Gå til innhold

Spottende å høre på "blasfemisk" musikk?


Anbefalte innlegg

Synes det virker litt rart at en troende kristen skal lytte til tekster av f.eks. dette kalibret.

Lister opp noen Dimmu tekster for å demonstrere.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
7. Antikrist

 

Stig opp på min trone bleke lik

 

Fall på kne ærbødiget foran mine føtter

Ta imot mitt kalde kyss på din panne

Jeg har lagt veien som fører til Helvete klar

 

Løft deres sverd til kamp, stolte menn

La massakeren begynne i dag

Hogg hodet av hver kristen

Og voldta deres kvinner og barn

 

Hvert kristenkors du finner skal du vende om

Hver en bygning som bærer guds navn skal brenne

Hver en kristenmanns grav skal vi skjende

 

Hver natt skal du våkne med ett skrik

Og kjenne blodet som brenner dypt i deg

Hver natt skal du rave som en sanseløs i gaten

Og utslette hvert et tegn du ser til liv

 

Hør min tale menneskedyr

Mine ord er din fremtid

Jeg er Satans legemlige gjørelse

Jeg er din herre

 

Jeg er ondskapen

Jeg er antikrist

 

10. Gud's Fortapelse - Åpenbaring Av Dommedag

 

Hengitt er vi

Til Mørkets keiser

Den allmektiges kraft

(Som) Fører vårt sinn

I kamp

Mot godhet og løgn

 

Dog fiendens hær er fattig

Er den stor

Men vi skal ta dem alle

Og hente dem inn

En etter en

 

Det håp de ser i gud

Skal forsvinne i et hav av torner

De torner deres falske frelser

Engang følte spikret i sin skalle

 

Himmelen skal rakne

Og en fandens torden

Skal buldre å brake

Hans krefter vil røyne

Der Mørkets front

Beseirer lystes pest

 

Øyne vil renne i sorg

Når de innser (at) deres gud

Ikke lenger kan hjelpe

Det håp de så i gud

Er svunnet og vekk for alltid

 

De følger nå sin falske felser

Som fortsatt er bærer av en krone

Med torner

Men konge ble han ikke

 

5. Da Den Kristne Satte Livet Til

 

Min sjel den glødet

Og mitt sinn det lengtet

Etter å få fatt i en kristen faen

I det kalde mørket jeg ventet med vinden

Det ulte som besatt av fanden

 

Jeg ventet

Åh, som jeg ventet

Tiden virket som evig

Men endelig fikk jeg øye på stakkar'n

Jeg hevet min knyttede neve

Og skrek

 

Svake kristne!

Dø i natt!

Jeg skal flerre din sjel i to!

Du skal føle makten jeg har fått av mørket!

Din tid er omme!

Også din tro!

 

…også din tro…!

 

Be om nåde du stakkars faen

Og min latter skal atter runge

Høyt i nattens kulde

Der frosten fryser din siste

Tåre…

 

Svake kristne!

Du døde i natt!

Med et kraftig hugg tok jeg din skalle!

En blodig slakt som til syvende og sist

Hvis stemmer(vil)for alltid i Dødsriket gjalle!

 

7. Allehelgens Død I Helveds Rike

 

Uren er aktens utfoldelse og tanke

Uten hemning i ukjent ekstase

Ei et tilbørlig ønske om å avle avkom for Gud

Frivillig nedsmittet og gjennomsyret

I kjødelig sødme

Fengslet av logn og ulydighet

 

Menneskets skrøpelige atferd

Må tuktes med heder og ære blir det sagt

Men godhet fødte evig ondskap kun

Da Edens tyrann skjenket frukten

 

Visdom berikes fritt i Dyrets mangfold

Når himmerikets salige urett

Og svulstige barmhjertighet

Vekker forkastelse ved vårt åsyn

 

Gnisten har slått flamme

Og piner i pestilensens vilje

De ynkelige slaver knelende i skam

Besvangret med skyld og miskunn

 

Ætlinger som sverger eden

Med troskapsløfte om å ugjøre freden

A styrte himmelslavers velvære

Og triumfere i kulde til Dyrets ære

 

Vredens beger renner over

I forherdelse fra opprørdjevlers svovelvind

Glødende, fra regionen av Belial's barn

Avlet hinsides harmens trossende tind

 

