Gå til innhold

MiniGuide: Hvor langt overklokker prosessoren min?


Anbefalte innlegg

Brukte noen timer grytidlig i dag. Det tar jo fort noen timer med reboots, instillinger, tester, justeringer osv.

 

Det ser ut som HKet mitt begynner å gi seg på rundt 450MHz FSB og det kan vel stemme omtrentlig med hva jeg har lest tidligere om P35 DS4. Selv med omtrent maks FSB volt og godt oppjustert MCH volt så ga det lite resultater. Men den kjører nå flott og stabilt på [email protected] vcore.

 

Benyttet SetFSB i Windows for å kunne teste trinnene raskere, mellom voltjusteringene i bios. Et meget godt verktøy som minst halverer tiden du bruker på å finne en god og stabil klokk.

 

StressCPU2 er det beste cputest programmet jeg noen gang har brukt, det klarte å stresse CPUen til blåskjerm når andre såkalte testprogrammer ikke presser den hardt nok. Kjør noen timer med denne på deres stabile maskiner og finn ut hvor stabil den egentlig er på maks load ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

StressCPU2 er anbefalt for testing av F@H stablitet, og den stresser kun CPU. Den tester ikke RAM og derfor trenger man andre "såkalte testprogrammer" for å bekrefte total system stabilitet på spillemaskiner.

 

Overklokkere og "Gamere" har brukt de "såkalte testprogrammer" som Prime95 super pi, OCCT Mix, og memtest i mange år for å teste total systemstabilitet for overklokket systemer og krevende spill.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

20000maaaanjj6.jpg

 

Min kom seg et stykke, men over det så klikker nok rammen. Har bare PC6400-ram, og på dette HK-et får jeg ikke stilt ratioen ordentlig :S Kan det på mitt gamle Abit (med FSB-sperre) men ikke på Rampage Formula... Skal teste med mitt IX38 når jeg får ny BIOS-chip fra Abit i neste uke

Lenke til kommentar
Min kom seg et stykke, men over det så klikker nok rammen. Har bare PC6400-ram, og på dette HK-et får jeg ikke stilt ratioen ordentlig :S Kan det på mitt gamle Abit (med FSB-sperre) men ikke på Rampage Formula... Skal teste med mitt IX38 når jeg får ny BIOS-chip fra Abit i neste uke

 

Det kom seg et godt stykke dette, og du har fått veldig fin score der! Nice.

 

Ja, du har en viktig poeng her, RAMen har like mye å si for et stabilt system.

Lenke til kommentar
Brukte noen timer grytidlig i dag. Det tar jo fort noen timer med reboots, instillinger, tester, justeringer osv.

 

Det ser ut som HKet mitt begynner å gi seg på rundt 450MHz FSB og det kan vel stemme omtrentlig med hva jeg har lest tidligere om P35 DS4. Selv med omtrent maks FSB volt og godt oppjustert MCH volt så ga det lite resultater. Men den kjører nå flott og stabilt på [email protected] vcore.

 

Benyttet SetFSB i Windows for å kunne teste trinnene raskere, mellom voltjusteringene i bios. Et meget godt verktøy som minst halverer tiden du bruker på å finne en god og stabil klokk.

 

StressCPU2 er det beste cputest programmet jeg noen gang har brukt, det klarte å stresse CPUen til blåskjerm når andre såkalte testprogrammer ikke presser den hardt nok. Kjør noen timer med denne på deres stabile maskiner og finn ut hvor stabil den egentlig er på maks load ;)

 

Kunne vel kjøre 4ghz på 1.25v selv, men etter en uke eller to nektet den dette stabilt og jeg måtte opp litt på spenningen, noe som synes å være ganske vanlig på disse chippene. Ser ut som om de er veldig medgjørlige til å begynne med for så å vise seg litt "vrange" litt senere.. Ta å test den et par ganger i uka noen minutter på heftig stress i noen uker, så ser du om den "holder" seg.

 

Hvordan likte den 4.1-4.2ghz og hvilken spenning måtte til? Eller har du ikke testet?

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
StressCPU2 er anbefalt for testing av F@H stablitet, og den stresser kun CPU. Den tester ikke RAM og derfor trenger man andre "såkalte testprogrammer" for å bekrefte total system stabilitet på spillemaskiner. Overklokkere og "Gamere" har brukt de "såkalte testprogrammer" som Prime95 super pi, OCCT Mix, og memtest i mange år for å teste total systemstabilitet for overklokket systemer og krevende spill.
Dette du nevner her er nok en gang helt grunnleggende selvfølgeligheter, og noe jeg og de fleste andre er fullstendig klar over, jeg snakker om test av CPU, om det ikke kom klart nok frem for deg. Alle de andre kjente programmene er noe alle klokkere kjenner til og forstår bruksområdet for.

