Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye drivstoff bruker du?


Drivstoffundersøkelse  

122 stemmer

  1. 1. Hvilke typer drivstoff bruker du privat? (flere svar er tillatt)

    • Bensin
      95
    • Diesel
      33
    • Annet
      4
  2. 2. Hvor mye BENSIN bruker du per måned (privat)?

    • Ingenting
      24
    • 1-10 liter
      9
    • 10-20 liter
      3
    • 20-40 liter
      11
    • 40-60 liter
      18
    • 60-100 liter
      17
    • 100-150 liter
      20
    • 150-200 liter
      10
    • 200-300 liter
      8
    • 300-500 liter
      1
    • Over 500 liter
      1
  3. 3. Hvor mye DIESEL bruker du per måned (privat)?

    • Ingenting
      87
    • 1-10 liter
      2
    • 10-20 liter
      1
    • 20-40 liter
      3
    • 40-60 liter
      7
    • 60-100 liter
      12
    • 100-150 liter
      7
    • 150-200 liter
      1
    • 200-300 liter
      2
    • 300-500 liter
      0
    • Over 500 liter
      0
  4. 4. Hvor stor andel av dine _totale_ månedlige utgifter går til drivstoff?

    • Ingenting
      10
    • 1-5%
      25
    • 5-10%
      33
    • 10-20%
      27
    • 20-40%
      18
    • Over 40%
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kom til å tenke på en om det siste spørsmålet er dårlig formulert?

 

"Hvor stor andel av dine månedlige utgifter går til drivstoff?"

 

Det spørres ikke om andel av de månedlige bilutgiftene, men om andel av dine totale utgifter:

* andel av månedslønn minus sparing, eller

* utbetalt studielån/trygd minus sparing

Lenke til kommentar
Man kan velge "annet" under øverste felt. Men man får ikke lov å spesifisere "annet" videre nedover...

Det stemmer. Bare bensin og diesel har fått sin avstemning om mengde.

Jeg tror det statistiske materialet for antall liter eller kWh annet man bruker per måned ville blitt så tynt at det ikke ga noe mening likevel.

 

*edit.. Kanskje e85 går under bensin?

Jeg skal innrømme at jeg glemte e85 når jeg skrev undersøkelsen. Jeg tenkte mer på drivstoff med større forskjeller fra bensin og diesel, sånn som elbiler og naturgass. Å si at e85 og bensin er det samme er helt ok. De er jo ikke rent ulike.

Lenke til kommentar
Norge har jo latterlig høy bensinpris da, er jo topp3 europa etter hva jeg har skjønnt.

 

 

Jo mer dere reiser rundt i verden og opplever andre land så ser du bare mer og mer hvor dritheldige vi utakknemlige nordmenn er som bor i verdens vakreste, og det beste landet å bo i hele verden. Vi klager over at prisene her er så høye. Dere at dere må se på priser i forhold til lønna! Vi har de høyeste lønningene i verden i snitt. I USA er 10$ i timen sett på som bra betalt, altså 50 kr. Da innser dere at vi bor i et av verdens billigste land. Det eneste (nesten) vi har å klage på i Norge, er hvor "gærne" myndighetene i norge er på fartsbøter og fengsling og drit. I Norge tjener en god lege inn fire-seks bensintanker på en dagslønn, i Filippinene får en like god lege råd til 25 liter bensin.

 

Nordmenn er verdens heldigste, men samtidig verdens mest utakknemlige folkeslage. Dritsynd.

Lenke til kommentar

10$ I usa er ikke sett på som bra lønnet.

 

Dessuten skal man se på pris forskjelden. Tjener man godt i usa har man råd til mere enn hvis man man har god råd i Norge. Dessto mer Norge tjener på Olje setter de opp diverse avgifter. Greit nok så er Norge noen av de frederligste landene i verden, men vi kunne godt klart oss uten alle avgiftene staten presser på.

 

Ser du skriver at en lege kan fylle tanken 4 til seks ganger på en arbeids dag, dvs; 2500-4000kr+ per dag, er ikke mange folk i norge som tjener slike summer, men er ikke det som er poenget mitt. Du sier et lege i fillipinene har råd til 25liter, det har jeg hardt for å tro, siden bensin prisen der er en brøkdel av det den er i norge :). Dvs selv om han tjener mindre enn en nordman så kan han kjøpe det samme, pga prisene er mye lavere.

 

Poenget mitt er at man skal ikke bare se på inntekten, samenlign den med prisen på varen.

 

sikkert mer enn èn skrive leif her, siden jeg skrev dette ganske så fort klokka 3 på natta

Endret av Brulf
Lenke til kommentar
Norge har jo latterlig høy bensinpris da, er jo topp3 europa etter hva jeg har skjønnt.

