Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fartssperre på bil?


Anbefalte innlegg

Hadde risikoteori her om dagen, og det var ganske mye faren for ulykker gikk ned når du senket farten med 10km/t. Han snakket om veier ned fra fjellet ol, ikke e18.

Er uansett ikke i nærheten av risikoen som f.eks. folk som snakker i mobil i rushtrafikken, og "rompekjører" på 4-felts veien når det uansett er lang kø foran i begge felt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Sjåfører under 18 år (mopedister) får bare lov til å kjøre i 45 km/t.

 

Eldre mopeder går lovlig i 60km/t slik som Suzuki DR 50 Big Dualsport som jeg hadde en gang i tiden. 45km/t er foresten en helt teit lov da fartsgrensen der mopedister har lov å kjøre ofte er 50~60km/t. Rullende trafikk korker sier jeg!

 

Økning i drivstoff priser går bare ut over dem som har lite penger. De andre gir faen.

 

 

Toyota Prius 1,5 (hybrid) 0.43

Citroën C1 1,0i X 0.46

Honda Civic Hybrid 0.46

Peugeot 107 1,0 bensin Urban 0.46

Renault Clio 1,5 dCi Privilege 0.46

Toyota Aygo 1,0 3-d 0.46

Smart Fortwo Coupe 1,0 Pure 0.47

Hyundai i30 1,6 GLS Comfort 0.49

 

 

De må gjerne være supergjerrige med blandet kjøring, men med disse små motorene blir de veldig slitsomme å kjøre over lange strekninger på motorveien.

 

Kjørte Ålesund - Oslo på søndag med min Roadster (ca 0.5l/mil) uten stopp, uten problemer.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Hva jeg håper regjeringen gjør i neste statsbudsjett:

 

1) Øker vrakpanten til 10 000 kroner på biler produsert før 1993.

2) Øker bensinavgiften med 2 kroner/liter.

3) Fjerner engangsavgiften på alle biler som bruker mindre enn 0,5l/mil. Dette vil gjøre en rekke biler rundt 100,000 kroner biligere.

4) Bidrar til å senke prisene på kollektivtransport med 30%.

5) Innfører obligatorisk fartssperre på 100 km/t på alle nye biler.

6) Innfører obligatorisk alkolås på alle nye biler.

 

Moderatornotis: Denne tråden er splittet ut fra en annen tråd og handler i hovedsak om punkt 5 i denne listen her. - Dotten

Hva faen? Er den ikke høy nok fra før? :thumbdown:

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Hva jeg håper regjeringen gjør i neste statsbudsjett:

 

1) Øker vrakpanten til 10 000 kroner på biler produsert før 1993.

2) Øker bensinavgiften med 2 kroner/liter.

3) Fjerner engangsavgiften på alle biler som bruker mindre enn 0,5l/mil. Dette vil gjøre en rekke biler rundt 100,000 kroner biligere.

4) Bidrar til å senke prisene på kollektivtransport med 30%.

5) Innfører obligatorisk fartssperre på 100 km/t på alle nye biler.

6) Innfører obligatorisk alkolås på alle nye biler.

 

Moderatornotis: Denne tråden er splittet ut fra en annen tråd og handler i hovedsak om punkt 5 i denne listen her. - Dotten

 

 

 

haha... det skjer!

Lenke til kommentar
Hva jeg håper regjeringen gjør i neste statsbudsjett:

 

1) Øker vrakpanten til 10 000 kroner på biler produsert før 1993.

2) Øker bensinavgiften med 2 kroner/liter.

3) Fjerner engangsavgiften på alle biler som bruker mindre enn 0,5l/mil. Dette vil gjøre en rekke biler rundt 100,000 kroner biligere.

4) Bidrar til å senke prisene på kollektivtransport med 30%.

5) Innfører obligatorisk fartssperre på 100 km/t på alle nye biler.

6) Innfører obligatorisk alkolås på alle nye biler.

 

Moderatornotis: Denne tråden er splittet ut fra en annen tråd og handler i hovedsak om punkt 5 i denne listen her. - Dotten

 

 

 

Du skulle vært skutt. Skjønner ikke at folk kan finne på å skrive sånne idiotiske poster.

