Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Regler i samlivet?


Anbefalte innlegg

Men mener du virkelig at mangel på tillit er en god grunn til å være utro? Er det kanskje ikke en grunn til at tilliten ikke er der? Finnes det noen akseptabel grunn til å være utro? Å være utro er faktisk en ansvarsfraskrivelse i det forholdet vedkommende er i.

Det finnes ikkje noko akseptabel grunn til å vere utro, dette har eg aldri sagt heller. Eg seier berre at om ein person er utro på fylla, har det vore "manglar" i bakgrunnen som har gjort dette mogeleg. Eg tvilar på at jenta berre spontant har vore utro fordi ho har fått i seg drikke. Om dette har skjedd må det ha helt meir mot valdtekt enn frivillig sex.

 

Jeg selv kunne ikke respektert en jente som flørter med andre gutter og er sammen med meg, eller krever å feste til stadighet med hvem som helst mens jeg er en annen plass. Da har hun ingen tillit fra meg hvertfall, for da ser jeg at hun ikke tar ansvar og la ting naivt skure og gå.

Eg ville heller ikkje respektert at jenta hadde flørta med andre når vi var saman. Då ville eg tatt meg ein prat med jenta og forklart at dette er noko eg ikkje tolererer. Ho skal heller få lov å feste med kven ho vil, i og med at eg stoler såpass på jenta. Om eg var opptatt med noko heime ein kveld, skulle ho sjølvsagt ha fått gå ut som ho ville det. Eg personleg kan ikkje tvinge ho til å vere heime, fordi eg skal vere heime. Men som regel når begge gjekk ut ein kveld gjekk vi ut i lag, eller vi hamna i lag til slutt ut over kvelden. Eg ville rett og slett berre følt meg egoistisk om eg ein gong sa: "Nei, du får ikkje lov å gå ut sidan eg ikkje kan vere der å "passe" på"".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke skjønner tankegangen din

 

Hvis h*n har bestemt seg for å være utro, så kommer det til å skje uavhengig om h*n får dra på en fest eller ikke. (kanskje terskelen er lavere når man har fått i seg alkohol, men du vil da vel ikke være sammen med en/ei som potensielt kan være utro?)

 

Veldig ofte bestemmer ikke folk seg for å være utro lenge på forhånd.

De lar seg friste til det, eller de lar seg ende opp i situasjoner hvor de lett lar seg friste til det.

 

Hvor mange menn på fester og utestedet prøver ikke å friste jenter til sex / samliv uansett hva disse jentene driver med ellers i livet? Tror du hun styrer kroppen sin og følelsene sine fordi hun også er glad i deg? Både menn og kvinner kan ha yst på flere samtidig, men det er idiotisk å oppsøke slike situasjoner hvis du er i et forhold og tro at alt går bra av seg selv bare fordi du er glad i noen. Det er en ting om hun drar på en fest en gang i året, men noe annet når det er hver helg og du ikke aner hva som skjer der.

 

Ærlig talt, hun trenger ikke fortelle deg om hun var utro?! Det tar en henne 5 minutter å ta en kjapp en på do med en eller annen. Eventuelt annen type kroppskontakt anser jeg som utroskap også, så lenge det ikke er snakk om en klem eller slikt vanlig fjas.

 

Poenget er, har du tenkt å være sammen med vedkommende seriøst i mange år / resten av livet så oppsøker du ikke situasjoner der du kan bli fristet eller der dømmekraften din er svekket.

Endret av choer_
Lenke til kommentar
Eg ville rett og slett berre følt meg egoistisk om eg ein gong sa: "Nei, du får ikkje lov å gå ut sidan eg ikkje kan vere der å "passe" på"".

Det er klart at du mener det å gå ut og drikke er det samme som å gå på kino med en gjeng venner.

Det er greit at du oppfatter det så uskyldig, men jeg mener du tar alvorlig feil.

 

Alkohol er faktisk en form form rus, og du vet ikke hvordan hun vil oppføre seg en gitt kveld med en av de guttene som har lagt grunnlagget flere kvelder på forhånd.

 

Du skal ikke behøve å si at hun ikke får lov, hun skal kunne forstå selv at det er uakseptabelt, og det bør du også.

 

Som sagt, i starten er man forelska og da går alt på skinner.

Men etter 2 - 3 år eller mer er det mye lettere å falle for fristelser.

