Gå til innhold

Hvorfor kan vi ikke lage liv enda (uten samleie etc.)?


Anbefalte innlegg

Jeg tror det ikke. Jeg er kanskje ignorant, jeg er kanskje ikke noen vitenskapsmann,jeg er kanskje ikke så smart. Men jeg tror ikke at det er mulig på noen som helst måte å regne ut hvor gammel jorda er, hvor gammel månen er, hvor lenge solen har levd, og heller ikke hvordan alt kom til. Det er umulig. Punktum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg tror ikke at det er mulig på noen som helst måte å regne ut hvor gammel jorda er, hvor gammel månen er, hvor lenge solen har levd, og heller ikke hvordan alt kom til. Det er umulig. Punktum.

 

Du tror med andre ord du vet bedre enn verdens fremste eksperter på kjernefysikk og geologi. Gratulerer! Les litt på talkorigins.org. Men du er vel ikke interessert i kunnskap, tenker jeg...

Lenke til kommentar
Det som utgjør masse, har eksistert hele tiden. Det som utgjør liv, altså distinkte sammensetninger av masse, har tvilsomt eksistert hele tiden. Noe trenger vel ikke komme fra ingenting for å skape liv? :dontgetit:

Helt riktig. Hele TIDEN. Men tiden oppsto i the Big Bang. Altså blir det meningsløst å snakke om hva som var "før" Big Bang".

Tiden er ingenting fysisk, det er noe som alltid er løpendes. Vi kan måle med div instrumenter hvor gamle f. eks fossiler er. Men vi kan ikke måle tid, eller hvor fort tiden går... Vi har klokka, men den viser bare tiden på jorda, ikke på mars.

 

Tiden har heller ikke startet noen gang, kommer heller aldri til å stoppe, siden det ikke er noe. Bare en slags måle enheet... Men siden det virker som the big bang "skapte alt på nytt", så er det vel ganske umulig å måle noe før da...

Lenke til kommentar
Jeg tror det ikke. Jeg er kanskje ignorant, jeg er kanskje ikke noen vitenskapsmann,jeg er kanskje ikke så smart. Men jeg tror ikke at det er mulig på noen som helst måte å regne ut hvor gammel jorda er, hvor gammel månen er, hvor lenge solen har levd, og heller ikke hvordan alt kom til. Det er umulig. Punktum.

 

*sukk*

Lærer en ikke noe som helst på skolen nå tildags

(Oppgitt sutring fra en "oldis" som faktisk var våken i fysikktimene :p)

Lenke til kommentar
Det som utgjør masse, har eksistert hele tiden. Det som utgjør liv, altså distinkte sammensetninger av masse, har tvilsomt eksistert hele tiden. Noe trenger vel ikke komme fra ingenting for å skape liv? :dontgetit:

Helt riktig. Hele TIDEN. Men tiden oppsto i the Big Bang. Altså blir det meningsløst å snakke om hva som var "før" Big Bang".

Tiden er ingenting fysisk, det er noe som alltid er løpendes. Vi kan måle med div instrumenter hvor gamle f. eks fossiler er. Men vi kan ikke måle tid, eller hvor fort tiden går... Vi har klokka, men den viser bare tiden på jorda, ikke på mars.

 

Tiden har heller ikke startet noen gang, kommer heller aldri til å stoppe, siden det ikke er noe. Bare en slags måle enheet... Men siden det virker som the big bang "skapte alt på nytt", så er det vel ganske umulig å måle noe før da...

 

Hehe, vi kan faktisk måle hvor fort tiden går, men siden tid er relativt, kan vi bare måle hvor fort den går i forhold til et annet sted.

Lenke til kommentar

Men det er fortsatt ikke noe fysisk :)

 

Ja, det blir påvirket av gravitasjon og det er relativt. Men kan du ta på det og føle det? Nei.

 

Blir det samme som å ta på fart. Kan du ta på 55 Km/t? eller Ta på 5 sekunder?

 

Og jeg vet hva tid er. Det jeg skrev var bare en veldig enkel definisjon for å vise at tid ikke er noe fysisk.

Lenke til kommentar

Vel -- Bevegelse er energi, lyd er energi, masse er energi, varme er energi, lys er energi, stråling er energi, gravitasjon er energi, magnetisme er energi... tid er ikke energi, tid er noe vi måler effektiviteten av energi med.

 

Sånn sett er tid noe helt annet enn alt det fysiske.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Tiden startet med Big Bang. Derfor var det ingenting "før" Big Bang. Man kan ikke snakke om "før" Big Bang.

 

Greit nok, jeg er ikke vitenskapsmann eller forsker (enda, er på vei der :)), men det er det jeg har lest i alle bøker vi har på skolen, fått høre av andre, og det som står på internett.

Lenke til kommentar
Joda, det har du. Du tror på vitenskapen.

Men det har ingenting med troen de religiøse har. Å ha tro på vitenskapen er å ha tro på at den vitenskapelige metode fungerer, og PCen du sitter foran nå bevise at den gjør det.

 

Å tro på Gud er å tro blindt på ville påstander uten fnugg av bevis.

Lenke til kommentar
Tiden startet med Big Bang. Derfor var det ingenting "før" Big Bang. Man kan ikke snakke om "før" Big Bang.

 

Det går mange teorier om at før Big Bang var det et univers på samme måte som vårt. Det utvidet seg akkurat som vårt men så etterhvert stoppet utvidningen og det begynte å trekke seg sammen igjen og til slutt var det tilbake til utgangspunktet og et nytt big bang ble startet og universet utvidet seg igjen og skapte nye planeter, stjerner osv og vi kom til her på jorda. Hvem vet, kansje det skjer igjen.

(Bare en teori da, men fortsatt en spennende tanke)

Lenke til kommentar

Den teorien du snakker om er det sykliske universet. Det blåser seg opp (i Big Bang), så trekker tyngdekraften det sammen igjen, og vi får et Big Crunch. Så får vi et Big Bang igjen osv. Den teorien ble avblåst for lenge siden, da vi oppdaget at vi ikke slakker nei, men snarere aksellererer mer og mer fra hverandre, så vi ikke går mot et Big Crunch, men et Big Rip.

Lenke til kommentar
Så et bilde fra en kunstutstilling for en stund siden, der de hadde klart å lage en levende miniatyr-frakk av muse-stamceller. Uheldigvis måtte de avlive den fordi den begynte å vokse. :!:

Og tenk deg da at de lager noe de ikke aner eller som det ikke går an å ta livet av... :dribble:

 

De klarer jo i dag å kopiere hva det skal være og da klarer de sikkert å "lage" krysninger av dyr/mennesker som passer best i en skrekkfilm også.... Huff...

 

Kanskje like greit at de enda ikke klarer å lage liv... Vi er rett og slett ikke klare for det enda tror jeg.... men kjekt om de foreksempel kunne sette på en arm eller et øye på noen som har vært utsatt for en ulykke.. ihvertfall så lenge armen ikke lever sitt eget liv da.. :p

 

 

 

....

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...