Robocoop Skrevet 29. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2009 66.25 $ nå. Flyselskapene går vel konk nå med høy oljepris + resesjon ? Lenke til kommentar
investor Skrevet 29. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2009 66.25 $ nå. Flyselskapene går vel konk nå med høy oljepris + resesjon ? Nei Det gjør de ikke... vertfall ikke alle... men over 25 relativt store flyselskaper har gått konkurs de siste 12 mnd... Det betyr bare at de som overlever får større markedsandeler når ting snur Det er generelt et kjøpsignal når konkurrenten går konkurs For å dekke oljepriskostnadene på 150 dollar trengte de billigste flyene ikke mer enn rundt 300 kroner økning i billettene per person på de korteste rutene.. problemet er at det tar tid å tilpasse prisene når mange billetter er solgt mange mnd i forveien... så flyselskapene blir liggende bak når prisene øker raskt som det. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 29. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2009 For å dekke oljepriskostnadene på 150 dollar trengte de billigste flyene ikke mer enn rundt 300 kroner økning i billettene per person på de korteste rutene.. problemet er at det tar tid å tilpasse prisene når mange billetter er solgt mange mnd i forveien... så flyselskapene blir liggende bak når prisene øker raskt som det. 300 kroner er vel ganske mye når det er snakk om de billigste flyene og korte ruter? En flyr jo for et par hundrelapper rundt i Europa. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. mai 2009 Man får nyte det mens man kan. Billigbilletene til 299 kr er en sagablott om fem år. Lenke til kommentar
investor Skrevet 29. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2009 Alt er relativt. Dette var noen priser jeg så regnet ut av et meglerhus... Jeg tror uansett det er overkommelig for de fleste. Det er ikke snakk om 1000vis ekstra av kroner på korte turer. Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 29. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2009 Er det nå finansstrukturen skal legges i grus? Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 29. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 29. mai 2009 Prisene for korttidsruter vil jo bli så dyrt at det ikke vil benyttes av folk. Ergo tror jeg også mange ruter vil legges ned. Skal bli vanskelig for flyselskap å beholde en god lønnsomhet. Er noen planer om høyhastighetstog i Norge, men det vil enda ta lang tid før det gjøres til virkelighet. Men det vil om det går slik man ønsker, kunne ta en del innenlands-trafikk fra flyselskapene. Vil uansett bli dyrt for dem som er avhengig av fly. Akkurat som spritsmuglerne stemmer KRF, så er oljesjeikene meget ivrige og interesserte i å fronte "miljøvennlig" politikk. Begge vil jo få best mulig pris for varene. Det er riktig at mange mindre flyselskap nok vil gå dukken. Men alle vil slite. Fremtiden er langt færre fly-ruter. Så på tross av mindre konkurranse, ville jeg ikke som en langsiktig investor, puttet pengene mine i flyselskap. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. juni 2009 $68... og det på samme dag som GM slår seg konkurs. Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2009 nå ser det ut som det kun er oljeprisen, og ikke olje og carry som driver krona med utsikter for alt for lave renter. Australia er fortsatt populære hos spekulantene i Japan. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2009 Akkurat som spritsmuglerne stemmer KRF, så er oljesjeikene meget ivrige og interesserte i å fronte "miljøvennlig" politikk. Begge vil jo få best mulig pris for varene. Forklar. Høye avgifter til oljebasert drivstoff som bensin og diesel og subsidier til alternativ energi vil senke forbruket, og i tillegg gi lavere pris på olje og gass om vi følger tilbud og etterspørsel. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 1. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2009 Akkurat som spritsmuglerne stemmer KRF, så er oljesjeikene meget ivrige og interesserte i å fronte "miljøvennlig" politikk. Begge vil jo få best mulig pris for varene. Forklar. Høye avgifter til oljebasert drivstoff som bensin og diesel og subsidier til alternativ energi vil senke forbruket, og i tillegg gi lavere pris på olje og gass om vi følger tilbud og etterspørsel. Avgifter som du nevner, er "Norsk" politikk. Her finner man kun en unnskyldning for å flå folk i skatt og avgifter. Slik er det ikke i resten av verden. Det jeg snakket om, var at en høy oljepris vil la seg aksepteres som grunnlag i miljøhensyn. Folk må finne seg i høy oljepris (bensinpris) iom at man "må redde miljøet". Videre vil folk spekulere i oljen av denne grunn. (peak-oil + miljøhensyn = meget interessant spekulering.) Dersom folk klager over høy oljepris, vil sheikene være meget ivrige på å forsvare den utifra miljøhensyn. Oljemagnatene er langt ifra dumme, tvert imot! Bare legg merke til hvordan man nå satser ganske sterkt på solenergi i Saudi-Arabia, ved siden av oljen. Det er en ypperlig måte å vise at "man er miljøvennlig". Men det er for det meste et spill for galleriet. Vil det komme ekstra avgifter, så kommer det på toppen av en høy oljepris. Avgiftene vil ikke føre til at oljeprisen går ned. Nei, men de ulike myndighetene vil selv bli meget upopulære dersom de ønsker ekstra avgift på noe som allerede er dyrt. Den høye oljeprisen sørger for at avgifter på toppen av det, blir nærmest en umulighet. Dersom det gjøres, blir avgiftene så små at de blir uten betydning. Oljeprisen har tatt helt av de siste ukene, skal bli interessant å se hvor høyt det går i denne omgangen. Lenke til kommentar