 

Ja StressCPU2 er laget for å hjelpe foldere å teste systemstabilitet utover de vanlige og almennkjente programmene du nevner, men det du glemmer her er at programmet tilbyr ytterligere stresstest selv for den vanlige klokker. Hva programmet utfører for å teste CPU er mindre relevant, det som er mer relevant er hvor hardt den klarer å presse den nevnte hardware. Den stresser CPU mye hardere enn de andre programmene og du kan tro du har en stabil CPU klokk helt til du har kjørt noen runder med StressCPU2.

 

Forøvrig må du gjerne forklare bruken din av anførselstegn, den virker noe uklar for meg.

 

EDIT:

Forøvrig stemmer jeg for at du kan skrive en ganske så god og utfyllende "Beginners guide to overclocking", Sam_Oslo. Og det er ikke tull men seriøst ment, forumet hadde hatt god bruk for det. Hvis du samler sammen de fleste tilsvarene du har gjort til meg så har du en god start vil jeg tro.

 

Seriøst ment, og det hadde nok blitt en sticky, samt godt påfyll eller neste kapittel for denne guiden :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kunne vel kjøre 4ghz på 1.25v selv, men etter en uke eller to nektet den dette stabilt og jeg måtte opp litt på spenningen, noe som synes å være ganske vanlig på disse chippene. Ser ut som om de er veldig medgjørlige til å begynne med for så å vise seg litt "vrange" litt senere.. Ta å test den et par ganger i uka noen minutter på heftig stress i noen uker, så ser du om den "holder" seg.

 

Hvordan likte den 4.1-4.2ghz og hvilken spenning måtte til? Eller har du ikke testet?

Jeg merket etter en stund med full CPU loadtest at den ikke oppførte seg helt pent på 1,250vcore, den kunne finne på å gi en blåskjerm etter ca. 10-20 timer med 100% maks stresstest. Så jeg måtte øke til 1,275cvore. Da oppførte den seg noe bedre men jeg merket også litt uvanlig oppførsel ved at den kunne finne på å avslutte en film jeg kikket på mens jeg kjørte litt forskjellig type testprogrammer i bakgrunnen. Så nå ligger den på 1,300vcore og har så langt kjørt helt fint med 100% maks stress på CPU.

 

Jeg kommer til å kjøre litt fintuning av spenninger i etterkant.

 

Når det gjelder å gå over 450FSB så virker det som HK'et mitt begrenser meg noe, men jeg skal gjøre noen forsøk ved å gi CPU ennå litt mer volt og oppimot 1,350vcore og se om det er HK eller CPU som begrenser her. Å gi ekstra juice til FSB og MCH har ikke hjulpet så jeg gir litt mer til CPU nå og ser.

 

Tempen er helt fin, den ligger nå på 59C etter et døgn med 100% CPU hardkjør.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kunne vel kjøre 4ghz på 1.25v selv, men etter en uke eller to nektet den dette stabilt og jeg måtte opp litt på spenningen, noe som synes å være ganske vanlig på disse chippene. Ser ut som om de er veldig medgjørlige til å begynne med for så å vise seg litt "vrange" litt senere.. Ta å test den et par ganger i uka noen minutter på heftig stress i noen uker, så ser du om den "holder" seg.

 

Hvordan likte den 4.1-4.2ghz og hvilken spenning måtte til? Eller har du ikke testet?

Jeg merket etter en stund med full CPU loadtest at den ikke oppførte seg helt pent på 1,250vcore, den kunne finne på å gi en blåskjerm etter ca. 10-20 timer med 100% maks stresstest. Så jeg måtte øke til 1,275cvore. Da oppførte den seg noe bedre men jeg merket også litt uvanlig oppførsel ved at den kunne finne på å avslutte en film jeg kikket på mens jeg kjørte litt forskjellig type testprogrammer i bakgrunnen. Så nå ligger den på 1,300vcore og har så langt kjørt helt fint med 100% maks stress på CPU.

 

Jeg kommer til å kjøre litt fintuning av spenninger i etterkant.

 

Når det gjelder å gå over 450FSB så virker det som HK'et mitt begrenser meg noe, men jeg skal gjøre noen forsøk ved å gi CPU ennå litt mer volt og oppimot 1,350vcore og se om det er HK eller CPU som begrenser her. Å gi ekstra juice til FSB og MCH har ikke hjulpet så jeg gir litt mer til CPU nå og ser.

