Gå til innhold

trafo olje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting er nå sikkert, bevegelige deler har ingenting å gjøre i den oljeguffa. Diskene har nok veldig vondt for å greie 7200rpm :roll: . Du måtte som nevnt tidligere flytte alt som fysisk snurrer rundt opp i toppen av kabinettet, lage en slags "olje sump" i bunn og så sette på gode kjøleribber på cpu, gpu osv... Du putter så pumpen din i bunn og monterer denne slik at du får god sirkulasjon på sirupen. Vet heller ikke hvor godt varmen overføres til omgivelsene.

 

Fryktelig dyr den oljen, ikke noen som tilfeldigvis vet om en trafostasjon som skal kondemneres :D ?

Lenke til kommentar

1. Transformator olje er i transformatoren fordi den har isolerende egenskaper og samtidig så kjøler den. Kommer den i kontakt med fuktig luft, så trekker den til seg vann og ledningsevnen øker drastisk, noe som er skadelig for transformatorer.

 

Vann er overlegent best til å kjøle med for oss dødelige, mye bedre enn transformator olje. Regner med ingen av dere vil bruke tungtvann som har høyere varmekapasitet.

 

2. Tror dere maskinen vil gå bedre ( overklokking ) ved å dyppe den i et oljebad ? Nei..ikke mer enn ved bruk av peltier kjøling iallefall.. Det kommer bare til å bli mye griseri..

 

Dyppe en harddisk ned i en veske er tull, de er ikke konstruert for slikt og blir garantert ødelagt. Er faktisk en her på forumet som har gjort det ( vann ). Disken havarerte selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Dette høres interessant ut, men hvorfor kan ikke harddisker senkes ned i transformatorolje? Det hadde jo vært genialt, lydløse og kalde harddisker har jeg ingenting imot :p Noen som vet?

Tenk deg at du er vant til å sykle på asfalt. Alt går fint og vel. Så en dag skal du ut og sykle igjen. Du opplever er at overalt har du olje opp til halsen. Det ville ikke vært lett å komme seg fram, nei ;-)

 

Olje mellom harddiskplatene gir større (mye større) friksjon. Dette gjør at dreiemomentet øker. Dette fører til: når disken starter kan motoren bli så mye belastet at den blir ødelagt.

 

Og en annen ting til, Dette er kanskje det vesrste:

Skrivehodet til harddisken skal sprette fram og tilbake veldig fort (søke tid i ms skala) mellom TRACK'ene. Hvis du har olje i veien, vil dette skrivehodet ikke ha en sjanse å akselere fort nok, og hvis du skulle være så heldig at disken overlever så langt, vil søketiden ha økt til sekund-skala...Dette kombinert med en rotasjonshastighet på noen hundre RPM, vil du ha en JÆ*vlig treg disk! :-D

Lenke til kommentar

Off-topic:

 

-Daron-

AMD 5000Mhz

230 Gig med Ram

3560 Gb HD med turbo

Geforce 14 skjermkort m/wunderbaum

50" Plasmaskjerm

Soundkruncher 5014TM Lydkort m/dobbel surround.

Skuddsikkert kabinett i rustfritt stål

 

Denne signaturen er noe av det morsomste jeg har sett :lol::lol:

 

Jeg lo så jeg grein.

Si ifra hvis du skal selge ditt geforce 14 m/ wunderbaum, er interessert i et slikt :D 8)

Lenke til kommentar
Dette høres interessant ut, men hvorfor kan ikke harddisker senkes ned i transformatorolje? Det hadde jo vært genialt, lydløse og kalde harddisker har jeg ingenting imot  :p  Noen som vet?

Tenk deg at du er vant til å sykle på asfalt. Alt går fint og vel. Så en dag skal du ut og sykle igjen. Du opplever er at overalt har du olje opp til halsen. Det ville ikke vært lett å komme seg fram, nei ;-)

 

Olje mellom harddiskplatene gir større (mye større) friksjon. Dette gjør at dreiemomentet øker. Dette fører til: når disken starter kan motoren bli så mye belastet at den blir ødelagt.