Lenke til kommentar
Hva jeg håper regjeringen gjør i neste statsbudsjett:

 

1) Øker vrakpanten til 10 000 kroner på biler produsert før 1993.

2) Øker bensinavgiften med 2 kroner/liter.

3) Fjerner engangsavgiften på alle biler som bruker mindre enn 0,5l/mil. Dette vil gjøre en rekke biler rundt 100,000 kroner biligere.

4) Bidrar til å senke prisene på kollektivtransport med 30%.

5) Innfører obligatorisk fartssperre på 100 km/t på alle nye biler.

6) Innfører obligatorisk alkolås på alle nye biler.

 

Moderatornotis: Denne tråden er splittet ut fra en annen tråd og handler i hovedsak om punkt 5 i denne listen her. - Dotten

 

 

 

Du skulle vært skutt. Skjønner ikke at folk kan finne på å skrive sånne idiotiske poster.

 

 

rolig nå.. ingen vits i å klikke.. punkt 6 er greit men kanskje vanskelig å gjennomføre?

Lenke til kommentar

Dette er nok den største dritt tråden jeg noen gang har lest!

 

Det er to ting man kunne gjort!

 

1. Minske bensin prisene!

 

2. Størrere vrak pant på biler før 1993!

 

Det er faen meg dyrt nok som det er fra før av, og dere vil at det skal bli dyrere?

ER DERE HELT BLÅST I HUET ELLER!??! Halve lønna man tjener går til bullshit skatt som staten klarer å sølebort. Og etter du har betalt avgiter til staten samt skatt, så sitter du ikke igjen med mye penger til deg selv. Ikke alle tjener 600 000 netto i året!

Endret av skullcandy93
Lenke til kommentar
Blir provosert av lese et så ugjennomtenkt forslag som forslag 5. Fartssperre på 100km/t er jo helt idiotisk, tror tvilsomt at døds statestikken kommer til å synke med mange prosentene hvis det blir innført. Forundrer meg ikke om trådstarter kjører toyota.

En dag vil fartssperre på biler komme. Mopeder har fartssperre (45), lastebiler har det (90), busser har det, så nå mangler bare bilen. At den blir på 100 km/t er ikke realistisk. Et sted mellom 110 og 120 km/t trur jeg den kommer på, den dagen den kommer i løpet av de neste 10 åra.

 

Å ha fartssperre på biler syns jeg absolutt ikke er idiotisk. om det blir færre ulykker om folk har sperre på feks 100 km/t, er en annen diskusjon, men et vesentlig argument er at ulykker i lavere hastigheter ofte ikke er dødlig, mens ulykker i STOR hastighet ofte gir et dødlig utfall. Hvert år har man en liten bataljon værdensmestere på 18 år som kjører seg ihjel når dem skal teste den nye bilen sin, å hadde de ulykkene skjedd i 90 km/t istedfor 190 km/t, ville langt fler av dem overlevd.

Lenke til kommentar
Blir provosert av lese et så ugjennomtenkt forslag som forslag 5. Fartssperre på 100km/t er jo helt idiotisk, tror tvilsomt at døds statestikken kommer til å synke med mange prosentene hvis det blir innført. Forundrer meg ikke om trådstarter kjører toyota.

En dag vil fartssperre på biler komme. Mopeder har fartssperre (45), lastebiler har det (90), busser har det, så nå mangler bare bilen. At den blir på 100 km/t er ikke realistisk. Et sted mellom 110 og 120 km/t trur jeg den kommer på, den dagen den kommer i løpet av de neste 10 åra.

 

Å ha fartssperre på biler syns jeg absolutt ikke er idiotisk. om det blir færre ulykker om folk har sperre på feks 100 km/t, er en annen diskusjon, men et vesentlig argument er at ulykker i lavere hastigheter ofte ikke er dødlig, mens ulykker i STOR hastighet ofte gir et dødlig utfall. Hvert år har man en liten bataljon værdensmestere på 18 år som kjører seg ihjel når dem skal teste den nye bilen sin, å hadde de ulykkene skjedd i 90 km/t istedfor 190 km/t, ville langt fler av dem overlevd.

 

For å si det sånn så er det ikke mange 18 åringer som dør i 190km/t eller lignende hastigheter. Det hører med til skjeldenhetene. Og når det gjelder fartssperra så tar det nok ikke lang tid før diverse tuningselskaper finner ut en måte å få vekk den på.