De siste tegn fra Kristi tapende engler

Brenner ubønnhørlig i ravnens ild

 

[repeat 2nd verse]

 

Smertefull og blek er døden

Med blodstyrtning fra lysets gild

Dødens fremmøte sparer ingen

Det fromme liv kveles av egne tunger

Den kosteligste jord blir pyntet

Med fattigdom og hunger

 

Utspente vinger over Mørkets dype svelg

Satt til verden for å meske seg

Med pest og død

Fråtsende i synd og hor

 

Overmakten fra polens bastarder

Nærer behag i syndens hierarki

Et evig liv i paradis

Er fullkommenhet i Satans dynasti[skjul/]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Der igjen, har vi jo Gaal fra Gorgoroth som absolutt ville drikke blodet til en kristen, og tok en stakkars med seg på loven, brakk nesen og drakk blodet som fosset ut fra en geitehorn, eller var det pappkrus, jeg husker ikke:D.

Kilder eller løse rykter?

 

Er man kristen kan man aldri spille Black Metal... det burde være helt klart. Og selv om et par ungdomsband synes bandet ditt var kult, så er det nok av dem som aldri ville snakket med band som holder på slik. Jeg personlig styrer langt unna kristenmetall.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Vi har en diskusjon gående i klasserommet fortiden om hvorvidt det er galt for en kristen å høre på musikk det synges om djevelen, osv. Type Dimmu Borgir og diverse andre death metal band. Hva tenker dere om det?

 

 

Takk!

 

å høre på mu sikken og å være enig med den er to usansynlig forskjellige ting..

 

er selv stor fan av musikken til dimmu..fordi jeg syntes det høres bra ut. ikke fordi jeg har et offrings alter i kjelleren...

Lenke til kommentar
Der igjen, har vi jo Gaal fra Gorgoroth som absolutt ville drikke blodet til en kristen, og tok en stakkars med seg på loven, brakk nesen og drakk blodet som fosset ut fra en geitehorn, eller var det pappkrus, jeg husker ikke:D.

Kilder eller løse rykter?

 

Er man kristen kan man aldri spille Black Metal... det burde være helt klart. Og selv om et par ungdomsband synes bandet ditt var kult, så er det nok av dem som aldri ville snakket med band som holder på slik. Jeg personlig styrer langt unna kristenmetall.

 

en kristen ville vel aldri finne på å lage/spille en sang som motstrider troen hans/hennes?

 

men det burde da være LOV til å høre på det.. jeg kan ikke si jeg er stor fan av krisen band. da disse som regel er regelrett triste, men vist det er et kristen band som mot alle odds skulle lage musikk som jeg liker så send meg en plate..

 

edit: man kan jo spille black-metal selv om man er kristen, men man spiller ikke "satan my master" heller da..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Hei!

 

Vi har en diskusjon gående i klasserommet fortiden om hvorvidt det er galt for en kristen å høre på musikk det synges om djevelen, osv. Type Dimmu Borgir og diverse andre death metal band. Hva tenker dere om det?

 

 

Takk!

 

å høre på mu sikken og å være enig med den er to usansynlig forskjellige ting..

 

er selv stor fan av musikken til dimmu..fordi jeg syntes det høres bra ut. ikke fordi jeg har et offrings alter i kjelleren...

Så det at de synger om guds fortapelse er helt greit bare det låter bra?

Lenke til kommentar
Den nye generasjonen kristne har slått fra seg ideen om at fanden er i trommene og at det lever demoner i trompeten, selv om mange gamle fortsatt har disse oppfatningene.

Jeg vet ikke om jeg ville tatt sjangsen på å hoppe til en slik konklusjon. De kristnes leveregler er sjelden tatt ut av løse luften, så det må jo være en grunn til at de gjenkjente djevelen i all musikk untatt salmesang.

Lenke til kommentar
Der igjen, har vi jo Gaal fra Gorgoroth som absolutt ville drikke blodet til en kristen, og tok en stakkars med seg på loven, brakk nesen og drakk blodet som fosset ut fra en geitehorn, eller var det pappkrus, jeg husker ikke:D.

Kilder eller løse rykter?

