Gå til innhold

Trenger motivasjon til å begynne å trene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst finn ut hva du har lyst til å gjøre. Gå, sykle, svømme, etc. Det er mye mer motiverende å trene hvis du synes det er gøy og drive på.

 

Men husk at trening for å forbrenne fett ikke trenger og være pusting og pesing. Du forbrenner mest fett ved rolig trening, så kanskje start med å gå tur 3-4 ganger i uka. Trenger ikke være superlange turer i starten. Gå en halvtime til tre kvarter, og så kan du øke lengde og intensitet etterhvert.

 

Det viktigste er uansett å komme i gang. Lykke til :thumbup:

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar

Vel, siden jeg nå har beggynt å trene aktivt kan jeg jo fortelle min historie og se om det hjelper..

 

Var som deg, trente aldri. Jeg har dame og var lykkelig sånn sett, så tenkte egentlig "hvorfor skal jeg trene, jeg har det jo bra"...

Men dama maste... maste i 3 år... Så begynte jeg smått.. 2 ganger i uka. varma opp med løping og fulgte så et styrkeprogram frøken satte opp for meg..

 

I starten var jeg støl som et møkk dagen etter, enda værre dag 2.. syntes det var kjedelig, egentlig ganske liten motivasjon til å fortsette... Men jeg beit meg i tunga og fortsatte...

La fort merke til at det var en liten kneik jeg måtte over, og den kom jeg over den dagen jeg la merke til at jeg faktisk måtte legge på vekter for å få samma nytten av treninga.. I tillegg forsvant stølheten HELT..

 

Jeg er nå på 3 mnd med trening, har lagt på vekter på alle øvelser flere ganger og lagt til flere øvelser selv, noe som resulterer i at jeg trener opp mot 1t 45min til 2 timer hver gang.. trener 3... KASNKJE 4 ganger i uka.. Blir som regel at jeg trener 3 ganger med 1 dags restitusjon, så 2 dagers restitusjon for å komme tilbake og faktisk føle pr. uke at jeg blir sterkere og mer utholdende...

 

Jeg ser på meg selv at jeg ser bedre ut, og ikke minst føler meg bedre. Sover bedre og har mye mere energi. Dama er ute å reiser i 2 1/2 mnd og har ikke sett forbedringene og jeg gleder meg som en unge til å rett og slett vise henne...

 

vet ikke om det hjalp noe..

Lenke til kommentar
Først og fremst finn ut hva du har lyst til å gjøre. Gå, sykle, svømme, etc. Det er mye mer motiverende å trene hvis du synes det er gøy og drive på.

 

Men husk at trening for å forbrenne fett ikke trenger og være pusting og pesing. Du forbrenner mest fett ved rolig trening, så kanskje start med å gå tur 3-4 ganger i uka. Trenger ikke være superlange turer i starten. Gå en halvtime til tre kvarter, og så kan du øke lengde og intensitet etterhvert.

"Du forbrenner mest fett ved rolig trening" osv. er en av de dårligste unnskyldningene for ikke å ta i ordentlig som finnes. Det blir som å si "vektløfting gir deg mindre muskler" fordi du i løpet av treningen mister muskler (de blir brutt ned under treningen, og bygges så opp igjen etterpå). Det beste for å forbrenne fett er intervalltrening. Og da puster og peser du ganske mye, skal jeg si deg.

Lenke til kommentar
"Du forbrenner mest fett ved rolig trening" osv. er en av de dårligste unnskyldningene for ikke å ta i ordentlig som finnes. Det blir som å si "vektløfting gir deg mindre muskler" fordi du i løpet av treningen mister muskler (de blir brutt ned under treningen, og bygges så opp igjen etterpå). Det beste for å forbrenne fett er intervalltrening. Og da puster og peser du ganske mye, skal jeg si deg.

 

Tror du misforstår en god del her. Det er ikke snakk om unnskyldninger, men det er et faktum at hvis du ønsker å forbrenne fett, så er den beste måten å trene rolig (jeg snakker her om kondisjonstrening). Ved intervalltrening så trener man med høy intensitet og bruker da mer av karbohydratlagrene.

 

Så her er det ikke snakke om unnskyldninger, men trådstarter ville vite hvordan han mest mulig effektivt kan ta av kilo.

