Gå til innhold

trafo olje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har du tenkt å kjøre d i stede for H2O i vannkjølinga? :o tøft

viskositeten å kjøle evnen e jo beire enn reint vann, men flaskehalsen ligg jo i pumpa som ska skap flow. "olje er jo tykkere enn vann" og fare førr korrosjon på kjøleblokkene og tæring på slanger......

 

men ta å test å raporter t bake :D:D

Lenke til kommentar

trafo olje skall ha samme konsistens som disel (er ikke helt sikker)(hviss du mener den typen som brukest til høyspent) og den burde ikke skape problemer i pompa fordi att den er så tynn..

8)

som sagt er jeg ikke helt sikker men skall snakke med pappa som er høyspent montør og kan dette men tror dette er riktigt..

 

er det noen som har en lian li 3,5tommer front å selge eller?????????????

Lenke til kommentar
har du tenkt å kjøre d i stede for H2O i vannkjølinga? :o tøft

viskositeten å kjøle evnen e jo beire enn reint vann, men flaskehalsen ligg jo i pumpa som ska skap flow. "olje er jo tykkere enn vann" og fare førr korrosjon på kjøleblokkene og tæring på slanger......

 

men ta å test å raporter t bake :D:D

 

At trafoolje har bedre kjøleevne en vann tviler jeg på, skal ikke banne på det men jeg ville finne det bemerkelsesverdig. Vanlig olje er jo en langt dårligere leder. Derimot har trafoolje en del andre veeeeeeldig intresannte muligheter. For det første finnes den ikke korrosiv, for det andre er den en _meget_ god isolator. Skulle den tære på noe måtte det være enkelte plast og gummi typer.

 

At den ikke er korrosiv og er en god isolator er en faktum jeg har dvelt ved en stund. Det er ingen grunn til at man ikke skulle ta LianLus akvarie side helt ut og fylle hele boksen med olje. T.o.m. PSU skal kunne ligge i den suppa. Et trykktestet alukabinett med noen kraftige kjøleribber langs venstresiden av kabinettet og vipps så har man ett vifteløst kjølesystem.

 

Ett problem med dette kan være harddisker, CD brenner og floppy. Kreativ posisjonering øverst i kabinettet er nok nødvendig.

Lenke til kommentar

dere må huske att trafo olje ikke smører i det hele tatt har ett lite fat stående og det er tøøøøøørt men har du en pompe som tåler å kjøre uten smøring så skulle det gå bra..

det er riktigt att den ikke leder strøm da den brukes som "isolasjon" i store trafoer..

ps jeg snakker om den høyspent typen

Lenke til kommentar

Jeg bruker Bird Electronic sin organiske kjøleolje. Det er en olje som ikke er giftig i det hele tatt, er tynnere enn vann så det er ikke noe problem å pumpe den rundt i hele systemet. Denne oljen er jo beregnet til kjøling av elektroniske komponenter så jeg vet ikke hvordan det vil gå med trafo olje, men den jeg bruker er helt genial, tar med seg varmen 10 ganger bedre enn vann...

Lenke til kommentar
Jeg bruker Bird Electronic sin organiske kjøleolje. Det er en olje som ikke er giftig i det hele tatt, er tynnere enn vann så det er ikke noe problem å pumpe den rundt i hele systemet. Denne oljen er jo beregnet til kjøling av elektroniske komponenter så jeg vet ikke hvordan det vil gå med trafo olje, men den jeg bruker er helt genial, tar med seg varmen 10 ganger bedre enn vann...

 

vilken temp holder du da?

Lenke til kommentar
Jeg har ingen nøyaktige temperaturer, men sensoren på hovedkortet mener at CPUen er 32 grader.

Jeg tror det er veldig vanskelig å få tak i den oljen jeg bruker fordi den er så spesiell, på jobben solgte vi en kanne på 4l for 2500 kr

kan få tak i flere jeg, men er ekstremt dyr...

 

Har du tall på hvor effektiv denne oljen er? Varme kapasitet, termisk differanse ....

