Gå til innhold

Brukervennnlig Linux blir bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mange ser på Linux Mint som Ubuntu for late mennesker som ikke gidder og styre med codecs, flash, dvd-støtte, osv. etter installasjon. For mange så stemmer nok dette, men Mint er mye mer enn Ubuntu med diverse codecs forhåndsinstallert. Virker ikke som om det er noe spesielt rettet mot multimedia da den ikke inneholder noe særlig mer programvare av dette enn andre desktop-distroer.

?

 

Mint inkluderer multimediecodecs, dvd-støtte, flash og annet som ubuntu ikke vil eller kan inkludere som default av forskjellige grunner.

Jeg skrev jo at det at Mint inneholder alt dette, gjør den seg perfekt for de late Ubuntu-brukerne som ikke liker å styre med dette etter installasjonen, men det er også mer enn bare Ubuntu med multimediecodecs, dvd-støtte, flash og annet. Noe Mint må prøve å overbevise er at Mint er mer en bare Ubuntu med codecs og flash, som de kanskje har fått et lite rykte på seg at de er.

Lenke til kommentar
Mange ser på Linux Mint som Ubuntu for late mennesker som ikke gidder og styre med codecs, flash, dvd-støtte, osv. etter installasjon. For mange så stemmer nok dette, men Mint er mye mer enn Ubuntu med diverse codecs forhåndsinstallert. Virker ikke som om det er noe spesielt rettet mot multimedia da den ikke inneholder noe særlig mer programvare av dette enn andre desktop-distroer.

?

 

Mint inkluderer multimediecodecs, dvd-støtte, flash og annet som ubuntu ikke vil eller kan inkludere som default av forskjellige grunner.

Jeg skrev jo at det at Mint inneholder alt dette, gjør den seg perfekt for de late Ubuntu-brukerne som ikke liker å styre med dette etter installasjonen, men det er også mer enn bare Ubuntu med multimediecodecs, dvd-støtte, flash og annet. Noe Mint må prøve å overbevise er at Mint er mer en bare Ubuntu med codecs og flash, som de kanskje har fått et lite rykte på seg at de er.

 

 

men hva mer er de?

Lenke til kommentar

Vel, det er derfor, og fordi jeg liker default utseende bedre jeg bruker det :p

 

Det blir kanskje litt feil og si de er "mer" enn Ubuntu, men de er mer enn kun Ubuntu med noen ekstra codecs.

 

En del programmer er ofret, andre programmer er lagt til i Mint. Ser ut som om de har en helt annen filosofi rundt hvordan distroer burde være. Jeg ser veldig mange likheter blandt de fleste distroer, og synes nesten likheten mellom Ubuntu og Mint kan sammenlignes med forskjellen mellom f.eks PCLinuxOS og Mandriva.

Lenke til kommentar
Mange ser på Linux Mint som Ubuntu for late mennesker som ikke gidder og styre med codecs, flash, dvd-støtte, osv. etter installasjon.

evt. for mennesker som synes det er litt tullete at et operativsystem ikke kan spille av DVD-er uten å dirve å tweake og skru. (Å bare instalere div. codecs, etc... via apt-get på Ubuntu gir ikke alltid fungerend DVD-avspilling etter min erfaring.)

 

(Med mindre det er en distro som er ment for tweaking og slikt, som fks. Arch.)

 

Derfor jeg driver og prøver det med mediamaskinen min nå. Et par av DVD'ene mine er litt vanskelige, bla. en Björk - Volumen, og dette operativysystemet er den eneste som har greid å spille den av i det hele tatt. (Gikk verken i Ubuntu eller XP.)

Lenke til kommentar
I denne artikkelen så skriver dere at dere rangerte Linux Mint over Ubuntu på brukervennlighet, men på testen til Ubuntu 8.04 skriver dere følgende: "Ubuntu er fortsatt den beste Linux-distribusjonen for nybegynnere." Fortsatt? Var det ikke Mint som var mest brukervennlig?

 

Vi kom fram til at Mint var mer brukervennlig enn Ubuntu, sant. Men Mint var ikke like stabil, brukte mer system ressurser og inneholdt vannvittig mange konfigurasjonsverktøy (enktelte gjorde nesten ingenting annet enn å være installert på systemet. Ubuntu benytter seg også av enklere konfigurasjonsverktøy som standard enn Mint gjør, som er flott med oss som kan litt, men som kan være forvirrende for nye brukere.

