Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger ny switch. Trenger anbefaling på proff kvalitets switch.


Anbefalte innlegg

Da døde switchen min...(igjen)

Jeg er lei av ustabilt nettverksutstyr som ikke tåler mitt bruk. Det er ikke varme eller slike ting som har tatt knekken på de. Etter jeg starter og bruke m0n0wall så er det bare NGT modemet og switchene mine som har dødd. NGT modemet er det lite jeg kan gjøre med, men switchen kan jeg bytte. ;)

 

Jeg lurer derfor på om noen kan anbefale en ny god switch til meg?

 

 

 

Bruksområde:

- 4+ maskiner.

 

- 2-8 virtuelle maskiner.

 

- høy torrent trafikk 24/7 med mange connections, ofte fra flere av maskinene

 

- Store filoverføringer (Trenger altså Gbit nettverk). Men det er nesten alltid

bare en stor overføring av gangen (ikke flere store overføring på maskinene samtidig)

 

Krav:

- IKKE Cisco/Linksys og jeg er meget skeptisk om noen foreslår d-link eller HP.

(personlig meninger...)

 

- Trenger egentlig ikke mer enn 8 porter, men de proffere switchene begynner

vel på minimum 12 porter ? Gjerne rackmonterbar.

 

- Passivt kjølt. Altså ingen støyende vifte...

 

- Jeg vil veldig gjerne at strømforsyningen er innebygd. Altså at den bruker

standard ATX plugg (heter det ATX plugg?)

 

- En switch som takler bruksområdet mitt bra. Vet at det er mange

dårlige Gbit switcher der ute som ikke burde vært lov og kalle Gbit switcher

da de blir knust av gode 10/100 switcher.

 

- Jeg har egentlig ikke behov for noe annet enn det jeg skrev opp under bruksområder.

Managed, QoS og slike ting er bare bonus, men ikke noe jeg bruker.

 

- Håper på og finne noe på rundt 2000 Kr, men strekker meg til 3000 om jeg blir overbevist.

 

 

 

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tittet på denne

Zyxel GS-1116A

Jeg syntes den virker bra på papiret. Den støtter også Jumbo Frame noe som er fint.

 

Men kan noen forklare meg hva "Dual personality ports" er og hva de brukes til?

 

Det er også litt vanskelig og finne ut om switchen har innebygd strømforsyning eller ikke. Har også lagt til et krav til, IKKE vifte. :)

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar

Hvordan du kan be om en proff kvalitetsswitch og samtidig utelukke både HP og Cisco er meg en gåte. Kanskje finner du en bedre switch et sted, men HP og Cisco er definitivt blant de mest anerkjente switchene på markedet. Det er f.eks. et ganske bra kvalitetstegn når en leverandør tør å sette livstidsgaranti på utstyret man produserer.

Lenke til kommentar
Hvordan du kan be om en proff kvalitetsswitch og samtidig utelukke både HP og Cisco er meg en gåte. Kanskje finner du en bedre switch et sted, men HP og Cisco er definitivt blant de mest anerkjente switchene på markedet. Det er f.eks. et ganske bra kvalitetstegn når en leverandør tør å sette livstidsgaranti på utstyret man produserer.

 

Det må jeg si meg enig i. Etter min erfaring så har alle større nettverk jeg har rørt enten bestått av hp eller Cisco utstyr.

 

Hvis du revurderer at du kan ha hp eller cisco.

Så kan jeg anbefale en Hp procurve 1800-8G (8 porter) eller 1800-24G (24 Porter)

 

Disse er ikke så alt for dyre, de har "Smart Magment" (Forstod jeg det slik at du ikke hadde noe spessielt behov for det?) De er vifteløse, og 24G har innebygget strømforsyning.

 

Disse er såkalte "billig" svitsjene til hp. Men de er ikke som en annen billigsvitsj.

 

Husker jeg rett så må du ut med ca 3000 kr for 1800-24G

og noe rundt 1200-1500 for 1800-8G

 

 

Btw. Du sier "- IKKE Cisco/Linksys og jeg er meget skeptisk om noen foreslår d-link eller HP.

(personlig meninger...)"

