Gå til innhold

MiniGuide: Hvor langt overklokker prosessoren min?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kan vi ikke legge til høyere mhz vil si høyere temp også, så høyere volt+clock vil si mere varme, begge spiller inn.

 

 

Med amd så øker strømforbruket mer med FSB clock enn multiplier, sier seg selv for de aller fleste, man clocker minnekontrolleren og alt.

 

hmm..

 

tempen på amd (målinga) er i fleste tilfeller ganske så riktig og er delevis grei, måler for høyt på min 9850 !

 

Intel C2D er bare oppskryt når folk sier, åhh, min idler på 24 grader, gååår ikke.(luft stock 65 watt, 65 NM)

 

les hva han skrev, alt er bra skrivet og riktig, og btw.

 

Cpu'n dør ikke, hovedkortet gjør ;)

 

AMD FOLK:

Støtter hovedkortet deres X2 A6400+ Phenom 9600,9750,9850,9950 og dere bruker en 65 watts cpu har dere MYE å gå på.

 

DERSOM dere har en som ikke støtter NOEN av 125 watt modellene, så vær litt forsiktig.

HK, jeg fraber dere å clocke med: MSI K9A2 CF. støtter ikke 125 watt, men funker som bare det til stock systems (midrange sys)

 

Hvor finner jeg ut detta?, enkelt ABit,asus,msi,dfi sine sider, de er som regel ".com.tw" EX www.dfi.com.tw www.gigabyte.com.tw.

 

 

De som clocker amd, kjøp ett DFI 790FX M2R fra tyske ebay, ikke kjøp gigabyte asus eller msi ;)

 

GL med clocking;)

Endret av iLoVecF
Lenke til kommentar
Du har rett, jeg måtte øke flere spenninger, bla NB-speningen til 1.44v (ifølge everest) for å få det stabilt på 512 FSB. Og det førte til at Maximus ble ganske varmt på NB. Jeg monterte en ekstra vifte som blåser rett på NB og SB, og den ligger på ca 40/44 Idle/Load Nå.

 

Hvis jeg forstår deg riktige, da kan jeg forsette med dette.

Det skal gå kjempefint, kjørte 1,6v på mitt Maximus, dog med vannkjøling over lengre tid. Under 50'c på NB er bra.

 

For det første, senker du temperaturen i cpu'en og dermed motstanden, går strømmen ved en gitt spenning opp. Grunnleggende Ohms lov. Derimot går spenningsfallet over transistoren ned og dermed effekten hver enkelt transistor avgir ned. Det er nok temperaturen som dreper cpu'en, men ikke den temperaturen du får ut i varmesprederen. Er nok fort vesentlig høyere temperatur internt i disse tilfellene. Temp. strupingen i prosessoren er ikke perfekt.

 

Forøvrig er det temp. sensoren som er feil (muligens bios-instillingene som dikterer avlesningen), ikke programmene. Er en grunn til at de gir samme avlesning nesten alle sammen. ;)

Hjelper selfølgelig å lese fra riktig sensor og riktig instillinger osv...

Riktig, og håper ikke at de implementerte "nødbremsene" leser av samme sensor som vi gjør. Men det tviler jeg på, ettersom jeg ikke har hørt om et dødsfall ennå som innebærer Core 2 og midlertidig ekstrem varme.

 

EDIT: Det jeg egentlig ville frem til i guiden var at omtrent samme hvilken temperatur man har vil prosessoren holde i minst 1-2 år, noe som faktisk er nok for de fleste av oss. Temperaturen påvirker overklokkingen, og lavere temperatur gir veldig ofte høyere overklokk.

 

Pluss har du en PSU som er ustabil som bare det i spenningene sine så hjelper det lite hva slags hovedkort du har..

De fleste idag overvurderer strømforsyningsbehovet og har ofte 500w+ på vanlige systemer. Kvaliteten jevnt over idag er god nok på strømforsyninger. Har man derimot en "monsterpc" med crossfire og lignende så har man også ofte over 600w, som også holder til de fleste konfigurasjoner.