 

 

Jo mer dere reiser rundt i verden og opplever andre land så ser du bare mer og mer hvor dritheldige vi utakknemlige nordmenn er som bor i verdens vakreste, og det beste landet å bo i hele verden. Vi klager over at prisene her er så høye. Dere at dere må se på priser i forhold til lønna! Vi har de høyeste lønningene i verden i snitt. I USA er 10$ i timen sett på som bra betalt, altså 50 kr. Da innser dere at vi bor i et av verdens billigste land. Det eneste (nesten) vi har å klage på i Norge, er hvor "gærne" myndighetene i norge er på fartsbøter og fengsling og drit. I Norge tjener en god lege inn fire-seks bensintanker på en dagslønn, i Filippinene får en like god lege råd til 25 liter bensin.

 

Nordmenn er verdens heldigste, men samtidig verdens mest utakknemlige folkeslage. Dritsynd.

 

Ikke tro at jeg ikke er takknemmelig for å være norsk.

 

Jeg kan godta at vi har høye matvarepriser osv. Alt er dyrt fordi vi tjener mye. Men i Tyskland er bil billig pga de lager bilene selv. Da burde man jo tro at når vi pumper opp så mye olje som vi gjør noen steinkast fra fastlandet så burde jo bensinen vært litt billigere?

Lenke til kommentar
10$ I usa er ikke sett på som bra lønnet.

 

Dessuten skal man se på pris forskjelden. Tjener man godt i usa har man råd til mere enn hvis man man har god råd i Norge. Dessto mer Norge tjener på Olje setter de opp diverse avgifter. Greit nok så er Norge noen av de frederligste landene i verden, men vi kunne godt klart oss uten alle avgiftene staten presser på.

 

Ser du skriver at en lege kan fylle tanken 4 til seks ganger på en arbeids dag, dvs; 2500-4000kr+ per dag, er ikke mange folk i norge som tjener slike summer, men er ikke det som er poenget mitt. Du sier et lege i fillipinene har råd til 25liter, det har jeg hardt for å tro, siden bensin prisen der er en brøkdel av det den er i norge :). Dvs selv om han tjener mindre enn en nordman så kan han kjøpe det samme, pga prisene er mye lavere.

 

Poenget mitt er at man skal ikke bare se på inntekten, samenlign den med prisen på varen.

 

sikkert mer enn èn skrive leif her, siden jeg skrev dette ganske så fort klokka 3 på natta

 

$ 10 i usa eller £ 5 i uk (ca 50 kr) i timen er en helt grei bruttolønn i de landene der. Det er det du kan regne med å tjene som f.eks butikksjef i en middels stor butikk. Er du ekstra hjelp eller ryddegutt så tjener du en del mindre en det også...

Lenke til kommentar

Drivstoff: Diesel.

Motor: 3 liter, rekkesekser, uten turbo.

Forbruk: Bruker nok opp i mot en 100 liter i normal måneden dvs skole 5 dager i uka.

Om sommerferien er det nok godt under halvparten, siden sykkelen blir

flittig brukt da.

 

Hjalp veldig på drivstoff økonomien når jeg skiftet tilbake til Diesel. Kan kjøre 800km mellom vær fylling isteden for 400 på samme tank.

Lenke til kommentar

Jeg kjører en liten dieselbil og kjører ikke mer enn ca 10.000 km i året. Jeg har kjøpt bil etter behov og synes ikke jeg bruker så mye på personlig persontransport at jeg klager.

 

Men rent prinsipiellt synes jeg staten er pinglete som ikke bruker de pengene vi bilister betaler for bilbruken på veier og trafikk. Jeg synes det hadde vert greit å betale alle skatter og avgifter jeg betaler på bilbruk om pengene hadde blitt brukt på bedre veier, trafikksikkerhet og miljøtiltak som har med bilbruk å gjøre . Nå er vi bare en melkeku som betaler en masse inn til statskassa. Veistandarden blir bare dårligere og mye av pengene vi betaler inn blir brukt til alt mulig annet.

Lenke til kommentar
10$ I usa er ikke sett på som bra lønnet.

 

Dessuten skal man se på pris forskjelden. Tjener man godt i usa har man råd til mere enn hvis man man har god råd i Norge. Dessto mer Norge tjener på Olje setter de opp diverse avgifter. Greit nok så er Norge noen av de frederligste landene i verden, men vi kunne godt klart oss uten alle avgiftene staten presser på.

 

Ser du skriver at en lege kan fylle tanken 4 til seks ganger på en arbeids dag, dvs; 2500-4000kr+ per dag, er ikke mange folk i norge som tjener slike summer, men er ikke det som er poenget mitt. Du sier et lege i fillipinene har råd til 25liter, det har jeg hardt for å tro, siden bensin prisen der er en brøkdel av det den er i norge :). Dvs selv om han tjener mindre enn en nordman så kan han kjøpe det samme, pga prisene er mye lavere.

 

Poenget mitt er at man skal ikke bare se på inntekten, samenlign den med prisen på varen.