 

D-Link skjønner jeg. Men hvorfor utelukker du Cisco/Linksys og HP sine?

og du sier personlig mening, Hva er netativt med de da ?

 

 

mvh

-Djgunnah

Lenke til kommentar
Jeg har tittet på denne

Zyxel GS-1116A

Jeg syntes den virker bra på papiret. Den støtter også Jumbo Frame noe som er fint.

 

Men kan noen forklare meg hva "Dual personality ports" er og hva de brukes til?

 

Det er også litt vanskelig og finne ut om switchen har innebygd strømforsyning eller ikke. Har også lagt til et krav til, IKKE vifte. :)

 

Hei,

 

Det er innebygget psu i denne.

 

Dual personality er en port med to grensesnitt (open sfp og rj-45). Du kan ikke bruke begge samtidig og Open-SFP porten har høyere prio enn RJ-45, så switchen vil alltid velge fiber over RJ-45 på Dual personality portene. Håper dette var oppklarende.

 

Vet ikke om det er vifte i denne, dessverre.

 

//Swiss

Lenke til kommentar
Hvordan du kan be om en proff kvalitetsswitch og samtidig utelukke både HP og Cisco er meg en gåte. Kanskje finner du en bedre switch et sted, men HP og Cisco er definitivt blant de mest anerkjente switchene på markedet. Det er f.eks. et ganske bra kvalitetstegn når en leverandør tør å sette livstidsgaranti på utstyret man produserer.

 

Det var derfor jeg sa det var et personlig valg.

Cisco/linksys liker jeg ikke fordi de bruker sitt eget "språk". Av de rutere og managed switcher jeg har sett så er de overkompliserte. Og man får ikke ordentlig support med mindre man er cisco sertifisert. Altså det er ikke noe galt med de, syntes de bare er sære. Jeg går ikke rundt og slenger dritt om Cisco og sier det er drit. Det bare er ganske enkelt ikke noe for meg(enda).

 

Jeg vet at de er anerkjent, har livstidsgaranti og antageligvis er mest brukt i verden. Jeg har hatt dårlige erfaringer med og sette opp slikt utstyr og det er på grunn av min manglende erfaring. Det virker likssom som det har en helt annen logisk oppbygning i hvordan man setter opp porter/firewall osv i forhold til "vanlige" rutere. Kanskje det hadde fungert helt fint ettersom jeg bare trenger en unmanaged switch, men jeg vil aller helst ikke ha cisco/linksys. HP og Dlink liker jeg bare ikke, men kjøper en om jeg får et greit begrunnet forslag. Med så mange produsenter av nettverksutstyr så tar jeg den luksusen og velge bort produkter jeg ikke liker. Bare aksepter valget mitt og la meg slippe og bli overbevist i en evig diskusjon. Takk ;)

 

Det jeg var på utkikk etter var om noen hadde god erfaring med en switch og bruksområdene jeg skrev. Eventuelt en test av slike switcher...

 

Men kan noen forklare meg hva "Dual personality ports" er og hva de brukes til?

 

Port 23 og 24 kan enten brukes med sfp-modul eller med vanlig nettverkskabl med rj45-plugg.

Jeg har tittet på denne

Zyxel GS-1116A

Jeg syntes den virker bra på papiret. Den støtter også Jumbo Frame noe som er fint.

 

Men kan noen forklare meg hva "Dual personality ports" er og hva de brukes til?

 

Det er også litt vanskelig og finne ut om switchen har innebygd strømforsyning eller ikke. Har også lagt til et krav til, IKKE vifte. :)

 

Hei,

 

Det er innebygget psu i denne.

 

Dual personality er en port med to grensesnitt (open sfp og rj-45). Du kan ikke bruke begge samtidig og Open-SFP porten har høyere prio enn RJ-45, så switchen vil alltid velge fiber over RJ-45 på Dual personality portene. Håper dette var oppklarende.

 

Vet ikke om det er vifte i denne, dessverre.

 

//Swiss

 

 

Det er en 16 porter så det blir vel port 17 og 18? Den tar altså optisk på den ene og rj45 på den andre? Men hvorfor kalles de "dual personality" hva er den tiltenkte oppgaven for disse portene, scenario? Er det der man feks kobler resten av nettverket(feks ruteren)?

