Gå til innhold

Trenger tips til første fotooppdrag! Veldig usikker...


Anbefalte innlegg

Hjelp! Første fotooppdrag en smule for tidlig!!

 

Brått og plutselig får jeg ganske sannsynlig et større fotooppdrag, og jeg trenger tips og råd for hva jeg må tenke på, få avklart på forhånd med kunde, hvordan jeg skal oppføre meg når jeg jobber osv...

 

Har et Nikon D200, Tamron 18-200 linse. That's it...

 

Leste en plass at i slike tilfeller lønner det seg å fotografere i RAW og at man etterpå alltid skal etterbehandle bildene. Det er nettopp pga dette at jeg blir nervøs....har ikke peiling på hverken det ene eller det andre. Hvor lang tid trenger man i teorien for å sette seg inn i slikt? Hvor mye etterbehandlig trenger bilder (eller kan man klare seg uten)? Jeg har tenkt å skaffe meg Photoshop CS3, men det er kanskje litt for omfattende å sette seg inn i kjapt, eller finnes det metoder for å bruke dette kjapt og enkelt for dette oppdraget?

 

Jeg skal ta bilder av ferdig utførte gulvprosjekter, og disse gulvene befinner seg i butikker, kjøpesentre, kontorer, lagre , terminaler, og alle former for industri. Regner med at jeg da må jobbe både med inne- og noe dagslys. Jeg er fremdeles ikke stødig når det gjelder kunnskap om lys...generelle tips?

 

Hva er mest praktisk/best..jobbe under freelancekontrakt eller opprette et enmannsforetak jeg kan fakturere ut ifra (vurderer uansett å opprette foretak, bare usikker på om jeg skal gjøre det nå eller vente til jeg ser at jeg får flere oppdrag). Hvor finner jeg en passende standard kontrakt? Hva bør være spesifisert i en slik kontrakt? Bør jeg regne ut pakkepris eller timespris? Hvor mye kan jeg regne med å få betalt? Dette dreier seg også om en del kjøring på tvers av fylker. Hvordan sørger jeg for å få dekket dette? Jeg har ikke bil, så må muligens ta offentlig transport, men kan kanskje låne bil i de tilfellene da det er helt nødvendig. Tror det i første omgang er snakk om 10stk utvalgte gulvprosjekter. Hvor mye ville dere tenkt var en passe pris? (time eller pakke m/diett og kjøring/transport)

 

Takker så mye for svar!!

Endret av beccarella
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Objektivet ditt kan du sikkert bruke, men en ting du MÅ ha er stativ.

Slike bilder krever stor dybdeskarphet og lyset er nok veldig varierende ja.

 

RAW er særdeles lurt å bruke, ja, men du må sette deg inn i hvordan det funker. Ikke et must at du nødvendigvis gjør det før du tar bildene, men bruker du det har du i alle fall RAW-filene tilgjengelig. (raw+jpg er kurant).

 

Mange spørsmål ang det praktiske som ikke er så lett å svare på. Du bør jo ta timespris evt regne deg frem til en pakkepris. For bildene kan du ta freelance satser vil jeg tro.

 

Nå har jo ikke jeg peiling hvordan du har fått oppdraget, men jeg vil da tro firmaet som har engasjert deg vet at du er newbeeie på området - og at resultatet dermed fort kan bli deretter. Eller?

Lenke til kommentar

Hvis jeg var i dine sko ville jeg ha kommet frem til en pakkepris tror jeg. Med tanke på at du ikke er så erfaren innenfor området er det greit at du har all den tid du trenger uten at du trenger å stresse for å bli ferdig. Jeg ville i alle fall ikke følt meg komfortabel med å bruke ekstra lang tid på å ta bilder for så å levere noe ganske ordinært.

Lenke til kommentar
Objektivet ditt kan du sikkert bruke, men en ting du MÅ ha er stativ.

Slike bilder krever stor dybdeskarphet og lyset er nok veldig varierende ja.

 

RAW er særdeles lurt å bruke, ja, men du må sette deg inn i hvordan det funker. Ikke et must at du nødvendigvis gjør det før du tar bildene, men bruker du det har du i alle fall RAW-filene tilgjengelig. (raw+jpg er kurant).

