Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sikrere trafikk, hvordan? trenger DIN mening.


drz

Anbefalte innlegg

Etter http://nrk.no/nyheter/kultur/1.5799820 artikkelen på aftenposten.no så ble jeg det man kan kalle lettere frustrert. Jeg skrev et irritert innlegg på Per A. Løken sin side altfor sent på natten. Ventet på ingen måte å få svar før jeg sjekket mailen en dag senere. Det jeg skrev kan leses under (spoiler).

 

 

Hei vil bare svare på leserinnlegget dere hadde i aftenposten. Hvordan kan du, Per A. Løken, mene at program som autofil har skyld i råkjøring? Autofil tester flere familiebiler/bruksbiler en sporstbiler. Når de først tester sporstbiler på bane så er det med en racerbilsjafør bak rattet, er ikke det et budskap? Visse folk vil alltid kjøre som idioter selv om autofil ikke fantes. Hvordan tror du Top gear og autofil hadde vært om man ikke hadde hatt litt fart og spenning nå og da?

 

Det som har skyldne for råkjøring er jakten etter spenning og mangel på ansvarsfølelse. Etter å ha sett igjennom siden deres så virker det som om dere hater alle biler som går fortere en snegler.

 

feks: Bildet av en Ferrari Enzo til høyere for beskjedboksen. Måten dere skriver "en Ferrari sportsbil" virker som om dette er noe dere distanserer dere fra.

 

eks2:

"Har de toppløse egne trafikkregler, eller brukes de toppløse biler bare på lukkede bilbaner?

 

Veitrafikklovens § 3 er i et hvert fall forlengst glemt. Her stimulerer Aftenposten sine lesere til å bryte loven. Slik blir det trafikkulykker av. "

 

Dere drar det ALTFOR langt, aftenposten oppfordrer på ingen måte til lovbrudd. Du kan fint kjøre sportslig innenfor fartsgrensene og fortsatt kunne stoppe for en hver mulig hindring.

 

Hvis dere har NOE mål om å nå igjennom til den yngre garde så burdere dere gjøre om. Ikke lat som om sportsbiler er et hatobjekt som representerer død og lidelse.

 

Du/dere virker litt som fanatikere, skylder på alt fra volvo reklamer (som er noen av de sikreste bilene per idag) til aftenposten.

 

Dere har tydeligvis ingen forstand for "kjøreglede" eller noe annet som gjør bilen til noe du kan ha gøy i uten å skape fare. Fartsgrensen er 80 men det er måten man kommer til 80 og hvordan bilen føles i svingene som gjør det morro.

 

Morro og bil kan kombineres på en sikker måte. Etter leserinnlegget i aftenposten har jeg sett den bli diskutert på et par store forums hvor unge brukere vanker og responsen er så å si enstemmig, de synes det er et håpløst innlegg.

 

Dere jobber for en god sak men dere ødelegger alt sammen med sånne ting som at en volvoreklame oppfordrer til dødslek på veien. Dere vil ikke komme noen vei slik dere holder på idag.

 

For siste gang: En bil kan være morsom UTEN AT DET ER LIVSFARLIG.

 

mvh en som halvt ler og halvt er frustrert.

 

Emil

 

 

Fant ikke noen "Skjul" knapp så det ble en spoiler istedet.

 

Uansett, overraskende nok fikk jeg svar fra Per A. Løken. Hele samtalen kan leses under. LES FRA BUNNEN OG OPP

 

Emil,

Ja bare gjør det og se om du får noen positive tilbakemeldinger.

 

Det jeg kan gjøre er å samle sammen noen skrekk-bilder, som jeg har liggende og som delvis er brukt forskjellige steder, på en side.

Når jeg har gjort det skal jeg fortelle hvor du finner de.

 

Per

 

 

Original Message -----

From: Emil

To: P A Løken

Sent: Thursday, May 29, 2008 4:31 PM

Subject: RE: Takk for melding. Et forslag

 

Jo det kan jo være en ide som kan fungere, hvis du vil så kan jeg legge ut deler av mailen din på et ytterst populært (norges største) forum og se om jeg kan få noen konstruktive kommentarer på det?

 

Men det du burde gjøre er å snakke med statens vegvesen eller hvem det nå er som sitter på bildene som blir tatt ved et ulykkessted. Få de tillatelsene du trenger og lag en "skrekksjekson" på siden.

 

Tror det er mange unge idag som ikke er helt klar over hva som skjer hvis bilen din møter en trestamme i over 100 km/h. Det er også altfor mange som ikke tenker over at de faktisk kan være så uheldige å kjøre over og drepe en person hvis de ikke følger godt nok med.