 

Det står ingenting om støy så regner ikke med at den har vifte.

Hvordan klarte du og se at den bruker standard ATX kabel og ikke slik AC klump?

 

 

Djgunnah: På hvilket grunnlag anbefaler du den? Bruker du den selv feks? Satt opp noen? Har sett den fungerer med bruksområdene jeg listet?

 

 

Nå skal ikke jeg være altfor vanskelig i valg av switch, jeg vil tro at hvilken som helst switch jeg kjøper til 1800kr burde klare og levere ganske greit? Men jeg vil likevel ha en viss kontrol, skader ikke og ha litt greie på det man skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Det er en 16 porter så det blir vel port 17 og 18? Den tar altså optisk på den ene og rj45 på den andre? Men hvorfor kalles de "dual personality" hva er den tiltenkte oppgaven for disse portene, scenario? Er det der man feks kobler resten av nettverket(feks ruteren)?

 

Svitsjen har 18 fysiske porter (16 rj45 + 2 sfp), du kan kun bruke 16 av de samtidig. Ikke noe å tenke på med mindre du skal bruke fiber uansett.

Lenke til kommentar
Det er en 16 porter så det blir vel port 17 og 18? Den tar altså optisk på den ene og rj45 på den andre? Men hvorfor kalles de "dual personality" hva er den tiltenkte oppgaven for disse portene, scenario? Er det der man feks kobler resten av nettverket(feks ruteren)?

 

Svitsjen har 18 fysiske porter (16 rj45 + 2 sfp), du kan kun bruke 16 av de samtidig. Ikke noe å tenke på med mindre du skal bruke fiber uansett.

 

 

Bare av nysgjerrighet, vil switchen kommunisere på høyere hastigheter til feks andre switcher dersom den er koblet til via SFP kontakten? (altså over 1000mbs)

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar

Dlink tar jeg ikke om noen gir til meg gratis engang :D

 

Jeg ser jo nå at HP kjører livstidsgaranti på procurve, mens zyxel'en jeg så på hadde ikke det. Det får jo meg til og tenke...

 

Har et lite spørsmål til...

Må swichen ha noe støtte for IPv6 dersom man har tenkt og bruke det etterhvert?

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar

Folk må begynne å skille mellom produkter laget for privatmarkedet og produkter laget for bedriftsmarkedet. Eg sikter da til D-link.

 

Min erfaring, andre har nok sine egne, er at produktene for privatmarkedet er av dårlig kvalitet. Av de produktene eg har brukt beregnet til bedrift så har D-link vært helt OK! Eg har selv kjøpt meg en D-link 24 porters switch til å ha hjemme og den har det ikke vært et eneste problem med enda. Hadde eg kunnet velge hadde eg nok ikke kjøpt D-link selv pga et dårlig rykte i privatmarkedet, men eg var nødt til å ha 18 porter++ med management og vifteløs. Når eg da bestilte var denne den eneste.

 

Når det gjelder HP sine switcher så er dette det eneste vi bruker på jobben og selger til kunder. Utelukkende ProCurve switcher. Ingen problemer(enkelte ryker jo men ikke utenom det vanlige). Skal eg anbefale noe så er det HP.

 

Men om du ikke liker disse merkene så er det helt greit. Du skal jo kunne ha din mening. Men greit at dette kommer frem av at du ikke kan med de enn at det skulle være pga kvaliteten.

 

Uansett, når du trekker frem at Cisco har sitt eget "språk" så gjelder ikke det kun for Cisco, men det gjelder stort sett de fleste produsentene. Mye er likt, mye går i det samme men alle har sin egen lille vri på et eller annet. Selv om eg har mye erfaring med HP så kan eg ikke Cisco/D-link/Zyxel/3Com/SMC sine switcher. Men eg kan nettverk og dette kombinert med min erfaring med HP(og en del D-link) gjør at eg nok kunne ha satt opp en en av de andre produsentenes switcher med bruk av manualen og nettforum. Så dette er ikke kun Cisco.

 

Men om du ikke vil ha en switch med management fordi du ikke kan det, så er jo det helt fair.