 

Mange spørsmål ang det praktiske som ikke er så lett å svare på. Du bør jo ta timespris evt regne deg frem til en pakkepris. For bildene kan du ta freelance satser vil jeg tro.

 

Nå har jo ikke jeg peiling hvordan du har fått oppdraget, men jeg vil da tro firmaet som har engasjert deg vet at du er newbeeie på området - og at resultatet dermed fort kan bli deretter. Eller?

 

 

 

Hva bør timesprisen ligge på? Er 350kr brutto greit? Mener å ha hørt det sifferet en gang... Og da kommer prisen per bilde de velger å ta i bruk itillegg? Hvor mye kan jeg ta da? Ca. 1000kr per bilde? Eller en pakkepris...hm...5-10.000kr? Jeg aner virkelig ikke....hadde vært greit å høre noen retningslinjer. Skal i møte med kunden etterpå idag (gulp, hehe), og synes det er greit å ikke være hverken for billig eller dyr. Vil jo gjerne fremstå som at dette har jeg peiling på.

 

Jeg kom i kontakt med kunden gjennom en kamerat av meg som nylig har startet firma (på fest faktisk). Jeg bare ga ham visittkortet mitt, så vet ikke om han tror jeg er proff eller ei. Hehe...men må jo bare fremstå som det! Gjøre det beste i alle fall!!

 

Anbefalinger til godt og passe priset stativ? Ikke for tungt og svært..

Endret av beccarella
Lenke til kommentar
Anbefalinger til godt og passe priset stativ? Ikke for tungt og svært..
Velbon Sherpa 600R anbefales ofte her på forumet, ellers er Manfrotto 190X også et meget godt og stabilt stativ som ikke koster hinsides mye penger. Førstnevnte ligger på ca 800, sistnevnte på det dobbelte sammen med Manfrotto 486RC2 kulehode.
Lenke til kommentar
Hva bør timesprisen ligge på? Er 350kr brutto greit? Mener å ha hørt det sifferet en gang... Og da kommer prisen per bilde de velger å ta i bruk itillegg? Hvor mye kan jeg ta da? Ca. 1000kr per bilde? Eller en pakkepris...hm...5-10.000kr? Jeg aner virkelig ikke....hadde vært greit å høre noen retningslinjer. Skal i møte med kunden etterpå idag (gulp, hehe), og synes det er greit å ikke være hverken for billig eller dyr. Vil jo gjerne fremstå som at dette har jeg peiling på.
Norsk Journalistlag har følgende freelance-tariff. Den er selvfølgelig ikke bindende, men kan være et utgangspunkt. Husk at dette gjelder fortrinnsvis utdannede fotografer, og en ufaglært fotograf med mindre erfaring bør etter min mening ligge lavere i pris. 350-400 kr/time høres fornuftig ut, pluss dekning av reise (kollektivt/kjøregodtgjørelse). Prisen per bilde avhenger av forventet kvalitet og hvor mye tid det forventes at du legger i etterbehandling. Forstår jeg oppdraget riktig, er dette et oppdrag som først og fremst krever at du investerer i et gråkort for riktig hvitbalanse, at du fotograferer i raw og at det ellers er kun enkel justering av bildet i ettertid (crop, levels, oppskarping). Da ville jeg tenkt ca en halvtimes jobb per bilde, samt noe for å ta selve bildet, så kanskje 5-700 kr/bilde dersom det skal leveres 10 bilder. Dersom det er dokumentasjonsarbeid/arbeid til reklame ville jeg ikke tenkt noe på den "kunstneriske verdien".

 

Det viktige på samtalen du skal på nå, er å klart legge frem for oppdragsgiver hvor mye arbeid du må legge ned i det, og sørge for at du får betalt for det. Betaling for redigering ville jeg lagt inn i bildeprisen, mens betaling for fotograferingen kan du ta timesbetalt for. Det er ikke noe i veien for at du leverer en pakkepris, men det kan godt være oppdragsgiver ønsker en slags spesifisering for hva som er hva likevel, da bør du ha tenkt igjennom det på forhånd så det ikke virker som du har tatt et tall ut fra luften. Du bør også være trygg på at det ikke tar mye lenger tid å utføre oppdraget enn du antar på forhånd.