Da er det tåpelig å oppsøke dem i påvirket tilstand.

 

Hun haddevel ikke syns det var greit om du dro full på strippeklubb bare fordi hun er glad i deg? har hun grunn til å ha tillit til deg da når du gjør noe slikt? Nei. For da gjør du noe ansvarsløst og ubetenksomt. Når drar jeg det litt langt, men jeg prøver å trkke fram et poeng her.

Endret av choer_
Lenke til kommentar

Men poenget mitt er at hvis man er sammen med noen, og har ett bra forhold, så er det ingen grunn til å være utro

 

Selvfølgelig kan man få lyst på andre(og det er jo helt naturlig), men du går ikke rundt og knuller alle du syntes er hotte fordet(isåfall er du ikke mye til kjærestemateriale)

 

Det er jo ikke greit om den du er sammen med velger å være med sine venner (om det er av samme eller motsatte kjønn) gang på gang istedet for å være sammen med deg, men det går faktisk ann å være venn med det motsatte kjønn uten at noen av de finner den andre seksuelt tiltrekkende ;)

 

Uansett hvor man er kan man risikere å bli forsøkt sjekket opp, men det hender nok hyppigere på fest ja. Men dette er i min mening ikke god nok grunn til å nekte den du er sammen med å dra. Dette kommer jo selvfølgelig litt ann på hvor man er i ett forhold. Jo lenger man kommer i forholdet, jo mindre slike turer er "lov". Om man bor sammen er det jo unaturlig å dra alene på fest mener jeg, bare for å ta ett eksempel.

Lenke til kommentar
Det er klart at du mener det å gå ut og drikke er det samme som å gå på kino med en gjeng venner.

Det er greit at du oppfatter det så uskyldig, men jeg mener du tar alvorlig feil.

Folk går faktisk på kino for å ha det gøy, folk går faktisk ut for å ha det gøy. Joda, mange mannfolk, og mange kvinnfolk for den saks skuld blir perverse grisar når dei er ute og har mista alle hemningar. Heldigvis er ikkje dette ein kvalitet eg ser etter når eg skal finne meg ein kjæraste. Folk kan gå ut og drikke utan å miste alle hemningar. Tru det eller ei, ein kan ha ein viss kontroll i fylla.

 

Alkohol er faktisk en form form rus, og du vet ikke hvordan hun vil oppføre seg en gitt kveld med en av de guttene som har lagt grunnlagget flere kvelder på forhånd.

Kjenner du jenta bra nok, stoler du nok på ho, har de det flott nok i forholdet dykkar har ho absolutt null grunn til å "leite" etter eit potensielt ons, ein potensiell kjæraste osv.

 

Du skal ikke behøve å si at hun ikke får lov, hun skal kunne forstå selv at det er uakseptabelt, og det bør du også.

Kvifor skal dette vere uakseptabelt? Kvifor skal eg vere så himla redd for at dama mi vil gå hen og rote med andre? Då må noko fundamentalt vere galt i forholdet frå før av.

 

Som sagt, i starten er man forelska og da går alt på skinner.

Men etter 2 - 3 år eller mer er det mye lettere å falle for fristelser.

Da er det tåpelig å oppsøke dem i påvirket tilstand.

Etter 2-3 år kan man anten vere lei av heile forholdet, eller man er tettare og meir samanknytt enn nokon gong. Berre tanken på å øydeleggje heile forholdet må jo setje ein real brems på lystene av å "prøve" ut andre personar.

 

Hun haddevel ikke syns det var greit om du dro full på strippeklubb bare fordi hun er glad i deg? har hun grunn til å ha tillit til deg da når du gjør noe slikt? Nei. For da gjør du noe ansvarsløst og ubetenksomt. Når drar jeg det litt langt, men jeg prøver å trkke fram et poeng her.

Kjekt du nemner dette. Ettersom eg i haust var med skulen på "russetur" til Danmark. Dette er eit typisk reisemål for elevar i 3. klasse. Her er det kjent at det er ein strippeklubb, og jenta mi visste at eg heilt sikkert kom til å "følgje" dei andre inn på den klubben. Ho hadde ikkje problem med dette. Ho var nok meir redd for at eg rota med medelevar enn at eg var på den strippeklubben. Sjølv om ho ikkje hadde noko å frykte for begge delane i det heile tatt. Det var nettopp denne tilliten ho hadde til meg som gjorde at eg kunne gå inn. Hadde ho i forkant uttrykt at ho var redd for at eg gjekk på strippeklubb, ville eg aldri ha gått inn.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at mange mennesker har relativt lett forhold til alkohol.