 

From:

To:

Subject: Takk for melding. Et forslag

Date: Wed, 28 May 2008 21:57:25 +0200

 

Emil,

Takk for E-post og gode forslag. Jeg setter pris på både ros og ris, kanskje særlig det siste. Fortsett med det.

 

 

Du og noen andre ungdommer som har kommentert på SikkerTrafikk.no har gitt meg en idè. Kanskje er den helt sprø, kanskje er den riktig god?

 

Sett at vi, primært dere som er unge, bil- og livsglade, lager en parallell nettside av og for ungdom? Tror du at dere er motivert til det? Hvis det er noen som vil dette skal vi få det til!

Vedlagt er et forslag til en invitasjonsside hvor heading_07.jpg står øverst og Midtdeler.jpg til høyere for teksten.

 

Dersom du kunne tenke deg noe i den retning, spør du kanskje noen av dine kamerater i nærmiljøet, eller på nettet om de også vil være med?

 

Jeg hører gjerne tilbake.

 

Hilsen

Per

 

 

----- Original Message -----

From: Emil

To: sikkertrafikk

Sent: Wednesday, May 28, 2008 5:57 PM

Subject: RE: Takk for melding

 

Koselig at dere tar dere tid til å svare =) Jeg synes det er kjempebra hva dere gjør, for under et år siden ble en medelev overkjørt og drept rett ved skolen så jeg er for at trafikken skal bli tryggere. (skal nevnes at han gikk med ørepropper og ikke hadde refleks)

 

 

Jeg skrev det innlegget særdeles sent så jeg finner ikke igjen alle de diskusjonsforumene. Eneste jeg fant var http://nrk.no/nyheter/kultur/1.5799820 (kommentarer på bunnen)

 

I mine øyne (eller det som fungerer best for meg) er å skrive om eksempler på siden deres, gjerne med bilder. Hvis du husker om den ene "husk bilbelte" reklamen så var det fire unge i en bil som hadde kjørt i et tre. "sjelene" til 3 av gutten forsvant ut av bilen utenom han ene som hadde bilbelte.

 

Hvis dere feks har en side med flere eksempler fra folk som har kjørt av veien feks når de kappkjører/råkjører og kjørt i trær osv. Hvis dem hvor brutalt det er og hvor lite som er igjen av bilen.

 

Jeg har ikke lest igjennom hele siden deres, men hvis dere har en avdeling på siden deres som viser det jeg snakket om som omhandler ulykker men også hvordan du kan skade andre i trafikken.

 

Jeg er på ingen måte for råkjøring. 120 km/t på e18 i vestfold mot drammen er en ting men 130 på en landevei er galskap. VELDIG mange unge (eller de fleste jeg kjenner på min skole).

 

Jeg er helt enig med det du skriver på siden din Per, det er bare det med å skylde på programmer som autofil og volvo-reklamer mener jeg blir litt feil =). En av grunnene er at mange unge gutter (som er den gruppen som mest sannsynlig vil råkjøre) liker autofil. Å kritisere noe vi liker vil mest sannsynlig skade din sak mer en det hjelper den.

 

Mvh Emil

 

From:

To:

Subject: Takk for melding

Date: Tue, 27 May 2008 14:29:38 +0200

 

Emil

 

Takk for at du tar deg tid til å skrive en melding til en som i dine øyne nærmest er å regne som et fossil. I ethvertfall en som hører hjemme minst i forrige århundre.

 

Kanskje befinner vi oss på to forskjellige planeter, men er det mulig å bygge en bro med et felles mål å redusere antall trafikkulykker på veiene?

 

Kan du oppgi de nettstedene med diskusjon som du viser til. Dette vil gi meg et bilde av hvilke argumenter som er ute å går. Kanskje var det mulig å få til en diskusjon om hvordan et nettsted for sikker trafikk skulle være for å oppmuntre unge bilførere til en sikker kjøring.

 

Hva tror du om en slik vinkling?

 

Jeg hører gjerne tilbake fra deg, Emil.

 

Hilsen Per

 

 

 

 

Vel, det er jo åpenbart noen rånere her på diskusjon, og jeg lurer på hva dere synes virker for å forstå hvor farlig det kan være? Jeg er på ingen måte en bestemorkjører som ligger i 60 på motorveien, men det å meie ned et annet menneske fordi du råkjører på småveier er galt. Å være årsaken til at de 3 passasjerene i bilen din dør, mens du selv overlever, må være et sant helvete for den personen som overlever.

