Gå til innhold

MiniGuide: Hvor langt overklokker prosessoren min?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Ka med spenningane i NB og SB? Er ikkje den beste overklokkeren sjøl, men meina at dei to spenningane må justerast opp i lag med prosessoren, i vertfall litt, for å få best resultat og stabilitet på større klokker.

 

kan vere eg som har lest/hørt feil fra den plassen eg måtte ha det fra :p

 

spesielt NB-volt må økes for og klare høy fsb, hvis ikke den økes kan en fort stoppe langt fra det maksimale på prosessoren.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hm... Burde du ikke kansje legge til hva som er Intel sin maksimalt garanterte vcore? Mener man mister garantien når man beveger seg over 1.3v eller 1.4v.

 

Evt. noen som vet hvorfor en cpu dør av for mye volt? Var sikker på det var for mye volt = for mye varme = død CPU jeg.. Men trådstartet sier at Intel CPU'er har en innebygd barnesikring mot overopheting så :p

 

Svir man av transistorene på et viss punkt? I så fall hvorfor kan da folk trøkke på med 1.8v med de værste fasekjølerne, hvis det er da volten som dreper.

 

Eller er det slik at hvis man starter opp cpu med "for mye volt" med god nok kjøling så er det faktisk en risk for at den høye volten kan svi av cpu når man lurer den innebygde beskyttelsen som da er varme-barnesikringa?

 

Eller er det kansje komponenter rundt cpu som transformatorene som regulerer vcore som kan få seg en trøkk når de må gi for mye? Altså ustabelitet i disse.

 

Enlighten me!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er ikke varmen som dreper cpuen, cpuen klokker seg selv ned /trottler lenge før den blir så varm at cpuen står i fare for og dø, det som dreper cpuen er spenning. For jo mer spenning en forer cpuen med jo mer strøm går gjennom den (enkel ohms lov). Og når strømmen et for høyt punkt (som varierer fra cpu til cpu) så tar du livet av den. En burde også være forsiktig med for høy spenning ved 24/7 bruk, for selv om cpuen er dønn stabil, så betyr ikke det at den holder seg stabil på den hastigheten for evig og alltid. En blir fort offeret for fenomenet som kalles elektromigrasjon. som forekommer når det går for mye strøm gjennom cpuen over en lengre periode. Men som alt annet ved cpuer så varierer også grensen for elektromigrasjon en god del, noen cpuer tåler høy spenning over lengre tid uten og ta skade, en annen lik cpu av samme batch/stepping og lignende kan godt dø etter bare noen dager ved samme spenningen.

 

Grunnen til at en gjerne kan fore cpuer med veldig høy spenning under fasekjøling er at motstanden blir mindre jo kaldere cpuen er. noe som igjen fører til at strømmen som går gjennom cpuen blir lavere. Motstanden i cpuen blir da så lav at en faktisk kan kjøre høy spenning gjennom cpuen uten at den dør.

Lenke til kommentar
Grunnen til at en gjerne kan fore cpuer med veldig høy spenning under fasekjøling er at motstanden blir mindre jo kaldere cpuen er. noe som igjen fører til at strømmen som går gjennom cpuen blir lavere. Motstanden i cpuen blir da så lav at en faktisk kan kjøre høy spenning gjennom cpuen uten at den dør.

Og jo kaldere prosessoren er jo mindre sjanse er det for elektromigrasjon.. Det er derfor produsenter for prosessor-kjølere ofte reklamerer med lengre levetid for prosessoren vis man kjøper den nevnte kjøleren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Grunnen til at en gjerne kan fore cpuer med veldig høy spenning under fasekjøling er at motstanden blir mindre jo kaldere cpuen er. noe som igjen fører til at strømmen som går gjennom cpuen blir lavere. Motstanden i cpuen blir da så lav at en faktisk kan kjøre høy spenning gjennom cpuen uten at den dør.

Og jo kaldere prosessoren er jo mindre sjanse er det for elektromigrasjon.. Det er derfor produsenter for prosessor-kjølere ofte reklamerer med lengre levetid for prosessoren vis man kjøper den nevnte kjøleren.

 

ja, som er på grunn av det faktum at motstanden blir mindre :)

Lenke til kommentar
Grunnen til at en gjerne kan fore cpuer med veldig høy spenning under fasekjøling er at motstanden blir mindre jo kaldere cpuen er. noe som igjen fører til at strømmen som går gjennom cpuen blir lavere. Motstanden i cpuen blir da så lav at en faktisk kan kjøre høy spenning gjennom cpuen uten at den dør.