Og det er greit.

 

Tankegangene som blir presentert i denne tråden her er veldig logiske, og jeg forstår at folk tror på dem.

Men jeg er ikke enig.

 

Det er klart det er logisk å tro at mennesker kan vite hva de gjør hele tiden.

Men jeg tror at veldig mye av tiden vet de faktisk ikke hva de gjør.

 

Ja, det er klart at en kvinne som lar seg friste på en fest ikke ser ut som noe kjærestemateriale.

Jeg mener vi alle har det i oss.

 

Etter flere år er det klart at folk kan være lei hverandre, det blir du alltid mer eller mindre etter flere år. Men man kan være like glad i dem likevel. Jeg tror til og med folk kan få grønske i trynet med tanke på ungene sine noen ganger. Men det betyr ikke at det er noe alvorlig inne i bildet.

 

Jeg mener absolutt at hvis man skal ha det best mulig med noe som helst i livet må man tenke seg om og styre det den veien.

 

Jeg antar også at de hyppigste innleggene her inne er fra ganske unge menn.

Eneste jeg kan si er at dere bør følge med rundt dere, om hvordan forholdene dere ser mellom folk utarter seg i drikkelivet. Jeg vil tror de fleste vil gå dårlig, og de som holder er oftest par som ikke drikker ofte.

 

Ellers må jeg også si at den naive holdningen til det å "stole på" etc er en typisk vestlandsholdning jeg kjenner godt igjen(og aldri så jeg mer utroskap som i den bygda der jeg bodde den korte tida jeg var der). Det er ok å leve i sitt eget liv etter den holdningen, men husk å respektere og forstå andre som ikke tenker sånn. Det finnes de også, skal ikke behøve å si at jeg kjenner flere og er selv sammen med en jente som tenker likt som jeg.

 

Det er greit nok at jeg er nødt til å respektere men være uenig med din holdning som jeg mener er for naiv og ansvarsløs, men du må selv også huske på å respektere andres holdninger som kan være mye mer restriktive enn dine egne.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg tror at trådstarter har endel sterke konservative verdier, og da er det jaggu ikke så lett i et samfunn som endrer seg så kjapt som vårt...

 

En som aldri lever etter regler oppfatter kanskje regler som konservative.

Selv mener jeg man skal holde seg til realiteten og tenke over det man gjør og hvilke effekter det har.

Det er klar tat hvis et par ønsker et åpent forhold så er det greit, men en person kan ikke forvente at det skal være slik i alle tilfeller, og det å ikke vise respekt for de som ikke ønsker å leve slik er klart ansvarsløst.

 

 

Jeg snakker om verdier, ikke regler.

Lenke til kommentar

Jepp, sjølvsagt respekterer eg holdninga di :) Eg er ikkje her på forumet for å "omvende" folk til å meine slik eg gjer. Eg berre seier korleis mine erfaringar er når det kjem til drikking og utruskap. Og ja, eg veit om ein god del utruskap som har skjedd, berre i dette vetle miljøet eg har vakse opp i. Men då vil eg meine (som eg har sagt før) at noko må vere galt i forholdet frå før av. Er du open nok, har eit bra forhold med ein person skal det ikkje vere naudsynt å gå rundt sjalu. Og det skal heller ikkje vere naudsynt å "tvinge" folk til å vere heime :) Eg som person er ikkje den som likar å feste for mykje, ekskjærasten min derimot likar å gå ut. Då respekterer eg dette, samstundes som ho respekterer at eg vil vere heime.

Lenke til kommentar

Det er fint at folk har forskjellige meninger så vi har noe å diskutere :)

 

Joda, jeg både skjønner og respekterer dine meninger choer_ , men som du sikkert har skjønt så er jeg ikke enig i de(ikke fullt ut ihvertfall, selv om vi nok er enige om grunnprinsippene i denne diskusjonen)

 

Men ja, du har rett, jeg er ung, og sikkert en smule naiv :p

 

For å ta opp det med alkohol og festing igjen , så hadde jeg ikke akkseptert at min kjære hadde drukket seg så full at hun ikke visste hvor hun var, eller hva hun gjorde, på en fest hvor ikke jeg var tilstede.

 

En ting jeg må presisere, jeg har ikke opplevd utroskap på nært hold(noe jeg antar at du har, selv om det igrunn er sånt man ikke skal spekulere på), og det håper jeg aldri at jeg gjør heller. Men om jeg hadde gjort det, kanskje tilogmed gjentatte ganger, er det godt mulig at jeg hadde skiftet mening og inntatt en slags "forsvarsposisjon" rundt/om min kjære. Dette er jo iogforseg uheldig det også, da man ved å være for beskyttende kan nærmest drive folk til utroskap (eller ihvertfall misnøye med forholdet)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg snakker om verdier, ikke regler.

Ja, du ka ha rett i det, konservative verdier har jeg nok. Gammeldagse, men likevel de beste etter min mening.

 

 

Ja, jeg har nok endel gammeldagse verdier selv, og tror også at noen av dem burde stå litt sterkere. Tør ikke å påstå noe fordi andre tider og ikke minst globalisering tvinger vel oss til å tilegne eller justere våre verdier i forhold til bla. integrering av nye landsmenn.

 

:)

Lenke til kommentar
Eg er einig med deg Insty. Eg har ikkje sagt at tillit er noko ein byggjer opp i løpet av ein kveld :) Det er difor viktig å kjenne personen godt før ein evt. hoppar inn i eit forhold. Eg er så utruleg einig i posten din (#4). Grunnen til at eg ikkje vart sjalu når ho var med desse venene sine vil altså vere at eg var sikker på at ho var forelska i meg :)

 

Veldig bra at du stoler 100% på kjærestene du måtte ha til forskjellig tid, men stoler du på dem hun er på besøk hos? Psykologi er en veldig veldig farlig ting hvis evnene havner i feile hender. Jeg stoler selvfølgelig på den jeg er sammen med (avhengig av hvor lenge vi har vært sammen), men jeg stoler ikke på hennes venner. Som sagt, det handler om egoisme.

 

Jeg tolker det ut fra dine innlegg som at tilliten står sterkt mellom deg og kjæresten din. Gratulerer, jeg kan ikke si noe annet enn at jeg er veldig misunnelig. Jeg har aldri hatt det slik. Som du ser på mine innlegg opplever jeg det helt motsatte. Jeg har i tillegg vært i to forhold hvor jeg har blitt dumpet til fordel for mine kjæresters X'er. Der ser man hva psykologi kan gjøre. Hvorfor skal jeg stole på en jente (uansett hvor random hun er) når jeg har opplevd i mitt første og tredje forhold å bli dumpet til fordel for noens x'er, og i mitt andre forhold går damen min ut hver eneste helg når jeg er langt borte og gjør meg sjalu? Alle fortjener en sjangse, men hos meg må jeg bygge opp tillit utover et relativt stort tidsperspektiv iforhold til alle andre. Tillit er hos meg ikke noe man kan miste, det er noe man må tjene.

Endret av Insty
Lenke til kommentar
Eg er einig med deg Insty. Eg har ikkje sagt at tillit er noko ein byggjer opp i løpet av ein kveld :) Det er difor viktig å kjenne personen godt før ein evt. hoppar inn i eit forhold. Eg er så utruleg einig i posten din (#4). Grunnen til at eg ikkje vart sjalu når ho var med desse venene sine vil altså vere at eg var sikker på at ho var forelska i meg :)

 

Veldig bra at du stoler 100% på kjærestene du måtte ha til forskjellig tid, men stoler du på dem hun er på besøk hos? Psykologi er en veldig veldig farlig ting hvis evnene havner i feile hender. Jeg stoler selvfølgelig på den jeg er sammen med (avhengig av hvor lenge vi har vært sammen), men jeg stoler ikke på hennes venner. Som sagt, det handler om egoisme.

 

Jeg tolker det ut fra dine innlegg som at tilliten står sterkt mellom deg og kjæresten din. Gratulerer, jeg kan ikke si noe annet enn at jeg er veldig misunnelig. Jeg har aldri hatt det slik. Som du ser på mine innlegg opplever jeg det helt motsatte. Jeg har i tillegg vært i to forhold hvor jeg har blitt dumpet til fordel for mine kjæresters X'er. Der ser man hva psykologi kan gjøre. Hvorfor skal jeg stole på en jente (uansett hvor random hun er) når jeg har opplevd i mitt første og tredje forhold å bli dumpet til fordel for noens x'er, og i mitt andre forhold går damen min ut hver eneste helg når jeg er langt borte og gjør meg sjalu? Alle fortjener en sjangse, men hos meg må jeg bygge opp tillit utover et relativt stort tidsperspektiv iforhold til alle andre. Tillit er hos meg ikke noe man kan miste, det er noe man må tjene.

 

Har opplevd det samme som deg Insty og det er rett og slett helt forjævligt å oppleve. Man skal ikke bli lurt. I begynnelsen i et forhodl går alt på skinner og alt ser lyst ut og så faen meg skjer det, blir dumpet til fordel fordi x`en til damen tilfeldigvis var ute på byen når hun var og jeg ikke var med og hun fikk følelser for han og dumpet meg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde besøk av to gutter samtidig, og jeg var det eneste andre mennesket her, bortsett fra min mor og min lillebror. Jeg må faen ha vært utro, må jeg ikke? Jeg ser ikke på dette som saklig, dette er noe som hvert par må bestemme selv, men jo, jeg må faktisk kunne påstå at det der er kontrollende oppførsel, enten det er han eller henne som ikke stoler på partneren sin. :)

Lenke til kommentar
Jeg hadde besøk av to gutter samtidig, og jeg var det eneste andre mennesket her, bortsett fra min mor og min lillebror. Jeg må faen ha vært utro, må jeg ikke?

 

Er det noen i tråden som påstår noe i nærheten av det du sier? Snakk om å synke lavt og strekke andres uttalelser langt!!!

Lenke til kommentar
Jeg hadde besøk av to gutter samtidig, og jeg var det eneste andre mennesket her, bortsett fra min mor og min lillebror. Jeg må faen ha vært utro, må jeg ikke? Jeg ser ikke på dette som saklig, dette er noe som hvert par må bestemme selv, men jo, jeg må faktisk kunne påstå at det der er kontrollende oppførsel, enten det er han eller henne som ikke stoler på partneren sin. :)

 

Haloen du! Her går det for det meste i snakk om folk som er/har vært i forhold der man ikke alltid er/var på fester med sin kjære og der det er alkohol med i bildet og ofte det motsatte kjønn. Sefølgelig har man all rett til å være beskymret over hva som eventuelt kan skje. Og ting skjer jo sefølgelig.

Lenke til kommentar

Å være bekymret når partneren drikker synes jeg blir for dumt. Det er ufattelig barnslig med folk som ikke tar ansvar for sine handlinger når du drikker. Selv har jeg aldri gjort noe ubevisst på fylla, og jeg mister da for svarte ikke fornuften selv om jeg har alkohol i blodet. Fylla har skylda, men du har skylda for fylla. Hvis du VET at du ikke eier ansvarsfølelse på fylla bør du ikke drikke uten partneren din i nærheten.

Lenke til kommentar
Å være bekymret når partneren drikker synes jeg blir for dumt.

Finnes av nok episoder som kan bekrefte at man har grunn til å være bekymret, heldigvis har jeg sluppet de selv.

Det er ufattelig barnslig med folk som ikke tar ansvar for sine handlinger når du drikker. Selv har jeg aldri gjort noe ubevisst på fylla, og jeg mister da for svarte ikke fornuften selv om jeg har alkohol i blodet. Fylla har skylda, men du har skylda for fylla. Hvis du VET at du ikke eier ansvarsfølelse på fylla bør du ikke drikke uten partneren din i nærheten

Fint for deg, men er nok mange som faktisk mister et eller annen form for fornuft under sanseløs drikking. Men da er du i utgangspunktet enig med trådstarter da?

 

Jeg personlig stoler ganske mye på dama mi på slike områder men hun ringer uansett flere ganger og drikker seg ikke drita uten meg. Og vi har pratet om slikt, så vi er veldig bevisste på grensene våre.

Lenke til kommentar
Jeg hadde besøk av to gutter samtidig, og jeg var det eneste andre mennesket her, bortsett fra min mor og min lillebror. Jeg må faen ha vært utro, må jeg ikke?

 

Er det noen i tråden som påstår noe i nærheten av det du sier? Snakk om å synke lavt og strekke andres uttalelser langt!!!

 

Les litt i de første postene. Det sto noe der om "Besøke venner" og "orgie".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...