 

Kort sagt så får man neppe ustabile spenninger med mindre strømforsyningen er gammel eller at man overbelaster den. HW.NO har skrevet en fin guide om dette :)

 

MVH Torstein

 

Blir jo litt imponert over all snakk om spenninger også klarer du og mene at en kraftig men ustabil PSU ikke har noe og si? Så du mener at så lenge du har et bra HK som er stabilt i sine spenninger ut til cpu og NB så er det ett fett hva slags strøm HK mottar?

Lenke til kommentar
Blir jo litt imponert over all snakk om spenninger også klarer du og mene at en kraftig men ustabil PSU ikke har noe og si? Så du mener at så lenge du har et bra HK som er stabilt i sine spenninger ut til cpu og NB så er det ett fett hva slags strøm HK mottar?

Ja og nei. En PSU som er kraftig kontra hardware er sjelden ustabil med mindre den er defekt. Ustabile spenninger vil hovedkortet ofte fikse gjennom strømstyringen, men det vil sannsynligvis påvirke overklokkingen på en eller annen måte da de sikkert er flere komponenter som drar strøm direkte fra strømforsyningen.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke merket noe forskjell når jeg byttet PSU fra en OCZ 600w til Corsair 1000w. Samme egenskaper for OCing!

 

Flere maner at for høy spennebing kan degradere CPUen over tid. Hvor høy spenning vil dere anbefale som "safe 24/7" på en E8400?

Har hatt flere E8400 og E8500 satt i maskiner til kunder som ikke lenger klarer tidligere overklokk selv om de ikke har vært over 1.30v. De må alle ned ca 100mhz eller opp 0.02-0.05v.. Degradering pga. høy spenning blir da feil på disse, "Burnin" stemmer vel bedre tenker jeg.. Denne egenskapen med å ikke klare tidligere overklokk selv uten noensinne å ha gitt over 1.30v er det nok mange som opplever, og ser ut til å være en del av overklokkings eventyret for endel av disse 45nm. Det holder mao ikke å stabilitets teste en overklokk en gang etter man har funnet en frekvens man vil slå seg til ro på, dette må gjentas flere ganger over flere uker, spesiellt dersom man opplever ustabilitet i spill og programmer..

 

Dette med "Safe" volt på 45nm er også diskutert opp og i mente i diverse andre tråder, og sålenge du har tilfredstillende kjøling, er det bare å kjøre på. Vil du "føle" deg trygg, så kan du jo holde deg under Intel max volt på 45nm, som var såvidt jeg husker 1.35v.

Når det gjelder en annbefaling på "Safe" volt, så er dette noe du må finne ut av selv. Mye av tanken med denne tråden er jo nettopp å slippe alle disse spørsmålene, og gi folk litt annsvar for sin egen klokking. Sett den spenningen du føler deg komfortabel med, mtp tempraturer o.l. og ta annsvaret selv om ting ikke skulle gå så bra...

Lenke til kommentar
Dersom temperaturen går ned, og motstanden blir mindre, går da mA (strømen) ned? Blir ikke det helt motsatt av ohms lov?

Bare et spørsmål! :dontgetit:

 

ohms lov er vis mitt hodet har rett u=ri. hvor u er spenningen, r er motstanden og i er strømmen. hvis motstanden går ned vil da strømmen gå opp på samme spenningen. ;).

 

it's physics m8.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke merket noe forskjell når jeg byttet PSU fra en OCZ 600w til Corsair 1000w. Samme egenskaper for OCing!

 

Flere maner at for høy spennebing kan degradere CPUen over tid. Hvor høy spenning vil dere anbefale som "safe 24/7" på en E8400?

Har hatt flere E8400 og E8500 satt i maskiner til kunder som ikke lenger klarer tidligere overklokk selv om de ikke har vært over 1.30v. De må alle ned ca 100mhz eller opp 0.02-0.05v.. Degradering pga. høy spenning blir da feil på disse, "Burnin" stemmer vel bedre tenker jeg.. Denne egenskapen med å ikke klare tidligere overklokk selv uten noensinne å ha gitt over 1.30v er det nok mange som opplever, og ser ut til å være en del av overklokkings eventyret for endel av disse 45nm. Det holder mao ikke å stabilitets teste en overklokk en gang etter man har funnet en frekvens man vil slå seg til ro på, dette må gjentas flere ganger over flere uker, spesiellt dersom man opplever ustabilitet i spill og programmer..