Og jo kaldere prosessoren er jo mindre sjanse er det for elektromigrasjon.. Det er derfor produsenter for prosessor-kjølere ofte reklamerer med lengre levetid for prosessoren vis man kjøper den nevnte kjøleren.

 

ja, som er på grunn av det faktum at motstanden blir mindre :)

Exactly :cool: (Tar av brillene i Horatio-style)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har kjørt E8400 @4.1GHz (512x8) for en stund, og det har funger stabilt og fint. Men jeg har også hørt at 512 kan være litt for mye, og kan ha konsekvenser for min (snart utraderte) Maximus Formula. Har noen gode råd og meninger om dette?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jævelig fin post, hadde det ikke vært for disse guidene så hadde jeg ikke klart og klokke som jeg gjør i dag. Nå leker jeg med dice og ln2. Så LES disse guidene dere som er nybegynner, det er det dere lærer av.

 

Vote for sticky :D

Endret av Trixz
Lenke til kommentar
Jævelig fin post, hadde det ikke vært for disse guidene så hadde jeg ikke klart og klokke som jeg gjør i dag. Nå leker jeg med dice og ln2. Så LES disse guidene dere som er nybegynner, alle har vært grønne men man lærer av og lese.

 

Vote for sticky :D

 

Den er blitt sticky nå...

Kjempeflott!

Den er på forsida også...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234

Min E8400 ligger har en temp på 46 grader på idl. Det er 10 greder høyere en den gammle E6850 jeg hadde.. Jeg har vannlkjøling. Skjønte fort at tempmålingen var feil..

 

Har testet temp med følgene programer:

 

CoreTemp

RealTemp

HWMonitor

Everest

 

Alle viser veldig høyt..

 

Skjønner ikke hvorfor det kan være så vanskelig å lage et prog som leser tempen riktig. Tviler på at det er føleren i cpu som er feil..

 

Ellers en kjempe bra guide.

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt E8400 @4.1GHz (512x8) for en stund, og det har funger stabilt og fint. Men jeg har også hørt at 512 kan være litt for mye, og kan ha konsekvenser for min (snart utraderte) Maximus Formula. Har noen gode råd og meninger om dette?

512FSB er ikke for mye om du bruker passe med spenning. Det er ikke alltid bare hovedkortet som presses når du øker FSB-en, men også RAM-en og prosessoren. Vis prosessoren ikke sliter, dvs klarer 4,1GHz med høyere multiplier på samme vCore og vPLL, RAM-en klarer 512fsb minimum uten at du må ha for høy spenning, så er det hovedkortet det står på. Pass på at du ikke overdriver med northbridge-spenningen, men temperaturen er flaskehals på Maximus-serien om du ikke har vannkjøling. Har du vannkjøling ville jeg ikke gått over 1.5v vNB, har du luftkjøling ville jeg hatt ett øye med temperaturen og sjekket at den ikke oversteg 90'c. Maximus-kortene har en tendens til å bli veldig varme. Bytt pasta, for å få av kjølingen så setter du kortet ditt i fryseren i 30-40min så detter den rett av.

Lenke til kommentar
Min E8400 ligger har en temp på 46 grader på idl. Det er 10 greder høyere en den gammle E6850 jeg hadde.. Jeg har vannlkjøling. Skjønte fort at tempmålingen var feil..

 

Har testet temp med følgene programer:

 

CoreTemp

RealTemp

HWMonitor

Everest

 

Alle viser veldig høyt..

 

Skjønner ikke hvorfor det kan være så vanskelig å lage et prog som leser tempen riktig. Tviler på at det er føleren i cpu som er feil..

 

Ellers en kjempe bra guide.

Hos meg RealTemp vise ca. 10'C mindre enn de andre. Og ifølge RealTemp har jeg 28'C Idle i disse sommerdagene, men all ANDRE viser 38'C.

Lenke til kommentar
Jeg har kjørt E8400 @4.1GHz (512x8) for en stund, og det har funger stabilt og fint. Men jeg har også hørt at 512 kan være litt for mye, og kan ha konsekvenser for min (snart utraderte) Maximus Formula. Har noen gode råd og meninger om dette?

