Gå til innhold

Hvorfor er Mac så mye dyrere en pc?


Anbefalte innlegg

Jeg føler at det er mer stabilt. Vet ikke om det har med soft- eller hardware, men jeg syns det er merkbart.

 

Og det er jo mange som produserer laptoper, men bare Apple som produserer Macbook-er. Man betaler nok noe for merket også. :)

Men once you go mac, you won't go back.

 

 

+1. Har hatt en MacBook i ett år og en måned nå, og sålangt ikke hatt ett eneste problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hackintosh er ikke på langt nær like stabilt som en skikkelig mac da, og man må vente med viktige oppdateringer til en versjon som passer hackintoshen kommer ut.

 

Linux er jo såklart et alternativ, hvis man ikke er avhengig av mac/winodws-only software.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Jeg skal aldri ha en PC igjen.. Mac er hundre ganger bedre. Windows slår ikke apple på noen måte. Alle klager over prisen på macene. De koster helt vanlig. Jeg har kjøpt alle mine pc for rundt 11 000 kroner. Har snart bestilt en imac (må vente til sommerferien starter). Imacen skal jeg ha for 12 000, men du kan få den til 9000. macene er braaa <3

Ikke noe virus eller noe dritt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
(...)mest bilderedigering, så da treffer jeg den kundemassen veldig bra.(...)Selv skal jeg ha meg en Macbook air(...)

Dårlig valg hvis du skal jobbe med bilderedigering i Photoshop etc, altså.. Da ville jeg heller spart penger og kjøpt en vanlig MacBook...

 

Sånn reint ytelsesmessig så skal jeg nok være enig med at det ikke er det beste valget. Valget om en air maskin var vel strengt tatt da kun på grunn at design og utseende :p (så da traff jeg nok kundemassen greitt allikevel)

 

Angående hva trådstarter sa om at det var Windows som er problemet. Nå har jeg selv aldri hatt de helt store problemene med windows, men jeg har nok erfaring med linux de siste årene til å vite at jeg rett og slett ikke orker alle de problemene det medfører. I tillegg til alt arbeidet med å sette det opp riktig, og at alt fungerer som det skal. Og denne gangen så gidder jeg ikke alt det styret, og håper på en heller grei dans på roser med en mac ;-)

 

Og prisene er vel forsåvidt greie på mac, selv om de ikke ligger under andre. Dog Macbook air er nok priset litt vel høyt..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt fornøyd med Apple, men jeg ville nok ikke direkte frarådet noen fra å kjøpe en. Bare ha i bakhodet at dersom du kjøper deg en MacBook, så må du behandle den som en skjør antikvitet. Etter normal bruk har min fått tre-fire sprekker og to fliser er borte (!) fra kabinettet. Men merkelig nok funker den like bra som dagen jeg kjøpte den.

 

For min del er det nok uaktuelt å kjøpe en MacBook igjen, ganske enkelt fordi den er for stor og tung til å reise rundt med, men ikke kraftig nok til å ha som arbeidsmaskin. Air er fortsatt 13" og har derfor ingen fortrinn foran noen andre ultraportable. Jada, den er tynn, men den er fortsatt stor. MacBook Pro, som er en av de få maskinene dems med god byggkvalitet, er selvfølgelig for stor til å reise rundt med, men er den eneste maskinen som er solid nok til at man kan reise rundt med den. Litt ironisk, men det er så.

 

Når det kommer til pris er ikke maskinene noe særlig dyrere enn andre, strengt talt. Problemet er vel at produktene i seg selv er mangelfulle. iMac har ikke DVI-inn, ergo er den ubrukelig for oss med flere maskiner. Mac Pro er for dyr til å være aktuelt for de fleste av oss på grunn av avansert maskinvare. Mac Mini er ikke kraftig nok til å jobbe på.

 

Hvorvidt du vil kjøpe en Apple-maskin eller ikke er opp til deg, og det skal jeg ikke legge meg opp i. Bare vær klar over hva du kjøper. :)

 

(PS: En ting skal MacBooken ha. Programvaren funker flott. Etter Leopard-oppdateringen ble faktisk maskinen raskere og lettere å ha med å gjøre.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det er vel alltid noen fordeler og ulemper. Dog skal jeg være enig med at Air maskinen ikke er like portabel som man skulle tro. Den er syltynn, men allikevel stor nok til ikke å være like praktisk som en ultraportabel, til f.eks å dra opp på flyet eller slikt.

Før så kunne jeg kose meg i dagevis med å sette opp en linux distro slik jeg ville ha det, feilsøke og så videre. Men nå orker jeg rett og slett ikke alt styret lenger..kanskje man blir mer lat med årene..

 

Jeg ser nå og at noen av elektronikk gigantene har begynnt å selge apple, elkjøp fikk den inn 2.juni. Så med en sånn idiotforsikring man kan få der er problemet med ytre skader borte :-)

 

Lurer egentlig på hvorfor elkjøp har begynt å selge apple ? Forsåvidt bra at det blir litt mer utvalg i butikken for all del, men jeg gleder med til å overhøre selgernes samtaler hvor de forklarer intetanende kunder forsjellen på en mac og en pc :-) Med en innkjøpspris på 13,7, og utsalg på 13,9 er det ikke mye inntjening heller.. (kanskje med unntak av printerkabler til 400kr du bare _må_ ha med)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

@Marley:

Jeg må si meg uenig i det første du skriver.

Min MacBook blir dratt til og fra skolen hver dag, og den har gått i bakken to-tre ganger (den ene gangen i sekken, de to andre har den sklidd sidelengs ned og landet med siden inntil veggen.

Uansett, den fungerer helt perfekt, og jeg har ingen problemer med maskinen.

 

Det virker som du har fått en dårlig maskin, for min har fått et par smell men ser like fin ut -- bortsett fra en del overflateskrap som man bare ser fra en viss vinkel.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar

Må si meg enig med Henrik C her Marley. Min macbook falt fra 1 1/2m høyde mens den rendra en film, INGEN skade AT ALL! Fungerer like flott som den gjorde når jeg kjøpte den for 2 år siden.

 

Ja, har flisa av litt av kanten på dekselet, men det har skjedd på alle macbookene til folk jeg kjenner uavhengig av alder. 8-9 stk..

 

Har macbooken med meg hver dag til skolen, og den går opp og ned av sekken hver dag, jeg behandler den heller ikke spessielt bra. Og fungerer fortsatt fantastisk. Eneste som har skjedd med den, var at HDen døde for tre-fire mnd siden, og måtte bytte den, og har og bytta batteri, men bortsett fra det. Fantastisk! :)

 

/Yaricks :)

Lenke til kommentar
@Marley:

Jeg må si meg uenig i det første du skriver.

Min MacBook blir dratt til og fra skolen hver dag, og den har gått i bakken to-tre ganger (den ene gangen i sekken, de to andre har den sklidd sidelengs ned og landet med siden inntil veggen.

Uansett, den fungerer helt perfekt, og jeg har ingen problemer med maskinen.

 

Det virker som du har fått en dårlig maskin, for min har fått et par smell men ser like fin ut -- bortsett fra en del overflateskrap som man bare ser fra en viss vinkel.

 

Det er såklart mulig at jeg har fått en såkalt "lemon" (typisk mitt hell :p), så jeg skal ikke uttale meg for sterkt. Fortsatt er det veldig kjipt for meg.

 

En ting skal Apples maskiner ha, det er de eneste som kan kjøre samtlige OS uten videre. Det trekker enormt opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...