Gå til innhold

Kulturo: My Chemical Romance snakker ut om selvmordstragedien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det trenger ikke bestemmes, det er bare å se hvordan samfunnet fungerer. Folk flest gidder ikke å gå bort til en emo og spørre "du, hva er det du egentlig mener med den stilen din, så da blir det til at man legger en stereotyp oppfatning til grunn. Og spør du meg hva jeg tror den stereotype oppfatningen er, får du til svar det jeg skrev lenger opp i tråden. Jeg påstår ikke at det er riktig eller smart, bare at det er sånn det er.

 

Men du vet jo egentlig bedre? Du har blitt opplyst litt over nivået til mannen i gaten, så hvorfor henger du fast til et snevert syn som ikke stemmer med virkeligheten?

 

Greit nok at du ikke påstår det er smart, men er jo lov å tenke selv i stedet for å følge flommen.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at jeg har det snevre synet, eller på en måte har jeg jo det. For uansett hvor mye jeg måtte skjønne at subkulturkonformister er enkeltindivider, så defineres enhver subkulturs plass i helheten av mainstreamen. Og dermed er det i høy grad folk flest som bestemmer hva emo er, og dermed, selv om jeg skulle like lang lugg og svart hår aldri så mye, ville jeg aldri tatt den stilen selv fordi folk skuer hunden på hårene. Omgivelsene tvinger meg altså til å være enig med dem. Sånn er det med alle stiler. Man bør ha i bakhodet hva man gjør når man velger å skille seg ut så mye som enkelte.

 

Det er vel kanskje da riktigst å si at det "snevre synet" godt lar seg kombinere med erkjennelsen av at alle er forskjellige.

Lenke til kommentar

Så du lar deg kue og sier deg enig med de rundt deg, selv om du vet de tar feil?

Og mener du at det gir folk rett til å mobbe alle i sort? om det så måtte være emo, metal eller goth?

 

Jeg sier ifra til alle idioter som bruker emo "feil" og viser at de ikke har snøring på hva de egentlig snakker om. Og vet du hva, det hjelper, er ikke unormalt å få "å? det var jeg ikke klar over." såklart gjerne fulgt av "men det er jo de som kutter seg" som også er sant, men det er folk som trenger hjelp, uansett om det er for oppmerksomhet eller av andre årsaker de gjør det, og det å kutte seg er ikke det samme som å "være" emo.

 

Men jeg skjønner jo at det er enklere å bare ri bølgen og "mobbe" de som er anderledes enn seg selv, bare glad det er flere som meg som faktisk gidder å si ifra når folk ikke vet hva de snakker om. Var omtrent som når "alle" i sort var satanister som stjal lik og kuttet av dem hodet pga 1! person fant ut at han ville gjøre dette og ta det med seg på fest. Ble oppgitt over de jeg jobbet med på tidspunktet, men er kanskje bedre å være satanist enn emo, ikke vet jeg, jeg er ingen av delene.

Lenke til kommentar
Så du lar deg kue og sier deg enig med de rundt deg, selv om du vet de tar feil?

Og mener du at det gir folk rett til å mobbe alle i sort? om det så måtte være emo, metal eller goth?

Nei. Det jeg sier er at visse ting er ganske uforanderlige, deriblant at mainstreamen er snever, og utgjøres av folk flest. Det gjør at jeg i stedet for å ubetinget stritte imot, prøver å forholde meg til den på best mulig måte. Flertallets mening er ikke nødvendigvis rett, men den er der. Det kan man ikke gjøre så mye med, og rett og galt hører du ikke meg si noe om. Du kan være sikker på at jeg alltid er djevelens advokat og bruker enhver anledning jeg har til å fortelle Ola Dunk at ting ikke er så enkle som han tror, så jeg gjør vel det som kan kreves av meg for å gjøre ting "bedre", men jeg vet samtidig hva jeg ikke kan gjøre noe med.

