Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger ny switch. Trenger anbefaling på proff kvalitets switch.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg foretrekker alltid komplett eller netshop siden jeg har all annen ordre historikk der. Men dersom jeg skulle ha HP eller gud forby :p Cisco så bestilles vel det direkte fra deres nettsider?

 

Den må ihvertfall være på lager da jeg ikke orker og vente for lenge.

Lenke til kommentar
Det er en 16 porter så det blir vel port 17 og 18? Den tar altså optisk på den ene og rj45 på den andre? Men hvorfor kalles de "dual personality" hva er den tiltenkte oppgaven for disse portene, scenario? Er det der man feks kobler resten av nettverket(feks ruteren)?

 

Svitsjen har 18 fysiske porter (16 rj45 + 2 sfp), du kan kun bruke 16 av de samtidig. Ikke noe å tenke på med mindre du skal bruke fiber uansett.

 

 

Bare av nysgjerrighet, vil switchen kommunisere på høyere hastigheter til feks andre switcher dersom den er koblet til via SFP kontakten? (altså over 1000mbs)

 

Nei.

Lenke til kommentar

Vel, om eg nå går inn på de større(som eg bruker) Norske nettbutikker så er det stort sett Netgear, SMC, D-link, Linksys, 3Com og HP det går i når eg velger 8-16 porters gigabitswitcher.

 

En som skiller seg ut er følgende i fra Linksys. Eg har personlig ikke prøvd akkurat denne serien til Linksys, men eg har en tilsvarende 5 porters managed gigabit switch i fra dem. Denne står for et lite "backbone" har i boden og har enda ikke feilet, vært treg eller skapt problemer. Dog er managmenten på den begrenset og egentlig også dårlig(mener eg). Men denne virker bra. Uten vifter, men i det minste med ekstern adapter. Denne har de på lager hos PS data. De selger den hos netshop også men da ikke på lager.

 

Ellers fant eg min D-link switch som eg, til tross for produsenten, kan anbefale. Dog har den ingen gigabitporter men kan utvides med to stk(som eg har gjort) gigabitmoduler. Grei pris og mye for pengene. Men her bør du være obs på kjølingen.

 

Men som du er inne på så trenger du ikke management enda. Da vil eg tro at denne i fra Linksys er et godt og fornuftig valg. Den har flere porter men sikkert samme innmat som den første eg linket til. Mao så vil du nok ikke klare å kjøre gigabit på alle portene, men en 8-12 stk burde den klare uten problemer. Eg klarer ikke å se om den har vifte eller ikke, men den har intern strømforsyning og med 24 gigabitporter i et rack kabinett så vil eg bli overrasket dersom den ikke har vifte. Denne kan også utvides. Bonus! :)

 

Ellers har de fleste butikkene 3Com inne. Eg vet ikke hvordan dette merket er da eg kun har brukt de trådløse routeren deres for privatmarkedet(og kunne egentlig spart meg for det).

 

Og så er det en del D-linker tilsvarende den eg linket til over. Disse vil også være av en bedre kvalitet en det du hadde i fra før og også bedre en hva standard privatprodukter tilsier. Men eg forstår også at du vil velge produsenten bort.

Lenke til kommentar

Bare av nysgjerrighet, vil switchen kommunisere på høyere hastigheter til feks andre switcher dersom den er koblet til via SFP kontakten? (altså over 1000mbs)

Nei.

 

Men dersom du har to managed switcher med to ledige gigabitporter så lar det seg ofte gjøre å koble disse isammen via disse to og "trunke"(eller link aggregation) portene. Dvs at du da får en(teoretisk) kommunikasjon mellom switchene på 4Gb/s. Dette vil jo være en fordel med managed for din del(den første reelle fordelen i det minste).

Endret av nomore
Lenke til kommentar

3Com har alt i alle sjikt, men Zyxel har faktisk mye bredere produktspekter enn de fleste da de har kjøpt opp en haug produsenter siste årene.

 

På switchsiden ville jeg dog valgt 3Com om jeg ville ha en proff, men ikke esktrem løsning. Du treffer godt på pris og kvalitet der.

 

Drifter nettverk med opptil 100 servere i samme backbone med 3Com løsninger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Djgunnah: På hvilket grunnlag anbefaler du den? Bruker du den selv feks? Satt opp noen? Har sett den fungerer med bruksområdene jeg listet?

 

 

Nå skal ikke jeg være altfor vanskelig i valg av switch, jeg vil tro at hvilken som helst switch jeg kjøper til 1800kr burde klare og levere ganske greit? Men jeg vil likevel ha en viss kontrol, skader ikke og ha litt greie på det man skal kjøpe.

 

 

Har selv en 1800-24G som jeg har brukt ja.

Den har også blitt brukt til backbone på et lan-party (120 deltakere)

 

Jeg har ikke brukt den over lang tid. men siden de har såppas med garanti og jeg har flere andre procurve svitsjer som blir brukt dag og natt. Så regner jeg med at den burde takle det fint.

 

Har og en kompis som har en 1800-8G svitsj. Denne har han aldri hatt noe som helst problemer med. Den har stått på 24/7 siden han fikk den!

 

Har de ikke og en avtale slik at hvis den blir ødelagt, kommer det et bud å henter den dagen etter på og gir deg en ny ? (Innenfor 1-3 år mener jeg og huske, mere hvis du betaler for det) Du burde skjekke det! (Ikke sikker på det, men mener det var slik!!)

 

 

Ellers så har du og Linksys da. Hvis du ikke kjøper de billigste versjonene dems så begynner du vell og få kvalitet på de igjen.

 

 

 

mvh

-Djgunnah

Lenke til kommentar
Men dersom du har to managed switcher med to ledige gigabitporter så lar det seg ofte gjøre å koble disse isammen via disse to og "trunke" portene. Dvs at du da får en kommunikasjon mellom switchene på 4Gb/s. Dette vil jo være en fordel med managed for din del(den første reelle fordelen i det minste).

 

Med Cisco sin properietære løsning LAGP kan du slå sammen 4 switcporter å få en full duplex på 8Gbps i tillegg til at de kjører IEEE sin standard LACP(Den åpne standarden for alle leverandører).Det burde fungere med opptil 4 porter med LACP også.

Men 8Gbps blir sikkert noe overkill :D

Lenke til kommentar
Men dersom du har to managed switcher med to ledige gigabitporter så lar det seg ofte gjøre å koble disse isammen via disse to og "trunke" portene. Dvs at du da får en kommunikasjon mellom switchene på 4Gb/s. Dette vil jo være en fordel med managed for din del(den første reelle fordelen i det minste).

 

Med Cisco sin properietære løsning LAGP kan du slå sammen 4 switcporter å få en full duplex på 8Gbps i tillegg til at de kjører IEEE sin standard LACP(Den åpne standarden for alle leverandører).Det burde fungere med opptil 4 porter med LACP også.

Men 8Gbps blir sikkert noe overkill :D

Ja, kanskje litt i det meste laget :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...