 

Dette med "Safe" volt på 45nm er også diskutert opp og i mente i diverse andre tråder, og sålenge du har tilfredstillende kjøling, er det bare å kjøre på. Vil du "føle" deg trygg, så kan du jo holde deg under Intel max volt på 45nm, som var såvidt jeg husker 1.35v.

Når det gjelder en annbefaling på "Safe" volt, så er dette noe du må finne ut av selv. Mye av tanken med denne tråden er jo nettopp å slippe alle disse spørsmålene, og gi folk litt annsvar for sin egen klokking. Sett den spenningen du føler deg komfortabel med, mtp tempraturer o.l. og ta annsvaret selv om ting ikke skulle gå så bra...

Prosessorene bruker en liten måned på og brenne seg inn, og det er ikke degradering. Jeg vil anbefale av å pushe spenningen så langt ned som mulig og stressteste noe vanvittig den første måneden, da får man ofte en bedre prosessor.

 

Jeg vil si at 1,45v er safe for vannkjøling, og 1,40v for god luftkjøling.

Lenke til kommentar

Her har vi URI's Lesson for today!.

 

 

 

 

U=spenning "V" "volt"

R=Motstand "R" "Resistans"

I=Strøm "A" "Ampere"

 

legger til

P=Effekt "W"

 

Okey u ligger alltid høyest vil si. u over r og u over i i sammen heng av BARE " U R I" ikke p.

 

så:

u=r*i R=u/i i=u/r u*i=p

 

Lær dere å finne formler for resten, detta er mest basic formlene.

Synker R øker I ved samme spenning

 

U deles på mindre = høyere tall;)

 

øker spenning øker effekt samme med I (Spenning * strøm) øker man frekvensen i en cpu synker resistansen..

 

 

Enkle saker.

Enkelt forklart, desto lavere motstand det er , desto nermere er man kortslutning ;).

ALT ELEKTRONIKK er en kontrollert kortslutning på en måte, varme elementer og sånt f.ex.

 

kortslutning = 0 Ohm, eller er igrunn hva lederen er, kopper = 0.00175 som "Ro" avanserte regnestøkker, drit i det, nesten ikke motstand ;)

 

så hvis vi tar 230/0.01 = 23000 Ampere ved kortslutning med 0.01 ohms motstand, 230x23000

52900000Watt =)

det forklarer vell alt så godt jeg kan, men jeg suger til å forklare, gitt mye eksempler istede =)

Lenke til kommentar
Man kan ikke bare kjøre på med spenning på CPUen så lenge kjølingen er god nok. Det sier seg selv at 2v ikke er sundt for en 45nm C2D selv om man har god nok kjøling til å holde tempen nede.

2v er vel ikke sunt for noen moderne CPU, temmelig sikkert en garanti for "Harakiri" vil jeg si. Når noen spør meg om vekttrening, og jeg sier det er bare å kjøre på, så regner jeg med at fyren er i stand til å forstå at man ikke hiver ett tonn på stanga..... Om det var min "bare å kjøre på" du siktet til... Dessuten har karen jeg svarte på innlegget til blitt fortalt hva som gjelder av volt av meg og andre flere ganger......

 

Personlig mener jeg 1.40-1.45v bør være absolutt maximum for disse 45nm CPU'ene 24/7 selv med topp vannkjøling, da med varme som hovedargument. Noen vil da mene at det ikke er noen grunn til å stoppe der, men disse er ofte benchere, eller har mere penger enn meg :yes:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Ourasi:

For en kar som spør om trygg spenning uten å nevne kunnskap om ca. maks spenning, så kan "bare kjør på sålenge kjølingen er god nok" bety 1.6v for den saks skyld, var det jeg ville frem til :) Så ikke helt sammenhengen med eksemplet ditt, og det ville heller ikke vært noe godt råd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ourasi:

For en kar som spør om trygg spenning uten å nevne kunnskap om ca. maks spenning, så kan "bare kjøre på" bety 1.6v for den saks skyld, var det jeg ville frem til :) Så ikke helt sammenhengen med eksemplet ditt, og det ville heller ikke vært noe godt råd.

