Gå til innhold

trafo olje


Anbefalte innlegg

denne oljen jeg bruker tar med seg varmen 10 ganger bedre enn vann, og i tillegg fikk jeg den gratis fra jobben, så derfor bruker jeg den

den er jo ment til å brukes i store proffe systemer så den er ikke så kjent

Det der må du forklare/dokumentere nærmere. Det som har noe å si for en væskes kjøleeffekt er vel hovedsaklig varmekapasiteten og viskositeten... (+ noen andre konstanter som reinholdts tall og om væsken har konstant viskositet (newtonske væsker) osv.) Siden vann har veldig høy varmekapasitet for¨å være væske og så vidt jeg vet kommer ingen oljer opp mot dette, så må jo dette oppveies ved en ekstremt lav viskositet? Oljen må altså være ekstremt lettflytende/Tynn.

 

Kom med noen tall og dokumentasjon så vi forstår at du ikke snakker tull og tar slike påstander som den uthevede ovenfor rett ut i fra lufta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Babelfisken:

 

Hva harddisk gjelder, så er en harddisk ikke vakuum pakket. Det er flere steder enn det lille gassutvekslingshullet du ser der veske kan sige inn. Yes.. gassutvekslingshull. Luften inni en hd blir skiftet ut vha temperatur forandringer som oppstår. I skitne omgivelser, spesielt der det er mye røyk så er dette et problem. Partiklene i røyk går gjennom membranet siden de er så mikroskopisk og fører til havari ifølge Western Digital.

 

Lese/skrivehodet svever ikke mer over platene enn at et røykpartikkel er for stort til å komme i mellom plata og hodet. Derfor vil disken krasje hvis skulle komme inn røyk slik som Hodaen her sier.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

For å utdybe det christt sier; Lesehodet er luftsmurt og er helt avhengig av lufttilførsel for å ikke være i kontakt med platen. Høy rotasjon på disc fører til at lesehodet blir "løftet" fra platen og svever på en trykkoppbygging i luften mellom plate og lesehodets lager.

 

Børge

Lenke til kommentar
@babelfish har du skrevet artikkelen ? sitter her med litt trafoolje som jeg lurte på om jeg skulle bruke

 

Jeg etterlyser også denne artikkelen. Denne oljen så spennende ut, eller vanskelig gjennomførbar... :p Det er i alle fall ikke snakk om 20W50-olje, slik jeg har på motorsykkelen min.

Lenke til kommentar
Det var ikke babel fish, det var busemannen som skrev det om artikkelen. Hvor kan en få taki slik olje? Er den dyr?

brutter jobber på elverk så jeg har fått tak i den der :) veit ikke om det er å få tak i på vanlige sjapper.

 

tenkte jeg skulle bruke den i waterchillen min, men må finne ut om pumpa og pakninger tåler olja, litt kjedelig og sitte med en liter tyynn olje på gølvet med en kokt pc :p

Lenke til kommentar
Men han var ikke helt fornøyd, fordi oljen ble jo varm til slutt... etter mye heftig overklokking.. Så oljen ble helt ut, maskinen renset og så.. Fyllt med sement!!! Det funka... Maskinen hadde ikke sjangse til å varme opp den blokken. Hele driten veide omtrent 64 kilo!!

Betong har lavere spesifikk varmekapasitet enn luft.

Luft=1.103 kJ/kgK , Betong=0.895 kJ/kgK. Luften vil også sirkulere litt av seg selv(varm luft stiger), mens betongen vil vere helt "stiv"

 

Å fylle PC'en med sement vil gi dårligere kjøling enn å "fylle" den med luft.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Ja jeg har masse data om den, men dere får vente å se når jeg er ferdig med artikkelen. så kan jeg heller sende dataene til de som vil ha det etterpå

Hva med å linke til "alle" de forumene du har diskutert dette i tidligere da?

De hadde jeg likt å lese også. Håper at artikkelen din blir fort ferdig i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...