 

Er man kristen kan man aldri spille Black Metal... det burde være helt klart. Og selv om et par ungdomsband synes bandet ditt var kult, så er det nok av dem som aldri ville snakket med band som holder på slik. Jeg personlig styrer langt unna kristenmetall.

 

en kristen ville vel aldri finne på å lage/spille en sang som motstrider troen hans/hennes?

 

men det burde da være LOV til å høre på det.. jeg kan ikke si jeg er stor fan av krisen band. da disse som regel er regelrett triste, men vist det er et kristen band som mot alle odds skulle lage musikk som jeg liker så send meg en plate..

 

edit: man kan jo spille black-metal selv om man er kristen, men man spiller ikke "satan my master" heller da..

Er man kristen kan man ikke lage Black Metal av den enkle grunn at musikken er mer enn kun lyden av trommene, gitaren, bassen og den hatfulle vokalen. Black Metal som et uttrykk er direkte antikristent, hatfullt og ren ondskap. Er man kristen kan man ikke lage musikk som krever disse "ingrediensene". Dette er fordi de som skapte musikken har bestemt hvordan sjangeren skal være. Det var band på 80'tallet som startet det, og banda fra andre bølge på 90'tallet fulgte i samme sporet.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Vi har en diskusjon gående i klasserommet fortiden om hvorvidt det er galt for en kristen å høre på musikk det synges om djevelen, osv. Type Dimmu Borgir og diverse andre death metal band. Hva tenker dere om det?

 

 

Takk!

 

å høre på mu sikken og å være enig med den er to usansynlig forskjellige ting..

 

er selv stor fan av musikken til dimmu..fordi jeg syntes det høres bra ut. ikke fordi jeg har et offrings alter i kjelleren...

Så det at de synger om guds fortapelse er helt greit bare det låter bra?

ja..

men det er opp til den enkelte kristne å velge om h*n vil høre på det.. forstår at det er litt rart å høre på noe som er mot din egen tro..

Lenke til kommentar
Er man kristen kan man ikke lage Black Metal av den enkle grunn at musikken er mer enn kun lyden av trommene, gitaren, bassen og den hatfulle vokalen. Black Metal som et uttrykk er direkte antikristent, hatfullt og ren ondskap. Er man kristen kan man ikke lage musikk som krever disse "ingrediensene". Dette er fordi de som skapte musikken har bestemt hvordan sjangeren skal være. Det var band på 80'tallet som startet det, og banda fra andre bølge på 90'tallet fulgte i samme sporet.

 

dette er jeg helt enig i, men det blir ikke det samme å høre på det.. det finnes jo ulike typer kristne også..

 

edit: de fleste kristne vil/burde ikke høre på denne typen musikk av prinsipp..

 

edit2: hører på dimmu nå.. akkurat nå er det "Allehelgens død i helvetes rike" :p

 

edit(igjenn): teknisk sett er man jo kristen bare man er døpt/konfirmert i kirken. jeg er begge deler..riktig nokk ikke fordi jeg elsker "herren", men alike vell..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Der igjen, har vi jo Gaal fra Gorgoroth som absolutt ville drikke blodet til en kristen, og tok en stakkars med seg på loven, brakk nesen og drakk blodet som fosset ut fra en geitehorn, eller var det pappkrus, jeg husker ikke:D.

Kilder eller løse rykter?

 

Er man kristen kan man aldri spille Black Metal... det burde være helt klart. Og selv om et par ungdomsband synes bandet ditt var kult, så er det nok av dem som aldri ville snakket med band som holder på slik. Jeg personlig styrer langt unna kristenmetall.

 

Men huffda. Jeg beklager, jeg løy visst litt. Det var så lenge siden den saken var i media, at jeg har visst forandret på den litt. Det er sant at han tok en fyr å mishandlet han på loven, men han truet bare med å drikke blodet hans. Dessuten var det ikke fordi fyren var kristen, men av ukjente årsaker. Les artikkelen her.

Lenke til kommentar
Er man kristen kan man ikke lage Black Metal av den enkle grunn at musikken er mer enn kun lyden av trommene, gitaren, bassen og den hatfulle vokalen. Black Metal som et uttrykk er direkte antikristent, hatfullt og ren ondskap. Er man kristen kan man ikke lage musikk som krever disse "ingrediensene". Dette er fordi de som skapte musikken har bestemt hvordan sjangeren skal være. Det var band på 80'tallet som startet det, og banda fra andre bølge på 90'tallet fulgte i samme sporet.

