Gå til innhold

Microsoft vil ha Facebook


Anbefalte innlegg

siden microsoft har begynt å prøve å kjøpe opp yahoo og nå facebook vil jeg nokk si at de er ganske desperat på å holde seg på topp. tror nok at de kommer til å få noen dårlige år frem over.

 

Det ble sagt i 2001, og i alle år imellom. For ikke å si måneder eller uker i mellom.

 

Om MS skal miste litt av makten noen gang så er det umulig at motstanderene tar feil for makan til å gjenta seg selv må man til Liverpool for å finne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det triste er at man ikke kan avregistrere seg fra Facebook. Facebook har en kraftig lock-in-strategi og den strategien kommer neppe til å svekkes med Microsoft på eiersiden.

 

På den lyse siden kan man endre all informasjon så man f.eks blir til klovnen Krusty.

Lenke til kommentar

Enig, MS virker svært desperate.

 

Og selv om de ikke mister andeler til fordel for Linuxmarkedet virker det som om de er rette for å måtte havne opp i større konkurranse mot Linux. Et veldig godt eksempel er en utrolig barnslig oppførsell fra MS da de hele tiden anklager Linux-brukere for å benytte seg av deres patenter uten å oppgi hvilke patenter det dreier seg om, til tross for at flere holdt i det åpne-kildekodemiljøet har bedt dem om å oppgi hvilke patenter det er snakk om så de kan komme til en ordning. MS nekter å oppgi disse patentene, og fortsetter og spre F'en i FUD.

 

MS mister nok/har mistet en del markedsandeler tilfordel for Firefox, Google (mail og IM), OOo og de billige miniPC'ene med Linuxl, Mac gjør det også veldig bra for tiden.

 

Når det gjelder markedsandeler av os, nettlesere, etc som er tatt fra forskjellige sider, så er det nok tilfellet i flere andlendinger at man som Linux eller Firefox-bruker befinner seg foran en PC uten disse alternativene enn omvendt også, så tror nok de har en del flere brukere enn hva statistikken viser også.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Hvorfor er det så umulig å få til dette på IM og slike nettværk?

 

Trillian.

Tror du misforstod hva jeg mente. Det nærmeste man kommer i dag er XMPP/Jabber som lar deg legge til flere IM-protokoller direkte inn i selve protokollen via transporter. Dvs at når du logger deg på google mail, eller logger deg på enn Jabber-konto via f.eks gTalk, dukker ikke bare dine Jabber venner opp, men også dine MSN, Yahoo, etc venner opp også uten at du trenger å legge dem til på hver klient, selv om dette fortsatt OGSÅ krever at du har en konto på hver av de andre tjenestene.

 

Det jeg mente var at man burde kunne bruke Yahoo-protokollen (uavhengig klient, dvs om man bruker Trillian eller Yahoo Messenger), og chatte med de de som bruker MSN (uansett hvilket klient de bruker). Per i dag så er det vel mulig at Yahoo og MSN kan kommunisere med hverandre, men begge er lukkede sammenlignet med Jabber/XMPP.

 

Alt i alt så kan jo også Jabber/XMPP også være lukket til andre Jabber/XMPP servere, slik Google sin server var før de åpnet den opp for andre Jabber/XMPP servere. Det finnes ingen standard server eller klient, alle kan lage sin egen av begge og det finnes mange tilgjengelige av begge deler.

 

EDIT: Jabber (og dermed google sin Jabber server) er kun med i Trillian PRO av en eller annen merkelig grunn så da er den uansett lite aktuell. Dessuten bruker jeg Linux og tror ikke Trillian er tilgjengelig der, selv om det finnes en del andre flerprotokollklienter for Linux.

 

Det er denne holdningen jeg er ute etter: http://www.jabber.org/quickstart

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Må vi starte å betale for facebook nå da? :\

Betaler du mye for å bruke tjenester som Hotmail eller MSN idag?

 

:roll:

Siden du er så smart, så kan du sikkert dele dine tanker rundt hvorfor disse tjenestene er gratis. I samme slengen kan du jo legge hodet i bløt og tenke igjennom nøyaktig hvilke tjenester/programvare som koster penger, og hvilke som er gratis. Så kan du se hvilke tilbydere som har brorparten av markedet i hvert tilfelle. Ser du noen sammenheng? Hvis du først har kommet så langt, kan du jo også ta et dypdykk og sjekke ut hvilke tjenester/prgramvarer som er åpne/plattformuavhengige, og derfor lar deg velge hvordan du skal bruke tjenesten/programvaren.
Lenke til kommentar
Det triste er at man ikke kan avregistrere seg fra Facebook. Facebook har en kraftig lock-in-strategi og den strategien kommer neppe til å svekkes med Microsoft på eiersiden.