 

I tillegg tror jeg en av de største grunnene til at folk stopper med trening ganske fort og mister motivasjonen, er at de tror de å pese maks for å trene effektivt. Dette tærer fort på kroppene da den ikke er klar for hardkjør når den er utrent, og det igjen gjør at folk ikke orker å fortsette.

 

Maksimalsone for fettforbrenning

 

Fettforbrenning - lav eller høy intensitet?

 

Ut fra dette foreslår forskerne lav intensitets trening dersom målsettingen er å gå ned i vekt.
Endret av gstavdal
Lenke til kommentar

Men den støtter heller ikke din argumentasjon at høyintensitet er noe bedre, gjør den?

 

"In conclusion, we have found that exercise intensity has no effect on 24-h energy expenditure measured by using whole room indirect calorimetry. Furthermore, low- and high-intensity aerobic exercise, matched for energy expended during exercise, have similar effects on 24-h nutrient oxidation. We therefore conclude that low-intensity exercise does not promote greater "fat burning," as has been popularized among the lay press."

 

Den sier (uten at jeg støtter den), at det er samme effekt.

 

Så da vil jeg uansett anbefalle en som ikke har trent så mye og vil gå ned i vekt å trene rolig for å unngå belastningsskader.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar

Og ved lavintensitetstrening trenes kroppen til å frakte oksygen mer effektivt rundt i kroppen, så det er positive sider ved begge, og det er jo derfor det anbefalles for de som virkelig vil ha mest mulig effektiv trening å kjøre 70 % rolig og resten forskjellige intervalltyper.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar

Begynte å trene med naboen for ett par uker siden.. Og det gikk utrolig mye bedre enn når jeg har prøvd alene før.. Vi gjør det i snitt per 1.5 dag, 1,5 - 2,5 timer på fotballbanen. Der løper vi, trener på skudd og finter osv, og kondis-trening. Når det kommer til motivasjon, så vet jeg ikke helt hva som driver meg for tiden.. Jeg har sluttet med kebab'en, ferdigpizza'ene og burgere, og stompa røyken. Føler meg bedre enn på lenge :D

 

Motivasjonen min er å få en kropp jeg er fornøyd med, komme i bedre form, orke mer, og bli god i fotball igjen..

 

:D Kanskje ikke like "vitenskapelig" som alle de andre svarene, men det funker xD

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

gstavdal:

"Du forbrenner mest fett ved rolig trening, så kanskje start med å gå tur 3-4 ganger i uka. Trenger ikke være superlange turer i starten. Gå en halvtime til tre kvarter, og så kan du øke lengde og intensitet etterhvert."

For det første sier du at man forbrenner MER fett ved rolig trening. For det andre, hvis du går rolig i en halvtime til tre kvarter kommer du aldri i noe særlig til form, med mindre du går med sekk i veldig kupert terreng.

Lenke til kommentar
For det første sier du at man forbrenner MER fett ved rolig trening.

Ja det er det jeg sier. Og?

 

For det andre, hvis du går rolig i en halvtime til tre kvarter kommer du aldri i noe særlig til form, med mindre du går med sekk i veldig kupert terreng.

Har du lest første tråden til trådstarter i det hele tatt? Han sier at han trenger å gå ned i vekt, men har problemer med å motivere seg. Tror du virkelig det beste for han er å legge ut på 3-4 timer lange turer eller knallharde intervaller? Jeg mener det viktigste for han er for det første å komme seg i gang. Som jeg forstår trådstarter så har han et dårlig treningsgrunnlag, og da mener jeg det beste er å ta korte turer i begynnelsen for så å øke etterhvert som kroppen er klar for det.

 

Så hvis du påstår at en med dårlig treningsgrunnlag eller har for mange kilo, ikke vil komme bedre form av å starte med og gå 3-4 dager i uka, en halvtime til trekvarter ikke vil komme i bedre form, ja da burdre du faktisk komme med noen gode argumenter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Motivasjon? Her:

 

15-arnold-schwarzenegger-triceps-seat.jpg

 

 

Jeg ser alltid for meg hvordan Arnold ville reagert om han hadde sett meg skippe det siste settet i øvelsen, hoppe av tredemølla for tiden eller hoppe over gerilja-settet på sykkelen "bare for denne gangen".

 

Ja, jeg er litt syk, men det funker for meg. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...