Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 1.8t 1999 - Kutter ved maks pådrag


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Audi A4 1.8t, med ny og fin luftmassemåler, der draget i motoren blir helt borte etter at gassen har vært i bunn over noen sekkunder. Typisk hvis jeg skal kjøre forbi, og turtallet kommer opp i 4,5k rpm of forbruket over 4l/m, så blir draget borte.

 

Løsningen blir enten å trykke inn cluchen og trykke på gasspedalen til jeg ser turtelleren begynner å gå i takt med pedalen, eller skifte til et høyere gir og håpe på at motoren kommer til seg selv. Det er spesielt ved kald/lunken motor dette skjer, men ved driftstemperatur skjer det bare når jeg trekker ut full effekt. Ingen meldinger i display, og ingen i registret ved VAG-sjekk. Nye plugger + coil'er. Ingen åpenbare lekasjer ifm turbo (+innsug/eksos)

 

Er det noen ideer? Kan det være N75 ventilen? "Nødfjæra" i turboen? Kast i coil'en? Bulk i felgen?

Endret av amund_l
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Har en Audi A4 1.8t, med ny og fin luftmassemåler, der draget i motoren blir helt borte etter at gassen har vært i bunn over noen sekkunder. Typisk hvis jeg skal kjøre forbi, og turtallet kommer opp i 4,5k rpm of forbruket over 4l/m, så blir draget borte.

 

Løsningen blir enten å trykke inn cluchen og trykke på gasspedalen til jeg ser turtelleren begynner å gå i takt med pedalen, eller skifte til et høyere gir og håpe på at motoren kommer til seg selv. Det er spesielt ved kald/lunken motor dette skjer, men ved driftstemperatur skjer det bare når jeg trekker ut full effekt. Ingen meldinger i display, og ingen i registret ved VAG-sjekk. Nye plugger + coil'er. Ingen åpenbare lekasjer ifm turbo (+innsug/eksos)

 

Er det noen ideer? Kan det være N75 ventilen? "Nødfjæra" i turboen? Kast i coil'en? Bulk i felgen?

 

Det skjer altså når du krever mest av tilførsel, både mtp luft og drivstoff. Hva med tregheter / tetthet et sted der? Sjekket filtre, både på bensin og luft? Har du original-filtre, eller har du byttet til "sports"-filter?

 

Bare noen tanker ... -.)

Lenke til kommentar
Det skjer altså når du krever mest av tilførsel, både mtp luft og drivstoff. Hva med tregheter / tetthet et sted der? Sjekket filtre, både på bensin og luft? Har du original-filtre, eller har du byttet til "sports"-filter?

 

Bare noen tanker ... -.)

 

Luft er byttet, men misstenker ikke bensinfiltret siden det stopper så totalt. (Begger er orig.) Tror tett filter ville gitt en mer gradvis svekkesle av ytelse. Koster jo ikke allverden, så jeg burde jo bytte det for sikkerhetsskyld.

 

btw:

Møller "fikset" problemet med å røske så hardt i ledningen til LMM at en leder røyk. Da gikk bilen så dårlig at problemet ikke forekom. Sendte bilen så til et mindre selvhøytidlig verksted som fant ut at ledningen til LMM hadde brudd, og dermed hadde jeg igjen en bil som går bra, men kutter på maks pådrag :nei::/

Lenke til kommentar
Luft er byttet, men misstenker ikke bensinfiltret siden det stopper så totalt. (Begger er orig.) Tror tett filter ville gitt en mer gradvis svekkesle av ytelse. Koster jo ikke allverden, så jeg burde jo bytte det for sikkerhetsskyld.