512FSB er ikke for mye om du bruker passe med spenning. Det er ikke alltid bare hovedkortet som presses når du øker FSB-en, men også RAM-en og prosessoren. Vis prosessoren ikke sliter, dvs klarer 4,1GHz med høyere multiplier på samme vCore og vPLL, RAM-en klarer 512fsb minimum uten at du må ha for høy spenning, så er det hovedkortet det står på. Pass på at du ikke overdriver med northbridge-spenningen, men temperaturen er flaskehals på Maximus-serien om du ikke har vannkjøling. Har du vannkjøling ville jeg ikke gått over 1.5v vNB, har du luftkjøling ville jeg hatt ett øye med temperaturen og sjekket at den ikke oversteg 90'c. Maximus-kortene har en tendens til å bli veldig varme. Bytt pasta, for å få av kjølingen så setter du kortet ditt i fryseren i 30-40min så detter den rett av.

 

Du har rett, jeg måtte øke flere spenninger, bla NB-speningen til 1.44v (ifølge everest) for å få det stabilt på 512 FSB. Og det førte til at Maximus ble ganske varmt på NB. Jeg monterte en ekstra vifte som blåser rett på NB og SB, og den ligger på ca 40/44 Idle/Load Nå.

 

Hvis jeg forstår deg riktige, da kan jeg forsette med dette.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

For det første, senker du temperaturen i cpu'en og dermed motstanden, går strømmen ved en gitt spenning opp. Grunnleggende Ohms lov. Derimot går spenningsfallet over transistoren ned og dermed effekten hver enkelt transistor avgir ned. Det er nok temperaturen som dreper cpu'en, men ikke den temperaturen du får ut i varmesprederen. Er nok fort vesentlig høyere temperatur internt i disse tilfellene. Temp. strupingen i prosessoren er ikke perfekt.

 

Forøvrig er det temp. sensoren som er feil (muligens bios-instillingene som dikterer avlesningen), ikke programmene. Er en grunn til at de gir samme avlesning nesten alle sammen. ;)

Hjelper selfølgelig å lese fra riktig sensor og riktig instillinger osv...

Lenke til kommentar
Du har rett, jeg måtte øke flere spenninger, bla NB-speningen til 1.44v (ifølge everest) for å få det stabilt på 512 FSB. Og det førte til at Maximus ble ganske varmt på NB. Jeg monterte en ekstra vifte som blåser rett på NB og SB, og den ligger på ca 40/44 Idle/Load Nå.

 

Hvis jeg forstår deg riktige, da kan jeg forsette med dette.

Det skal gå kjempefint, kjørte 1,6v på mitt Maximus, dog med vannkjøling over lengre tid. Under 50'c på NB er bra.

 

For det første, senker du temperaturen i cpu'en og dermed motstanden, går strømmen ved en gitt spenning opp. Grunnleggende Ohms lov. Derimot går spenningsfallet over transistoren ned og dermed effekten hver enkelt transistor avgir ned. Det er nok temperaturen som dreper cpu'en, men ikke den temperaturen du får ut i varmesprederen. Er nok fort vesentlig høyere temperatur internt i disse tilfellene. Temp. strupingen i prosessoren er ikke perfekt.

 

Forøvrig er det temp. sensoren som er feil (muligens bios-instillingene som dikterer avlesningen), ikke programmene. Er en grunn til at de gir samme avlesning nesten alle sammen. ;)

Hjelper selfølgelig å lese fra riktig sensor og riktig instillinger osv...

Riktig, og håper ikke at de implementerte "nødbremsene" leser av samme sensor som vi gjør. Men det tviler jeg på, ettersom jeg ikke har hørt om et dødsfall ennå som innebærer Core 2 og midlertidig ekstrem varme.

 

EDIT: Det jeg egentlig ville frem til i guiden var at omtrent samme hvilken temperatur man har vil prosessoren holde i minst 1-2 år, noe som faktisk er nok for de fleste av oss. Temperaturen påvirker overklokkingen, og lavere temperatur gir veldig ofte høyere overklokk.

 

Pluss har du en PSU som er ustabil som bare det i spenningene sine så hjelper det lite hva slags hovedkort du har..

De fleste idag overvurderer strømforsyningsbehovet og har ofte 500w+ på vanlige systemer. Kvaliteten jevnt over idag er god nok på strømforsyninger. Har man derimot en "monsterpc" med crossfire og lignende så har man også ofte over 600w, som også holder til de fleste konfigurasjoner.

