Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil under 15.000kr?


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å kjøpe meg en bil, da jeg trenger en for å kjøre til og fra jobb i sommer.

 

Jeg er ikke alt for kravstor (derfor den lave limiten), men kunne selvsagt som alle andre tenkt meg å få mest mulig ut av det man betaler -ente det er mye eller lite man slenger på bordet.

 

Problemet mitt, annet enn at jeg ikke har mye å bruke på bil, er at jeg ikke har noe særlig peiling på bil. Så jeg har bestemt meg for å kjøpe følgende:

 

- Sedan

- Driftsikker

- "ingenting som må fikses"

- Ser noelunde fin ut, jeg er jo student så at den ikke oser gammel gubbe er greit

- Økonomisk om det er mulig å si det om slike biler

 

Har sett en Vectra fra '89 blant annet som ikke så så verst ut, men jeg aner ikke om dette er et merke/modell som er til å stole på. Ellers så jeg en Elantra '95 (tror jeg det var) som virket ok. Og igjen, aner jeg ikke om Hyundai fra denne tia er tingen å gå for.

 

Jeg spør ikke etter noen som kan selge meg en bil, men noen pekepinn på hva jeg bør spørre/se etter, og hva jeg bør/må holde meg unna ville vært kjekt å få.

 

Takker for all hjelp, lite eller stort:)

 

 

EDIT: Jeg har en Nissan Praire 1984 stående, men der må jeg fikse et par ting for å få den EU godkjent og kjørbar igjen, noe som vil koste meg rundt 9.000kr. Så finner jeg ikke noe dugbart til den prisen jeg har satt meg ender jeg opp med å fikse denne.

Endret av icpt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ingen driftssikker bil hvor ingenting må fikses for 15000 med mindre du har flaks.

 

Jeg kunne nesten være tilbøyelig til å foreslå en Citroen Xantia. Jeg har selv hatt en, og de er billige, gode å kjøre og bedre enn sitt dårlige rykte. Med litt flaks får du en god bil.

Lenke til kommentar

Min første bil var en 1987 Audi 80 1.8E til 14 000kr. Ingen store feil som måtte utbedres på den, men det var noen småting såklart, men ingenting jeg ikke klarte å fikse selv med litt hjelp fra nevenyttig far. Ellers husker jeg at jeg også så en del på Citroen Xantia, som har et ufortjent dårlig rykte. Dette ville også vært en bil jeg ville sett litt på om jeg var deg.

 

Sånn generellt bør du være litt obs på rust, og det er en fordel om bilens reg.reim nylig er skiftet hvis bilen har dette, da dette kan være en dyr utgift. Og pass på at bilen er relativt nylig eu-godkjent, ellers kan du få en stor utgiftspost for å få godkjent bilen, og evnt. måtte skrote den hvis ikke.

Lenke til kommentar

Du burde skjekke ut Honda Civic, eller Rover 414.

Samme bil, bare andre frontlykter å grill.

 

Kompis av meg kjøpte en 1996 modell rover 414SI 1.4 til 12.000

den var kolisjonskadet da, men ikke verre enn at det er noen bulker på siden av bilen.

 

Meget driftsikker bil som er billig i drift :)

 

Eneste er at du ikke burde kjøre fort i svinger med verken civic eller rover 414. man sliter noe sinnsykt på utsiden av bakdekkene da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg kjørte en Corolla 85' i nesten 2 år uten at den ga meg noe problemer. Starter hver gang (selv med -10 grader ute), 0.7 på mila ved langkjøring. Jeg byttet den ut pga rust og kjøpte meg en Corolla 86', klin lik den gamle. Utrolig bra biler! Jeg ga 10.000 for hver av dem, og ikke kosta på ei krone etter jeg kjøpte dem. Absolutt å anbefale hvis du skal ha en billig bil!

Lenke til kommentar

Interessant! Jeg ramla inn her for å stille et lignende spørsmål - men det var allerede under full debatt! :)

 

Jeg er nemlig også på jakt etter en rimelig (på alle måter) bil nr. 2. Det jeg har tenkt - som norpheus også sier - er at Toyota Corolla må være tingen!? Egentlig kjører jeg helst europeiske biler pga deilig komfort og soliditet, men jeg har gjennom årene lært at det er dyre biler å ha... Opel er det alltid noe trøbbel med, VW/Audi "spiser" drivknuter og bærekuler som sukkertøy osv... Volvo ligger mitt hjerte nærmest, men du finner ingen i denne priskategorien som bruker mindre enn halvannen liter på mila ;) og de er dessverre ikke like sjeldneverkstedgjester som Toyota, Nissan og Mazda? Hmm...

Lenke til kommentar

Hei, skal også kjøpe meg bil i 15000kronersklassen snart så slenger meg på tråden din. Har søkt litt finn.no etc. og lest litt rundt på diverse forum, har kommet fram til at japanske biler er de som virker best(som flere andre i tråden her har nevnt) i denne prisklassen. Har sett da spesielt på toyota corolla fra rundt 1990, som virker som et godt alternativ. Har funnet mange fine på finn og autodb. Har lest flere stedere at rust er det største problemet på disse bilene. Noen som har noen andre tips om hva man burde se etter på corolla'er etc. før et eventuelt kjøp?