 

På den lyse siden kan man endre all informasjon så man f.eks blir til klovnen Krusty.

 

Etter det jeg har skjønt er det en mulighet for å få slettet facebook-kontoen.

Ligger noen how-to's rundt om kring.

Men om Facebook beholder all personinformasjon vet jeg ikke.

 

Jeg syntes også det er litt synd at selskaper som M$ prøver å kjøpe opp slike tjenester.

De fokuserer litt for mye på profitt, og det går utover oss brukere. Som f.eks tidligere nevnt at det fremdeles, etter mange år med Messenger, fremdeles ikke går ann å sende meldinger til f.eks yahoo.

Lenke til kommentar
Må vi starte å betale for facebook nå da? :\

Betaler du mye for å bruke tjenester som Hotmail eller MSN idag?

 

:roll:

Siden du er så smart, så kan du sikkert dele dine tanker rundt hvorfor disse tjenestene er gratis.

De er gratis av akkurat samme grunn som facebook er gratis. Det vet du godt :)

 

Men for all del, det er jo deilig å ha noen å hate.

Lenke til kommentar
Nordmenn rømmer Facebook

54 000 (=5%) færre norske profiler på bare 1,5 måned.

Som jeg sa lenger opp: Han bør ta penga og løpe mens det fremdeles er verdt noe :)

 

Jeg er ganske noob på facebook (var med i 3-4 måneder før jeg ble møkk lei av alle invitasjonene, bamsene, blomstene og at folk jeg av naturlige grunner ikke har snakket med på 15 år plutselig dukket opp igjen og skulle være best buddies), men en ting jeg la merke til var at facebook sin store styrke - nemlig 3.partsløsningene - også er den store svakheten.

 

Folk blir nemlig lei når det blir for mye dilldall hele tiden :)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
De er gratis av akkurat samme grunn som facebook er gratis. Det vet du godt :)
Det er på ingen måte opplagt for meg at vi har samme oppfatning rundt dette, men jeg registrerer at du er mer interessert i å snakke om hvem som hater hvem. I det hele tatt begynner det å bli betegnende for en gruppe forumbrukere at de ikke vil diskutere sak når de blir konfrontert, men gjerne strør utav seg kategoriske påstander uten substans.

 

Jeg hater på ingen måte MS, Apple, Intel eller andre aktører som misbruker markedsmakt. Jeg blir forbannet når jeg opplever at ting blir trødd nedover hodet mitt som stort sett alle andre tenkende individer, men jeg anser markedet som myndigheters ansvar. En bedrift vil kun tenke penger, det er opptil myndigheter å sikre et fungerende marked. Så i den grad min irritasjon er rettet mot noen, så er det inkompetente politikere.

Lenke til kommentar
De er gratis av akkurat samme grunn som facebook er gratis. Det vet du godt :)
Det er på ingen måte opplagt for meg at vi har samme oppfatning rundt dette

Vel, siden det tydeligvis ikke er opplagt for deg så kan jeg forklare at tjenester som google, hotmail, msn, yahoo, facebook +++ er gullgruver - og dermed ettertraktede av en enkelt grunn: reklame - enten ut i fra nåværende inntekter eller potensielle inntekter i fremtiden. Historien hittil har vist at å ta direkte betalt for tjenester på nett ikke er noen suksess, og å konvertere en gratis (reklamefinansiert) tjeneste til betaltjeneste er vel nesten dødfødt idag.

 

Men jeg antok jo at du skjønte såpass - som jeg hentydet til. Men du har vel kanskje en annen litt mer konspiratorisk teori som du heller til antar jeg siden du går så knallhardt ut mot meg bare fordi jeg påpekte at msn og hotmail er gratis.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Jeg skjønnner ikke Microsoft.

 

De er jo bare interessert i å kjøpe selskaper som åpenbart vil by på problemer med tanke på integreres inn i Microsoft sine ting.

 

Yahoo kjører i stor grad FreeBSD servere, og Facebook kjører vel Linux. Det må jo være et mareritt å få integrere dette med Microsoft sine egne servere og tjenester. (Selv om de har interix greia si.) Dessuten så vil nok de ansatte fra de andre bedriftene absolutt by på kulturkolisjoner. (Yahoo/Facebook er mer fokusert mot open source... selv om Facebook har litt av drittsekk-tendensene til Microsoft.)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...