 

Og husk, viften har en funksjon selv om den støyer. Dersom du velger en som er vifteløs så bør du også tenke på å sørge for å ha god ventilasjon rundt switchen.

Lenke til kommentar
Folk må begynne å skille mellom produkter laget for privatmarkedet og produkter laget for bedriftsmarkedet. Eg sikter da til D-link.

 

Min erfaring, andre har nok sine egne, er at produktene for privatmarkedet er av dårlig kvalitet. Av de produktene eg har brukt beregnet til bedrift så har D-link vært helt OK! Eg har selv kjøpt meg en D-link 24 porters switch til å ha hjemme og den har det ikke vært et eneste problem med enda. Hadde eg kunnet velge hadde eg nok ikke kjøpt D-link selv pga et dårlig rykte i privatmarkedet, men eg var nødt til å ha 18 porter++ med management og vifteløs. Når eg da bestilte var denne den eneste.

 

Når det gjelder HP sine switcher så er dette det eneste vi bruker på jobben og selger til kunder. Utelukkende ProCurve switcher. Ingen problemer(enkelte ryker jo men ikke utenom det vanlige). Skal eg anbefale noe så er det HP.

 

Men om du ikke liker disse merkene så er det helt greit. Du skal jo kunne ha din mening. Men greit at dette kommer frem av at du ikke kan med de enn at det skulle være pga kvaliteten.

 

Uansett, når du trekker frem at Cisco har sitt eget "språk" så gjelder ikke det kun for Cisco, men det gjelder stort sett de fleste produsentene. Mye er likt, mye går i det samme men alle har sin egen lille vri på et eller annet. Selv om eg har mye erfaring med HP så kan eg ikke Cisco/D-link/Zyxel/3Com/SMC sine switcher. Men eg kan nettverk og dette kombinert med min erfaring med HP(og en del D-link) gjør at eg nok kunne ha satt opp en en av de andre produsentenes switcher med bruk av manualen og nettforum. Så dette er ikke kun Cisco.

 

Men om du ikke vil ha en switch med management fordi du ikke kan det, så er jo det helt fair.

 

Og husk, viften har en funksjon selv om den støyer. Dersom du velger en som er vifteløs så bør du også tenke på å sørge for å ha god ventilasjon rundt switchen.

 

Jeg bruker m0n0wall og bruker flere av de avanserte mulighetene den gir. De resterende funksjonene har jeg nogenlunde kjennskap til og skulle fått til og fungere, så jeg er ikke helt bak mål når det gjelder nettverksoppsett. (Hvis noen har fått inntrykk av det...)

 

Grunnen til at jeg ikke trenger managed switch er fordi jeg kan ikke skjønne hva jeg skal trenge og manage. Da hele nettverket er "mitt" så styrer jeg alt av trafikk, QoS gidder jeg ikke bruke når det er bare meg... Hva er det da en managed switch skal gi meg av fordeler eller muligheter jeg kunne like?

 

Jeg skjønner at alle selskapene kjører separerte produktlinjer mot privat og bedrift. Men så mye dritt jeg har erfart av "billigproduktene" til Dlink får meg til og styre langt unna. Jeg forbinder hvertfall ikke Dlink med kvalitet. Da spiller det lite rolle for meg om de har proffere produkter. Jeg vil hvertfall forsøke og velge fra en annen produsent.

 

Har viften en funksjon altså? Jeg har alltid vært av oppfatning at viften var en avansert form for lydindikator for og fortelle at switchen var påskrudd. :p Switchen kommer til og henge åpent på veggen i romtempratur. Jeg antar at de vifteløste vil klare dette selv uten vifte?

 

Syntes ikke jeg hadde mange valg hos HP. Enten har de 24 porter og koster 3000kr + som er litt overkill. Eller så er det 10/100 ...

 

http://h40060.www4.hp.com/procurve/no/no/products/index.html

Lenke til kommentar
Jeg bruker m0n0wall og bruker flere av de avanserte mulighetene den gir. De resterende funksjonene har jeg nogenlunde kjennskap til og skulle fått til og fungere, så jeg er ikke helt bak mål når det gjelder nettverksoppsett. (Hvis noen har fått inntrykk av det...)

Eg sa ikke at eg fikk inntrykk av at du var bak mål når det gjelder nettverk, men at du gav inntrykk av at du ikke kan sette opp en managed switch. Og det er en forskjell. Men det var overhode ikke negativt ment mot deg.

 

Grunnen til at jeg ikke trenger managed switch er fordi jeg kan ikke skjønne hva jeg skal trenge og manage. Da hele nettverket er "mitt" så styrer jeg alt av trafikk, QoS gidder jeg ikke bruke når det er bare meg... Hva er det da en managed switch skal gi meg av fordeler eller muligheter jeg kunne like?

Behov endrer seg over tid. Kanskje du ser behov for det senere? Uansett, når du allikevel skal kjøpe en proff switch så får du som regel en med management(med unntak naturligvis). De aller fleste slike er klar til bruk uten noen form for oppsett for at den skal fungere som en vanlig switch. Med mindre du står i mellom en managed og en unmanaged hvor du kan spare penger så ser eg ingen grunn til å velge bort managed switch.

 

Har viften en funksjon altså? Jeg har alltid vært av oppfatning at viften var en avansert form for lydindikator for og fortelle at switchen var påskrudd. :p Switchen kommer til og henge åpent på veggen i romtempratur. Jeg antar at de vifteløste vil klare dette selv uten vifte?

Det er mange som ikke er klar over det, eller tenker over det. Eg nevnte det bare. Og ikke for å pirke, men hvilken vei du monterer den mot veggen og hvor nærme vegge dun monterer den har også mye å si :) Noen switcher har det med å bli varme, andre ikke. Men går du for en vifteløs switch så vil eg, med mindre det er veldig ulempelig, velge en med ekstern strømforsyning/adapter.

 

Og siden du sier at du er lei nettverksutstyr som ryker så får eg et inntrykk av at du har fått ødelagt et par switcher. Eg vil påstå at det er en reell sannsynlighet for at varme/overoppheting er det som har tatt knekken på switchene(og adsl modemet). Med høy belastning følger høy varmeutvikling. Derfor gjør eg et poeng ut av dette med vifte. Vanlige switcher for privatmarkedet har som regel ikke vifter og blir da også fort varme(og ødelagte) ved høy og konstant belastning.

 

I mine yngre dager da eg begynte med LAN for kamerater så brukte vi noen "dyre" switcher beregnet på privatmarkedet. Pga varme smeltet faktisk flere av disse under bruk. Og disse lå helt åpent på et bord i lokalet, uten vifte.

Lenke til kommentar

Godt og viktig poeng angående varme. Tar knekken på mye elektronikk. Last = varme = fail.

 

Husk at rackmonterbart "proffutstyr" som regel overhodet ikke er laget for å være stillegående da. De har gjerne overflod av vifter for å aldri bli varme, for å aldri feile :) (helst!)

 

Og strømforsyninger utvikler varme, så om du ser etter en switch med intern PSU, bør du egentlig satse på noe med vifter i, om du regner med høy last døgnet rundt.

Lenke til kommentar

Jeg blir vel og bestille switch i kveld, blir gal av denne treige ustabile gamle smc wlan ruteren jeg bruker midlertidig.

 

Switchen som døde var en 8 porter Netgear GS108. Før det har "jeg" drept 2 dlink switcher. Det er vel ikke slik at de plutselig dør, begynner vel med at den blir meget ustabil. Restarter av seg selv, megaping spikes og packetloss(Dette er sykt irriterende!). Alle har hatt ekstern AC plugg og de har vært pent hengt opp i friluft, altså ikke oppå hverandre i en klump.

 

Intern strømforsyning er vel ikke et absolutt krav, men det er så utrolig behagelig.

 

Jeg føler ikke at jeg har noe veldig behov for en managed switch, men det kan jo være gøy og leke med. Tenker at det bare er mere som kan gå galt jeg når den får flere funksjoner. Det er hvertfall ikke mange hundrelappene jeg gidder og spandere ekstra for og få managed.

 

Har du et spesifikt forslag på en switch jeg får bestillt online?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...