 

Jeg personlig synes ikke det er så spesiellt "farlig" å ligge i 120 på e18 inn mot Drammen, det er ikke den store risikoen. Men å kjøre i 150 på småveier med passasjerer, eller alene, blir feil i mine øyne. Dør passasjerene så vet du hvis du overlever at det var din feil. Er du alene og dør så etterlater du deg pårørende.

 

Men nok snakk fra min side. Som jeg sa, kom med forslag som DERE føler at fungerer til å forstå hvor mye skade man kan påføre seg selv og andre i trafikken.

Endret av drz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite tips er jo å respektere fartsgrenser rundt områder hvor folk ferdes og lære seg bilen sin å kjenne. Er alt for mange der ute som ikke tar fartsgrenser seriøst og ikke vet hvilke fysiske krefter som skal til å stoppe bilen. Dette gjelder spesielt folk med Audi, BMW etc. til 5-600 000kr. Selv om bilen er 300 000kr dyrere enn Mazdaen til naboen og har akslerasjon som en liten Lamborghini er den IKKE i stand til å stoppe på en femøring.

 

Om man skal bryte fartsgrensen så har vi motorveier og skal du kjøre fortere enn det så kan du reise på ferie (evt. flytte permanent) til et sted hvor de har dedikerte baner til slikt, 50 sonen forbi barneskolen har du både tid og vett til å holde.

 

Forslag til hvordan man kan vise skader:

 

Vis hvor dårlig biler egentlig er til å bremse. (Husk at sjåføren som snakker i mobiltelefon påvirker bremselengden).

Lenke til kommentar

vil gjerne ha flere svar på denne tråden. Gode argumenter vil bli brukt på paralell nettside til tryggtrafikk.no som vil prøve å opplyse unge om farene med trafikk på en måte som kanskje er litt lettere og nærliggende.

 

Bare for å vise at dette ikke er noe tull, her er en "prøveversjon" av siden, http://www.sikkertrafikk.no/Ungdom.htm

Alt av menyer kan endres osv.

 

I mellomtiden har jeg laget en liten prøvestruktur med noen bilder. Dette er bare som en illustrasjon på mulighetene. Menyen med undermenyer kan skrives helt på nytt, akkurat som det passer.

 

Når det er laget noen sider som vi er fornøyd med, kan disse kobles opp slik at de kan nås fra sikkertrafikk.no. (Frem og tilbake) Nå ligger de på siden uten slik fremkobling, (Kun kobling tilbake) men kan nås direkte via: www.sikkertrafikk.no/Ungdom.htm

Endret av drz
Lenke til kommentar

Wow. Det får'n si. Denne hr. Løken er helt klart en som virkelig har bestemt seg for noe, og gjort noe med det. Det skal han ha applaus for, selv om det kanskje gikk litt over stokk og stein i enkelte sammenligninger.

 

At han deretter tar total selvkritikk og faktisk går så langt som dette viser at han virkelig går inn for det, og jeg tror denne nettsiden kan bli en slager etterhvert.

 

Tips: Fiks bildene, slik at de stemmer overens med hverandre. Ikke minst header-bildet. Under "Skrekk og Gru" Er det et bilde med helt feil størrelsesformat som toppbilde. Vær også nøye på skrivingen, skrivefeil er sjelden artig.

Lenke til kommentar
Litt synd at ikke flere har noe å si. Alt jeg spør om er hva DU mener hjelper for å skjønne hvor farlig det egentlig kan være å kjøre bil/hva tror du hjelper for å få andre til å forstå det.

 

Dette varmer bilførerhjertet mitt! :love:

At nettsidene ser ut som et bilvrak ( :whistle:) akkurat nå spiller jo ingen trille. Det er sluttresultatet som teller.

 

Jeg tror det er viktig å ikke skrive ihjel sidene, men heller være konkrete.

 

Synes det er et veldig viktig tema som tas opp. Samtidig er det, etter egen erfaring, ekstremt vanskelig å endre holdninger til hvordan man kjører. For å sitere kjørelæreren min: "Du kan si til bestekameraten din at du har hatt deg med kona hans, men det er ingenting imot hvor sint han blir om du forteller ham at han er en dårlig sjåfør."

 

Jeg har rett og slett ingen bekjente som har lagt om kjørestilen sin. Det hjelper ikke å ha blitt stoppet flere ganger av politiet for "ekstremt aggresiv kjøring"; de fortsetter likevel. Om det er noe unntak må det være de som har blitt foreldre, da kjører de forsiktig.

 

Skal følge spent med på tråden, og kommer jeg på som kan være verdt å tenke på, så skal jeg hyle ut.

