Gå til innhold

Wiki: Integrasjon mellom forum og wiki


Anbefalte innlegg

Flott med wiki, men det går ikke så fort som det kanskje kunne ha gjort?

 

Jeg tipper det er fordi integrasjonen ikke er god nok. Forslag: (vet det er litt jobb!)

 

1. Gjør det enkelt å legge inn en wiki-side som sticky i forumet. Når wiki'en blir oppdatert, så skal det også vises i forumet.

2. Integrere user-håndtering. Single login, rett og slett.

 

Noen som har flere innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En slik integrasjon hadde vært utrolig kjekt, men det vil kreve en god del PHP-koding, kryss-databasespørringer, implementasjon av wiki-preprosessor i forumet, osv. Og det er kun Drift som har den nødvendige tilgangen til de respektive systemene for å utvikle noe slikt (etter mitt bekjentskap), så litt tettere integrasjon kommer forhåpentligvis etterhvert når wikien lanseres og når man har fått tid til å ferdigstille en slik integrasjon. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Takk for svar! La meg være litt mer konkret, så gutta får en idé om hvordan jeg tenker:

 

Ang sider-i-diskusjon: Hva om det man hacka litt til på BB, laget et eget tag for å inkludere sider i wiki.diskusjon.no ?

[diskusjonwiki=Hovedside]

, f.eks?

 

Og så blir dette til en html embed?

 

 

Når det gjelder brukere/autentisering, så er det litt mer tricky - det vet jeg godt. Går an å hacke til via mysql replikering av tabeller og aksept for at det kan gå et minutt før data er ferdig replikert.

Lenke til kommentar

Er enig i at embedding av wiki-innhold vanlige forumtråder kan være utrolig kjekt. Det vil kunne gjøre det lettere å få folk over til wikien, da de aller fleste er vant med å lete etter informasjon i forumet.

Hvilket bringer meg til et emne jeg kanskje føler er enda viktigere for god integrasjon; søking.

En mulighet er selvfølgelig å lage en søkemotor som søker både i forum og wiki, men dette er nok en del jobb vil jeg tro. En annen mulighet er å modifisere "svar-sidene" du får til å inkludere en link til den andre søkemotoren. Slik at når man søker i wikien får man opp (på første linje?) "Fant du ikke det du lette etter? Søk i forumet". Hvor linken peker til svarside i forumets sin søkemotor på de samme ordene. Og visa versa, selvfølgelig.

 

Personlig føler jeg ikke at single login er så viktig igjen, selv om det såklart hadde vært det ideelle. De aller aller fleste gangene man er på en wiki er man for å lese, mao login er ikke nødvendig. Dermed blir login begrenset til de gangene man ønsker å bidra (skrive, endre, osv), og jeg tror at de som først har bestemt seg for å bidra gidder å logge inn "en ekstra gang".

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Det er spennende og visjonære tanker dette her og jeg håper at vi "down the road" vil ha dette supplementet til forumet tettere integrert. I mellomtiden kan vi ta det litt stegvis for å i hvert fall knytte wikien litt tettere til forumet, selv om det ikke er helt på nivå med hva som nevnes i førsteinnlegg.

 

Første lille steg er at linker rundtomkring på forumet som går på informasjon vil endres til å videreføre til wikien. Blant annet vil man se dette i "Tilbakemeldinger om forumet" (boks øverst). Linkene til retningslinjer og nettikettte i menyfeltet fører nå også over til wikien. Det kan også være på sin plass å få en link til wikien i menyfeltet. Men akkurat det bør vente til wikien er ute av betafasen. Noe som også kunne vært fint var om en av "artikkelreklamene" øverst i forumet kunne vise til en av de siste wiki-artiklene. Men det er kanskje litt mer tvilsomt da wikien ikke er noe direkte kommersielt produkt, og de linkene nok er forbeholdt de mer kommersielle sidene i nettverket.

 

Men vi er fokusert på å få knyttet tette bånd mellom forumet og wikien slik at dette supplementet blir godt kjent og ikke minst brukt. Dette er jo noe som bør tilføre forumet en ny kvalitet, så vi må sørge for å få utnyttet det og få gjort brukerne oppmerksom på det.

Lenke til kommentar

Det som i hvert fall er viktig, er å gjøre wikien godt synlig i de forskjellige delene av forumet, så det blir lett å finne fram til relevante guider osv. fra det stedet man er i forumet. Hvis ikke blir jo noe av poenget med å hindre gjentakelse av spørsmål borte.

En mulighet er å sørge for å ha en link øverst i hvert forum, som går til tilsvarende kategori i wikien. Eventuelt kunne man hatt en oversikt over guider tilhørende kategorien, men her vil det igjen kreves at det oppdateres jevnlig. Hvis det hadde vært mulig, ville det jo vært ideelt med noe som oppdaterte seg automatisk, som trådstarter er inne på.

