Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2


Anbefalte innlegg

Er det utseendemessig likt? Jeg har ihvertfall klin likt tastatur på min to år gamle maskin. Den var inne for bytte av hovedkort i juni, ellers så har den vært/er knall. Kjørt et år med Windows 7 nå, og det funker meget bra det. Batteritiden begynner å bli litt redusert nå, så funderer på å kjøpe meg et 9-cellers på eBay. Originalbatteriet kommer vel på rundt 430,- inkl frakt, i motsetning til å kjøpe det fra Dell der det koster fire ganger så mye..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg nytt 9 cellers batteri for ca 1,5 mnd siden. Den siste måneden har batteriet laddes ganske sporadisk, men nå lader det ikke mer. Jeg må ha ledningen i hele tiden. Batteriet viser 1 % i visningsfeltet til høyre i windows.

 

Jeg har kjørt Dell Diagnostics og der fikk jeg en feil på Hard Drive. Jeg vet ikke hva de ulike feilkodene innebærer, men har sendt mail (2 ganger) til kundeservice på engelsk. Dette er nå 2 uker siden og jeg får ikke noe respons.

 

Noen som har opplevd det samme problemet med batteriet/ evt laderen?

 

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Et lite tips.. bytt også tastatur om du har en av de første som ble levert, tastaturene som senere kom og som også ble brukt i Vostro er myye deiligere å skrive på :)) Kjøpte slikt på ebay for 200kr.

 

Når var dette byttet da?

Min maskin er 2,5 år gammel, så da regner jeg med at jeg har de gamle knappene da.

Kan nesten helt sikkert si at du har det gamle slappe tastaturet, det nye er litt stivere i knappene og mer "snappy"

 

Gammeltypen har modellnummer: NSK-D9A0N (..og suger) Har ikke kasta det i søppla enda, for tenkte å ha det liggende om jeg plutselig bestemte meg for å spandere Cola på det nye ;)

 

Kjøpte mitt nye her:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200364989599

 

Jeg har da nytypen jeg, husker ikke hele nummret, men begynner med 0RN, slik som det du linker til :)

Lenke til kommentar

Hva er den råeste CPU man kan oppgradere til?

Er det t9300 penryn?

Har allerede T8300, så da er det kansje i kke så mye å hente.

Vil bruke den til videoredigering, og skulle hatt litt mer guff.

Det råeste du kan slenge inn i din M1330 er T9500 (6M Cache, 2.60 GHz, 800 MHz FSB), men personlig ville jeg heller anbefale å gå for T9300 (6M Cache, 2.50 GHz, 800 MHz FSB), de 100Mhz extra du får på en T9500 koster mer enn de smaker..

Lenke til kommentar

Hvordan er kvaliteten på reparasjonen som blir gjort når de fikser PCer med GPU feil? Fikk beskjed om at de skulle skifte hovedkort og kjøleribbe. Vil dette inneholde en mer permanent fix eller er det bare samme jalla opplegget på nytt, sånn at jeg har det gående igjen om et år eller to?

Lenke til kommentar

Det er selve nvidia chippen som er problemet, den takler ikke store svigninger i temperatur og loddepunktene under selve silisiumet løsner. Min anbefaling er å modifisere kjølinga om man ønsker at systemet skal holde lengre, pass på å gjør det umiddelbart etter hovedkortbytte, da slipper du at GPU blir skadet før du får modda kjølinga

 

Modifikasjonen består av å kutte ut den alt for tykke termiske pad'en (2-3mm tykk) som gjør at GPU får lov til å oppnå høy temperatur. Dette gjøres med å heller benytte seg av en spesialtilpasset kobberplate og deretter bruke normal kjølepasta.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Modifikasjonen består av å kutte ut den alt for tykke termiske pad'en (2-3mm tykk) som gjør at GPU får lov til å oppnå høy temperatur. Dette gjøres med å heller benytte seg av en spesialtilpasset kobberplate og deretter bruke normal kjølepasta.

 

Litt mer arbeid enn jeg gidder å legge i en gammel utdatert PC tror jeg. :) Rart ikke Dell har gjort tilsvarende endringer i opplegget sitt, så kunne de ha sluppet å få maskiner i retur om og om igjen.

Lenke til kommentar

Modifikasjonen består av å kutte ut den alt for tykke termiske pad'en (2-3mm tykk) som gjør at GPU får lov til å oppnå høy temperatur. Dette gjøres med å heller benytte seg av en spesialtilpasset kobberplate og deretter bruke normal kjølepasta.

 

Litt mer arbeid enn jeg gidder å legge i en gammel utdatert PC tror jeg. :) Rart ikke Dell har gjort tilsvarende endringer i opplegget sitt, så kunne de ha sluppet å få maskiner i retur om og om igjen.

Var nå ikke rare arbeidet jeg la ned i å modde kjølinga, tok meg ca.20minutter. Du får en roligere maskin og en som varer lengre.

 

Hvorfor dell ikke har byttet kjøleløsning er for meg en gåte, problemet 8400M GS chipsettet og at det er allergisk mot temperatur syklusene er jo noe nvidia selv har gått offentlig ut med. Jo større svigningene på de termiske syklusene blir, jo fortere løsner loddingene under silisiumet. Jeg vet iallefall at mitt nye HK har overlevd 2 år med ganske hyppig bruk etter modifikasjonen og at maskinen er rolig og stillegående

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe å lure på. Husk bare på å spare på den cooling padden du fjerner, slik at du kan sette den tilbake ved en senere reklamasjon. Det tar max 20 min å gjøre denne modden, og det eneste du trenger er en god kjølepasta(arctic sliver f.eks). Legg pastan slik at begge sider av kobber stykke får kjølepasta.

 

Joda, men det endrer jo ikke på det faktum at maskina *egentlig* begynner å bli utdatert, f.eks. med en 3-4 generasjoner gammel GPU osv. Så da er det litt å kaste gode penger etter dårlige å drive å kjøpe alt mulig rart, pengene kunne sikkert heller inngått i fondet for kjøping av ny maskin heller. :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et kjapt spm:) Kan jeg slenge inn en intern 2,5 Seagate Momentus 5400.6 500GB?

 

 

Snakket med de på support, de skulle sende meg en ny lader og hardisk da disse antageligvis er ødelagte. Men da tenkte jeg at jeg skulle kjøpe meg en ny og større hardisk.

 

Har aldri skiftet HD før, men de på Dell mente at jeg klarte det helt fint alene.

Lenke til kommentar

Et kjapt spm:) Kan jeg slenge inn en intern 2,5 Seagate Momentus 5400.6 500GB?

 

 

Snakket med de på support, de skulle sende meg en ny lader og hardisk da disse antageligvis er ødelagte. Men da tenkte jeg at jeg skulle kjøpe meg en ny og større hardisk.

 

Har aldri skiftet HD før, men de på Dell mente at jeg klarte det helt fint alene.

 

 

JAnew_yes.gif

 

 

Lenke til kommentar

Et kjapt spm:) Kan jeg slenge inn en intern 2,5 Seagate Momentus 5400.6 500GB?

 

 

Snakket med de på support, de skulle sende meg en ny lader og hardisk da disse antageligvis er ødelagte. Men da tenkte jeg at jeg skulle kjøpe meg en ny og større hardisk.

 

Har aldri skiftet HD før, men de på Dell mente at jeg klarte det helt fint alene.

 

 

JAnew_yes.gif

 

Okay. Takk for svaret. Bør jeg kanskje oppgradere minnet mitt også. Har bare 2 gb, men skulle hatt mer? Kan jo kjøpe 2 stk 2 gb minnebrikke:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...