Gå til innhold

Hvorfor er Mac så mye dyrere en pc?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er møkklei windows og diverse problemer med alt hele tiden og har derfor tenkt til

å gå over til en macbook helt til jeg så prisene på disse macbookene.hvorfor er det så mye dyrere?. så vidt jeg har skjønnt har ikke macbookene noe særlig grafikk? til spill osv som støtter mac. Så prisen lå på rundt 9000 for en med 13" skjerm og det er jo ikke rare greiene!. det må jo være noe spesielt med mac siden det er så mye dyrere enn en laptop?.

Man får jo en rimelig hissig laptop for nesten 10.000 med mye større skjerm og bedere hardware. Trenger hjelp til dette så jeg ikke kjøper katta i sekken,har lyst på en mac men ble usikker etter at jeg så prisene.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg føler at det er mer stabilt. Vet ikke om det har med soft- eller hardware, men jeg syns det er merkbart.

 

Og det er jo mange som produserer laptoper, men bare Apple som produserer Macbook-er. Man betaler nok noe for merket også. :)

Men once you go mac, you won't go back.

Lenke til kommentar

Man betaler for brukeropplevelsen, en opplevelse alle jeg kjenner som har tatt steget over til en Mac har sett seg fornøyde med. Det at folk får kjente programvarer som Word og Photoshop gjør at overgangen er mer eller mindre smertefri. Folk som angrer på at de kjøpte mac får vel komme med sine kommentarer om de også surfer forumene.

Lenke til kommentar

Jupp, for bare apple lager den type bærbare,,,

 

Mac er et merkeprodukt, og de har monopol på sitt os og endel software, så de kan trygt ta det de ønsker.

De produserer egen hardware og da er det enkelt å passe på at alt er stabilt og bra i forhold til drivere osv.

+ Mac er gjerne et mye bedre skryteobjekt å vise frem enn en grå og kjedelig dell.

 

Angående dell, så lager de også bra pakker til en mye lavere pris, du har også bra bærbare fra hp, acer og mange flere.

 

Folk må bare prøve å se objektivt på hva de har bruk for, og ønsker. Om utsende og osX er det viktigere enn prisen, er apple valget ganske enkelt, om du "klarer" deg med windows og gjerne en kjedeligere bærbar, er det bare å velge en billigere løsning.

 

Kort sagt så er det logisk at Apple tar mer for varene sine, så lenge folk fortsatt kjøper de selv om de er overpriset. Viser i mange sammenhenger at i dagens samfunn er det viktigere med et "inn" merke enn det "beste" merket.

Lenke til kommentar

Det er så å si samme maskinvare i dagens MAC maskiner så på maskinvarenivå står de likt. (sett bortsett fra at PC-er har langt bredere utvalg)

Hvis det skal være forskjell så er det programvaren det ligger i. Men ettersom PC eller MAC ikke ensbetydene sier noe om programvaren som kjører på den så er nok verken eller mer eller mindre stabil. Om man mener OSX er mer stabilt enn Windows XP, så blir det derimot en annen sak og en annen diskusjon.

 

Du har MANGE laptopper der ute. Alle har som regel sine fordeler og ulemper. Dette gjelder også innen forskjellige Mac konfigurasjoner og modeller.

 

Macbook er kjent for å ha visse smarte løsninger som f. eks strømkontakt som kun er festet magnetisk, og har jo deres ganske spesielle utseende. Kort sagt så er det merkevare, og du vet at du ikke får noe skrap når du kjøper det. Husk Apple er i bunn og grunn kun en produsent, og Mac er ikke noe mer spesielt enn Dell, HP, Asus osv.. (bortsett fra at de legger med en litt annderledes programvare)

 

Når det kommer til andre produsenter av PC så finnes det gode og dårlige. Du ka nsikkert finne billige laptopper som er av god kvalitet, og som flere ville sagt var bedre enn Mac. Men det er også lett å gjøre et bomkjøp.

 

Ettersom den medfølgende programvaren til Mac er lite egnet til spilling så har heller ikke Apple valgt å legge mye penger i grafikkort, og vil derfor være lite egnet til spilling selv om man installerte XP/Vista.

 

Visse modeller fra Asus og Dell er mye mer egnet til spilling, mens andre kanskje er laget for å holde et meget godt pris/ytelsenivå.

 

Kort og godt: Du har PCer til alle behov. Mac har som regel jevnt dyrere maskiner enn hva maskinvaren reflekterer, men dette kan komme av bedre løsninger og dyrere programvare. Merkevare trenger ikke være bedre, men kan også ha sine fordeler. ;)

Lenke til kommentar
Jupp, for bare apple lager den type bærbare,,,
Jeg tok utgangspunktet i førsteinnlegget:
Så prisen lå på rundt 9000 for en med 13" skjerm og det er jo ikke rare greiene!. det må jo være noe spesielt med mac siden det er så mye dyrere enn en laptop?.

Man får jo en rimelig hissig laptop for nesten 10.000 med mye større skjerm og bedere hardware.

Lenke til kommentar
Jupp, for bare apple lager den type bærbare,,,
Jeg tok utgangspunktet i førsteinnlegget:
Så prisen lå på rundt 9000 for en med 13" skjerm og det er jo ikke rare greiene!. det må jo være noe spesielt med mac siden det er så mye dyrere enn en laptop?.

Man får jo en rimelig hissig laptop for nesten 10.000 med mye større skjerm og bedere hardware.

 

Ah, da beklager jeg min første setning. Oppfattet det som at det bare var apple som lagde små bærbare.

 

Men ja, de billigste bærbare ligger gjerne rundt 15", også går prisen litt opp på 17", mens priser gjerne øker mye mer for å få bærbare ned mot 12" (med ca samme innmat).

Lenke til kommentar

Batteri tiden på apple sine bærbare maskiner er jo også betydelig bedre en de fleste andre bærbare jeg har vær borte i. Med lett bruk klarer jo Macbooken seg i 5 timer. Er veldig mange maskiner som selges med såkalte "heftige" spes, men da glemmer de ofte batteriet, og du får en veldig lav brukstid på mellom 1-2 timer. Dette sammen med systemet er 2 gode argumenter for og gå for apple

Lenke til kommentar

At store high-end spillmaskiner har lav batterilevetid er ikke noe nytt, og det er nok ikke bare fordi de ikke legger ved et kraftig batteri. Nei, du får også PCer som varer like lenge og yter like bra. Men sammenligner du det med desktoperstattere, så kjøper du de ikke for å få lang batterilevetid. Det er fordi du får krefter som er flere ganger det du får med Mac, eller tilsvarende PC, noe som går kraftig ut over batterilevetiden.

 

Du har også PCer som er laget med god batterilevetid. Sikkert de med bedre enn Mac, men har da sannsyneligvis dårlgiere maskinvare. Det er en viss balanse i det, og du velger maskin etter bruk.

 

Det er ikke noen fordel som Apple har, men som mindre kraftige maskiner har.

 

Innerst inne er Mac en helt vanlig PC. Glem ikke dette. Den har de samme spesifikasjonene, de samme komponentene, og det samme batteriet i tilsvarende maskiner. Noen sier at kabinettet kanskje er bedre, og ja det stemmer nok i mange tilfeller, men prisen blir da også høyere.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

takk for alle svar!. jeg har skjønt etter og ha lest litt at apple lager alt selv og det ser jo mer elegant ut en de fleste laptoper.Nå har ikke jeg selv prøvd osx men det kan man vel få i en butikk som selger det?. Egner macbook seg til å se på filmer? spilling er ikke så viktig men greit å kunne se på film når man sitter på toget fks. Blir nok en mac tenker jeg men usiikker på model og hvor kraftig prossesor ser de er like bare med litt forskjellig hardware.Er vel ikke noe vits å ha den kraftigste macbooken når den bare skal brukes til internett og muligens fim?

Lenke til kommentar

Tja, DVD film krever ikke stort av en maskin og da har det nok lite til ingenting å si hva du velger. Ved HD-avspilling så kreves nok en viss kraft, men det er jo heller ikke like nødvendig med så store HD-filer på såpass små skjermer. (kommer naturligvis hvilken størrelse som er ønsket)

 

Apple lager ikke alt selv nei. Faktisk så er det ikke stor de lager selv, men noe er det.

Bortsett fra kabinettet til selve laptoppen så er de like som en vanlig PC.

Samme harddisk, samme skjermkort, samme prosessor, samme RAM og samme batteri.