festen Skrevet 1. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2009 Akkurat som spritsmuglerne stemmer KRF, så er oljesjeikene meget ivrige og interesserte i å fronte "miljøvennlig" politikk. Begge vil jo få best mulig pris for varene. Forklar. Høye avgifter til oljebasert drivstoff som bensin og diesel og subsidier til alternativ energi vil senke forbruket, og i tillegg gi lavere pris på olje og gass om vi følger tilbud og etterspørsel. Avgifter som du nevner, er "Norsk" politikk. Her finner man kun en unnskyldning for å flå folk i skatt og avgifter. Slik er det ikke i resten av verden. Det jeg snakket om, var at en høy oljepris vil la seg aksepteres som grunnlag i miljøhensyn. Folk må finne seg i høy oljepris (bensinpris) iom at man "må redde miljøet". Videre vil folk spekulere i oljen av denne grunn. (peak-oil + miljøhensyn = meget interessant spekulering.) Dersom folk klager over høy oljepris, vil sheikene være meget ivrige på å forsvare den utifra miljøhensyn. Oljemagnatene er langt ifra dumme, tvert imot! Bare legg merke til hvordan man nå satser ganske sterkt på solenergi i Saudi-Arabia, ved siden av oljen. Det er en ypperlig måte å vise at "man er miljøvennlig". Men det er for det meste et spill for galleriet. Vil det komme ekstra avgifter, så kommer det på toppen av en høy oljepris. Avgiftene vil ikke føre til at oljeprisen går ned. Nei, men de ulike myndighetene vil selv bli meget upopulære dersom de ønsker ekstra avgift på noe som allerede er dyrt. Den høye oljeprisen sørger for at avgifter på toppen av det, blir nærmest en umulighet. Dersom det gjøres, blir avgiftene så små at de blir uten betydning. Oljeprisen har tatt helt av de siste ukene, skal bli interessant å se hvor høyt det går i denne omgangen. Jeg tror det vil gå ca. like høyt som i 2008, pluss det som tilsvarer pengetrykkingen for å "redde" økonomien i USA. Kanskje 160-200 dollar. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Der passerte vi $70. Som nevnt tidligere er ikke avgiftspolitikken noe særnorsk fenomen. I de fleste europeiske land koster det nå rundt 10 kr. literen, mange av de med en brøkdel av gjennomsnittsinntekten i Norge. I fattige Tyrkia betaler de nå 13 kr. literen. Endret 5. juni 2009 av kilik Lenke til kommentar
festen Skrevet 9. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2009 Spriket mellom olje og gass beskymrer meg litt. Det burde ikke være slik Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 10. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 10. juni 2009 Spriket mellom olje og gass beskymrer meg litt. Det burde ikke være slik Gass er den mest underprisede råvaren. Når det er sagt, så er det olje som det spekuleres i. De samme som spår høy oljepris, slik som Goldman Sachs, er de som spekulerer i og styrer oljeprisen. Jeg skjønner ikke hvorfor spriket mellom gass og olje bekymrer deg!? Tenker du på at olje er overpriset? Faren for korreksjon? Hvorfor skulle det komme? Oljeprisen vil fortsette oppover så lenge man ikke får bank kollapser. Det er bankene som styrer oljeprisen. Mener du at gass er underpriset, slik som meg, så invester penger i det. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. juni 2009 Rundt $72. Dette minner om 2007 på nytt. Lenke til kommentar
Gnotten Skrevet 10. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 10. juni 2009 Rundt $72. Dette minner om 2007 på nytt. 72? Hvor er det du ser oljeprisen for brent? I dag er det høyeste prisen har vært oppe på, 70,80 dollar fatet. Jeg merker at du ofte opererer med høyere tall enn hva oljeprisen faktisk er. Eller er det lettoljen du ser på? Den har vært oppe i 71,5 dollar i dag. Men ingen oppe i 72. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Lettoljen ja. Over $72 den nå. EDIT: Over $73. Endret 11. juni 2009 av kilik Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. juni 2009 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2009 Gass opp 8 % i dag. Jeg tror det er mange som har shortet gass og vært long olje, som har dekket inn posisjoner. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. juli 2009 $61,90. Prisen har falt ca. 15% på fire uker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå