Gå til innhold

Ny HTPC som kjører hd


Anbefalte innlegg

Hei skal bygge meg en htpc som i hovedsak skal brukes til å se på rippet hd matriell og Blu-ray/hddvd discer.

 

Har sett på noen guider og tips blandt annet mastiff sin guide på hw.no

 

Har vel egentlig sett meg ut 2 oppsett det ene er:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=72819 (mastif oppsett)

 

eller high end forslaget til avsforum.com

 

# CPU: Core 2 Duo E8400 3.00GHz Socket 775, $183.

# CPU Cooler: ZEROtherm BTF90, $30 (after rebate at Newegg.com).

# Motherboard: GIGABYTE GA-EP35-DS4 Intel P35 chipset ATX, $170. An alternative is abit IP35 Pro, $170.

# Memory: A-DATA ADQVE1B16K DDR2-800 2 x 2GB Kit, $78.

# Graphics Card: GeForce 9600 GT (any brand; ASUS, Chaintech, ECS, Leadtek, MSI, XFX (PV-T94P-YDD4), ZOTAC card comes with a DVI-HDMI adapter and an internal S/PDIF cable), $170

# HDD: Samsung SpinPoint T166 500GB HD501LJ 500GB SATA, $106.

# PSU: Enermax MODU82+ 525W EMD525AWT, $140. A cheaper alternative is Corsair HX520W, $96.

# Case: SilverStone Grandia GD01-MX SST-GD01B-MXR, $229.

 

 

Hvilke av disse vil egne seg best til avspilling av hd matriale og oppskalering av dvd. En annen viktig ting er støy og bruker vennlighet.

 

Også en fordel om den vil kunne støtte digital kabel tv fra canal digital.

 

Alle slags innspill mottas unntatt folk som bare foreslår ps3 :p

 

 

Borgen-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HER er iallefall HTPC'en jeg sitter på nå.

Koster ca 6000,- med frakt hos Amentio.

 

Den kjører alle filformater og oppløsninger jeg kaster på den og er mer eller mindre lydløs. Legg merke til at hovedkortet jeg har er litt trangt om CPU-socketen, så du vil nok ha en CPU kjøler som er smal nederst på det kortet.

 

Selv kjører jeg med Stock Kjøleren til E8400'en min. Den støyer ganske lite, men er fremdeles den mest støyende komponenten i PC-en, dette sikkert pga resten er såpass stille.

 

Om ny CPU kjøler skal kjøpes kan jeg anbefale Thermaltake Typhoon VX.

Den er veldig stille, og kjøler også veldig godt.

 

Ingen av komponentene i PC-en min er over 40 grader ved bruk, og ligger vanligvis rundt 30 :)

Lenke til kommentar

Ellers? Mener du TV og lydmessig?

 

Kjører foreløpig på en 32" Samsung R72 LCD TV med oppløsning på 1360x766.

Alt av materiell jeg kan tenke meg kjører glatt her, også på 1080p TV'en som står i stua går alt flott.

 

Lydmessig bruker jeg for tiden kun Stereo lyd, da jeg mangler forsterker med Optisk inngang eller HDMI.

 

Skal snart kjøpe både en 46" 1080p TV og anlegg med Yamaha RX-V1800 som forsterker.

Når dette er i hus vil jeg nok kjøre lyd igjennom Optisk og la Forsterkeren ta seg av dekodingen av lyden.

Kunne nok glatt ha latt PC-en ta seg av lyden også, men hvorfor det når man får en forsterker som kan gjøre det?

 

Legg merke til at jeg ikke har noe Blu-Ray Drev i HTPC'en min, det er pga jeg venter på en Blu-Ray Brenner/Leser til en rimelig penge. Derfor kan jeg ikke si noe stort om Blu-Ray ytelsen, men regner med det også vil gå helt fint.

 

Bruker nå for det meste å se på 1080p .mkv filer og de går som sagt glatt som olje på smør.

Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg havner på https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=72885

 

Noen som ser noen konflikter/feil?

 

@spragleknas

 

Bruk: Ønsker som nevnt å se rippa hd matriell samt Blu-ray discer. Sånn det er nå er det analogt kabel nett her jeg er men canal digital driver å maser for å få folk over på digitalt. Kan nok komme til å bestille meg noen hd kanaler. Ønsker å kunne benytte opptaksfunksjon altså å se på en kanal mens jeg tar opp fra en annen. Er ikke så lett å sette seg inn i detta her :)

 

Spill og sånt spiller ingen rolle da jeg har en egen maskin til sånt tull

Endret av Borgen
Lenke til kommentar

Lar hovedkort, CPU og minne stå. Er AMD mann selv, og kan ikke si mye om dette oppsettet i så måte.

 

Redigert vogn:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=72918

 

HD: Disse har fått meget gode reivews. Konklusjonen er at de er de mest stille 3.5" diskene som finnes etter hva jeg har lest (Om jeg husker rett: WD kom men en 1 platers 320GB (!) som skal være enda bedre). REview: http://techreport.com/articles.x/13379

GFX: 2xx0-serien er avlegs. Har selv 3450 og er meget fornøyd. (Jeg er litt gjerrig). Finnes reg.tweaks som gjør bildet meget godt.

TV kort: Analogt: Enkelt: 2 x Hauppauge 150 (eller tilsvarende). Digital kabel: Her er det mye styr. Digital kabel og HTPC er ingen god kombiasjon etter hva jeg har lest (spes. fra Get). Alt er bedre enn fiber uansett (MØKKA LYSE!).

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar
Skal snart kjøpe både en 46" 1080p TV og anlegg med Yamaha RX-V1800 som forsterker.

Når dette er i hus vil jeg nok kjøre lyd igjennom Optisk og la Forsterkeren ta seg av dekodingen av lyden.

Kunne nok glatt ha latt PC-en ta seg av lyden også, men hvorfor det når man får en forsterker som kan gjøre det?

 

SPDIF (både optisk og koax) støtter ikke de nye HD lydformatene som blir brukt på bla. Blu-ray, dette er det idag bare HDMI som gjør. Skulle jeg ha kjøpt ny forsterker i dag, ville jeg derfor absolutt ha skaffet en med HDMI. Det er også veldig praktisk å bruke forsterkeren som HDMI switcher, især dersom du har få HDMI kontakter på TVen, eller har hengt TVen opp på veggen (1 kabel er lettere å skjule en 1 for HTPC, 1 for tuner, 1 for xbox/ps3 osv.)

Lenke til kommentar
SPDIF (både optisk og koax) støtter ikke de nye HD lydformatene som blir brukt på bla. Blu-ray, dette er det idag bare HDMI som gjør.
Dette vet jeg.

 

Skulle jeg ha kjøpt ny forsterker i dag, ville jeg derfor absolutt ha skaffet en med HDMI.
Det gjør jeg. RX-V1800 har nok av HDMI.

 

Det er også veldig praktisk å bruke forsterkeren som HDMI switcher, især dersom du har få HDMI kontakter på TVen, eller har hengt TVen opp på veggen (1 kabel er lettere å skjule en 1 for HTPC, 1 for tuner, 1 for xbox/ps3 osv.)

Det er det jeg skal...

 

 

Takk for tip jeg allerede vet! :!:

Hvorfor i all verden skulle jeg fyre av 9000kr på noe jeg ikke vet hva er?

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...