 

Jeg nevner vel ganske klart at Intel's maxgrense for 45nm bør følges om han ønsker å kjøre et trygt løp. Se forøvrig editert post.... Det kan også være greit at man ikke tar ett enkelt utrykk ut av deres sammenheng, for når man leser hele innlegget ser man vel at jeg annbefaler bla. å studere dette på egenhånd, og satse på en spenning man føler seg komfortabel med....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Prosessorene bruker en liten måned på og brenne seg inn, og det er ikke degradering. Jeg vil anbefale av å pushe spenningen så langt ned som mulig og stressteste noe vanvittig den første måneden, da får man ofte en bedre prosessor.

 

Jeg vil si at 1,45v er safe for vannkjøling, og 1,40v for god luftkjøling.

 

Dette med "pushe spenningen så langt ned som mulig og stressteste noe vanvittig den første måneden" er ett godt råd som bør legges merke til og understrekes.

 

Jeg kjørte min E8400 @4.0GHZ på 1.28v i start fasen, og da kjørte jeg flere 8-10 timres prime95 stress test i uke. I tillegg kjørte jeg 1 time OCCT MIX flere ganger i uke. Spilte tunge spill daglig også. Jeg kjørte med dette oppsettet for ca 60 dager, og deretter gikk jeg opp til 4.1GHZ 1.30v. Nå kjører systemet på svært lave spenninger og er stabilt som fjel.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Prosessorene bruker en liten måned på og brenne seg inn, og det er ikke degradering. Jeg vil anbefale av å pushe spenningen så langt ned som mulig og stressteste noe vanvittig den første måneden, da får man ofte en bedre prosessor.

 

Jeg vil si at 1,45v er safe for vannkjøling, og 1,40v for god luftkjøling.

 

Dette med "pushe spenningen så langt ned som mulig og stressteste noe vanvittig den første måneden" er ett godt råd som bør legges merke til og understrekes.

 

Jeg kjørte min E8400 @4.0GHZ på 1.28v i start fasen, og da kjørte jeg flere 8-10 timres prime95 stress test i uke. I tillegg kjørte jeg 1 time OCCT MIX flere ganger i uke. Spilte tunge spill daglig også. Jeg kjørte med dette oppsettet for ca 60 dager, og deretter gikk jeg opp til 4.1GHZ 1.30v. Nå kjører systemet på svært lave spenninger og er stabilt som fjel.

Jepp, det samme gjelder RAM-brikker også, bare enda mer..

Lenke til kommentar

Virker å ha rimelig god oversikt. I grunn samme prinsippet som innkjøring av en bilmotor(eller var), ikke for høyt turtall de første 20.000km, selv om man kan ha høy toppfart.

 

Har en E8400 i skuffen som jeg skal kjøre inn straks og bruke samme prinsippet, dog benytte folding@home som innkjøringsbane.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Virker å ha rimelig god oversikt. I grunn samme prinsippet som innkjøring av en bilmotor(eller var), ikke for høyt turtall de første 20.000km, selv om man kan ha høy toppfart.

 

Har en E8400 i skuffen som jeg skal kjøre inn straks og bruke samme prinsippet, dog benytte folding@home som innkjøringsbane.

 

Den berømte veggen er nok den samme uansett innkjøring eller ikke, men det er jo greit sånn for sikkerhets skyld kanskje, da har man iallefall gjort sitt beste uansett om det har noen effekt eller ei... Flaks skal man ha uansett for å få en god chip, om man kunne kikke litt på esken før man handlet for å kunne plukke en så nære senteret av waferen som mulig, er min personlige favoritt......

 

Min lille E8400 tusler på 1.19v på 3,8ghz den, dumt den ikke klarte seg med dette på 4ghz, da ville sommervarmen vært litt mindre irriterende :cry:

 

Neste chip blir vel Q9650, om Intel bare kunne få ut fingeren å levere disse, blir det samme ventetullet på denne som de andre Q9xxx blir jeg sur. Og det ventede prisfallet på Q9550 blir det vel ikke noe av før denne kommer, for den er et minimum med disse grisete lave multi på småbrødrene...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...