 

Kall det hva du vil, "kuethet" inkludert, men å spille ball med almuen når man må og gjøre som man vil ellers er lurere enn å skrike ut at man er forskjellig hele tiden.

 

Var omtrent som når "alle" i sort var satanister som stjal lik og kuttet av dem hodet pga 1! person fant ut at han ville gjøre dette og ta det med seg på fest.

Det er jo akkurat det jeg sier! Når kirkebrennerne fikk definere goth kan du banne på at håndleddskutterne får bestemme hva emo er.

Når jeg kanskje synes emo er litt verre enn andre subkulturer, er det fordi jeg føler at den gjør depresjon til noe klovnete i massenes øyne. En virkelig deprimert bør ikke måtte stå for andres pretensjoner, men det utgjør emo-kulturen en viss fare for.

 

Nei, men så er vel heller ikke du så mainstream at det gjør noe?
Hva i hælvete har det med saken å gjøre? Kan ikke kalle meg fargeløs når jeg har grønt hår, vel?

Det har det med saken å gjøre at du skjønner dette fordi du (antar jeg) har en dypere forståelse for denne kulturen, noe folk flest ikke har.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Poenget mitt var jo at det viser hvor lite opplyst samfunnet er, og hvorfor det er viktig å faktisk ta tak i det når folk bruker ting feil.

 

Og blir for dumt å skylde på emo kulturen for at de som sliter psykisk ikke blir tatt seriøst. En virkelig deprimert, som du så fint kaller det, kan jo være emo, eller goth, eller nerd, eller soss eller whatever. Men skjønner at siden folk har en missoppfattelse av hva emo er, tror de at emo = deppa. Om man fikk de til å skjønne hva det er, så ville det ikke vært noe problem.

 

Føler media har mye av skylden, men de vinkler jo ting så det selger, og slipper konsekvenser for det.

Lenke til kommentar
Ja ergo du vet ikke nøyaktig hva emo er.
Så leser du innleggene hans en gang til. :p

 

Ingen kan "vite" hva "emo" er. Bortsett fra at man vel kan være enig i at det er, eller startet med å være, en slags subkultur. Ord har den betydningen flertallet legger i et ord, og om man skal fungere sammen med flertallet (fungere i samfunnet mao), må man akseptere det. Samfunnets oppfatning av blitzere er f.eks. neppe den samme som blitzernes oppfatning av seg selv. Men det er media som setter agendaen, og hvilke blitzere/venstreradikalere skriver media mest om? Jo, de som lager mest bråk. Det farger folks oppfatning av ordet blitzere. "Blond(ine)" betyr jo absolutt ikke dum gjør det vel? Men om du sier til noan at "Du er bra blond", hvordan tror du det blir det tolket? Ordet har fått en ny betydning, og det har emo og.

 

Når noen sier "Han er emo", skjønner jeg at det de mener, sannsynligvis er at han er en sytete shitkid. Selv om det egentlig ikke har noe med subkulturen emo å gjøre. Man kan kanskje si at det faktisk ikke er spesielt emo å være emo. ;)

 

red: egentlig ikke.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Emo er en subkultur hvor (faket) depresjon og depressivt uttrykk brukes som accessoir og gir kred. I tillegg undergraver de den genuine depresjonens mulighet til å bli tatt på alvor.

 

QFT.

 

Oi, jeg ser noe som kanskje kan minne om litt småilter semi-krangling her i tråden! Så gøy! :D

 

Uansett, jeg tenkte meg om og tenkte tilbake på hva jeg personlig syns om både emo generelt og MCR spesifikt. Og ser saken i et nytt lys. Nå har jeg såvidt jeg vet faktisk ikke fått med meg annet av MCR enn låta "The Black Parade". Sett videoen, til og med. Men! Det fjernet også all min lyst til å noensinne høre noe som helst av MCR igjen! Etter å ha hørt låta to eller muligens tre ganger, var jeg overbevist om at det var musikk som med all intensjon var produsert og polert og retta mot en veldig spesifikk og "bevisst" målgruppe (unge mennesker). Jeg kan minnes å ha tenkt "Hva? En blanding av Green Day og Queen, gjort nu-metal-ish? Så fatalt!". Så, ja, om livslysten til vedkommende var sterkt knytta opp til musikk, så kan jeg se den. Fordi musikken i seg selv fjerner så utrolig mye glede, for meg i alle fall, ved å være så kjedelig og lite nyskapende som den er.

