Gå til innhold

Den Store Oljepris-tråden


kilik

Anbefalte innlegg

her

 

Det virker mistenkelig billig, særlig til å være Tromsø. Uansett er stasjonene naturlig nok noe på etterskudd i forhold til oljeprisen. Det som trades nå er for levering i mars.

 

Ned til $115 etter at Saudi-Arabia er i samtaler med europeiske oljeselskaper om å møte produksjonsbortfallet fra Libya. Tror vi vil se en rimelig volatil pris framover etter et forbausende stabilt 2010. Tipper den vil ligge mellom $100-$150 utover året.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke fullt så mye da faste avgifter utgjør en svært stor del av prisen.

 

- Rafinneringskostnaden ligger på 30-40 øre pr. liter

- Bensinkjeden (både transport og forhandler) tar ca. 1,40 kr/liter

- CO2/bensinavgift er på 5,35 kr.

- Moms kommer på toppen

 

Med en dollarkurs på 5,60 kr. får vi bensinpriser på omtrent følgende:

 

$50/fat = 11 kr.

$100/fat = 13 kr.

$150/fat = 15 kr.

$200/fat = 18 kr.

$250/fat = 20 kr.

$300/fat = 22 kr.

 

Sånn sett tåler vi norske forbrukere enn høyere oljepris enn f.eks. amerikanerne som har opplevd 40% økning det siste året.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

$113.

 

Litt opp og ned siden katastrofen i Japan. Japan-børsene kraftig ned i dag selvsagt og man frykter dette kan få store følger for verdensøkonomien. Samtidig så vil bortfall av kjernekraft gjøre at Japan må erstatte mye av dette med økt oljeimport.

 

På lang sikt kan dette bety mindre oppslutning/investering i kjernekraft verden over.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Noe som er ganske interessant i USA er den relativt store interessen for biler som bruker lite drivstoff og hvordan det fanger interessen til mer teoretiske folk enn hva jeg vanligvis forbinder med bil og også gjør at dem skrur ting selv (disse nerdete folkene hadde ikke greid å få seg til slikt praktisk arbeid for vanlige biler tror jeg, men det er noe med det å spare penger og den intellektuelle tilfredsstillelsen med å minimalisere drivstofforbruket til det optimale, som fenger en gruppe amerikanere som tidligere trolig ikke ville hatt noen interesse for bil). Hele prosessen med høye oljepriser drar endel intellektuell kapasitet vekk fra IT sektoren og det er veldig lovende.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Ja, det er kanskje mye av de samme folka som elsker å tweake PC-er og slå benchmark-rekorder? Hvis det å bruke minst pr. mil faktisk blir noe å skryte av er det utelukkende positivt etter min mening.

 

Jeg tror en vedvarende pris over $100 vil tvinge fram flere kreative løsninger som vil føre til langt mer bensinsparende biler de neste årene. Prissjokket sommeren 2008 førte allerede til endret strategi hos mange bilprodusenter til å satse mer på hybrid. Fra rundt 2020 tror jeg bensin er så dyrt at el-bil er det økonomisk beste valget også i avgiftsfrie USA.

Lenke til kommentar

Jeg tror VW kommer til å ha en stor vekst i salget av dieselbiler i USA. Jeg tror de vil gå akkurat samme vei som Norge der nesten halvparten som selges er diesel. Det med hybrid og elektriske biler tror jeg kommer i en enda senere fase. Busser og taxier i HK går på gass, det blir det nok også mer av.

Endret av festen
Lenke til kommentar

$120. Høyeste siden august 2008. Nå er vi altså tilbake på nivået før finanskrisen brøt ut for fullt.

 

I det hele tatt minner dette veldig om '08 hvor man hadde rundt $100 ved årsskiftet, rundt $120 på våren og $145 på det høyeste den sommeren. Vi får se om historien gjentar seg...

 

Man peker nå på fem fundamentale forhold:

 

* Aktiviteten i amerikansk økonomi tar seg opp.

* Den globale industriproduksjonen går i retning av en vekst på fem til seks prosent.

* Japan trenger mer olje i forbindelse med gjenoppbyggingen.

* Situasjonen i Libya trekker trolig ut i tid og kan føre til en fastlåst situasjon med en reduksjon i tilbudet av høykvalitets olje som et resultat.

* Raffinneriene øker produksjonen i forkant av kjøresesongen, noe som øker etterspørsel etter netopp høykvalitets olje.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En Statoil-stasjon i Trondheim solgte blyfri 95 for 14,84 kr. i går. Oljeprisen (brent) ligger på $123 nå.

 

Statoil har skillet ut bensinstasjonene sine i et eget selskap:

I Statoil Fuel & Retails kvartalsrapport, går det frem at selskapet solgte 1 494 millioner liter drivstoff til veitransport i Skandinavia første kvartal.

 

Selskapet tjener nå 64,3 øre per liter drivstoff som selges, noe som gir en brutto inntekt på 960 642 kroner i første kvartal.

Lenke til kommentar

For å få regnestykket til å stemme må det være et komma mellom 1 og 494.

 

Redigert: Avansen er altså 4,3%

 

Bensinprisene i Tromsø har ikke nådd de høydene som i Trondheim hvis man ser bort i fra den lokale bensinavgiften. (Til gjengjeld betaler antagelig gjennomsnittsbilisten i Trondheim en god del mer i bompenger enn vi betaler i lokal bensinavgift.) Med andre ord er det dyrere i Trondheim selv om jeg har sett pumpepriser helt oppe i 15,65 i Tromsø. Grunnen til at det er dyrere i Trondheim tipper jeg er de store utbyggingene som foregår der nå, samt at bompengeselskapet får mye av bompengene til å forsvinne før de når fram til veiprosjekter. Jeg har ikke noe tall der, men regner med at ca 50-80% av bompengene når veiprosjekter, mot 99,9% i Tromsø.

 

For ordens skyld: Lokal bensinavgift fungerer godt her på grunn av lange avastander til billigere bensin (uten den lokale avgiften). I Trondheim ville det fungert dårligere pga "harryhandling". Det er ikke mange kilometerne til nærmeste stasjon utenfor kommunen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...