Btw: Da det har kommet flere tråder i det siste som handler om driftsikre "billigbiler" burde det kanskje vært lagd en samletråd for biler i denne prisklassen. Der det står litt om vanlige feil, ting man burde se etter før kjøp etc. på de forskjellige merkene/modellene. :)

Lenke til kommentar
Jeg tenkte å kjøpe meg en bil, da jeg trenger en for å kjøre til og fra jobb i sommer.

 

Jeg er ikke alt for kravstor (derfor den lave limiten), men kunne selvsagt som alle andre tenkt meg å få mest mulig ut av det man betaler -ente det er mye eller lite man slenger på bordet.

 

Problemet mitt, annet enn at jeg ikke har mye å bruke på bil, er at jeg ikke har noe særlig peiling på bil. Så jeg har bestemt meg for å kjøpe følgende:

 

- Sedan

- Driftsikker

- "ingenting som må fikses"

- Ser noelunde fin ut, jeg er jo student så at den ikke oser gammel gubbe er greit

- Økonomisk om det er mulig å si det om slike biler

 

Har sett en Vectra fra '89 blant annet som ikke så så verst ut, men jeg aner ikke om dette er et merke/modell som er til å stole på. Ellers så jeg en Elantra '95 (tror jeg det var) som virket ok. Og igjen, aner jeg ikke om Hyundai fra denne tia er tingen å gå for.

 

Jeg spør ikke etter noen som kan selge meg en bil, men noen pekepinn på hva jeg bør spørre/se etter, og hva jeg bør/må holde meg unna ville vært kjekt å få.

 

Takker for all hjelp, lite eller stort:)

 

 

EDIT: Jeg har en Nissan Praire 1984 stående, men der må jeg fikse et par ting for å få den EU godkjent og kjørbar igjen, noe som vil koste meg rundt 9.000kr. Så finner jeg ikke noe dugbart til den prisen jeg har satt meg ender jeg opp med å fikse denne.

 

En billig bil blir fort jævlig dyr om du ikke er heldig.. Har hatt et par biler, så det vet jeg alt om...

jeg ville heller lett etter biler rundt 25000. Du kan faktisk spare mye da. Men er såklart fremdeles endel å passe på. Ellers så vil jeg anbefale mazda 323 med 1,8 motor.. dette er veldig driftsikre biler og gode motorer. Som en bonus er de også veldig lettskrudd :)

 

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1878662

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Jeg vil IKKE generelt anbefale japanske og spesielt Toyota Corolla som mange her gjør , når bilene blir så gamle som 15-20 år så kan det være enorme individuelle forskjeller på bilene. Du kan finne både gode og dårlige eksemplarer. Ting som er lurt å se på er om det er rust , oljelekasjer , bulker , om bilen ser generelt godt vedlikeholdt ut og om den nettopp er EU godkjent. Jeg har selv på mine billige biler som jeg har eid erfart at det er gjerne er dyre deler og også en del feil på Toyota og Mitsubishi mens Ford, Hyundai og Opel er de bilene som har gitt meg flest kilometer for minst mulig penger :roll:

Lenke til kommentar

Det som kan være annbefalt om du kjøper en eldre bil, er å finne deg en delebil.

 

Var litt usikker på om jeg trengte delebil til min bil, men siden jeg fikk den for vrakpanten så slo jeg til.

 

Å nå er det nesten ikke noe igjenn på delebilen fordi jeg har brukt så mye deler ifra den :p

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at det er mulig å være heldig ved kjøp av Hyundai. Har en Hyundai Accent 96 som jeg har hatt i 2 år. I løpet av disse 2 årene så har jeg måtte bytte et hjullager foran og bytta 8 dekk. Jeg har kjørt 40000 og ikke hatt noen problemer. Jeg går for 40000 til i min 20000 kroners Hyundai :)

Lenke til kommentar
Jeg vil IKKE generelt anbefale japanske og spesielt Toyota Corolla som mange her gjør , når bilene blir så gamle som 15-20 år så kan det være enorme individuelle forskjeller på bilene. Du kan finne både gode og dårlige eksemplarer. Ting som er lurt å se på er om det er rust , oljelekasjer , bulker , om bilen ser generelt godt vedlikeholdt ut og om den nettopp er EU godkjent. Jeg har selv på mine billige biler som jeg har eid erfart at det er gjerne er dyre deler og også en del feil på Toyota og Mitsubishi mens Ford, Hyundai og Opel er de bilene som har gitt meg flest kilometer for minst mulig penger :roll:

 

Toyota er gode biler så lenge de blir kjørt av besteforeldre :roll: Litt aktiv kjøring, så bruker du plutselig like mye olje som bensin.. (skal ALDRI ha MR2 igjen.....) Jeg vil generelt sett IKKE anbefale Opel... Ingenting ruster verre enn opel, og et er ingen overdrivelse.. Motorene i opel er ofte søppel. Tenker da ikke på 2 liter twincam motoren fra blandt annet Calibra. Men 1,6 motoren som man finner i mange opler fra 90 tallet som er laget i italia, og er noe stort møl. På Astraen til en kompis raste det 3! slike motorer, og ingen av motorene hadde gått over 140 000. Bilen var også en rustbøtte. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...