 

btw:

Møller "fikset" problemet med å røske så hardt i ledningen til LMM at en leder røyk. Da gikk bilen så dårlig at problemet ikke forekom. Sendte bilen så til et mindre selvhøytidlig verksted som fant ut at ledningen til LMM hadde brudd, og dermed hadde jeg igjen en bil som går bra, men kutter på maks pådrag :nei::/

 

Nevner dette m filtre fordi jeg har opplevd det selv, rett nok på MC med forgassere. Der klarte jeg å "tømme" systemet for drivstoff, dvs fikk manglende trøkk ved mye gassing over flere sekunder. I mitt tilfelle var det det originale, nye, drivstoff-filteret som hadde "kollapset", slik at det lå å tettet for tilførselen. Et H&%# å finne ut av, regnet jo med at et temmelig nytt, originalt filter skulle være OK.

 

Møller burde jo få den LMM-kabelen puttet opp et sted solen aldri skinner, elns... Premieduster! Og de er vel arrogant nok til ikke å ville høre på deg? F-en meg et under at de klarer å selge biler i det hele tatt.

 

Jaja, du får ha lykke til med utfordringen. Sleng inn en melding her om du finner ut av problemet da :-)

Lenke til kommentar

Du skulle vært inne med pc og sjekka parametere under kjøring. Da ser man fort hva som kollapser hvis det er motorstyringsfeil.

 

Hvor "ny" er den massemåleren? Er det brukt/overhalt eller ny?

 

Hvis du kobler av massemåler og feilen blir helt borte så kan det vel lukte litt dritt av den. Bilen vil vel gå dårligere hele veien, men hvis feilen/fusken blir helt borte ville jeg holdt en finger på den..

Lenke til kommentar
Du skulle vært inne med pc og sjekka parametere under kjøring. Da ser man fort hva som kollapser hvis det er motorstyringsfeil.

Helt klart. Litt vanskelig å overvåke alle parameterene, men med litt tid og en kompis med programvare til hjelp så skulle jeg jo ha fått sett på det med PC-en tilkoplet

 

Hvor "ny" er den massemåleren? Er det brukt/overhalt eller ny?

Bosch, ny 6mnd.

 

Hvis du kobler av massemåler og feilen blir helt borte så kan det vel lukte litt dritt av den. Bilen vil vel gå dårligere hele veien, men hvis feilen/fusken blir helt borte ville jeg holdt en finger på den..

Holdt fingeren på den, så derfor byttet jeg. Men feilen vedvarte. Når den ikke er tilkoplet så er ikke problemet der, men da går motoren heller ikke så bra. Derfor tror jeg den ikke er i stand til å fremprovosere feilen når den går på programmet uten LMM.

Lenke til kommentar

Er det gjort noen justeringer på bilen for å dra ut litt flere hester? De er ganske følsomme for for høyt turbotrykk, og da får du resultatet at de går i "sikker modus" og slipper ned turbotrykket. Jeg sliter med dette på bilen min (TT) etter at jeg har justert opp wastegate, så jeg driver å justerer meg nedover igjen... (intil jeg har fått gjort en korrigering på MAP sensoren)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Har hatt den på verksted igjen. Denne gangen med blankofullmakt :sick: for å finne feilen.

 

Leste på AudiWorld.com at bensinfilteret har intervall på 100.000 miles, derfor byttet jeg det i tillegg.

 

Uansett: Det var en defekt magnetventil (se bildet). Den sitter i front av motoren, under den runde koppen (merket A) som er mest synlig. Dvs Ladetrykksventil: Magnetventil som elektronisk via motorstyringen regulerer turbotrykket.

 

Mekanikeren kunne ikke få til kutt hverken før eller etter han byttet ventilen, men den var uansett defekt. Vel, foreløpig ser det ut til at han har funnet ut av det :grin: . Jeg klarer ikke å få den til å kutte lengre, men mer grisekjøring må til for å være helt sikker.

 

post-116054-1213197528_thumb.jpg

Endret av amund_l
Lenke til kommentar

Etter litt forsvarlig grisekjøring i dag så fikk jeg den til å kutte igjen :wallbash:

 

Litt vanskeligere å få til kutt nå enn før, men symptomene er litt mer gjenkjennelige. Ligger ca 4000rpm stabilt ca ett minutt, og så gir jeg full pine. Etter litt kommer litt svak lugging, før den kutter helt (rundt 5-6.000 rpm). Trykker inn clutchen og så gasser jeg til jeg ser rpm-nåla beveger seg, så kan jeg kjøre videre.

