f.eks apotek osv. og 20års aldersgrense. kanskje så mye som 23. og folk under den alderen som blir funnet med det på seg eller påvirket av det bør få bot eller noe.

 

uansett så bør det være klare regler før det blir legalisert.

Lenke til kommentar

djslayer: jeg snakker om meg selv. jeg blir sløv som en jævel. untatt når jeg drikker samtidig. da blir jeg rimelig trippy...

 

reaksjonen er forskjellig fra folk til folk. er ikke en fast reaksjon. kan være forskjellig fra gang til gang. tenk alkohol. noen klikker. andre blir sløve og andre igjen gira....

 

og ja jeg har prøvd og brukt. og er nykter nå

Lenke til kommentar

Jo mer du røyker, jo skevere blir du. Så røyker du 3 fete piper i strekk skal du banne på at du sitter paralysert i sofaen og glor på TV mens du sugler nedover genseren. Men drikk en halvliter 60% og se om det er noe penere syn. Det beste man kan røyke er toppskudd også kjekt som marijuana. Det gir ikke fullt så sløvende effekt. Enkelte typer hasj/marijuana er faktisk oppkvikkende!

 

At du har sett effekten av hasj er ikke noe særlig slående argument. Hør heller på dem som har erfaring og vet hva de snakker om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...