Gå til innhold

Ubuntu 8.04 Live cd funker ikke på 4av4 pcer? *LØST*


Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn så funker ikke "live" versjonen på cden på noen av de 4maskinene jeg har testet den på. Har sjekket cden og lastet den ned 3ganger så det er ikke der feilen ligger. Kan det være en konfigurasjon som er feil innstilt i bios(alle maskiner er hjemmesnekra) eneste pcen live funket på var en bærbar(ikke hjemmesnekra)

 

Noen andre som ikke har fått den til med en gang, men men litt konfigurering fikk det til så hadde det vert interessant å fått vite hva dere ev. gjorde.

Endret av .::BaNdiT::.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, det er jo nettopp det den er der for.

Det må da være en eller annen fellesnevner mellom de maskinene? Samme brikkesett feks, evt samme CD-stasjon?

 

Forresten, hva innebærer, fungerer ikke? Får du noen form for feilmelding? Er det evt samme eller ulike feilmeldinger?

 

Det var en på forumet som hadde problemer med konflikt når han hadde flere ATA-enheter på samme kabel, det kan jo være verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Her funker Live CD på fire av fire PC-er, hvilken hardware har du?

Alt funker i boot, jeg kan velge språk og får opp menyen og alt ser bra ut. Kan kjøre disksjekk og den finner ingen feil.

Det er når den begynner å loade os'et så klikker det på forskjellige måter. 1pc har samme hovedkort som denne og der får vi samme feilmelding, noe ata feilmeldinger slik som denne:

linuxdumpph0.png

 

hardwaren min er:

 

Abit IP35-E hovedkort

4disker koblet på sata kontaktene

1stk Optiarc DVD RW AD-7173A på IDE kontakt

1stk sony diskettstasjon

c2duo E6600 prosessor

Ati X850XT PE skjermkort

Logitech MX518 mus

Corsair TWIN2X-6400 2GB

Lenke til kommentar

Skulle installere (K)Ubuntu 8.04 x64 på min nye maskin, både alternativ og vanlig feilet fra cd, men alternativ kom lengre. Mulig at alle brenningene hadde feil, men jeg byttet så til nettverks boot og installasjon, og da fungerte det helt fint. Gikk overraskende raskt å installere på denne måten.

 

Fulgte denne guiden: http://hugi.to/blog/archive/2006/12/23/ubu...all-via-windows da min andre ledige maskin kun kjører windows.

Lenke til kommentar
Skulle installere (K)Ubuntu 8.04 x64 på min nye maskin, både alternativ og vanlig feilet fra cd, men alternativ kom lengre. Mulig at alle brenningene hadde feil, men jeg byttet så til nettverks boot og installasjon, og da fungerte det helt fint. Gikk overraskende raskt å installere på denne måten.

 

Fulgte denne guiden: http://hugi.to/blog/archive/2006/12/23/ubu...all-via-windows da min andre ledige maskin kun kjører windows.

I følge den guiden din så virker det som at det er pata kontrolleren som er problemet i de nye ich8 sørbrikkene. At de bruker 3.parts kontrollere til pata slik at det blir problem å installere via et dvd-drev som er koblet på ide siden linux kjernen ikke støtter disse native. Kanskje jeg burde skaffe meg en sata brenner...

 

Men via usb skulle gå greitt stod det. Hvis jeg da legger Ubuntu filer på en usb harddisk, skal jeg da pakke ut imaget i ei mappe eller hvordan skal jeg angripe det, burde jeg laste ned netboot filene og legge de på en usbdisk isteden? Noen som har gjort dette før?

 

Kanskje jeg skal starte en ny tråd siden jeg tror vi begynner å nærme oss problemet.

Lenke til kommentar

For Ubuntu (eller de andre varriantene, du velger skrivebord under installasjonen)

64 bit: ftp://ftp.uio.no/linux/ubuntu/dists/hardy.../netboot.tar.gz

32bit: ftp://ftp.uio.no/linux/ubuntu/dists/hardy.../netboot.tar.gz

 

Følg guiden over, men husk å sett current dirctory til den samme som boot fila ligger i, på dette bildet er ikke det gjordt, og jeg fikk det ikke til å fungere før jeg gjorde den endringen

tftp32-screen.png

 

Resten er ganske rett frem, kan være greit å skru av andre dhcp servere i nettverket, men jeg hadde ikke problemer med å ha på dhcp serveren i routeren min. Så må du bare boote fra nettverket, er alt satt opp riktig så vil du få se ubuntu installasjon skjermbildet som spør deg om hvordan du vil installere. Hvis ikke noe spesielt så er det bare å trykker enter, og følge instruksjonene på skjermen, det er hovedsakelig det samme som alternativ cden.

Lenke til kommentar

Løsningen på alle disse 4pcene var rett og slett og legge til irqpoll parameter til installasjonen. Med live cd så taster du F6 og legger til irqpoll (med mellomrom)

 

Med alternate CD-en klarte jeg og installere men ved restart fikk jeg samme feilmeldinger. Der kan en i grub taste "e" for å legge til irqpoll til oppstarten.

Lenke til kommentar
Fungerer alle 4 pcene nå, eller har du kun prøvd en?

Livecd funker antageligvis ikke da jeg ikke ser hvordan jeg kan legge inn irqpoll linja

 

Bør ikke være noe problem det. Hadde bare Kubuntu 8.04 tilgjengelig for testing, men vil tro at det er likt på Ubuntu. Trykk F6, og du vil ha mulighet til å redigere boot options. :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...