Samtidig må man innenfor wikien gjøre det enkelt å klikke seg til en tilhørende forumtråd.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Jeg tar meg friheten til å sitere Skagen fra en annen tråd.

Det har vært foreslått å droppe diskusjonssidene på wikien fullstendig. For det første er diskusjonssidene på wikien, i mine øyner, ikke veldig oversiktlige. Og nå er jo wikien et supplement til et eksisterende forum, så hvorfor ikke ta diskusjonen på forumet som vi alle kjenner og vet hvordan fungerer?

Jeg ser for meg at man låser diskusjonssidene med en lenke til en tråd hvor folk kan få pratet ifra seg. Og i tråden kan man jo lenke tilbake til wikisiden, noe á la "Diskutér artikler (Hardware.no)". Her kan man jo lenke til de opprinnelige trådene.

 

Wikien skal på ingen måte erstatte forumet; diskusjonen vil fortsatt finne sted på forumet. Wikien er derimot et supplement til forumet for å få samlet og organisert informasjon, nyheter, annonseringer, guider, m.m. Akkurat på disse punktene er en wikien bedre enn forumet til å få det til på en oversiktlig og mer brukervennlig måte.

Hva med å intrigrere forumet til disdkusjonssidene?.

 

Altså at man kan lese og svare i tråden som er relevant til wikisiden. Noe alá det som allerede er i bruk på artikkler på sidene her. Men det hadde vært fint å kunne svare og lese hele innlegget uten å måtte klikke seg videre til forumet. Se på det som en speiling av en tråd.

 

Jeg tror ikke at dette vil erstatte forumet, da kun tråder som er relevante til wikisider vil være å finne på wikien. Det gjør i allefall ting litt mer brukervenlig i henhold til diskusjoner på wikien.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Som det er sagt tidligere i tråden ville noe slikt vært alfa omega. Men det vil ta tid å implementere dersom en så tett integrasjon blir bestemt at skal gjennomføres, så inntil videre får vi nøye oss med den løsningen jeg foreslo i den andre tråden. :)

Vil det si at det vil komme så fremst det er teknisk mulig?.

Lenke til kommentar

Hvordan integrasjonen kommer til å bli, og hvor tett den blir, kan jeg ikke si noe om da det vil være Drift som er ansvarlig for å integrere systemene. Uten at jeg ønsker å legger ord i munnen til Drift og påbeordrer dem arbeid, så håper jeg i alle fall vi får så tett integrasjon som mulig. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Når det kommer til søk vil jeg tippe at det er en ganske smal sak, det er ikke vrient å legge sammen resultater fra to ulike søk. Utfordringen er eventuelt å lage designet til det forente søket pent og skille ut hva som kommer fra wiki og forum på en enkel måte. Den enkle søkefunksjonen vi har i dag bør uantsett få en oppussing.

 

Eller; en enda enklere måte, er å be om å få resultatet i to forskjellige kolonner eller rader. Likevel bør nok søkene se ganske like ut.

 

 

Ellers synes jeg som Dotten sa at spesielle nyheter fra wiki-en bør få sin plass oppe i menyen der det er nyheter. Evt. at den seneste nyheten kan vises på en linje under det som nå er:

Forum siste nytt: Forumet får sin egen wiki!

 

Evt. kan wiki-en enkelt samkjøres sammen med "Meldinger fra moderatorteamet" gjennom å benytte seg av samme linje - ved å la nyhetslinjen som nå henter inn den tråden det er postet i sist i "Meldinger fra moderatorteamet" og ta hensyn til forumtråder i en eventuell "Diskuter Wiki-nyheter"-kategori.

 

 

Jeg liker ideen om html-embed, men at det og kun skal være mulig å hente ut innhold fra de enkelte undertitler i artikkelen i tillegg til en fysisk lenke til artikkelen (om undertittelen blir endret eller lignende). Som en slags dynamisk siteringsmulighet. (tilsvarer Quote/Svar på forumet). Spørsmålet her er vel hvordan det skal se ut, det er stor forskjell på wiki-en sin overdrevent store bredde til de forskjellige statiske utseendende.

 

Vi må da finne ut om det skal:

- Være en scrollemulighet i innlegget - både ned- og bortover.

eller;

- Innholdet skal begrenses til forumet sin plass og ignorere overstyrende breddebestemmelser fra wiki-en

 

 

Ellers vil jeg foreslå en enkel wiki-tag, som for eksempel kan se slik ut i et innlegg:

[wiki]Emesis[/wiki]

Som så klart vil lage en lenke med en standardisert tekst som leder hit: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Emesis

 

Men den kan og løses slik:

Svaret på når innspillingen av Emesis var, [wiki=Emesis#Produksjon]finner du her[/wiki]

 

Da vil det se slik ut: Svaret på når innspillingen av Emesis var, finner du her

 

For så vidt ikke mye forskjell fra en vanlig lenkekode, men langt enklere.

 

Kommer tilbake med mer hvis jeg får noen flere fiffige ideer ;)

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...