Lenke til kommentar
Hjelp! Første fotooppdrag en smule for tidlig!!

Du føler ikke at du har tatt deg vann over hodet her da?

 

Jeg synes det er helt vilt å fremstå som fotograf ovenfor en betalende kunde når du har enorme huller i basiskunnskapen og ikke engang har erfaring med etterbehandling av bilder (noe som er et must på digitalt - spesielt i tilfeller som dette hvor innendørs belysning kan gi merkelige fargestikk hvis du ikke gjør noe med det etterpå).

 

Jeg ønsker deg selvfølgelig lykke til - bare pass på at du ikke havner i en situasjon der du har lagt ut mye penger for reiser/overnatting/mat++ og ender opp med bilder kunden ikke vil betale for og hele greia dermed blir et stort tapsprosjekt for deg.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Det er fotografering i forbindelse med utarbeidelse av brosjyrer, messemateriell o.l.

 

Hjelp...crop, levels, oppskarping...kan ikke med dette. Ligger det noen bra linker på nett om emnet?

 

Tusen takk for all hjelp jeg kan få! :) Man blir jo sikrere med litt kunnskaper og informasjon!

Lenke til kommentar
Hjelp! Første fotooppdrag en smule for tidlig!!

Du føler ikke at du har tatt deg vann over hodet her da?

 

Jeg synes det er helt vilt å fremstå som fotograf ovenfor en betalende kunde når du har enorme huller i basiskunnskapen og ikke engang har erfaring med etterbehandling av bilder (noe som er et must på digitalt - spesielt i tilfeller som dette hvor innendørs belysning kan gi merkelige fargestikk hvis du ikke gjør noe med det etterpå).

 

Jeg ønsker deg selvfølgelig lykke til - bare pass på at du ikke havner i en situasjon der du har lagt ut mye penger for reiser/overnatting/mat++ og ender opp med bilder kunden ikke vil betale for og hele greia dermed blir et stort tapsprosjekt for deg.

 

 

Jo....det er nok litt det...men samtidig har jeg litt tid på meg til å sette meg inn i etterbehandling og slikt. Jeg skal ikke starte med fotoprosjektet med en gang da kundene må bookes inn og slikt. Jeg kom forresten også på at jeg har sagt at jeg aldri har påtatt meg et slikt oppdrag når jeg tenker meg om.

 

Kanskje det likesågodt er en idé å nevne det igjen så ikke jeg har så stort press på meg. Eller forhøre meg om viktigheten av bildene?

 

Det er viktig å ha troen på seg selv, men kanskje jeg svelget litt for drøyt nå? Hehe :p

Lenke til kommentar

"Da ville jeg tenkt ca en halvtimes jobb per bilde"

 

Høres mere ut som 1 - 2 minutter per bildet.

 

Men du må nesten forhøre litt om de forventer rette linjer osv i bildene (har hørt rykter om at det kan være snedig i interiørish bilder;)). Gjør de det bør du ihvertfall finne ut hvor retttegnende objektivet ditt er, og sette deg litt inn i hvordan man retter opp linjer / tønneformninger osv i photoshop.

Lenke til kommentar

Når det gjelder betaling, holder jeg nok en knapp på timebetaling siden du ikke har erfaring med å jobbe med foto. Å tilby en pakkepris forplikter. Kunden vil reagere om du justerer opp, hvis du oppdager at du har vært for billig. Da riskerer du å ham seinere.

 

En ting som er greit med timepris, er at du da kan runde litt ned, hvis du føler at du bruker mer tid enn du egentlig burde. Hvis du føler at du burde bruke en time på etterbehandling, så fakturer du det. Så går du kanskje litt i minus i starten, men du tar det igjen etterhvert som du jobber raskere.

 

Jeg tipper forresten at kunden gjerne vil ha fastpris. Men stå på ditt. Legg kortene på bordet, og fortell hvordan du tenker rundt dette, at du har vansker med å beregne en pakkepris siden du ikke har erfaring med denne typen oppdrag. Trekker han seg da, da er kanskje det best for begge parter.

