Gå til innhold

[Løst] Formatere fra Ubuntu [LØST]


Anbefalte innlegg

Jeg har søkt, men finner ikke noe svar på dette.

 

Jeg skal formatere, installere windows xp, så installere ubuntu igjen (slik at jeg får både ubuntu å windows), men jeg får ikke til å formatere/installere fra windows-cd`n. med en gang jeg booter fra cd`n, får jeg en feilmelling. noe om at en fil som mangler eller er skadet (jeg kan skrive hvordan fil når jeg får det til).

 

 

Så, mitt spørsmål er som følger: Hva må jeg gjøre får å formatere uten windows-cd`n? Gparted funker ikke til meg. Når jeg prøver å starte det, kommer det bare opp "Feil under kjøring av underprosess «qtparted-root» (No such file or directory)".

 

 

Noen råd?

 

(det beste hadde vært en enkel kommando. Jeg er litt noob, så da må det eventuelt komme en liten guide om hvordan jeg finner ut hva harddisken "heter", siden jeg ikke er helt sikker på dette)

 

 

 

Takk til alle svar :love:

 

 

MvH KingCharming

Endret av KingCharming
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

installasjonscd'n til win xp skal kunne partisjonere harddisker selv, så det skal ikke være noe problem å installere xp ved å lage en partisjon fra installasjons-programmet. Lag den en partisjon på x antall mb/gb og installer xp der. Installer linux på resten av disken etterpå.

 

Jeg har derimot vært borti at installasjonsprosessen til windows ikke klarer å finne partisjonstabellen for disken når den inneholder partisjoner som ikke i utgangspunktet er støttet av windows - og da er en løsning å fjerne alle partisjonene før installasjon ved f.eks en linux live cd.

 

bruk fdisk i terminal for å slette alle partisjonene.

 

bash$ sudo fdisk -l

lister alle disker og partisjoner (fin måte å finne alle tilkoblede disker på)

bash$ sudo fdisk /dev/sda   # for første scsi/sata disk
bash$ sudo fdisk /dev/hda	 # for første ata disk

 

alternativt kan du formatere partisjonen med ntfstools:

bash$ mkntfs /dev/sda1  # for å formatere første partisjon på første scsi/sata disk til ntfs

 

nå vet jeg ikke om jeg ville ha laget en ntfs partisjon fra linux.. men det er forsøket verdt.

Lenke til kommentar
jeg prøvde, men jeg fant ikke ut hva jeg skal inn på. jeg prøvde "install ubuntu" eller noe.

 

noen som har gjort det før, og vet hva jeg skal inn på?

 

lastet du ned "desktop" eller "alternativ install" versjonen?

Desktop-versionen er nok den greieste, men det er fullt mulig å gjøre det fra den andre også.

 

Med desktop:

1. Start maskinen fra cd - ser ut som vanlig ubuntu - men det vil ligge en snarvei til "installer" på skrivebordet.

2. Start terminal: Applications - Accessories - Terminal (evt. ALT + F2 og skriv gnome-terminal)

Hvis du har kun èn harddisk vil denne ha adressen /dev/sda; første partisjon /dev/sda1, andre /dev/sda2 osv.

# forutsetter at du har en harddisk #

3. skriv: sudo fdisk -l /dev/sda

4. trykk d [enter] til meldingen "No partition is defined yet!" kommer opp, har du flere partisjoner må du angi nummer for hvilken partisjon du vil slette # nå er alle partisjonene slettet

5. trykk n [enter] p [enter] [enter] [enter] [enter] # du har nå opprettet en partisjon som bruker hele harddisken.

6. trykk w [enter] # partisjonstabellen skrives til disken

# du er nå klar til å formatere disken

7. skriv: sudo mkfs.ntfs /dev/sda1

# vent mens disken blir formatert.

 

PS: mkfs.ext3 formaterer partisjonen til et ext3 filsystem, mkfs.vfat formaterer partisjonen til et FAT filsystem, hvis du ikke ønsker NTFS

Du skal nå ha èn partisjon som er formatert til ntfs.

Lenke til kommentar
Hvis du har en annen cd-rom, så kan det lønne seg å prøve den. Jeg har vært borti at cd-rom stasjoner som normalt sett fungerer ikke klarer å lese windows installsjons-CD-en riktig.

 

 

Akurat no elsker jeg deg veldig høyt! Det funket veldig bra. Jeg skrek nesten av glede.

 

Takk så mye får hjelpen alle sammen^^

 

 

MvH KingCharming

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...