Lenke til kommentar
å hadde de ulykkene skjedd i 90 km/t istedfor 190 km/t, ville langt fler av dem overlevd.

 

Har ikke fulgt med i timen du eller?

- Du har ikke sjans til å overleve et kræsj i 90 km/t med mindre du er ekstremt heldig.

99% av de tilfellene så dør du.

Lenke til kommentar
1) Øker vrakpanten til 10 000 kroner på biler produsert før 1993.

2) Øker bensinavgiften med 2 kroner/liter.

3) Fjerner engangsavgiften på alle biler som bruker mindre enn 0,5l/mil. Dette vil gjøre en rekke biler rundt 100,000 kroner biligere.

4) Bidrar til å senke prisene på kollektivtransport med 30%.

5) Innfører obligatorisk fartssperre på 100 km/t på alle nye biler.

6) Innfører obligatorisk alkolås på alle nye biler.

 

 

1. Hvorfor biler FØR 1993? Skal vel gjelde alle biler. Iallefall opp til 2000.

2. Øke bensinavgiften skal hjelpe hvordan?

3. vektavgift, slagvolumavgift og effektavgift er de tre sammensette elementer som utgjør avgiften.

4. Den er grei

5. Fartsperre vi nok bli mottatt lunket fra de fleste vil jeg tro. Nye biler med litt hestekrefter har allerede fartsperrer,

men da en del høyere enn 100 km/t. Regjeringen har liten sjangs for å få dette gjennom uansett.

6. Alkolås.. tenker du da å bøåse i et rør før du får starte bilen? Er enkelt å forbigå den sperren. Jeg ville uansett førl

meg ganske dum om jeg skulle stå å blåse i et rør hver gang jeg skal starte bilen.

Endret av Sjokoladekake
Lenke til kommentar
For å si det sånn så er det ikke mange 18 åringer som dør i 190km/t eller lignende hastigheter. Det hører med til skjeldenhetene. Og når det gjelder fartssperra så tar det nok ikke lang tid før diverse tuningselskaper finner ut en måte å få vekk den på.

 

http://www.ba.no/nyheter/krim/article3813902.ece

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/article2405254.ece

 

http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyhet...icle3413964.ece

 

Ikke vansklig å finne trafikkulykker med dødlig utfall å unge folk innblandet. Daglig er det ikke, men det skjer en del slike hvert år, å jeg vil si at om vi greier å spara minst ETT liv med denna fartssperra, å er det verdt det. Hvor stor hastighet man trenger for å omkomma, avhenger selvsagt helt av biltype, flaks og omstendigheter. Men poenget er at om man kommer uttfor no i 200 km/t, så er man tapt uansett, men skjer det noe i 80-90 km/t, så er det ingen regel som sier at man SKAL dø.

Å angående måter å fjerne fartssperrer på, så er det null problem. man trenger ikke profesjonelle folk tel det. På lastebiler er det ikke værre enn at man drar ut ei sikkring. Blir man derimot tatt i feks trafikkkontroll mens man har fjerna sperra, er det snakk om en gjennomtenkt kriminal-sak, å man blir bøtlagt der-etter.

Lenke til kommentar

Fartssperre på 100km/t vil neppe bli innført da den rett og slett vil føre til ulykker. Enten man liker det eller ikke så vil ikke alle følge trafikkregler eller være egna til å kjøre i det hele tatt. Det blir det samme med midskille, fartshumper og alt annet. Hadde folk kunnet kjøre og fulgt trafikkreglene hadde man ikke trengt noe av dette.

Lenke til kommentar
Fartssperre på 100km/t vil neppe bli innført da den rett og slett vil føre til ulykker. Enten man liker det eller ikke så vil ikke alle følge trafikkregler eller være egna til å kjøre i det hele tatt. Det blir det samme med midskille, fartshumper og alt annet. Hadde folk kunnet kjøre og fulgt trafikkreglene hadde man ikke trengt noe av dette.

 

Argumentene dine virker jo mer til å være for fartssperre enn mot? Ellers er det i mine øyne et godt poeng at folk ikke gjør som de skal, og sikkerhetstiltak må designes med det i mente.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...