 

Kort sagt så får man neppe ustabile spenninger med mindre strømforsyningen er gammel eller at man overbelaster den. HW.NO har skrevet en fin guide om dette :)

 

MVH Torstein

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
Det er ikke varmen som dreper cpuen, cpuen klokker seg selv ned /trottler lenge før den blir så varm at cpuen står i fare for og dø, det som dreper cpuen er spenning. For jo mer spenning en forer cpuen med jo mer strøm går gjennom den (enkel ohms lov). Og når strømmen et for høyt punkt (som varierer fra cpu til cpu) så tar du livet av den. En burde også være forsiktig med for høy spenning ved 24/7 bruk, for selv om cpuen er dønn stabil, så betyr ikke det at den holder seg stabil på den hastigheten for evig og alltid. En blir fort offeret for fenomenet som kalles elektromigrasjon. som forekommer når det går for mye strøm gjennom cpuen over en lengre periode. Men som alt annet ved cpuer så varierer også grensen for elektromigrasjon en god del, noen cpuer tåler høy spenning over lengre tid uten og ta skade, en annen lik cpu av samme batch/stepping og lignende kan godt dø etter bare noen dager ved samme spenningen.

 

Grunnen til at en gjerne kan fore cpuer med veldig høy spenning under fasekjøling er at motstanden blir mindre jo kaldere cpuen er. noe som igjen fører til at strømmen som går gjennom cpuen blir lavere. Motstanden i cpuen blir da så lav at en faktisk kan kjøre høy spenning gjennom cpuen uten at den dør.

 

Jeg har en Xeon 3210 (quadcore, LGA775) som ikke ble helt seg selv etter at en Tt 850w PSU kortsluttet og tok kål på 5 stk. 250Gb harddisker, 680i SLI hovedkortet, Corsair Dominator PC8500 DDR2 2Gb settet. Det røyk av harddiskene og det var piping og uling. Skjermkortet overlevde og fungerer som normalt, men CPU'en tåler ikke lengre noen som helst form for overklokking, ikke volt økning eller endringer i det hele tatt. Stort sett funker den (bortsett fra at den hekter seg litt enkelte ganger) på stock.

 

Jeg antar den fikk seg en smell, så nå skal den byttes ut. Tidligere lot den seg uten problemer klokke opp til 3Ghz uten større endringer, men ville gjerne ha ca. 1,3V.

Lenke til kommentar

Legg gjerne til et avsnitt med stabilitetsprogrammer som Prime95 og link til dette.

Kan forøvrig gi et knalltips til disse med 45nm. CPU fra Intel, en meget rask måte å teste stabilitet uten å måtte gå fra maskinen i timesvis, er å velge Custom i Prime95 og sette "Min FFT size" til "20" og "Max FFT size" til "20". "Time to run each FFT size" setter man til 30 minutter om man har dårlig tid, og 1-2 timer om man har god tid, når den har kjørt en runde uten feil kan man stoppe.

 

Er prosessoren på kanten av hva som er stabilt, tar det ikke lange tiden før denne testen feiler, kjører man vanlig tortur test kan den rusle å gå i timesvis og gi et feil inntrykk om at CPU er stabil.... Denne Custom testen tester nesten utelukkende CPU alene, standard Tortur test kan brukes ved generell testing av hovedkort/minne..

Alle de andre "Small FFT size" kan den klare uten problemer, mens denne "20" størrelsen feiler, litt opp på volt eller ned på frekvens, og denne er i boks også...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Legg gjerne til et avsnitt med stabilitetsprogrammer som Prime95 og link til dette.

Kan forøvrig gi et knalltips til disse med 45nm. CPU fra Intel, en meget rask måte å teste stabilitet uten å måtte gå fra maskinen i timesvis, er å velge Custom i Prime95 og sette "Min FFT size" til "20" og "Max FFT size" til "20". "Time to run each FFT size" setter man til 30 minutter om man har dårlig tid, og 1-2 timer om man har god tid, når den har kjørt en runde uten feil kan man stoppe.

 

Er prosessoren på kanten av hva som er stabilt, tar det ikke lange tiden før denne testen feiler, kjører man vanlig tortur test kan den rusle å gå i timesvis og gi et feil inntrykk om at CPU er stabil.... Denne Custom testen tester nesten utelukkende CPU alene, standard Tortur test kan brukes ved generell testing av hovedkort/minne..

Alle de andre "Small FFT size" kan den klare uten problemer, mens denne "20" størrelsen feiler, litt opp på volt eller ned på frekvens, og denne er i boks også...

Kansje, men da blir det nesten en hel overklokkingsguide.. Kan jo lage en miniguide om hvordan se at din prosessor er stabil :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...