 

Du kan nok trygt vente med firmaregistrering, siden du ikke er momspliktig før du har passert 50.000 i omsetning. Du vet vel lite om hvor seriøs kunden er. Da er det litt dumt å bruke masse ressurser på å registrere firma uten at det er nødvendig.

Men sett allikevel av penger til skatt. Og, ta vare på kvitteringer, både for din betaling, og for eventuelt kjøp av utstyr. Dette kan komme til nytte når du eventuelt har registrert deg.

 

EDIT: Jeg har nok også litt fototekniske tips, men de venter jeg med. Nå bør du tenke på møtet med kunden. Det å ta bilde av noen gulv, det tror jeg du fikser :) Bare du jobber litt systematisk går dette bra.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg etterlyser hvor jeg kan finne standard kontrakt? Og hva en slik kontrakt bør spesifisere.

 

Jeg føler meg trygg nok på at jeg skal klare å ta gode bilder av gulv, også kunstnerisk sett. Jeg ringte en kamerat av meg som kan hjelpe meg med etterbehandling av bilder, så da er jeg safet der. Og jeg "skyter" i RAW samt får tak i stativ.

 

Jeg har notert ned spørsmål jeg skal stille kunden for å skaffe oversikt over oppdraget og bestemmer/regner ut pris i etterkant (altså ikke idag!).

 

Flere tips nå i forkant av møtet med oppdragsgiver som går av stabelen om par timer, mottas med stor takk!!

Lenke til kommentar

Etter det du har skrevet hittil har jeg inntrykk av at du mangler kunnskaper på en del vesentlige områder og at du dermed burde takke nei til et slikt oppdrag foreløpig. Det betyr ikke at du ikke kan opparbeide den kunnskapen i løpet av relativt kort tid.

 

Hvis du allikevel takker ja til oppdraget bør du være ærlig overfor din oppdragsgiver i forhold til dine egne kunnskaper og ferdigheter slik at de har en realistisk forventning om hva du kan levere. Å love gull og grønne skoger og ikke kunne levere etterpå er det dummeste du kan gjøre for din karriere fremover.

Lenke til kommentar
Etter det du har skrevet hittil har jeg inntrykk av at du mangler kunnskaper på en del vesentlige områder og at du dermed burde takke nei til et slikt oppdrag foreløpig. Det betyr ikke at du ikke kan opparbeide den kunnskapen i løpet av relativt kort tid.

 

Hvis du allikevel takker ja til oppdraget bør du være ærlig overfor din oppdragsgiver i forhold til dine egne kunnskaper og ferdigheter slik at de har en realistisk forventning om hva du kan levere. Å love gull og grønne skoger og ikke kunne levere etterpå er det dummeste du kan gjøre for din karriere fremover.

 

 

Hvordan burde jeg formulere meg på beste måte i det henseende?

Lenke til kommentar
Hvordan burde jeg formulere meg på beste måte i det henseende?
Hva med rett og slett å si det som det er, at du ikke er erfaren på å jobbe på oppdrag, men at du tror at du vil kunne levere varene allikevel? Det enkleste er ofte det beste :)

 

At du eventuelt ønsker å ta det første oppdraget som en læreprosess.

 

Du kan jo f.eks bli enig med kunden om at du tar det første oppdraget som et prøveoppdrag. At du gir kunden anledning til å trekke seg hvis han ikke er fornøyd. Og at hvis han ønsker å bruke bilden da betaler han timespris.

EDIT: Du kan følge opp med å si at du operer med 350 kroner timen, men at du ikke vil fakturere første oppdraget fullt ut, fordi du regner med å bruke mer tid enn det som er vanlig.

 

En ting til. Du bør avklare eierforholdet til filene på forhånd. Det er mest vanlig at du eier dem, og at kunden kjøper retten til å bruke dem i en klart definert sammenheng. Dette defineres av kontrakta dere skriver. Der bør det og komme klart fram at etterbruk må han eventuelt betale tillegg for.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
At du eventuelt ønsker å ta det første oppdraget som en læreprosess.

Bør, er rette ordet. Alle må arbeide seg inn på markedet. Hvis du ikke har noen venner som skal smies i hymens lenker, og får øvet deg på den måten, må du beregne ganske lave honorarer fra dine første fire, fem kunder.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...