Asazy Skrevet 3. juni 2008 Skrevet 3. juni 2008 Hei! Nå er det lenge siden jeg har kjøpt pc, så jeg er ganske utdatert på hva som er bra, og hva som passer sammen, håper noen kunne ofre litt av sin tid og hjelpe meg å sette sammen et oppsett. Pcen skal primært brukes til spilling, Battlefield 2, Oblivion og div nye spill som kommer til FPS og RPG kategorien. PCen skal ikke overklokkes. Operativsystem blir xp pro som jeg har liggende. Jeg vil gjerne ha en pc med litt lavt støynivå, og uten fancy lys og dupeditter, det er ikke no krav til lydløs pc, men når den står idle trenger det heller ikke å være en orkan på rommet mitt. Prislappen har jeg satt til mellom 10 og 16 tusen (så godt system som mulig som gjerne heller mot 10 000,-). Jeg har laget et oppsett her. som jeg lurer på om passer, og om det er noe som bør byttes ut, enten for bedre ytelse til samme pris, eller om noe kan byttes ut for å gjøre maskinen billigere. Litt begrunnelser for hva jeg har valgt, og noen spørsmål. Hovedkort:Jeg valgte dette HK pga støtten for DDR3. Har ikke så mye kjennskap til HK, så hadde vært fint med litt hjelp her, eventuelt alternativer. Jeg skal ikke overklokke, og kommer ikke til å kjøre SLI eller liknende. CPU:Jeg valgte en 4-kjerners CPU utfra tykkelsen på lommeboka som jeg hadde. Jeg er ikke sikker på om jeg trenger 4-kjerne, så tar gjerne imot forslag til noen gode 2-kjernes alternativer. CPU-KJøler: Valgte denne fra Zalman. Er dette en god kjøler? Andre alternativer? RAM:Valgte jeg fordi det var det billigste settet jeg fant på 4 GB som var DDR3. Jeg er heller ikke sikker på om jeg faktisk har behov for DDR3, men det virket ikke så dumt i "gjerningsøyeblikket". Skjermkort: Valgte et kort fra XFX, fordi jeg liker produsenten. Har ikke så mye greie på skjermkort lenger heller. Jeg vil ha et Nvidia kort. Er dette et godt kort til en grei pris? Vil det dra spill en periode fremover? Lagring: HD 1 (OS): Jeg valgte en rask 150GB raptordisk for å få litt fart på sakene når pcen skal startes opp. Men jeg lurer på: Vil den bråke mye når den er IDLE? Gir den meg mye raskere oppstart som er verdt ca tusenlappen som den koster? Hva annet enn OS på ligge på en slik rask disk? HD 2 (Div lagring): En grei disk med en TB til ca tusenlappen. Et ok valg? Noen andre forsalg? Kabinett: Et antec p 182. Ser stilrent ut og bråker ikke så mye. Fint system for å skjule ledninger. Prisen er grei. PSU:Antec Neopower 650 w. En PSU som jeg håper har nok kraft til å drive oppsette. Jeg vil veldig gjerne har en modulær strømforsyning. Er dette et godt valg? Noen andre forslag til PSU? Skjerm: Jeg er veldig fornøyd med Samsung, og fant denne rimelige 24"en. Noen som har erfaringer med denne? Burde jeg velge en annen? Tastatur: Et pent tastatur som står til skjermen og kabinettet. Mus, har jeg en Razer Lachesis. Håper noen tar seg bryet med å lese dette og får rettet på mine datakunnskaper og hjelper meg med å finne et passende oppsett. På forhånd takk! Asazy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå