kilik Skrevet 3. august 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. august 2009 (endret) Tilbake på rundt $72 igjen. Advarer mot omfattende oljekrise Jeg tror oljeprisen vil stige med rundt 30% fram mot nyttår. EDIT: Brent ligger nå på $73.65. Endret 3. august 2009 av kilik Lenke til kommentar
festen Skrevet 3. august 2009 Rapporter Del Skrevet 3. august 2009 Det er nok slik at verden blir slept etter Kina nå og at oljeprisen vil stige til 100-200 dollar ,jeg tror kanskje toppen vil bli engang i slutten av 2010. Lenke til kommentar
investor Skrevet 4. august 2009 Rapporter Del Skrevet 4. august 2009 jeg ser ikke noen topp for oljeprisen slik som dollar pumpes ut... fundamentalt ser det heller ikke kjekt ut... kanskje ikke peak-oil, dvs verden går tom for olje... men heller kamp for den oljen som er der.. Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. august 2009 Rapporter Del Skrevet 4. august 2009 jeg ser ikke noen topp for oljeprisen slik som dollar pumpes ut... fundamentalt ser det heller ikke kjekt ut... kanskje ikke peak-oil, dvs verden går tom for olje... men heller kamp for den oljen som er der.. Med en sterk dollar, vil nok mange utviklende land måtte devaluere, og får da kjøpt mindre olje. Det vil drive ned oljeprisen igjen. Men når? Det ser ut som det er en stund til høy inflasjon blir et politisk problem i USA. Lenke til kommentar
festen Skrevet 4. august 2009 Rapporter Del Skrevet 4. august 2009 (endret) Det akkurat som om markedet vipper mellom en 90 talls boom i USA på sterk amerikansk økonomi, det var den tendensen som slo igjennom i dag. Og på den andre siden en svak dollar og en amerikansk økonomi som bare såvidt puster, men hjelpes av svak dollar og inflasjon. Det er det som slår igjennom når oljeselskapene går oppover. Endret 4. august 2009 av festen Lenke til kommentar
kilik Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. oktober 2009 (endret) Light: $76 Passerer vi $80 i løpet av oktober tro? Har fortsatt tro på rundt $100 ved årets slutt. Oljefondet har nå passert 2,5 billioner, over 500 000 kr per nordmann. Samtidig gjøres det klart i årets statsbudsjett at oljeproduksjonen vil falle med hele 15% fra 2008 til 2010. Endret 20. oktober 2009 av kilik Lenke til kommentar
kilik Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) $78 etter stort fall i bensinlagrene i USA. Endret 20. oktober 2009 av kilik Lenke til kommentar
kilik Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Lettoljen omsettes for $80 nå. Det har gått raskt de siste dagene og den kan stige ytterligere. Et stort antall kjøpsopsjoner, også kalt call-opsjoner, har blitt inngått til over 80 dollar fatet. Når oljeprisen stiger over dette nivået blir selgerne av disse kjøpsopsjonene nødt til å kjøpe futurekontrakter for å dekke sine posisjoner, som igjen vil løfte oljeprisene. Endret 20. oktober 2009 av kilik Lenke til kommentar
kilik Skrevet 11. november 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. november 2009 Holder seg rundt $80 fatet, men svak dollar gjør at dette er bare 2,78 kr literen. Oljeproduksjonen i Norge har nå halvert seg på knappe 9 år: Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 23. november 2009 Rapporter Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Ser ut som om dollaren bare fortsetter å falle. Snart nede på 5.0 Endret 23. november 2009 av dicktator Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. november 2009 Rapporter Del Skrevet 23. november 2009 kilik: Grafen er kuttet ved 1,8 mb/d så fallet ser mer dramatisk ut enn det er. I virkeligheten er det ikke halvert ennå. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. november 2009 Rapporter Del Skrevet 26. november 2009 Skjer det noe i oljemarkedet nå? Bensinprisen her er lavere nå enn den har vært på et par måneder og jeg får bare opp dagskurver over oljepriser på NA24. Jeg skulle gjerne sett ukeskurve, månedskurve og årskurve. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 26. november 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. november 2009 (endret) Har ingen graf, men prisen har økt betydelig fra januar da man var helt nede på $33 fatet. I skrivende stund er den $77. Prisen har vært stabil rundt $80 i oktober/november. Prisnedgangen du har merket er nok heller dollaren som var 6,50 kr i sommer og ned rundt 5,50 kr i det siste. Veiledende bensinpris hos Statoil/Shell for Blyfri 95 nå er ca. 12 kroner literen. Råoljeprisen (før rafinnering) utgjør da 23% av prisen, statlige avgifter ca. 63%. Hver enkelt bensinforhandler bestemmer den faktiske prisen. Endret 26. november 2009 av kilik Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 26. november 2009 Rapporter Del Skrevet 26. november 2009 Haha, de norske avgiftene har rundt 3 ganger så stor påvirkning på bensinprisen enn selve råoljeprisen. Tåpelig. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 26. november 2009 Rapporter Del Skrevet 26. november 2009 Prisen blir nok aldri svært høy. Økonomien krymper i steden. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 17. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 17. desember 2009 Da ser det ut som at dollaren er på vei opp - fra 5,6 for noen uker tilbake til nesten 5,9 i dag. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 24. desember 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. desember 2009 Oljeprisen holder seg fortsatt i underkant av $80. Veldig stabilt for tiden. Jeg tippet rundt $100 ved årets slutt tidligere. Et stykke over, men ikke så verst tippet. Neste år ser jeg for meg en kraftig økning. Stadig mindre produksjon i nedgangslandene som Norge, Mexico etc. og finanskrisen vil i stor grad avblåses i Asia og Europa med økt bilsalg, varehandel etc. Klassisk supply/demand altså. Tipper over $100 i snitt. Trolig en ny rekord ($147+) i løpet av året. Forresten 40 år i dag siden den første oljen ble funnet i Nordsjøen. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 4. januar 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. januar 2010 $82. Relativt kaldt vær fører til noe høyere energipriser. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. mars 2010 $82. Prisen har vært dønn stabil så langt i år. Statoil har liten tro på at prisen skal tilbake til gamle høyder med det første: - Lang vei tilbake for oljeprisen Har tidligere sett for meg en snittpris på rundt $120 i år, men mange vestlige land preges fortsatt klart av finanskrisen, så rundt $80 er kanskje mer realistisk. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 1. april 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. april 2010 $85. Det høyeste siden finanskrisen slo inn for fullt i høsten 08. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå