Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fartssperre på bil?


Anbefalte innlegg

Hva jeg håper regjeringen gjør i neste statsbudsjett:

 

1) Øker vrakpanten til 10 000 kroner på biler produsert før 1993.

2) Øker bensinavgiften med 2 kroner/liter.

3) Fjerner engangsavgiften på alle biler som bruker mindre enn 0,5l/mil. Dette vil gjøre en rekke biler rundt 100,000 kroner biligere.

4) Bidrar til å senke prisene på kollektivtransport med 30%.

5) Innfører obligatorisk fartssperre på 100 km/t på alle nye biler.

6) Innfører obligatorisk alkolås på alle nye biler.

 

Moderatornotis: Denne tråden er splittet ut fra en annen tråd og handler i hovedsak om punkt 5 i denne listen her. - Dotten

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva jeg håper regjeringen gjør i neste statsbudsjett:

 

1) Øker vrakpanten til 10 000 kroner på biler produsert før 1993.

2) Øker bensinavgiften med 2 kroner/liter.

3) Fjerner engangsavgiften på alle biler som bruker mindre enn 0,5l/mil. Dette vil gjøre en rekke biler rundt 100,000 kroner biligere.

4) Bidrar til å senke prisene på kollektivtransport med 30%.

5) Innfører obligatorisk fartssperre på 100 km/t på alle nye biler.

6) Innfører obligatorisk alkolås på alle nye biler.

 

Hvordan blir det da for folk som er mye i utlandet med bilene sine? For ikke å snakke om alle de farlige situasjonene man ville skapt i forbikjøringer.

 

Edit:

 

Bare legge til at jeg faktisk synes mange av forslagene dine var bra. :)

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Ja, da får de kjøre i maks hundre i utlandet. Forbikjøringer blir vel som i dag, ser ingen forskjell der. Når man skal foreta en forbikjøring skal man ikke gå over fartsgrensen.

 

At man da må ikke kan kjøre fortere enn 100 i ulandet er uaktuelt, ihvertfall for meg å de fleste jeg kjenner som tar seg en tur nedover i Europa. Måtte eventuelt fått en sperre som slo seg av når man kjørte ut av landet. Uansett, så ville dette blitt like lett å fjerne for folk som 250km/t sperren alle tyske biler har.

 

Forbikjøringer skal i loven ikke foregå over fartsgrensen, men både kjørelærere å alle med litt vett i hodet vet at man selvsagt gjør dette. Skal man forbi ett vogntog gir man på for å komme seg forbi for å ikke skape en farligere situasjon enn nødvendig. Vil si det er totalt uansvarlig å ikke gjøre det. Selvsagt alt med måte..........

Lenke til kommentar
Hva jeg håper regjeringen gjør i neste statsbudsjett:

 

1) Øker vrakpanten til 10 000 kroner på biler produsert før 1993.

2) Øker bensinavgiften med 2 kroner/liter.

3) Fjerner engangsavgiften på alle biler som bruker mindre enn 0,5l/mil. Dette vil gjøre en rekke biler rundt 100,000 kroner biligere.

4) Bidrar til å senke prisene på kollektivtransport med 30%.

5) Innfører obligatorisk fartssperre på 100 km/t på alle nye biler.

6) Innfører obligatorisk alkolås på alle nye biler.

Jeg synes det var en god liste kilik men ville selv gjort noen justeringer. Jeg tror vi to kunne utarbeidet og sendt inn et forslag til regjeringa. :p

 

1. Helt enig

2. Der tror jeg markedsprisen for olje gjør sitt av seg selv. Jeg tror bare det vil skape mer forakt og mindre forståelse for drivstoffprisene. Derimot hvis oljeprisen synker, noe jeg ikke tror, så kan man øke avgiftene noe.

3. Det kan bli ganske urettferdig mellom biler som ligger rett over og under grensa. Jeg har større tro på en direkte forurensingsavgift basert på kilometerstand og målinger av utslipp per km i EU-test-rigg.

4. Delvis enig. Lavere kollektivpriser er bra men jeg tror kampanjer for å få folk til å dele bil mer er ennå bedre. Man kan jo kanskje velge litt av hvert.

5. Helt enig

6. Helt enig

 

I tillegg:

7. En egen avgift for trafikkfarlige biler, der avgiften baseres på NCAP-tester og kompatibilitet med majoriteten av bilparken og en vektbasert avgift som stimulerer til økt bruk av biler i klassen 1-1,5 tonn.

Lenke til kommentar
Hvordan blir det da for folk som er mye i utlandet med bilene sine? For ikke å snakke om alle de farlige situasjonene man ville skapt i forbikjøringer.

Da får man holde seg til begrensningen også i utlandet eller søke om å få fartssperren slått for en periode av eller fjernet (ved salg til utlandet). Blir man tatt for å kjøre uten sperren i Norge uten tillatelse så bør det selvsagt vanke en reaksjon på det. Omtrent på nivå med å kjøre med rød diesel eller de høyeste fartsbøtene.