 

Du har et poeng i at musikkstilen hadde utspring i det at den skulle låte djevelsk, og at selve musikken har et budskap i seg selv. Men jeg tror musikken mister litt av budskapet sitt dersom den ikke kompletteres med lyrikken. Derfor mener jeg at man kan spille samme type musikk, men bare ha et annet budskap, som for eksempel budskapet om jesus. Om hvorvidt det blir "true" black metal er en annen sak, men det har mange kristenrockere gjort noe med ved å gi det kallenavn som "untrue", eller "white" metal, som jeg syntes er litt festlig.

 

Men nå skal det også nevnes at det finnes veldig få kristne "black metal" band. De er og forblir forholdsvis ukjente, så langt. Men det finnes mange hardcore, death, power, heavy osv. band med kristen profil.

Lenke til kommentar
Er man kristen kan man ikke lage Black Metal av den enkle grunn at musikken er mer enn kun lyden av trommene, gitaren, bassen og den hatfulle vokalen. Black Metal som et uttrykk er direkte antikristent, hatfullt og ren ondskap. Er man kristen kan man ikke lage musikk som krever disse "ingrediensene". Dette er fordi de som skapte musikken har bestemt hvordan sjangeren skal være. Det var band på 80'tallet som startet det, og banda fra andre bølge på 90'tallet fulgte i samme sporet.

 

Som regel er black metal i dag oftere koblet mot det norrøne og anti-teisme enn mot faktisk djeveldyrking; alle er ikke Varg Vikernes.

Lenke til kommentar
Som regel er black metal i dag oftere koblet mot det norrøne og anti-teisme enn mot faktisk djeveldyrking; alle er ikke Varg Vikernes.

 

Varg Vikernes påstår jo også at han ikke er satanist i det hele tatt, men nasjonalsosialist. Var vel da han skiftet hårsveis fra langt sort til hitler-sleik :roll:

Lenke til kommentar
Som regel er black metal i dag oftere koblet mot det norrøne og anti-teisme enn mot faktisk djeveldyrking; alle er ikke Varg Vikernes.

 

Varg Vikernes påstår jo også at han ikke er satanist i det hele tatt, men nasjonalsosialist. Var vel da han skiftet hårsveis fra langt sort til hitler-sleik :roll:

greven selv, ja..

 

nå skal det jo nevnes at han tydligvis ikke er av den lureste typen..

 

hva var det første han gjorde da han fikk prøveløslatelse etter 14 år? jo, han stjal en bil og prøvde å rømme..lurt..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Alle vet da at kristne metalheads holder seg til Extol'n shit xD

 

Spøk til alvor: En del mennesker gir f. i tekstene. Kansje de kristne vennene til trådstarter er slike? Jeg kunne satt på: "Pussy ain't shit", av Funkdoobiest i klasserommet, og bare noen få hadde faktisk ledd av teksten. Resten hadde enten sittet klistret til fjesbok, eller skrekt: "skru av den helvetes *****musikken".

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Jeg synes at alle skal oppleve så mye som mulig og gjøre seg opp sine egne meninger om opplevelsene.

 

Hvis en person lytter til noe/noen som spotter noe man tror på og mener at denne spottingen er helt ok så ville jeg nok sett på denne personen som hyklerisk.

 

Jeg vil nok si at formålet med uttrykket også er en faktor her. Hvis formålet er å latterliggjøre en gruppe med en viss tro for å tjene på det blandt de som ikke deler den troen så mener jeg at de som gir dette uttrykket og de som støtter personene som gir dette uttrykket burde gå litt i seg selv og se på deres egen moral.

 

Dette gjelder ikke bare kristne grupper men en hvilken som helst gruppe.

 

Her gir jeg selvfølgelig veldig slakk line til uttrykk som er samfunskritiske. Jeg vil vel også si at jeg ikke har noe imot de som angriper folk som blindt følger andre uten å stille kritiske spørsmål selv om dette betyr at jeg også er en hykler. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...