Gå til innhold

Er du redd for døden?


Anbefalte innlegg

Er ofte redd for å dø selv, som oftest kommer tanken om kvelden når jeg ligger i sengen, og jeg f.eks. tenker på hvordan det er å ligge på et sykehus med en alvorlig sykdom og kjenne at nå kommer slutten. Det er vel det å slutte å puste og å ikke lenger være til, noen gang, aldri i evigheten å kunne leve på jorden igjen som skremmer meg mest.

 

Er du redd for døden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har vel kanskje noe å gjøre med at jeg ikke er så overimponert av livet.

 

Ja, samme her. Har merket tidligere når jeg har vært veldig deprimert at tanken på døden har vært en trøst, så det kan jo tenkes at når man ligger for døden så vil man føle seg så elendig og deprimert at man ikke bryr seg særlig mye om det, men bare ønsker det velkommen.

Lenke til kommentar

Tanken om at en dag tar alt slutt og at en aldri igjen kan leve på jorden i all evighet har ofte vært ganske nedslående for min del, men prøver og ikke tenke så mye på det. :) Hvem vet, kanskje det ikke er slutten heller. Men min tro er det motsatte, og derfor ser jeg på døden som en slutt for godt.

Lenke til kommentar

Jeg er mest redd for å dø for tidlig, og ikke kunne oppleve et et verdig liv.

 

Men når jeg ligger der i sengen om 100 år etter ett meningsfylt liv skal det nok bli godt å få evig hvile. :)

 

Edit:

Er forresten enig med kjetil02. Man har ikke noe å sørge over når man er død. Ikke hvis døden ikke er slutten da tatt i betraktning.

Endret av ErlendPerlend
Lenke til kommentar

overaskende få som er skikkelig redde for å dø,

jeg er redd for¨å dø, er skikkelig redd for å ikke få oppleve , tenk at verden bare fortsetter , forandrer seg , og jeg ikke er der for å oppleve dette, , det å oppleve er en flott ting selv om det som skjer ikke alltid er så bra,

vil heller være tilstede å oppleve krig og faenskap enn det å dø,

Lenke til kommentar

hvorfor skal man egentlig være redd får døden? lev livet ut og nytt vært øyeblikk livets glede gir deg.

har også tenkt på dette når jeg skal dø, morfaren min døde av kreft og siste gang jeg så han i livet var på min bursdag. jeg fikk tilbydd se ham en siste gang men valgte heller av respekt for meg selv og minnene jeg har med ham og derfor lot jeg det være. hvis jeg skal være redd for noe er det å dø fra mine nærmeste og aldri ta en siste farvel.

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Det spørs egentlig helt hvordan jeg kommer til å dø... dersom jeg dør på grunn av ildtenger i øyesoklene, så tror jeg at jeg vil frykte døden, men dersom jeg bare ikke våkner, er det ikke så ille egentlig.

 

Det er ikke som at en kan angre på at en døde i ettertid allikevel, så hva har en egentlig å frykte?

Lenke til kommentar

Nå er det slik at de aller fleste grubler litt stille for seg selv en gang iblant. Jeg tilhører da gruppen som grubler veldig mye. Ettersom mitt livssyn tilsier at det overhodet ikke finnes noe liv etter døden, så ser jeg ikke noen grunn til å frykte døden. Etter man er død, er man død. En eksisterer ikke, og sånn er det bare. En kan ikke da i ettertid tenke at det var så mye mer man ville oppnå i livet, og jeg ser derfor ingen grunn til å frykte døden. Døden i seg selv er for meg veldig naturlig, og det plager meg ikke at jeg en dag vil opphøre å eksistere. Det er den korte stunden før jeg dør som bekymrer meg mest. Alt kan skje på et brøkdel av et sekund, og jeg tror egentlig jeg er ganske paranoid med tanke på døden. Det hender ofte at jeg tenker at nå kan jeg dø når som helst, og frykten for å dø setter ofte inn hos meg. Det å dø er det som skremmer meg - ikke døden.

Lenke til kommentar
overaskende få som er skikkelig redde for å dø,

 

Jeg har den oppfatningen om at de fleste ikke egentlig tror de kommer til å dø, og har et omfattende underbevisst forsvarsverk som beskytter mot alle følelsene som er knyttet til denne tanken, sånn at man på den måten er i stand til å tenke og si "jeg skal dø" og snakke om dette på en måte som om det egentlig ikke angår en selv.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke redd for å dø når jeg har det trygt og godt, men hvis jeg hadde vært i en døden-nær-situasjon ville jeg nok vært direkte redd for døden. Det er ikke konsekvensene som gjør meg redd, men slutten på det eneste livet jeg har. Derfor blir man nok mer klar etterhvert som du eldes og får mer livserfaring og opplevelser. Jeg kan vel si at jeg ikke er redd selve døden, men redd frykten for døden.

Lenke til kommentar
Er ofte redd for å dø selv, som oftest kommer tanken om kvelden når jeg ligger i sengen, og jeg f.eks. tenker på hvordan det er å ligge på et sykehus med en alvorlig sykdom og kjenne at nå kommer slutten. Det er vel det å slutte å puste og å ikke lenger være til, noen gang, aldri i evigheten å kunne leve på jorden igjen som skremmer meg mest.

 

Er du redd for døden?

 

Jeg er redd for en smertefull død, men ikke døden i seg selv. Som det heter så fint: Hvorfor frykte slutten på all frykt?

Lenke til kommentar
overaskende få som er skikkelig redde for å dø,

jeg er redd for¨å dø, er skikkelig redd for å ikke få oppleve , tenk at verden bare fortsetter , forandrer seg , og jeg ikke er der for å oppleve dette, , det å oppleve er en flott ting selv om det som skjer ikke alltid er så bra,

vil heller være tilstede å oppleve krig og faenskap enn det å dø,

 

Din egen død eksisterer ikke. I din egen verden vil du alltid eksistere. Det er med andre ord ingen grunn til å grue seg til en evighet i kjedsomhet under jorda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...