Gå til innhold

Problem: lyd fra downlights når slått av


Anbefalte innlegg

Downlightsene på badet lager en irriterende, høyfrekvent durelyd når lyset er slått av.

 

Med halogenpærer og 12 V transformator er det jo vanlig å høre en durelyd når man dimmer ned lyset. Andre lys i leiligheten er derimot lydløse når de er slått av, men på badet er det altså denne durelyden. Den er litt mer høyfrekvent enn lyden man hører når lyset er dimmet ned på det meste. Kan det være at det fortsatt er litt kontakt, selv når lyset skal være slått av? Trekker dette strøm hele tiden? Knappen jeg har er sånn som gir litt etter; man kan enten trykke raskt for å få lyset på slik det var sist, eller trykke "mykt" for å dimme opp/ned.

 

De som pusset opp mener dette er normalt, men jeg tviler ... hva mener dere? Hva kan evt gjøres?

 

Lyden var irriterende i starten og kunne høres noen meter unna. Nå er den muligens litt lavere og mindre irriterende, men det hadde vært fint å få det helt lydløst når lyset er av (hvis mulig).

 

Jeg har ikke allverden med el-kompetanse, men vil gjerne ha noen gode argument mot de som pusset opp! Håper på svar, har prøvd et annet forum uten respons. Er det ingen andre som hører slik lyd fra avslått downlights på badet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm har aldri vert bort i downlights eller dimmere som lager lyd når det er avslått. For en ting som er avslått skal jo ideelt sett være spenningsløst, i hvertfall på et bad? Hvem har pusset opp da og satt opp disse lysene? Er det fagfolk innen elektro eller bare noen hobby elektrikere?

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Det var et seriøst rørleggerfirma som pusset opp, og de organiserte elektrikere, flisleggere osv til jobben. Det var nok fagfolk, ja. De har gitt god service tidligere (annet smårusk med badet), men nå vegrer de seg for å komme ... jeg får vel bare mase mer!

 

Tror det er denne dimmeren jeg har. Men ligger problemet inne i dimmeboksen, eller i hvordan dette er koblet opp i taket? Noen ledninger som ligger for tett? Jeg aner ikke, håper på konstruktiv spekulering!

Lenke til kommentar

Jeg har en trafo som gjør dette i stua mi.

Jeg har i alt hele 7 trafoer men det er kun den ene som lager slik høyfrekvent lyd og dette er så svakt og så høy frekvens at jeg må legge øret inntil for å hørte dette.

Blir ikke dimmeren helt stille om du slår av lyset på den svarte bryteren?

For trafoen står fortsatt med spenning på den ene polen om du kun lår lyset av på pulsbryteren.

Kona har oppdaget flere dingser som lager slik lyd her i huset selv om de egentlig skal være avslått så regner med at dette er noe du rett og slett må venne deg til.

Alternativet er å gå berserk med vinkelsliper uten hørselværn, da blir lyden druknet i øresus.

Lenke til kommentar

Pinlig at jeg ikke har testet den svarte bryteren noe særlig før. Det skal sies at den ikke er helt naturlig tilgjengelig, da det hvite lokket normalt er klipset på.

 

Du har helt rett, lyden forsvinner fullstendig når den svarte bryteren slås av.

 

Så trafoen står med spenning når den svarte bryteren er på, men lyset slått av med pulsbryteren. Høres forsåvidt rimelig ut. Men forbrukes det strøm hele tida når lyd genereres? Det er kanskje ikke snakk om mye?

 

Her er det lett å høre lyden, jeg trenger ikke legge øret inntil. Tidligere kunne jeg altså høre lyden på soverommet noen meter unna, det var irriterende. Lyden har blitt lavere siden den gang, av en eller annen grunn. Eller så er det øresusen :)

 

Hmm, irriterende om jeg nå skal slå av med den svarte bryteren. Da må jeg la det hvite lokket henge i en løs vippeposisjon, og stikke en finger innunder for å nå bryteren. Hadde foretrukket et hjul eller noe man kunne vri til dimming, med helt til venstre som helt av.

Lenke til kommentar

Det skal i utgangspunktet ikke gå strøm gjennom trafoen selv om du kun slår av på pulsbrytere, men ser ikke bort fra mikroskopiske lekkstrømmer ute og går.

At du hører lyden godt kan ganske enkelt skyldes at du er en ung person med god hørsel.

Kona mi hører godt og småirriterer seg over slikt mens jeg hører det kun på veldig nært hold.

Det er utrolig hva litt tinitus hjelpe på.

Lenke til kommentar

Takker for all hjelp. Men er det noe som kan gjøres? Tro om trafoen ligger over himlingen, eller om den er inne i boksen der pulsbryteren er? Kan noe av dette byttes uten at det blir altfor kostbart? Eller mener du det er tilfeldig om trafoer lager lyd, og at neste like gjerne kan være på samme måten? Jeg skulle gjerne sett at de som pusset opp gjorde et forsøk, hvis det er mulig da.

 

Ved pulsbryteren er det en bryter til, for å slå på et lys over speilet på badet. Skulle ønske dette kunne kombineres, slik at bare ett trykk hadde slått på alt. OG gjerne slik at den lyden forsvant når avslått ...

Lenke til kommentar

trafoen til downlighten ligger nesten hel sikkert oppe i kassen sammen med en av downlightene, vanligvis er det 3 DL per trafo.

 

hvis lampen over vasken din er lysrør lar det seg ikke gjøre, og hvis den er med stikkontakt på det legges 2 ekstra ledere for å få til dette.

ettersom den trykk "bryteren" din er en impulstyrt lysdemper av faseavsnitt typen og fungerer kun på glødelamper og elektroniske trafoer

 

når det gjelder lyden tror jeg nok eneste mulighet er å bytte trafoen. det er ikke vanlig at trofoer bråker når de er avslått (selv ikke med bare enpolt brudd)

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Har ikke slike dimmere selv, men tror vel at 'trafoen' er en switchmode PSU, som står med strøm på primærsiden hele tiden. Impulsstyringen må jo ha strøm for å fungere, også når lyset er avslått.

Bryteren slår derimot av PSU på primærsiden.

 

At switchmode PSU kan lage lyd fra spolene er jo godt kjent, det er et stort antall innlegg her på forumet om pipelyder fra alt mulig.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke være påståelig men jeg tror dimemren med trykknapp og bryter er selve dimmeren som er koblet opp mot en vanlig elektronisk trafo.

Har sett denne typen dimmere før men aldri koblet en.

Omd et hadde vært benyttet en vanlig dimmetrafo regner jeg med det hadde stått en 2+1 bryter.

Var i allefal slik vi koblet opp dimmetrafoer inntil vi gikk bort fra de.

Lenke til kommentar
For dimming av Tronic trafoer og 230V glødelamper i forbindelse med bad/våtrom

 

Dem har nokk brukt noe annet enn tronic trafo til badet ditt vil jeg tro.

 

Hvorfor tror du det? Jeg har ikke noe oversikt over dette, men googling gir flere treff på bruk av dimmer og tronic trafo for halogenlys på bad.

Denne påstanden kommer gjerne av at Tronic har utviklet dimmeren sammen med en tronic trafo, og deretter utviklet den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...