Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Flere som kom opp i matematikk R1?


Anbefalte innlegg

Hvordan løser jeg denne ulikskapen x^3-6x^2+11x-6/x^2-9 > 0

 

Oppgave 2C på eksempeloppgaver fra desember

Først kan du faktorisere nevneren: x^2-9 = (x+3)(x-3). Så kan du taste inn tredjegraden på kalkulatoren. Da får du følgende:

((x-1)(x-3)(x-2)) / ((x+3)(x-3))

 

Da kan du korte (x-3) i teller og nevner og få følgende:

((x-1)(x-2)) / (x+3)

 

Dette kan du drøfte på tallinje. Grønn er teller og rød er nevner bare for å markere det tydeligere.

 

Var relativt sikker på at me ikkje får bruke 3.grads-faktorisering på kalkulatoren då me ikkje har lært korleis me skal utleie dette. (Berre 2. grads.)

 

Dersom du utfører ein polynomdivisjon på tellar med eit av nullpunkta i nemnaren, skal du derimot ende opp med same svaret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er også mulig, og sikkert den "safeste" måten med tanke på å få full pott. Men så lenge det står at du skal finne toppunkt og bunnpunkt eller løse ulikskaper, skal det ikke ha så mye å si hvordan du går frem såfremt du viser hva du har gjort? Jeg fikk i alle fall full pott ved å finne tredjegraden på kalkulator på tentamen.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Det eg har høyrt er at du ikkje får full pott, sidan me teknisk sett ikkje "veit" korleis me skal løyse 3.gradslikningar utan bruk av polynomdivisjon.

 

Når me har rett til alle hjelpemidler derimot, kan det jo tenkast at det er greit, men eg ville ikkje vedda på det. Prøv først polynomdivisjon og ha kalkulatoren i baklomma, det kjem i kvart fall eg til å gjere.

Lenke til kommentar

Ja, dette var såklart på del 2 siden jeg brukte kalkulator. Men på del 1 må man normalt sett i de fleste eksamenshefter vise at man kan å utføre en polynomdivisjon. Det var derfor jeg ikke så det nødvendig i del 2 siden jeg allerede hadde vist at jeg kunne det i del 1. Men om man har problemer med å forstå systemet eller prøver å lære seg det, kan det å bruke polynomdivisjon fremfor den lettvinte metoden (kalkulator) være det beste.

Lenke til kommentar

Ja, da var eksamen over for min del :) . Kan jo oppsumere litt hva jeg synes om eksamenen:

 

Del 1:

Oppgave 1 var stort sett ren plankekjøring, men en oppgave som oppgave 2 tror jeg aldri jeg har vært borti med parameterfremstilling. Jeg brukte lang tid på å finne ut av det, så jeg ble ikke ferdig.

 

Del 2:

Jeg liker ikke sannsynlighet i det hele tatt, så jeg tror jeg bomma på noe her. Jeg valgte for øvrig alternativ II. Den siste oppgaven var også ganske grei.

 

 

Ikke toppkarakter for min del i hvert fall, da skal det være en veldig snill sensor. :p Hva synes dere om eksamenen?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt eksamen i R1, men fikk se eksamensheftet i dag. Den oppgave 5, med tre sirkler. Hvordan utledet man formelen som sto der? Jeg fikk bare kastet et øyekast på oppgaven, så ble litt nysgjerrig. Var visst noen som slet litt med den.

Lenke til kommentar

lett, lett, lett... men hva var det med oppgave 2? !!!! Der måtte det vært noe feil! Opplysningene vi fikk stemte ikke med kordinatsystemet vi fikk... å videre hvis du regnet på oppgaven fikk du et punkt i nærheten med store brøker ! Her har de som laget årets eksamen fucka det opp...

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hatt eksamen i R1, men fikk se eksamensheftet i dag. Den oppgave 5, med tre sirkler. Hvordan utledet man formelen som sto der? Jeg fikk bare kastet et øyekast på oppgaven, så ble litt nysgjerrig. Var visst noen som slet litt med den.

 

Tenker du på 1/sqr© = 1/sqr(b) + 1/sqr(a)? Hvis jeg ikke husker helt feil var det bare å sette AC = AB + BC også stokke om litt...

 

 

Btw, vi fikk et ark med korrigering i oppgave 2. Det eneste som vi fikk beskjed om var at det skulle stå F1, F2 og F3, ikke F1, F2 og F2 som det sto i oppgaven.

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

ja oppgave 2 var det noe rart me.. syns det var mange vanskelige oppgaver, så jeg er svært usikker på hva jeg får.. skal nok greie 4, men vil sterkt ha 5:) når kan vi regne me å få den tilbake??

 

og, jeg har en følelse av at jeg glemte å føre den ene deloppgaven, den vis at u står vinkelrett på v eller noe sånt, 5 a) tror jeg.. den var jo kjempelett, så synd viss jeg glemte å føre den. ser sensor på kladden da, eller er jeg tapt uansett??

 

blir det lagt ut løsningsforslag noen plass??

Lenke til kommentar

POSTET PÅ MATEMATIKK.net! :D

 

Hehe, var feil i oppgave to ja. Du har tydeligvis ikke hatt en undervisningsleder som har sjekket mailen sin, da alle fikk en hastemail om at de skulle korrigere om feil i den oppgaven (husker ikke nøyaktig hva det var i hodet, litt sliten just nu).

Men om det er mange skoler hvor ikke den feilen ble rettet, på så vil nok oppgave to falle bort regner jeg med.

 

6ern? :D

Lenke til kommentar

Tror vi får den igjen om ca. 3 uker. Det vi har blitt fortalt ved vår skole.

 

Synes del 1 var helt grei, slet litt på slutten av oppg. 2, men skal ikke ha noen toppkarakter uansett. Del 2 var dermed litt værre. Hater sannsynlighet, så oppg. 3 gikk ikke så kjempebra. Oppg. 5 var helt på jordet, stoppa opp på d), og da fikk jeg ikke til noe mer :p

Hvordan kan de egentlig si at a=b=r, finn så c uttrykt ved r? Noen som har noe løsningsforslag/husker noe på den? (Oppg. 5 e), tror jeg).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Da er jeg hvertfall ferdig med eksamen. Blir spennende å se hvordan det går, tror jeg gjorde det rimelig dårlig. (2MX)

 

Var noen ekle oppgaver om månene til saturn med logaritmer og integrasjon. (Dere har vel ikke integrasjon før neste år)

Lenke til kommentar
Da er jeg hvertfall ferdig med eksamen. Blir spennende å se hvordan det går, tror jeg gjorde det rimelig dårlig. (2MX)

 

Var noen ekle oppgaver om månene til saturn med logaritmer og integrasjon. (Dere har vel ikke integrasjon før neste år)

 

 

Nei istede har vi ekle geometriske bevis :S bytte?

Lenke til kommentar

For meg var dette den værste prøven jeg noen gang har hatt tror jeg. :p Rett og slett skikkelig vanskelig. Litt godt å få bekreftet at det var noe feil me oppgave 2. Jeg mener også at det var noe feil med den siste sannsynlighetsoppgaven. :p Det går jo ikke an å finne P(B/A) med bare P(A) og P(B)?

Ellers ble det vel en del gjetting på Oppgave 4 alternativ I, og klarte vel ca halvparten av 5'ern, hvor den andre halvdelen var så godt som umulig. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...