 

Og en annen ting til, Dette er kanskje det vesrste:

Skrivehodet til harddisken skal sprette fram og tilbake veldig fort (søke tid i ms skala) mellom TRACK'ene. Hvis du har olje i veien, vil dette skrivehodet ikke ha en sjanse å akselere fort nok, og hvis du skulle være så heldig at disken overlever så langt, vil søketiden ha økt til sekund-skala...Dette kombinert med en rotasjonshastighet på noen hundre RPM, vil du ha en JÆ*vlig treg disk! :-D

 

Helt klart, men dette skjer jo ikke hvis oljen ikke kommer inn i harddisken. Les min forrige post.

Lenke til kommentar
1. Transformator olje er i transformatoren fordi den har isolerende egenskaper og samtidig så kjøler den. Kommer den i kontakt med fuktig luft, så trekker den til seg vann og ledningsevnen øker drastisk, noe som er skadelig for transformatorer.  

 

Vann er overlegent best til å kjøle med for oss dødelige, mye bedre enn transformator olje. Regner med ingen av dere vil bruke tungtvann som har høyere varmekapasitet.

 

2. Tror dere maskinen vil gå bedre ( overklokking ) ved å dyppe den i et oljebad ? Nei..ikke mer enn ved bruk av peltier kjøling iallefall..  Det kommer bare til å bli mye griseri..

 

Ikke at jeg tror jeg noen gang kommer til å gjøre det men en av fordelene med oljekjøling er at man _kan_ få et langt mer stabilt system med enkelte kort. Det er _mange_ varme punkter på et 8RDA+ kort. Når alle kjøles av direkte kontakt med olje eller via varmespredere vil alle komponenter få en temp innenfor spec uten at man behøver å bekymre deg for hva som skaper ustabiliteten. Det vil muligens føre til bedre stabilitet.

En annen ting er at passiv kjølig vil kunne spille en stor rolle og støy er alltid en faktor man ønsker redusert.

 

Dyppe en harddisk ned i en veske er tull, de er ikke konstruert for slikt og blir garantert ødelagt. Er faktisk en her på forumet som har gjort det ( vann ). Disken havarerte selvfølgelig.

 

Det var pga fuktighet inni posen han brukte var det ikke? Det problemet er vel eliminert her. Får man vann inn i på platene blir den selvsagt ødelagt men er ikke platehuset vakumpakket og ferseglet veldig godt?

Lenke til kommentar

Babelfisken:

 

 

Nå må du nesten nesten bestemme deg:

 

1. "en av fordelene med oljekjøling er at man _kan_ få et langt mer stabilt system med enkelte kort"

 

2. "Det vil muligens føre til bedre stabilitet."

 

Og, faktisk så ligger temperaturene innenfor det kortet laget for i vanlig romtemperatur.

 

Hvis du allikavel har problemer med stabilitet uten å overklokke noe særlig så burde du vurdere et annet hk. Jeg vil påstå det finnes langt bedre løsninger enn oljebad, for å få et kort/pc stille på. Du har vel kanskje lest om sudden death p4 cpuene ? De tåler ikke overklokkes hardt i lang tid.

 

Er det noe et kort overhodet ikke er designet for så er det å dyppes ned i en veske.

 

Vesken fungerer som et større dielektrikum enn luft og vil forandre kapasitanser over hele kortet. Det er ikke likestrøm som er tilstede, men mange milioner hertz! Det er en faktor du ikke har tenkt på.

 

Hva harddisk gjelder, så er en harddisk ikke vakuum pakket. Det er flere steder enn det lille gassutvekslingshullet du ser der veske kan sige inn. Yes.. gassutvekslingshull. Luften inni en hd blir skiftet ut vha temperatur forandringer som oppstår. I skitne omgivelser, spesielt der det er mye røyk så er dette et problem. Partiklene i røyk går gjennom membranet siden de er så mikroskopisk og fører til havari ifølge Western Digital.

 

Senke en innretning som en harddisk ned i veske er rent idioti. Slike elektromekaniske produkter er overhodet ikke designet for slikt.

 

:D

Lenke til kommentar

Det interresante er jo hvor mye dårligere varmekapasitet en olje har i forhold til vann, og hvor mye lavere viskositet en olje har. Om viskositeten er lav så kan det muligens veie opp for den lave varmekapasiteten.