 

Fant artikkelen jeg lette etter her:

http://www.overclockers.com/articles609/index02.asp

"Keep in mind that water is the best stuff around for heat transfer. "

Denne artikkelen inkluder ikke oljer men jeg tror fortsatt utsagnet er gyldig. Mao skal olje ha noe for seg må det være for å bruke det på en hel annen måte, f.eks ved å senke hele hovedkortet i olje. Gjerne med en pumpe som spyler olje rett på CPU overflaten. Dette burde effektivt kjøle alle komponenter ettersom veske uansett har veldig mye bedre varmelednings egenskaper enn gasser, ikke medregent faseskifter selvsagt da det er ett helt annet fenomen.

 

Til alle dere som dynger på med kjøleveske: les artikkelen, du reduserer kjøleffekten dramatisk.

Lenke til kommentar

jeg tok feil da jeg sa prisen på denne oljen, jeg har sett etter og det var 4500kr for 4 liter... :o

Ja, jeg har en hel masse tall og merksnodig formler for dette, men det er litt avansert så det går ikke så fort å skjønne noe av det. Jeg driver å skriver en artikkel om dette så det kommer nok med da.

 

edit:

jeg fant ut litt mer da jeg leste artikkelen fra overclockers.com

viscosity @ 25 C: About 9 centistokes (approx.)

men husk at dette er ved romtemp. og ikke ved 0 grader som på overclockers.com

Lenke til kommentar
Jeg bruker Bird Electronic sin organiske kjøleolje. Det er en olje som ikke er giftig i det hele tatt, er tynnere enn vann så det er ikke noe problem å pumpe den rundt i hele systemet. Denne oljen er jo beregnet til kjøling av elektroniske komponenter så jeg vet ikke hvordan det vil gå med trafo olje, men den jeg bruker er helt genial, tar med seg varmen 10 ganger bedre enn vann...

 

Hvordan kan noe være tynnere enn vann? Man kan jo ikke tynne ut vann f.eks ..

Lenke til kommentar

men når jeg hører(leser?) at dere snakker om å fylle hele kabinettet i olje...

 

En kompiss av min bror isolerte alle komponenter i maskinen sin med silikon, med kun toppen av brikken osv frie..(nei, jeg vet ikke hvordan de løste det med psu, hdd osv) og fyllte hele maskinen med mineraloje.. Funka som f... Men han var ikke helt fornøyd, fordi oljen ble jo varm til slutt... etter mye heftig overklokking.. Så oljen ble helt ut, maskinen renset og så.. Fyllt med sement!!! Det funka... Maskinen hadde ikke sjangse til å varme opp den blokken. Hele driten veide omtrent 64 kilo!!

 

PS: Må nevnes at det var en gammel maskin.. Jeg regner med at et skifte av CPU eller skjermkort var utelukket etter moddingen :lol:

Lenke til kommentar
men når jeg hører(leser?) at dere snakker om å fylle hele kabinettet i olje...

 

En kompiss av min bror isolerte alle komponenter i maskinen sin med silikon, med kun toppen av brikken osv frie..(nei, jeg vet ikke hvordan de løste det med psu, hdd osv) og fyllte hele maskinen med mineraloje.. Funka som f... Men han var ikke helt fornøyd, fordi oljen ble jo varm til slutt... etter mye heftig overklokking.. Så oljen ble helt ut, maskinen renset og så.. Fyllt med sement!!! Det funka... Maskinen hadde ikke sjangse til å varme opp den blokken. Hele driten veide omtrent 64 kilo!!

 

 

:lol: Sement, er joe helt genialt :lol:

 

Tynn syntetisk kjøleolje (ikke smøreolje) kan med fordel kjøres gjennom en radiator som med vann. Neppe samme kjøeleffekt men som samen med det store "reservoaret" holder det sikkert til noen timers hardkjør. Dessuten måtte deler av et slikt kabinett kunne være av metall. En gedigen kjøleribbe plassert langs hele sideveggen skulle også bidra godt til kjølingen. Regn med et par tuber AS 3 :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...