 

Emo virker for meg veldig produsert. Det er en subkultur som er "nært" meg, i og med at jeg kjenner mange som har vært eller fortsatt er der. (Og så ble minstesøstra mi det over natta plutselig. Ikke imponert.) Nå kan man jo diskutere hvorvidt "alle" subkulturer er til en viss grad produserte, og at det ikke er noe "unikt" lengre når man faktisk har funnet et navn å putte på "bevegelsen". Men noen er åpenbart langt mer "kunstige" enn andre. Punk, for eksempel. Uansett har jeg observert greia siden 2002-2003 engang.

 

Så, emo framstår altså som alternativet for de som er rett og slett for unge til å være mallgoths (som er en utelukkende negativ term) eller Mansonites (som også er negativ), og som ikke vil velge MTV-blingbling-hiphop eller å bare være "streite". En ting er å ha "et sted" i livet å føle at man hører hjemme, mistilpass sammen med de andre mistilpasse barna, en annen ting er å lure seg selv til å tro at man holder på med noe unikt og er unik når man kan lett finne ti tusen kids som har de sammen idolene og hører på de samme snevre banda og kler seg likt og "liker" de samme tinga.

 

Hva de er og hva de gir seg ut for å være er altså ofte to forskjellige ting. Og posere er aldri en bra ting.

 

Forøvrig føler jeg at vi ikke lengre har noen interessante nye subkulturer med særlig substans. Det har liksom ikke skjedd noe nevneverdig siden nittitallet. Alt nå virker så overfladisk og masseprodusert og forutsigbart.

Lenke til kommentar

Så, godeste Eplefe; "The Black Parade" er et singelspor, sant? Hva er funksjonen til et singelspor? ...å skape blest om albumet ved å være et uhyre sinnsykt catchy spor som får listeplassering og allting. Om singelen er brutalt dårlig, sier det ganske mye om albumet denne promoterer. Ergo har jeg ingen lyst overhodet til å høre mer av MCR.

 

Forøvrig gikk jeg på last.fm og sjekka de seks topplytterne på MCR, og hva "Taste-o-Meter" ga oss connection på. Heh. "Taking Back Sunday" og "Green Day", liksom... Ikke imponert. Så neitakk. (Hvordan er det fysisk mulig å spille 858 spor av MCR på ei uke, forresten? Har de noe blipcore også, eller..?)

 

Isbilen: Narkiser og gamle bikere. Rødsprit på flaska og minst tre fingre som mangler. De har lov til å føle seg litt nedstemt.

Lenke til kommentar

The Black Parade er et album som handler om et alter-ego band (som Ziggy Starust and the spiders from Mars). Singlene fra albumet er Welcome to the Black Parade og Heaven Help Us, i tillegg til "Unknown song" eller Famous Last Words som den het når navnet kom. I tillegg har de I brought you my bullets, you brought me your love og Three Cheers for Sweet Revenge med egne singler. Og med tanke på at det er et album som forteller historien om The Black Parade som band så skal du ikke med sikkerhet si at Welcome to The Black Parade gir en god smakebit, for det gjør den ikke. Det er den dårligste låten på albumet, og er fjernet fra samtlige av spillelistene mine, og høres ikke fra albumet en gang.

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar

Da var det kanskje et veldig dårlig valg av singelspor, da. Synd for dem. Jeg er som sagt ikke egentlig villig til å anstrenge meg noe for dem. Fansen jeg har sett ellers har jevnt over merkelig smal musikksmak, så jeg tviler at noen positive overraskelser skal være spesielt mulig.

 

Utover det; har du lyst til å si noe om "emo" generelt?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...