 

Ellers så er det en mulighet å ta tog eller båt eller fly og leie en bil når man kommer frem.

 

Jeg ser ingen problemer med forbikjøringer så lenge man følger veitrafikkloven. Ligger man bak et vogntog som kjører i fartsgrensa så har man ingen gyldig grunn til å kjøre forbi. Kjører vogntoget under fartsgrensa så har man anledning dersom det er en lang nok strekning med god oversikt til at man klarer det fint uten å bryte med fartsgrensa og uten å gamble på at det ikke kommer biler i mot. Dersom ikke alle disse faktorene er til stede så har man ingen gyldig grunn til å kjøre forbi.

Lenke til kommentar
3. Det kan bli ganske urettferdig mellom biler som ligger rett over og under grensa. Jeg har større tro på en direkte forurensingsavgift basert på kilometerstand og målinger av utslipp per km i EU-test-rigg.

Hele listen var ganske tabloid og ikke spesielt detaljert, det må finnes selvsagt unntak og nyanser i dette. Hovedpoenget mitt er at det må både pisk og gulerot til for å få ned det generelle forbruket, ikke bare litt symbolsk pisk som regjeringen legger opp til nå.

Lenke til kommentar
Hvordan blir det da for folk som er mye i utlandet med bilene sine? For ikke å snakke om alle de farlige situasjonene man ville skapt i forbikjøringer.

Da får man holde seg til begrensningen også i utlandet eller søke om å få fartssperren slått for en periode av eller fjernet (ved salg til utlandet). Blir man tatt for å kjøre uten sperren i Norge uten tillatelse så bør det selvsagt vanke en reaksjon på det. Omtrent på nivå med å kjøre med rød diesel eller de høyeste fartsbøtene.

 

Ellers så er det en mulighet å ta tog eller båt eller fly og leie en bil når man kommer frem.

 

Jeg ser ingen problemer med forbikjøringer så lenge man følger veitrafikkloven. Ligger man bak et vogntog som kjører i fartsgrensa så har man ingen gyldig grunn til å kjøre forbi. Kjører vogntoget under fartsgrensa så har man anledning dersom det er en lang nok strekning med god oversikt til at man klarer det fint uten å bryte med fartsgrensa og uten å gamble på at det ikke kommer biler i mot. Dersom ikke alle disse faktorene er til stede så har man ingen gyldig grunn til å kjøre forbi.

 

Med tanke på at vi har Europas dårligste veinett så er det ikke mange plasser man kunne kjørt forbi ett vogntog som holdt 70km/t i en 80km/t sone hvis man selv ikke kunne oversteget fartsgrensen. Kommer ganske klart frem her at du ikke har mye erfaring med å kjøre bil selv. Jeg har kjørt bil daglig i snart 15 år uten å ha vært i en ulykke (har blitt påkjørt en gang, men var ikke min skyld), så føler ikke jeg er noen fare for trafikken akkurat selv om jeg bryter fartsgrensen når jeg kjører forbi andre biler, da spesielt vogntog.

 

Angående øke bensinprisen så jeg mot det, med ca 90% av landets innbyggere på min side, ihvertfall ifølge avisene. Angående øking av vrakpant på gamle biler derimot, er jeg veldig enig. Er en fin måte å få folk til å kvitte seg med det gamle drittet sitt ( som somregel også forurenser mest ) å få kjøpt seg litt nyere å bedre biler.

Lenke til kommentar
Hva jeg håper regjeringen gjør i neste statsbudsjett:

 

1) Senker bensin- og dieselavgiften med 4 kroner/liter.

2) Fjerner engangsavgiften på alle biler som bruker mindre enn 2,0l/mil.

3) Bidrar til å senke prisene på kollektivtransport med 30%.

4) Innfører obligatorisk fartsgrense på alle motorveier i Norge på 120 km/t.

 

Helt enig! :)

 

Da får man holde seg til begrensningen også i utlandet eller søke om å få fartssperren slått for en periode av eller fjernet (ved salg til utlandet).

 

Herregud... :roll:

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar
Hvordan blir det da for folk som er mye i utlandet med bilene sine? For ikke å snakke om alle de farlige situasjonene man ville skapt i forbikjøringer.

Da får man holde seg til begrensningen også i utlandet eller søke om å få fartssperren slått for en periode av eller fjernet (ved salg til utlandet). Blir man tatt for å kjøre uten sperren i Norge uten tillatelse så bør det selvsagt vanke en reaksjon på det. Omtrent på nivå med å kjøre med rød diesel eller de høyeste fartsbøtene.

 

Ellers så er det en mulighet å ta tog eller båt eller fly og leie en bil når man kommer frem.

