Gå til innhold

Rettsrivingshjørnet: og eller å?


eab

Anbefalte innlegg

Skrivefeil er irriterende, derfor vil jeg med disse postene prøve å friske opp norsken til diverse forumbrukere :yes:

 

Når vi snakker hører vi ikke forskjell på og og å. Men og er en konjunksjon som binder sammen sideordnede ledd og setninger, mens å er infintivsmerkeog bare kan stå foran et verb i infintiv: "hun kjøpte melk og brød". "De gråt og lo om hverandre". "Hun kom for å kjøpe melk og brød". "De begynte å gråte". Noen ganger kan det være vanskelig å avgjøre om en skal bruke og eller å, og vi skal nå se på en del slike tilfeller:

 

1) Dersom de to infinitivene uttrykker to forskjellige handlinger, skal de skilles med og: "Han skulle reise til byen og gå på skole." "De lærte å lese og skrive i første klasse".

 

2) Dersom to infinitiver uttrykker bare en handling, skal de skilles av å: "Nå vil han begynne å lære fransk".

 

3) Selv om den første infinitiven er strøket, skal vi bruke og: "Hun skulle (gå) ut og jogge". Sammen med de modale hjelpeverba skulle, ville, måtte og burde er det svært vanlig at infinitiven blir strøket på denne måten.

 

4) I uttrykk der vi bruker presens pratisipp, skal altid ha og foran infinitiven: "De ble stående og se". "Han ble sittende og vente".

 

Dersom du er i tvil om du skal bruke og eller å, kan du bruke fortidsprøva. Da forandrer du det første hovedverbet til preteritum (eller presens). Desrom du må forandre infinitiven til preteritum (eller presens) også, skal du bruke og foran infinitiven. Dersom du beholder infinitiven, skal du bruke å.

 

Eksempel:

Han skulle reise til byen og på skole. Han reiste til byen og gikk på skole. De begynte å gråte. De begynner å gråte. De ble stående og se. De stod og . De står og sser.

 

Noen som er i tvil nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hva infitiv er :oops: jeg har ikke peiling på gramatikk, men føler jeg klarer å skille mellom og og å (Er det riktig med to og etterhverandre i den setningen?). Kanskje jeg burde ta ett norsk gramatikk kveldskurs? neh. Jeg skriver ok. Folk forstår meg (håper jeg ;) ). Men jeg vet når jeg skal bruke og. Jeg vet også når jeg skal bruke å. Uten å vite hva infinitiv er for noe rart :lol:

Lenke til kommentar

Kan du bøye åvnsor?

 

Infinitiv: 0wnz0re/0wnz0r

 

Presens: 0wnz0rz/0wnz0rer

 

Preteritum (fortid): 0wnz0red/0wnz0ret/0wnz0ra

 

Perfektum: (har og så verbet, for eksempel har formatert) 0wnz0red/0wnz0ret

 

Furutum: (foremtid - skal) 0wnz0re/0wnz0r

 

Den andre formene er mer eller mindre uviktige.

Lenke til kommentar

Så vi kan ikke skrive nei.... skriver man mye er det mye kjappere å skrive "å" enn "og" !!!

 

:)

 

 

Ikke så nærtagende.... skulle man lekt norsklærer her på forumet hadde man hatt heltidsjobb, folk her tror jeg generellt ikke er så opptat av hva de skriver, men hva de mener.

 

Tror meg ihvertfall ! og er det så, syntest jeg de kommer frem med sine budskap (kuer)

Lenke til kommentar
Damn, dere sliter  :D

Hvorfor det? Det er heller de som ikke kan skrive, som sliter...

 

Meget mulig. :cry: Det er et eller annet som som gjør at jeg bare er sikker på og/å i 60% av tilfellene. Den feilmarginen for dere leve med :yes:

 

-------------

 

Ezekiel:

 

Takk for leksjonen. Jeg skal prøve og skjerpe meg.

 

:woot:

Lenke til kommentar
Skrivefeil er irriterende, derfor vil jeg med disse postene prøve å friske opp norsken til diverse forumbrukere :yes:

 

Ingen tvil om at korrekt norskskrivning er en mangelvare hos de fleste meg selv inkludert. Jeg mener at vi bør ha høy terskel med hensyn til rettskrivningen før kritikken begynner. I ditt innlegg er det minimum 6

skrivefeil uten at dette skjemmer innlegget vesentlig. Terskelen bør legges så høyt at den går på om posten er forståelig eller ikke.

 

Ellers en meget informativ post om rettskrivning. Hvordan var det nå igjen med –ning endelser, kan man skrive rettskriving eller skal man skrive rettskrivning?.

 

Yoda

Lenke til kommentar
Så vi kan ikke skrive nei.... skriver man mye er det mye kjappere å skrive "å" enn "og" !!!

 

:)

 

 

Ikke så nærtagende....      skulle man lekt norsklærer her på forumet hadde man hatt heltidsjobb, folk her tror jeg generellt ikke er så opptat av hva de skriver, men hva de mener.

 

Tror meg ihvertfall !    og er det så, syntest jeg de kommer frem med sine budskap (kuer)

Vel, det er bare det at det er irriterende å lese skrivefeil. :)

 

Damn, dere sliter  :D

Hvorfor det? Det er heller de som ikke kan skrive, som sliter...

 

Meget mulig. :cry: Det er et eller annet som som gjør at jeg bare er sikker på og/å i 60% av tilfellene. Den feilmarginen for dere leve med :yes:

 

-------------

 

Ezekiel:

 

Takk for leksjonen. Jeg skal prøve og skjerpe meg.

 

:woot:

Hvordan står feilmarginen til med for/får da? ;)

 

Skrivefeil er irriterende, derfor vil jeg med disse postene prøve å friske opp norsken til diverse forumbrukere :yes:

 

Ingen tvil om at korrekt norskskrivning er en mangelvare hos de fleste meg selv inkludert. Jeg mener at vi bør ha høy terskel med hensyn til rettskrivningen før kritikken begynner. I ditt innlegg er det minimum 6

skrivefeil uten at dette skjemmer innlegget vesentlig. Terskelen bør legges så høyt at den går på om posten er forståelig eller ikke.

 

Ellers en meget informativ post om rettskrivning. Hvordan var det nå igjen med –ning endelser, kan man skrive rettskriving eller skal man skrive rettskrivning?.

 

Yoda

Jeg synes "rettskriving" høres best ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...