 

Flotte initativ, både av trådstarter og Per A. Løken!!

Lenke til kommentar

Det er liten tvil om at det er mange som er fartsglade, og liker å ligge litt over fartsgrensen for å prøve bilen sin. På en slik side som dette burde det kanskje være noe informasjon om hvor man kan gjøre dette, i et trygt miljø, i stedet for å gjøre det på veien med mulighet for å meie ned en skoleklasse på tur.

 

Ser for meg en overskrift av typen "Fortsatt lyst til å kjøre fort?" Hvor det kommer info om bilcross, rallycross, go-cart og andre motorrelaterte miljøer hvor man kan teste sine egne grenser.

 

Satt selv og så på en diskusjon på TV2 for et par uker siden, og da kom det er bra forslag, og det var å åpne opp øvelsesbanene som ble brukt i førrerkortopplæringen, slik at man også kunne benytte de etter at man fikk lappen.

Det er mange som kan trenge en liten tur på glattkjøringsbanen igjen f.eks

Lenke til kommentar

Jeg mener at det bør bygges en stor bane for ungdommer og råkjørere der de kan teste bilene sine, både med toppfart og drifting osv... Heeelt åpen bane uten hindringer. Dette bør jo være gratis fordi jeg selv hadde ikke betalt så ofte for å teste bilen min, da tenker jeg heller motorveien da det er gratis.

 

Bilintreserte har jo ingen steder å teste bilene sine på og da burde noen skjønne at det er det som kan være årsaken til problemene. Jeg ville selv ha testet bilen min i toppfart på veien hvis det ikke kommer noen lovlige steder der jeg kan teste bilen min på, da tar jeg garantert en tur til motorveien og kanskje til en tom parkeringsplass og drifte... Det blir jo fare for andre trafikanter, men hvis trafikert vei er det eneste stedet, såklart blir det råkjøring på trafikerte veier.

 

Hvis det hadde vært en gratis bane her i nærheten, så er det garantert at jeg kommer til å holde meg roligere i trafikken fordi da vet jeg at isteden for å risikere å kræsje, kjøre på noen eller bli tatt på veien så kan jeg heller kjøre fort på en lovlig og utrafikert vei.

 

Endelig kom det ut :)

Lenke til kommentar

Er enig med MerecesMotor her. Det bør legges til rette for bilinteressert ungdom med å tilby baner som er billige/gratis å bruke. Det burde ikke være spesielt vanskelig for f.eks. veivesenet å vedlikeholde en slik bane sammen med vedlikehold av vanlig vei.

 

Kostnadene med å lage en dragstripe og en enkel bane med svinger og langsider er ikke spesielt stor, problemet er bare at ingen privatpersoner ønsker å dekke dette til andres bruk.

Lenke til kommentar
Er enig med MerecesMotor her. Det bør legges til rette for bilinteressert ungdom med å tilby baner som er billige/gratis å bruke. Det burde ikke være spesielt vanskelig for f.eks. veivesenet å vedlikeholde en slik bane sammen med vedlikehold av vanlig vei.

 

Kostnadene med å lage en dragstripe og en enkel bane med svinger og langsider er ikke spesielt stor, problemet er bare at ingen privatpersoner ønsker å dekke dette til andres bruk.

 

Det er sant, men Norge er et av verdens rikeste land, men vi har europas dårligste veier... De pengene vi betaler for veiavgift osv. blir jo bare spart opp til neste generasjon som ALDRI kommer. Bruk heller de pengene på veier, bru, tuneller og sikkerhet.

Lenke til kommentar

Med noen av de dyreste bilene og den dyreste bensinen så burde vi få til noe =) Også greit å skjønne at 120-130 på motorveien inn mot drammen fra Holmestrand ikke er det samme som 110-120 på en liten småvei med 80.

Lenke til kommentar
Med noen av de dyreste bilene og den dyreste bensinen så burde vi få til noe =) Også greit å skjønne at 120-130 på motorveien inn mot drammen fra Holmestrand ikke er det samme som 110-120 på en liten småvei med 80.

 

Jeg har sittet på imens en annen kjørte i ca. 105 km/t på 60 sone, deilig i svingene men fortsatt idioti. Har også sittet på imens en annen kjørte i 200 km/t på motorveien (100 sone), men man merker 100 km/t på en 60 sone MYE kraftigere enn 200 km/t på motorveien.

 

Ikke lurt å kjøre 105++ km/t på 60 sone, det er like før man sklir ut av veien og det merker man, det er akkurat at bilen klarer de små svingete veiene. Noen biler er bedre enn andre i svingene, men jeg satt i en Bmw 5 serie fra 2005.