 

Så Mint er kanskje mer brukervennlig, men har et par nedsider som trekker ned akkurat litt for mye til at det blir det beste valget for nybegynnere. Vet dette ikke står noe sted i en artikkel (noe det burde gjøre, my bad) men det er ihvertfall grunnen til at vi drøyer det litt med å hylle Mint opp i skyene (mer enn vi allerede har gjort). Men vi får se om ikke 5'ern endrer dette ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Kjører Linux Mint 5.0 Beta nå, den virker god og stabil, i bortsett i fra at FireFox 3 har havarert ettpar ganger, ellers er alt som det skal, nå er jo Linux Mint 5.0 i beta og det samme er jo FF3 så det er kanskje ikke så rart at det kan havarere.

 

Det er utrolig deilig at alt virker rett ut av boksen altså, det være seg avspilling av DVDer, nett TV, nett radio osv.. :D Nydelig!!

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Så har de fått støtte for flere museknapper, på min Logitech MX1000 så virker sideknappene nå, så nå kan jeg enkelt gå frem/tilbake med sideknappene på musa. Akkurat på samme måte som i Windows!! Og dette er en av de tingene som har irritert meg med Linux, men nå er løst ser det ut til.. :D

Lenke til kommentar
Du vil nok ikke se Wubi installer som følger med Ubuntu på Mint, og noe programvare er nok ofret. Til gjengjeld har Mint noen egne, som f.eks Envy, i tillegg støtte out-of-the-box på ting man må legge til manuelt i Ubuntu.

 

Men du kan bruke Wubi installer for å installere Mint.

Dvs. at du installerer Linux Mint med å bruke Wubi, som igjen betyr at du ikke trenger CD plate.

Linux Mint iso file blir lastet ned i en Windows #wubi# partition.

 

Under installasjon, det starter med Kumbutu bilde og ”load bar” og man har ikke støtte for mouse (hos meg i hvertfall), men tastatur fungerer og det er vel nok det.

 

Riktig nok må du forandre noe i menu.lst, samt å ordne med en initrd.img file i \boot folder, men ellers bedre og veldig rask installasjon. (det initrd.img file mulig var tilfelle hos meg bare)

 

Jeg valgte selvfølgelig å ikke skrive noe på mbr, slik at booting i XP var gyldig etter installasjon. Dermed måtte en liten mix-fix på plass.

 

Men moralen her er:

-du kan installere Mint med Wibi

-du har en recovery ordning på PC-en din

-...ledig plass for dem med fantasien....

 

Fordi:

1) Dual boot med XP og Mint

2) boot mulighet i en Mint Live CD for å feilsøke uten å ha verken Cd rom eller Cd plate.

Lenke til kommentar
Så har de fått støtte for flere museknapper, på min Logitech MX1000 så virker sideknappene nå, så nå kan jeg enkelt gå frem/tilbake med sideknappene på musa. Akkurat på samme måte som i Windows!! Og dette er en av de tingene som har irritert meg med Linux, men nå er løst ser det ut til.. :D

 

Hvis du hadde klart å satte deg inn i konfigurasjonen av X så hadde du fint klart å fikse alle knappene selv, for mange år siden.

Lenke til kommentar

Tenkte på Wubi installer for Windows.

 

For nybegynnere er dette kanskje den enkleste måten å installere og slette Linux på, om de må laste ned ekstra programmer og kanskje gjøre flere tiltaker for å benytte seg av den muligheten så er det. Vet ikke om Mint i høyeste grad legger vekt på å legge til rette for de som aldri har prøvd Linux før, men mange av dem setter pris på Linux Mint sin brukervennlighet, så det er litt rart at det ikke følger med på CD-en (,speseilt da det burde være nok plass igjen på CD til å legge det med, er på ca 1.1MB).

 

Wubi is an officially supported Ubuntu installer for Windows users that can bring you to the Linux world with a single click. Wubi allows you to install and uninstall Ubuntu as any other Windows application, in a simple and safe way. Are you curious about Linux and Ubuntu? Trying them out has never been easier!

Lenke til kommentar

Har du helt sirup i limet?? :tease:

 

For den som ønsker å tilpasse Logitech-mus kan man bruke BTNX. Dette er lagd for Gnome - og de anbefaler at KDE-brukere kompilerer fra source. Pakket for flere distroer - Arch - Gentoo - OpenSuse - Gnombuntus. http://www.ollisalonen.com/btnx/

 

For å legge til PPA-Launchpad-repo i *buntu eller kompilere:

 

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=455656

Endret av omaha
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...