 

Men når det er sagt, så vil jeg bare si at trafo-oljer er svært giftige og svært miljøfarlige. (Rockagil'en i romeriksporten er ingenting i forhold.)Enda farligere er den gamle typen som ikke blir benyttet i nye anlegg. Den inneholder store mengder PCB. Under en brann i en trafostasjon i Tromsdalen på slutten av 80-tallet så var det snakk om evakuering av alle de rundt 10-15.000 menneskene som bor i Tromsdalen pga den farlige røyken. Heldigvis fikk de slokket brannen før oljen lakk ut, og det hele gikk bra. Det ble selvfølgelig et voldsomt medieoppstyr og ble vedtatt å forby ny-innstallasjoner med denne type olje. Så når det gjelder kjøling av PC'er med dette svineriet så ville jeg ligget laaaaaaangt unna.

Lenke til kommentar
Babelfisken:

 

 

Nå må du nesten nesten bestemme deg:

 

1. "en av fordelene med oljekjøling er at man _kan_ få et langt mer stabilt system med enkelte kort"

 

2. "Det vil muligens føre til bedre stabilitet."

 

 

Er det noen inkonsekvens i de to utsagnene?

"Kan" og "Muligens" er i min ordbok synonymt i denne sammenhengen.

 

Og, faktisk så ligger temperaturene innenfor det kortet laget for i vanlig romtemperatur.

 

Hva er det du mener?

 

Hvis du allikavel har problemer med stabilitet uten å overklokke noe særlig så burde du vurdere et annet hk.

 

Selvsagt snakker jeg om betydelig overklokking _og_ en stille PC.

 

Jeg vil påstå det finnes langt bedre løsninger enn oljebad, for å få et kort/pc stille på. Du har vel kanskje lest om sudden death p4 cpuene ? De tåler ikke overklokkes hardt i lang tid.

 

Ehh, jo, og ponget var?

 

Er det noe et kort overhodet ikke er designet for så er det å dyppes ned i en veske.

 

Nei det er helt klart. Jeg har heller ikke vurdert i hvilken grad enkelte komponenter på kortet tåler veske. Ting har jo en tendens til å løse seg opp.

 

Vesken fungerer som et større dielektrikum enn luft og vil forandre kapasitanser over hele kortet. Det er ikke likestrøm som er tilstede, men mange milioner hertz! Det er en faktor du ikke har tenkt på.

 

Nei det har jeg ikke. Nå har vi jo sett eksempler på at folk har puttet kort i olje. (Så en tysk link med bilder) så helt umulig kan det jo ikke være.

 

Hva harddisk gjelder, så er en harddisk ikke vakuum pakket. Det er flere steder enn det lille gassutvekslingshullet du ser der veske kan sige inn. Yes.. gassutvekslingshull. Luften inni en hd blir skiftet ut vha temperatur forandringer som oppstår. I skitne omgivelser, spesielt der det er mye røyk så er dette et problem. Partiklene i røyk går gjennom membranet siden de er så mikroskopisk og fører til havari ifølge Western Digital.

 

Senke en innretning som en harddisk ned i veske er rent idioti. Slike elektromekaniske produkter er overhodet ikke designet for slikt.

:D

 

Neivel, jeg bare spurte jeg. Ser fortsatt ikke hvorfor man ikke skulle kunne snorkle disse hullene men. Selvsagt får man endrede kapasitanser her også, men ellers er det ikke mer idiotisk enn at mange andre elektromekaniske produkter er nedsenket i veske og fungerer bra der.

Lenke til kommentar

Vann er overlegent best til å kjøle med for oss dødelige, mye bedre enn transformator olje. Regner med ingen av dere vil bruke tungtvann som har høyere varmekapasitet.

Hvorfor vil vi ikke bruke tungtvann?

Sikkert fordi det er dyrt og vanskelig å få tak i, ellers ville jeg gjerne hadd det i vannkjølingen.

 

Så er det sikkert noen restriksjoner på tungtvann også. (det kan jo brukes som kjølevann i atomreaktorer, til kjøling ved anriking av uran og kanskje til andre skumle ting også pga. de gode kjøleegenskapene. Så om noen skulle ha planer om å bygge en reaktor, atombombe eller f.eks selge det til saddam så er det sikkert noen restriksjoner på kjøp og salg.)

 

Bortsett fra de fysiske egenskapene som egenvekt og varmekapasitet, så er ellers de kjemiske egenskapene til tungtvann veldig like egenskapene til vanlig vann. Vanlig vann inneholder forresten rundt 0,6% (eller var det 0,006%?) tungtvann så vidt jeg husker fra fysikken. Det er altså like sunt å drikke et glass tungtvann som et glass vanlig vann. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...