 

Tempen er helt fin, den ligger nå på 59C etter et døgn med 100% CPU hardkjør.

 

Skulle du ha interesse av det annbefaler jeg på det sterkeste å kjøre Prime95 på custom og 20FFT min og 20FFT max, time på f.eks. 30min eller mer. Ser ut som om disse E8xxx lettest lar seg avsløre på akkurat denne testen. Ingen av de andre testprogremmene finner feil så fort. Dette kan selfølgelig variere hos den enkelte CPU, men jeg er veldig glad for å ha funnet en test som avslører min CPU så effektivt...

 

59C, er det med Realtemp? Er det noe stuck sensorer og hvordan er forskjellen på Realtemp og Everest på din CPU?

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Skal absolutt kjøre den testen Ourasi. Realtemp har jeg faktisk ikke benyttet før men forsøkt å kjøre div. programmer og se hvordan de varierer. Nyeste versjon av Everest Ultimate virker dog å være noe forvirret. Den viser 75C på en kjerne og 58-64 på hele CPU selv om begge kjerner er fult belastet. Det skal heller ikke være noen issues med skjevt montert Ninja kjøler med tanke på det merkelige core utslaget på Everest.

 

Jeg lastet ned Realtemp og den viser fra min-min til max-max 62-74C.

 

Jeg skal kjøre igjennom hele kalibreringsrutinen, som er litt jobb, og se hva slags temps jeg ender opp med. Takker for tipset :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

På min er differansen mellom Everest og Realtemp nøyaktig 10C, der Everest er 10C varmere. Begge mine sensorer er stuck på 38C, så det er vrient å calibrere utifra idle temp, men har kommet til den varmeste coren med en sensor rett inn på kjernen gjennom hullet, og tempen målt der avslører vel at selv Realtemp viser for mye. Men, men, vi er jo bare i 2008, så da kan vi jo ikke forvente at Intel klarer å vise riktig temp, og vise under 38C synes de vel er meningsløst :wow:

 

Faktisk er CPU i everest nesten helt identisk med Realtemp "-", så kan hende Asus har funnet rette temp på disse E8xxx....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
På min er differansen mellom Everest og Realtemp nøyaktig 10C, der Everest er 10C varmere. Begge mine sensorer er stuck på 38C, så det er vrient å calibrere utifra idle temp, men har kommet til den varmeste coren med en sensor rett inn på kjernen gjennom hullet, og tempen målt der avslører vel at selv Realtemp viser for mye. Men, men, vi er jo bare i 2008, så da kan vi jo ikke forvente at Intel klarer å vise riktig temp, og vise under 38C synes de vel er meningsløst :wow:

 

Faktisk er CPU i everest nesten helt identisk med Realtemp "-", så kan hende Asus har funnet rette temp på disse E8xxx....

Er helt enig. Det er en skam at prosessorene sliter med termometer-feil per idag. Litt morsomt dog at termometere ikke klarer å holder følge med prosessorer i utviklingen :p

AMD har gode termometere i dag, men når de beveger seg over til 45nm ser jeg ikke bort i fra at de og støter på problemet.

Lenke til kommentar

Kalibreringen kan bli litt tricky ja siden det ser ut som mine sensorer er stuck på 31 for Core-0 og 36 på Core-1. Jeg har satt systemet på 6*[email protected] og alle vifter på fult. Romtemp er på 22.1C ved luftinntaket på PC og 24.2C ved hodehøyde. Ninjakjøleren skal også være forholdsvis god så dette tyder på at sensorene er stuck på 31/36 siden man i dette scenarioet ikke skal ha høyere variasjon fra romtemp enn 4-5C på E8400(dog med alle vifter på fult, god sirkulasjon og nada støv på ribber etc.)

 

Everest ser ut til å ha nøyaktig samme avviket som du har registrert. Den viser 41C på Core-0 og 46C på Core-1. På CPU virker den dog å være litt på ville veier siden den viser 20C når inntaksluften er 22.1C og passerer 2 harddisker før den kommer inn i kabinettet. CPU temp skulle vært minimum 26-27C i dette scenarioet.

 

Slik sett er avviket i Everest +10C for kjernene og -7C for CPU på min maskin ift. Realtemp, med stuck coresensors. NB viser omtrent 39C i Everest. Sensortest i Realtemp viser 3, som er en akseptable verdi.

 

EDIT:

Litt småfeil her og der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kalibreringen kan bli litt tricky ja siden det ser ut som mine sensorer er stuck på 31 for Core-0 og 36 på Core-1. Jeg har satt systemet på 6*[email protected] og alle vifter på fult. Romtemp er på 22.1C ved luftinntaket på PC og 24.2C ved hodehøyde. Ninjakjøleren skal også være forholdsvis god så dette tyder på at sensorene er stuck på 31/36 siden man i dette scenarioet ikke skal ha høyere variasjon fra romtemp enn 4-5C på E8400.

