Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tomgang og drivstofforbruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, det minner meg på at jeg også lurer på det samme.

Glemte nylig å slå av lysene på bilen, så måtte la den stå på tomgang etter jeg fikk starthjelp, så batteriet fikk ladet seg.

 

Jeg har en gammel Mazda 626, som bruker 1 liter bensin i milen ved variert kjøring.

Kan bilen stå lenge uten at den bruker noe spesielt bensin, eller vil den likevel drukket som ellers?

Den ligger vel på 800-1000 omdreininger i minuttet på tomgang.

Lenke til kommentar

Gikk ut på verkstedet og dro en test jeg.

 

Testbil Opel Vectra 2.5 98 mod

 

Målt med Dynpac flowmeter kalibrert for 2 mnd. siden.

 

Tomgang 820 rpm 6.9 l pr time.

 

1800 rpm 4.7 l/time.

 

En stempelmotor trenger vesentlig fetere blanding på tomgang og ved kaldstart enn ved normal kjøring, bensinmotorer i større grad enn dieselmotorer.

Lenke til kommentar
Gikk ut på verkstedet og dro en test jeg.

 

Testbil Opel Vectra 2.5 98 mod

 

Målt med Dynpac flowmeter kalibrert for 2 mnd. siden.

 

Tomgang 820 rpm 6.9 l pr time.

 

1800 rpm 4.7 l/time.

 

En stempelmotor trenger vesentlig fetere blanding på tomgang og ved kaldstart enn ved normal kjøring, bensinmotorer i større grad enn dieselmotorer.

 

høres veldig mye ut.... de fleste biler har retur på bensin/diesel som sender drifstoff som ikke benyttes tilbake til tanken.. jeg tror du må bruke flowmeter på returen også for å finne rett forbruk

Lenke til kommentar

Har noe slik drivstoffmeter som viser bensinforbruket i kjørecomputeren.

 

Bilen er en 92'Opel Omega 2.6i

 

Hvis bilen er skikkelig varm bruker den 1.1L/t (måleren går over fra L/100km ved svært lave hastigheter og stillestand). Ser gjerne forskjell mellom 1.1 og 1.2 hvis jeg skrur over på parklys ;) Tomgang er 600-650rpm.

 

Når motoren er sånn halvvarm, men ikke absolutt helt, bruker den gjerne 1.4ca. Ved kalstart i 20 kalde ser jeg gjerne 25L/t, men den får jo litt lunk ganske raskt. Ellers har jeg hatt Sierra i vinter så jeg sparer den beste bilen for kuldestart :yes:

 

Vet ikke hvor nøyaktig målingen er. Den viser litt snaut det reele forbruket ved kjøring vet jeg. Når jeg sammenligner snitt på kjørekomputeren og pumpeliter/tripteller. Så kan kansje gange forbruket på tomgang med 20% (regner med at klokka den bruker går ganske riktig fort) Er ikke noe flowmeter eller noe her. Regner egentlig med at den kalkulerer ut fra åpningstid på dysene - for man vet jo størrelsen på de og bensintrykke(konstant). Uten at jeg har noe særlig mer peiling på bilelektronikk forøvrig.

Lenke til kommentar
høres veldig mye ut.... de fleste biler har retur på bensin/diesel som sender drifstoff som ikke benyttes tilbake til tanken.. jeg tror du må bruke flowmeter på returen også for å finne rett forbruk

 

Flowmeteret som vi har på verkstedet kobles inn på slangen som går inn på fuel railen før injektorene, og på returen etter injektorene.

Det kalkulerer altså diferansen mellom tilført drivstoff og drivstoff som går i retur til tanken

Lenke til kommentar
Bruker de mye nå de starter også?

 

Dieselmotorer bruker ikke noe mer når de startes ihvertfall. Dieselmengden som kommer inn i sylindrene bestemmer du selv med gasspedalen.

 

BMW 118d har en automatisk start- og stoppfunksjon for å spare diesel. Hvis man står rolig i noen sekunder med girkassa i fri, så slår motoren seg av. Kløtsjer man og setter bilen i gir, så starter bilen igjen.

Lenke til kommentar
Så det er like greit å slukke motoren viss du skal stå i ro mer enn 5-10 sekunder?

Det er vel kanskje mer motorslitasje mtp start og stopp man bør se på, fremfor drivstofforbruket?

 

Det kommer an på motoren. Med en moderne aluminiumsmotor med helsyntetisk olje tror jeg egentlig ikke det har så mye å si med mindre det virkelig er sprengkaldt ute, men om du har en støpejernsdiesel (type "traktormotor") så stiller nok saken seg annerledes. Jeg lar heller motoren min gå på tomgang i et kvarters tid om vinteren enn å stoppe den. Om sommeren er jeg ikke så nøye på det etter at motoren har nådd driftstemperaturen, med mindre jeg trenger varme i bilen (f. eks hvis vinduene dugger i fuktig vær).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...