Gå til innhold

HITBID.no - største skam jeg har sett på lenge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, må innrømme jeg lo litt av dette.

Tok en tur på siden og observerte faktisk (tro det eller ei) at en av auksjonene (som de enda ikke hadde tjent penger på) tikket helt ned til 0.

Fikk så beskjeden: "Vi kontrollerer nå alle bud"

og så ble timeren resetta igjen.

 

Jeg er så godt som 100% sikker på at de har et system som fyller inn en eller annen "tilfeldig" byder for å få spillet til å gå videre i siste sekund.

Lenke til kommentar

For enkelte er det fort gjort å miste hodet i auksjoner.

Jeg fulgte med på en 42" LCD på Nettauksjonen for litt siden. Der var det to stykker som nektet å gi seg. Han som "vant" budrunden endte opp med å betale nesten 1500,- mer enn tv`n kostet hos Komplett. Og Komplett er jo ikke engang alltid billigst ;)

 

Men han skal ha for vinnermentaliteten, selv om det kostet litt ekstra :p

Lenke til kommentar

Synes trådstarter har presentert problemstillingen bra. De som driver 'auksjonen' gjør gode penger - ingen tvil, men er dette lureri?

 

Det handler om å være den siste som byr, men man blir trigget av at prisen er lav (er det her lureriet ligger?).

 

Ekstra 'frustrerende' er det vel at man forventer at man har vunnet når telleren går til 0, men det er vel slik at for hvert bud, så går det 3 minutter. Er det 100 som har lagt inn bud, ja så tar det 300 minutter (ligger lureriet i at man ikke vet hvor mange som har avgitt bud?).

 

Det er en finurlig måte å drive auksjon på. På en ordinær auksjon har man jo et pris som ofte blir den begrensede faktoren. Her økes hvert bud med en fast intervall - 1 øre. Hvis du er den eneste som byr, får du varen for 1 øre. Fristende.

 

Teoretisk kan tenke seg at det er 1000 personer som er interessert i varen. Hver person sender 100 sms'er i håp om å være den siste. DU kan være den heldige som stikker av med f.eks en motorsykkel til 150 000 kr for 1500,-. Kjempekjøp.

 

Problemet er at 999 personer har betalt 1498500 (de har også sendt 100 sms'er) uten å få noe igjen. Slikt kalles ikke en auksjon men et lotteri. Eller hur?

 

Edit: Jeg tror at det finnes vinnere og at selve opplegget ikke er basert på juks. De trenger jo ikke det hvis man er villig til å betalet 15 kroner for et 'lodd'. Opplegget er imidlertid lagt opp slik at bakmennene kan tjene store penger fordi ALLE som er med i det de kaller auksjonen, betaler 15 kroner pr. bud.

Endret av norbat
Lenke til kommentar

Norbat: Problemet her er at det ikke er noen kontroll på hvordan auksjonene er satt opp. For alt vi vet ligger det inne rutiner som forfalsker bud hvis en minstepris ikke er oppnådd. Hadde hitbid derimot vært åpne med hvordan det foregår og gitt muligheten for åpne auksjoner så hadde nok saken vært litt annen.

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Norbat: Problemet her er at det ikke er noen kontroll på hvordan auksjonene er satt opp. For alt vi vet ligger det inne rutiner som forfalsker bud hvis en minstepris ikke er oppnådd. Hadde hitbid derimot vært åpne med hvordan det foregår og gitt muligheten for åpne auksjoner så hadde nok saken vært litt annen.

Men hvorfor jukse? De tjener jo så mye på at folk er dumme at det ikke er nødvendig å jukse i tillegg. I motsetning til deg, tror jeg saken hadde vært nøyaktig den samme om Hitbid hadde vært åpne og dokumenterte at alle budene var ekte. Men så lenge de ikke trenger det, så gidder de vel ikke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...