 

Jeg ser ingen problemer med forbikjøringer så lenge man følger veitrafikkloven. Ligger man bak et vogntog som kjører i fartsgrensa så har man ingen gyldig grunn til å kjøre forbi. Kjører vogntoget under fartsgrensa så har man anledning dersom det er en lang nok strekning med god oversikt til at man klarer det fint uten å bryte med fartsgrensa og uten å gamble på at det ikke kommer biler i mot. Dersom ikke alle disse faktorene er til stede så har man ingen gyldig grunn til å kjøre forbi.

 

Jeg synes det er en litt lite pragmatisk måte å gjøre det på. Man trenger ganske lang strektning for å kjøre forbi om man bare har 10 km/t over og jeg er ikke overbevist om at det er den tryggeste måten å gjøre det på. Personlig forsøker jeg å kjøre forbi relativt kjapt, både under vanlige forbikjøringer og tofelts vei. Man vet aldri når folk bestemmer seg for å bytte felt eller svinge, og jeg liker ikke å ligge i blindsonen mer enn nødvendig. Man kan vel forsåvidt argumentere for at denne ulempen ikke er så stor, og dermed ingen "deal-braker". Men jeg ser ihvertfall ingen "moralsk" grunn (dvs sikkerhetsmessig og annet) til å ikke kunne ha litt større fart når man kjører forbi.

 

I noen typer racing har man jo en såklat "push to pass"-knapp, kanskje det hadde vært noe om noe slikt skal innføres :) Kan ha feks 5 minutte hver dag med høyere fart.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Med tanke på at vi har Europas dårligste veinett så er det ikke mange plasser man kunne kjørt forbi ett vogntog som holdt 70km/t i en 80km/t sone hvis man selv ikke kunne oversteget fartsgrensen.

Det stemmer. Med så liten forskjell i hastighet har man ikke så veldig mye grunn til å kjøre forbi heller. Muligheten står i stil til hvor god grunnen er. Det er ikke en menneskerett å få kjøre i maksimalt tillatt hastighet.

 

Kommer ganske klart frem her at du ikke har mye erfaring med å kjøre bil selv. Jeg har kjørt bil daglig i snart 15 år uten å ha vært i en ulykke (har blitt påkjørt en gang, men var ikke min skyld), så føler ikke jeg er noen fare for trafikken akkurat selv om jeg bryter fartsgrensen når jeg kjører forbi andre biler, da spesielt vogntog

Angående min kjøreerfaring så blir det spekulasjoner fra din side. Jeg lar meg ikke friste til å hverken bekrefte eller starte noen "jeg kan mer enn deg"-konkurranse. Dette handler vel så mye om kjørefilosofi, livsfilosofi og generell respekt for den helsefaren trafikken er.

 

Angående øke bensinprisen så jeg mot det, med ca 90% av landets innbyggere på min side, ihvertfall ifølge avisene.

Oljeselskapene er frie selskaper som selger en vare fritt på verdensmarkedet. Staten bør holde fingrene av fatet og ikke diktere bensinprisene slik de gjør med enkelte råvarepriser fra landbruket.

 

Angående de 90 prosentene så har jeg sett det tallet i en VG-undersøkelse men ikke andre plasser. VG-lesere er ikke det samme som det norske folk. Jeg tror f.eks ikke at man ville fått like høy prosentandel ved undersøkelser i Aftenposten, Sunnmørsposten, Finnmark dagblad eller Finansavisen.

Lenke til kommentar
Hvis bilen foran deg kjører 10 km/t under fartsgrensen, så får du finne deg i det etter min mening.

 

Etter din mening ja. Etter min mening bør man få lov til å kjøre forbi biler som ligger 10km/t under farsgrensen så lenge det er greit å kjøre forbi. Om jeg må opp i 120km/t for å komme meg kjapt å greit forbi, så lenge jeg bremser rett ned til farstgrensen etter jeg er forbi ser jeg absoulutt ingen problemer med.

 

Med å innføre en fartssprerre på biler på 100km/t vil man bare skape enormt med ulykker med folk som prøver å komme seg forbi lastebiler å vogntog uten å lykkes.

Lenke til kommentar
Da får man holde seg til begrensningen også i utlandet eller søke om å få fartssperren slått for en periode av eller fjernet (ved salg til utlandet).
Herregud... :roll:

Gi et saklig svar i stedet for bare å rulle med øynene. Da gjør du deg fortjent til saklige svar tilbake.

 

I noen typer racing har man jo en såklat "push to pass"-knapp, kanskje det hadde vært noe om noe slikt skal innføres :) Kan ha feks 5 minutte hver dag med høyere fart.

Det er en mulighet. Evt. at fartssperren ikke trer inn før man har kunnet kjøre forbi en semitrailer med meget god margin. Fartssperren bør selvsagt tre inn skånsomt da. Da unngår man at folk legger seg kontinuerlig godt over fartsgrensa men likevel har mulighet til å bryte fartsgrensa ved forbikjøringer.