 

sikkert mer enn èn skrive leif her, siden jeg skrev dette ganske så fort klokka 3 på natta

 

Det var både et feil og forvirrende innlegg. Man skal ikke se på "pris forskjelden", men priser sett utifra lønna du faktisk får. Jeg sa jo det i mitt innlegg. Noe jeg ser du nevner nå. Altså lønn/priser. Jeg har vært så heldig å få bo i Hawaii i 3,5 mnd, og jeg var av den oppfatning at Norge var et grusomt dyrt land å bo i. Folka der hadde gjerne to-tre jobber for å få det til å gå rundt. Nå er det spesielt dyrt i Hawaii siden alt må importeres, men jeg ble kjent med rundt 40-50 folk fra forskjellige stater, og de sa alle at 10$ i timen er veldig godt betalt. Minstelønna er på rundt 7$. De ble helt sjokkerte når jeg sa at jeg tjente 34$ i timen, og vurderte seriøst å flytte til norge for å jobbe et år for å tjene opp en god nok slum til å starte en utdannelse i usa. Jeg sammenlignet prisene med hvor mange timer de faktisk måtte jobbe, og innså hvor lite vi faktisk må jobbe for å få råd til samme vare her i Norge.

 

I Filippinene har jeg bodd i to mnd. Der sliter folk med å få seg jobb, og de som er heldige tjener over 20 kr dagen. Det var ikke rare greiene de fikk for dagslønna si, litt ris og kjøtt og kanskje noe mer. Jeg forhørte meg hvor mye en god lege tjente, og beregnet utifra det hvor mye drivstoff han fikk råd til på en dagslønn. Det var omtrent 20 liter.

Lenke til kommentar
I Norge tjener en god lege inn fire-seks bensintanker på en dagslønn, i Filippinene får en like god lege råd til 25 liter bensin.

 

For det første er norske legelønninger ikke akkurat representative for hva gjennomsnittsnordmannen tjener.

 

For det andre er det fascinerende hvorfor man alltid skal sammenligne med "skrekkeksempler" for å få frem et poeng. Selvsagt er det generelt sett bedre å bo i Norge enn på Filippinene, men er det virkelig Filippinene Norge ønsker å sammenligne seg med? Og bør Norge være tilfreds med å ha "slått" Filippinene hva gjelder lønnsnivå og levestandard? Personlig mener jeg det bør være mer interessant å sammenligne seg med andre land i Europa, men det er kanskje bare meg.

 

EDIT: Hva gjelder dine kompiser på Hawaii så vet jeg ikke hva slags bransje disse jobber i, men med en lovfestet minstelønn på $7,25 så synes jeg ærlig talt ikke at $10 er noe å juble over.

Endret av Swe
Lenke til kommentar
Men rent prinsipiellt synes jeg staten er pinglete som ikke bruker de pengene vi bilister betaler for bilbruken på veier og trafikk. Jeg synes det hadde vert greit å betale alle skatter og avgifter jeg betaler på bilbruk om pengene hadde blitt brukt på bedre veier, trafikksikkerhet og miljøtiltak som har med bilbruk å gjøre . Nå er vi bare en melkeku som betaler en masse inn til statskassa. Veistandarden blir bare dårligere og mye av pengene vi betaler inn blir brukt til alt mulig annet.

Så enig, så enig.

 

Mine data:

Drivstoff: Bensin

Forbruk: ca. 125 liter i måneden

Diesel: Ingenting

Andel av utgiftene til bensin: 10-20%

 

Jeg har en bil som er dyr i drift, men god på alt annet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883
Men rent prinsipiellt synes jeg staten er pinglete som ikke bruker de pengene vi bilister betaler for bilbruken på veier og trafikk. Jeg synes det hadde vert greit å betale alle skatter og avgifter jeg betaler på bilbruk om pengene hadde blitt brukt på bedre veier, trafikksikkerhet og miljøtiltak som har med bilbruk å gjøre . Nå er vi bare en melkeku som betaler en masse inn til statskassa. Veistandarden blir bare dårligere og mye av pengene vi betaler inn blir brukt til alt mulig annet.

 

Helt enig. En større andel av det vi bilister betaler inn til staten burde absolutt komme oss til gode i form av de tingene du nevner. Bedre veistandard stør øverst på min ønskeliste.

 

Mine data:

Drivstoff: Bensin

Forbruk: ca. 100 l/mnd.

Diesel: nada

Andel av utgifter til drivstoff: 1-10%

 

Bilen min er gammel og relativt dyr i drift da den brukes mest til bykjøring. Min neste bil blir garantert mer gjerrig på drivstoffet.

Lenke til kommentar
Jeg var innom nettsidene til Statistisk Sentralbyrå i går. Vi bruker 3,4 prosent av inntektene våre på drivstoff.

Jøss, det er ganske annerledes enn stemmene her. Det kan ha tre grunner:

- De som har stemt her ikke er representative for befolkningen generelt.

- De som har stemt her har overvurdert sine drivstoffutgifter og/eller undervurdert sine inntekter.

- De som har stemt her har misforstått spørsmålet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...