 

Snodige greier.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Etter litt forsvarlig grisekjøring i dag så fikk jeg den til å kutte igjen :wallbash:

 

Litt vanskeligere å få til kutt nå enn før, men symptomene er litt mer gjenkjennelige. Ligger ca 4000rpm stabilt ca ett minutt, og så gir jeg full pine. Etter litt kommer litt svak lugging, før den kutter helt (rundt 5-6.000 rpm). Trykker inn clutchen og så gasser jeg til jeg ser rpm-nåla beveger seg, så kan jeg kjøre videre.

 

Snodige greier.

 

Hadde samme feilen på min gamle A4. Møller fant ikke feilen og byttet mange deler men skifte selv lambda sensor etter tips fra en svenske. Vips så var alt ok. Grunnen er det at når lambda blir sliten klarer den ikke å oppdatere seg selv raskt nok og motoren går i nødmodus. Slik feil kommer ikke opp på diagnose siden den "virker" men ikke fungerer hurtig nok til ECU. Bytt den og tut å kjør!

 

Mvh

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Etter litt forsvarlig grisekjøring i dag så fikk jeg den til å kutte igjen :wallbash:

 

Litt vanskeligere å få til kutt nå enn før, men symptomene er litt mer gjenkjennelige. Ligger ca 4000rpm stabilt ca ett minutt, og så gir jeg full pine. Etter litt kommer litt svak lugging, før den kutter helt (rundt 5-6.000 rpm). Trykker inn clutchen og så gasser jeg til jeg ser rpm-nåla beveger seg, så kan jeg kjøre videre.

 

Snodige greier.

 

Hadde samme feilen på min gamle A4. Møller fant ikke feilen og byttet mange deler men skifte selv lambda sensor etter tips fra en svenske. Vips så var alt ok. Grunnen er det at når lambda blir sliten klarer den ikke å oppdatere seg selv raskt nok og motoren går i nødmodus. Slik feil kommer ikke opp på diagnose siden den "virker" men ikke fungerer hurtig nok til ECU. Bytt den og tut å kjør!

 

Mvh

 

 

Hei

 

Je vet ikke om du har klart å rette opp feilen, men jeg har nøyaktig samme problem. tenkte vi kunne hjelpe verandre litt. Jeg har en TT 225 med samme problem. Jeg har nå byttet til gt28rs turbo, støre IC, større dyser, ny LMM, Ny N75 ventil, Ny lambdasonde++ Ingenting hjelper. Akkurat samme pros som før, Bilen mister ladetrykk ved ca 4500-5000 rpm. HJELP

Lenke til kommentar

for ditt vedkommende vil du få denne feilen uansett, da bilen vil gå i limp mode. Hjelper ikke med større turbo, dyser osv, når motorstyringen vil dempe tyrbotrykket når det overstiger en viss verdi. du må enten kjøre trykkslangen til wastegate rett på innsugsmanifoil eller blende av map sensoren med en zenerdiode. Pass på at bensinblandingen er riktig etter at du har gjort dette, så du slipper svidde stempler og ventiler (også ved høyt turbotrykk). Hvis dette er gjort og du fortsatt har feilen tyder det vel på at du må ha mer bensintilførsel. større bensinpumpe.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Lengesiden jeg har oppdatert denne tråden. Audi'n min har fremdeles kuttingen, men det ble bare verre og verre. Jeg hørte at vakumslanger som har synlig fletting ikke holder mer enn maksimalt 5 år før de begynner å lekke. Derfor byttet jeg nesten alle vakumslanger som hadde fletting. Jeg fikk ikke byttet hele den som går til en ventil på selve innsugslangen før turboen, men mesteparten.

Etter byttingen av de slangene ble kuttingen bedret til slik det var da jeg opprettet denne tråden :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...