Med "samme" så mener jeg det du kan finne i en helt vanlig PC.

 

Det som er forskjellig er kabinettet/AC-adapteret, og hovedkortet (akkurat som fra "alle" de andre produsentene)

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Bare for å ripe litt i Apple-lakken; kundeservicen til Apple er ikke kjent for å være veldig grei å ha med å gjøre. Selv har jeg kjennskap til hvor vrang kundeservicen deres kan være; hadde problemer med en iBook G3, uten å utdype mer omkring det.

 

Artikler:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=133909

http://www.dagsavisen.no/kultur/article278623.ece

http://www.amobil.no/artikler/krever_penge...eparasjon/25718

 

Du vil lese mye om neglisjeringen av iPod-kunder i disse artiklene, men tro meg, dette kan også gjelde for de som kjøper datamaskiner fra dem.

 

Husk at kundeservice også er en del av produktet du kjøper, og med Apple's prisnivå burde denne være plettfri.

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

I fare for å framstå som helt mac-fanatiker: Apples stasjonere maskiner er strengt tatt ikke dyerere enn andre produsenters maskinvare, hvis man da ikke kjøper rett før en produktoppgradering. Mac Pro ligger på omtrent samme nivå som feks. Dells arbeidsstasjoner, og da jeg kjøpte min, betalte jeg omtrent det samme for den, som om at jeg skulle ha satt den sammen selv.

 

iMac er jo ei alt i ett løsning, så den kan ikke samenliknes med vanlige stasjonere imo. Dell og Gateway har liknende maskiner, mener de er ganske like i pris.

 

Mac Mini er også svak i forhold til en selvbygger pc til 4-5tusen, men det er en av de minste maskinene man kan få tak i.

 

Når det gjelder de bærbare, mener jeg Macbook Proen min ble ca 1500kr dyrere enn en tilsvarende specca Dell (Kjøpte rett etter MBP ble oppdatert i høst). Dellmaskina hadde ikke LED-back light, og var i plastikkutføring. Os X og metallchassi var grunn nok til at jeg valgte Mac (igjenn).

Lenke til kommentar
Du vil lese mye om neglisjeringen av iPod-kunder i disse artiklene, men tro meg, dette kan også gjelde for de som kjøper datamaskiner fra dem.

Jeg ringte til kundeservice grunnet et batteriproblem, fikk nytt batteri i posten på døra noen dager etterpå og ingen behov for å legge ut når jeg skulle sende tilbake.

 

Dårlige episoder stikker alltid mer ut enn de mange gangene ting går som de skal.

Husk at kundeservice også er en del av produktet du kjøper, og med Apple's prisnivå burde denne være plettfri.
Om det er forventningene dine når du kjøper et dyrt produkt så er det ikke galt at de brister når en kommer i en situasjon. Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Husk at kundeservice også er en del av produktet du kjøper, og med Apple's prisnivå burde denne være plettfri.

Om det er forventningene dine når du kjøper et dyrt produkt så er det ikke galt at de brister når en kommer i en situasjon.

 

Vel, "plettfri" var kanskje et sterkt ord å bruke, men la oss bytte ut det med frasen "en av de beste" da. :)

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Mac er vel kanskje dyrere enn en vanlig pc fordi apple må lønne alle designerne sine :p Men for all del, mitt inntrykk av den dyrere prisen er de tar overbetalt rett og slett grunnet merkevare. For innmaten er ikke noe mer å skryte av enn en hvilken som helst annen bærbar.

Da kan jeg nevne at jeg er i samme situasjon som trådstarter her jeg også, skal ha meg ny bærbar nå, og funnet ut at apple nok er tingen for meg. Mest pga design egentlig, og så trenger jeg den ikke til spill men mest bilderedigering, så da treffer jeg den kundemassen veldig bra.

Du kommer nok ikke til å angre på det kjøpet vil jeg tro. Selv skal jeg ha meg en Macbook air, ene og alene pga design for innmaten der er ikke noe å skryte av :-)

 

Så la jeg merke til her igår at elkjøp av alle (!) har begynnt å selge apple også. et par hundrelapper under apple-store i pris også, så da kan du kanskje stikke innom en enkjøp butikk om du ikke har en apple-store i nærheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...