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
Mestringsfølelsen er viktig, og det er ikke noe problem å knytte mestringsfølelse opp mot å kjøre fint i stedet for å kjøre fort. Det er bare ikke like nærliggende når man har noen hundre hester til disposisjon.

 

Si ikke det! Riktignok kan dette ha med erfaring å gjøre også, men jeg var en mye mer aggressiv sjåfør i min første, og forsiktig motoriserte, bil. Nå når jeg bor utenlands og har råd til å kjøpe biler med store motorer og rikelig med kraftoverskudd føler jeg liksom ikke den samme trangen til å gasse på. Jeg vet jo at det bare trengs en liten storetå på gasspedalen om det skulle være nødvendig, og dessuten har jeg ingenting å bevise. Min dristige påstand er altså at jo fetere bil desto mer avslappet sjåfør :!:

Lenke til kommentar
Mestringsfølelsen er viktig, og det er ikke noe problem å knytte mestringsfølelse opp mot å kjøre fint i stedet for å kjøre fort. Det er bare ikke like nærliggende når man har noen hundre hester til disposisjon.

 

Si ikke det! Riktignok kan dette ha med erfaring å gjøre også, men jeg var en mye mer aggressiv sjåfør i min første, og forsiktig motoriserte, bil. Nå når jeg bor utenlands og har råd til å kjøpe biler med store motorer og rikelig med kraftoverskudd føler jeg liksom ikke den samme trangen til å gasse på. Jeg vet jo at det bare trengs en liten storetå på gasspedalen om det skulle være nødvendig, og dessuten har jeg ingenting å bevise. Min dristige påstand er altså at jo fetere bil desto mer avslappet sjåfør :!:

 

har lyst til å flytte til utenlands en stund selv, men jeg kan aldri forlate Norge helt, kommer alltid til å bo her :) men det er veldig dyrt å bo her... hvor deilig er det ikke å ha den fineste og raskeste bilen i gata? Alle ser på deg og misunner deg, den følelsen er bare såå deilig... Når jeg drar til hjemmelandet mitt så er det alltid sånn, alle ser på bilen vi har der og vi har det største huset der og 2 motorsykler... deilig følelse å leve luxus :)

 

Heldig mann er du.

Lenke til kommentar
Mestringsfølelsen er viktig, og det er ikke noe problem å knytte mestringsfølelse opp mot å kjøre fint i stedet for å kjøre fort. Det er bare ikke like nærliggende når man har noen hundre hester til disposisjon.

 

Si ikke det! Riktignok kan dette ha med erfaring å gjøre også, men jeg var en mye mer aggressiv sjåfør i min første, og forsiktig motoriserte, bil. Nå når jeg bor utenlands og har råd til å kjøpe biler med store motorer og rikelig med kraftoverskudd føler jeg liksom ikke den samme trangen til å gasse på. Jeg vet jo at det bare trengs en liten storetå på gasspedalen om det skulle være nødvendig, og dessuten har jeg ingenting å bevise. Min dristige påstand er altså at jo fetere bil desto mer avslappet sjåfør :!:

 

har lyst til å flytte til utenlands en stund selv, men jeg kan aldri forlate Norge helt, kommer alltid til å bo her :) men det er veldig dyrt å bo her... hvor deilig er det ikke å ha den fineste og raskeste bilen i gata? Alle ser på deg og misunner deg, den følelsen er bare såå deilig... Når jeg drar til hjemmelandet mitt så er det alltid sånn, alle ser på bilen vi har der og vi har det største huset der og 2 motorsykler... deilig følelse å leve luxus :)

 

Heldig mann er du.

 

 

Litt OT: Nice=D Hvor er det du bor og hva slags bil har du? Har selv vurdert å bo i sverige og jobbe i Norge pga bil og at det er billigere i Sverige.

 

Men det med rask bil gjør deg til en forsiktig sjafør er veldig opp til hver enkelt føler iallefall jeg.

Lenke til kommentar
Har selv vurdert å bo i sverige og jobbe i Norge pga bil og at det er billigere i Sverige.

 

En uslåelig kombinasjon, spør du meg. Det høye lønnsnivået i Norge kombinert med hyggelige svenske skatteregler (ingen formueskatt) og biler til halve prisen. Dessuten er boligprisene i den delen av landet ganske fordelaktige, for å si det slik. Ta gjerne en titt på Hemnet.se og se hva du finner.

 

Huff, dette ble veldig off-topic, kanskje vi skulle startet en egen "Bilentusiaster, emigrer til Sverige"-tråd? Hehe :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...