Lenke til kommentar

At 90% av folket i Norge er for lavere bensinpris er kanskje litt mye ja Simen1, men at 75% er for lavere priser er jeg ganske sikker på. Ja, vi må føye oss litt etter oljeselvskapene, men når staten tar 8 av de 13 kr jeg betaler for literen, så er det ikke noe problem for de å senke den.

 

Man kan ikke ta alle sjåfører under en kam å få inn fartssprerre på 100km/t bare fordi det finnes noen råtne egg blandt oss. Du ville vel kanskje innført sperre på sykler også da til 100km/t eller? Skjønner godt folk rister på hodet, å sier "herregud" her, for jeg har gjort det flere ganger. Noen av ideene dine er faktisk smarte, men etter alle de idiotiske ideene du har kommet med her så klarer jeg ikke å ta deg seriøst lengre.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
At 90% av folket i Norge er for lavere bensinpris er kanskje litt mye ja Simen1, men at 75% er for lavere priser er jeg ganske sikker på. Ja, vi må føye oss litt etter oljeselvskapene, men når staten tar 8 av de 13 kr jeg betaler for literen, så er det ikke noe problem for de å senke den.

Staten kan ikke senke prisene. Det er bensinstasjonene som velger prisene. De kan velge 1 kroner per liter å gå med dundrende konkurs eller 100 kroner per liter og ikke få solgt en desiliter. Jeg skjønner hva du mener, at staten indirekte kan påvirke prisene, men synes det skurrer for mye når det er formulert på den måten. Dette er ikke et forsøk på å kverulere men jeg synes bare det var på sin plass å få sagt det.

 

Man kan ikke ta alle sjåfører under en kam å få inn fartssprerre på 100km/t bare fordi det finnes noen råtne egg blandt oss. Du ville vel kanskje innført sperre på sykler også da til 100km/t eller?

Klart man kan ta alle over en kam. Det er kun de råtne eggene som vil føle en fartssperre er plagsom og dermed protestere på den. Motorsykler bør selvsagt behandles likt med tanke på fartssperre.

 

Skjønner godt folk rister på hodet, å sier "herregud" her, for jeg har gjort det flere ganger. Noen av ideene dine er faktisk smarte, men etter alle de idiotiske ideene du har kommet med her så klarer jeg ikke å ta deg seriøst lengre.

Har du gått tom for saklige argumenter?

Lenke til kommentar

Bensinstasjonene tjener ett par kr pr liter, så det er veldig lite de kan gjøre for å påvirke prisene. Jeg skulle ikke klaget på at staten tok så mye av pengene jeg brukte på bensin, hvis de da la de pengene i ett skikkelig veinett. Hadde vi hatt ett veinett som var blandt de beste i Europa, så hadde også ulykkene gått ned, for ikke å snakke om forureningen.

 

Fartssperrer på biler å sykler ville ført til at VELDIG mange hadde fjernet sperrene. Skulle pluttselig politiet hatt med seg "traller" som de kjørte biler å sykler opp på for å måle hvor fort de egentlig gikk? Tenk tiden dette ville tatt. Hadde ikke latt seg gjennomføre. På sykler er det enda vanskeligere, da politiet stort sett har 0 sjangse for å kunne ta å stoppe en sykkel som ikke vil stoppes.

 

Det var ett saklig argument. Jeg synes mange av ideene dine er helt på jordet. Hvordan ville bilsalget gått tror du hvis alle biler å sykler hadde fartssprerrer på 100km/t? Bilprodusentene ville måtte lage egne biler for oss i Norge( noe de aldri hadde gjort ) Ingen hadde gitt xxxxxx kr for en bil som hadde en kul motor hvis den sa bom stopp ved 100km/t selv om man var på bane, eller på autobahnen.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Alternativt kan man ha en fartsmåler med GPS installert i alle biler som automatisk rapporterer til politiets sentral via mobilnettet hvis du kjører for fort. Kjører man f.eks. 40 km/t et sted med 30-sone, så blir det automatisk trukket 5000 kroner fra kontoen i bot. Kjører man i 50 km/t kommer politiet etter deg og man mister førerkortet.

Lenke til kommentar
Alternativt kan man ha en fartsmåler med GPS installert i alle biler som automatisk rapporterer til politiets sentral via mobilnettet hvis du kjører for fort. Kjører man f.eks. 40 km/t et sted med 30-sone, så blir det automatisk trukket 5000 kroner fra kontoen i bot. Kjører man i 50 km/t kommer politiet etter deg og man mister førerkortet.

 

Ah, du vil ha ett system der politiet har full oversikt over hva du gjør til enhver tid. Bra datatilsynet ikke er enig med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...