 

Everest ser ut til å ha nøyaktig samme avviket som du har registrert. Den viser 41C på Core-0(viser ikke Core-1 pga nonreg). På CPU virker den dog å være litt på ville veier siden den viser 20C når inntaksluften er 22.1C. CPU temp skulle vært nærmere 26-27C i dette scenarioet.

 

Slik sett er avviket i Everest +10C for kjernene og +7C for CPU på min maskin ift. Realtemp, med stuck coresensors.

Skal bli artig å se om E0 steppingen på E8600 og de nye E8400/E8500 har bedre sensorer, verd et bytte om disse er bra. Kjøling er jo et interesse område som som de fleste andre overklokkere, og med disse sensorproblemene blir det jo litt sært å ikke engang kunne se idle temp o.l.

 

Edit: Når det gjelder CPU i Everest, så leser den hos meg rett fra hovedkortets CPU avlesning, så dersom Everest viser så feil der, kan det vel være hovedkortet ditt som ikke gjør jobben.....(?)...

På mitt Asus Mximus formula er CPU temp stuck på 35, Everest CPU det samme....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Ikke mange sensorer som ser ut til å gjøre jobben sin her nei hehe. Men jeg tar utgangspunkt i disse variasjonene, foretatt en ca. kalibrering på Realtemp og starter klokkingen igjen.

Du har i allefall brukbart vær å klokke i, hos meg er 100% load temp minst 10C lavere disse dagene i forhold til heten forrige uke... Da måtte jeg legge håndkle over tastaturet..... :blush:

 

Neste sommer blir det aircon på data/soverom, tenk på alle pengene spart på kjøling;) Og så deilig å kunne legge seg i 17C fremfor 33C....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Jepps, godt utgangspunkt nå så det blir spennende å se hvor langt over 445Mhz jeg kommer på FSB på dette HK'et. Hva makset du på i vcore på ditt forsøk? 1,40? Justerte du FSB og MCH i særlig grad?

FSB term volt har minimal effekt her holder denne på 1.20v uansett FSB, NB/MCH har endel effekt, men den "Transaction Booster" på relax level 3 har extrem effekt på FSB, fra max 440 på Auto til 500 på "3", men den har du vel ikke. Høyeste jeg har testet på min CPU er 1.36v. Jeg er temmelig sikker på at den er stabil på 4.2ghz på 1.40v, men gidder ikke før min trippelrad og Cosmos S er på plass. CPU og NB i loop på en singel Rad blir litt for mye når NB og CPU volt må opp på slike nivåer...

 

Jeg kommer uansett til å selge denne så fort E8600/Q9650 dukker opp, har en kjøper som bare sikler etter 3.8ghz på 1.19v siden han ikke tåler støy over lett sommerbris...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Kjører testoppsettet ditt i Prime95 først på forrige ok klokk 445*[email protected]. Jeg har ikke settingen du nevnte, men jeg har Loadline Calibration og tester ut den noe da den skal gi mindre vdroop.

Setting this to Enabled reduces Intel's specification voltage droop to the CPU when significant power is drawn.

 

EDIT:

Jeg ble tilbud en E8600 E0 fra utlandet fra sikre kilder. Kanskje jeg skal revurdere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kjører testoppsettet ditt i Prime95 først på forrige ok klokk 445*[email protected]. Jeg har ikke settingen du nevnte, men jeg har Loadline Calibration og tester ut den noe da den skal gi mindre vdroop.
Setting this to Enabled reduces Intel's specification voltage droop to the CPU when significant power is drawn.

Jau, den er alltid på... Volten du ser i signaturen er både på idle og load, 1.296v load 1.296v idle, der står den urokkelig...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Min kom seg et stykke, men over det så klikker nok rammen. Har bare PC6400-ram, og på dette HK-et får jeg ikke stilt ratioen ordentlig :S Kan det på mitt gamle Abit (med FSB-sperre) men ikke på Rampage Formula... Skal teste med mitt IX38 når jeg får ny BIOS-chip fra Abit i neste uke

 

Det kom seg et godt stykke dette, og du har fått veldig fin score der! Nice.

 

Ja, du har en viktig poeng her, RAMen har like mye å si for et stabilt system.

Tro om jeg klarer 5GHz på min med ny RAM (=PC9600?) For når jeg kjører den på 5GHz så stopper den på detectign DRAM.. Maybe baby :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...