Gå til innhold

BK: Vandrefalk i 300 km/t


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
utrolig flott fanget bilde.

det er selvfølgelig vanskelig å tenke komposisjon, posisjonering og sånne ting når noe kommer så brått på, så jeg synes du har vært veldig heldig med denne. :D

Pff, heldig? Finnes ikke tilfeldigheter, flaks eller hell når man fotograferer fugler.. ;)

 

Flott skutt drama! Spontant blikkfang!

 

Litt leit for ravnen. Hadde som guttunge en tam ravn. :cool:

Takker. Er nok ikke alle som har lignende opptak, vil jeg tro... :)

Lenke til kommentar
Bare det å finne en rovfugl ser jeg på som imponerende. Misunnelsesverdig bilde. Håper selv å kunne få et slikt scoop av rovfugl i jakt.

Hei, og takk for gode ord.

 

For å ta et virkelig godt vandrefalkbilde trengs det tålmodighet, tålmodighet og atter tålmodighet. Man må observere fuglene i flere dager, kanskje uker, før man (hvis man er heldig) finner et egnet sted til å sette opp kamuflasje. Deretter må man bruke mye tid der - for å være på rett sted til rett tid. Situasjonsbilder er viktig, og ikke bare portretter.

Lenke til kommentar
Finner man redet er alt unnagjort på under 1 dag :D

Du vet hvor vandrefalken har reir, ja? Bratte fjellvegger og slikt?

 

Ikke "bare-bare" å "finne redet" nei.. ;) Og uansett om man finner det, er det ikke sikkert kamuflasje kan settes opp forsvarlig til innsyn til redet, på riktig avstand. Ofte ligger redet et stykke fra toppen av fjellveggen, og da er det meget vanskelig å finne et egnet sted for oppsetting av kamuflasje.

 

I mitt tilfellet fant jeg reiret, og jeg var under 50cm ifra en rugende Vandrefalkhunn - ikke mange kan skryte av slikt. Men nærmeste sted for oppsetting av kamuflasje var 30 meter unna, litt over reiret - dét blir det ikke gode bilder av...

 

Ellers, Mr. Olsen - hva sier du? :)

Lenke til kommentar

Høhø, måten du snakker minner om den ekstreme iveren Arne Nævra har etter å ligge ute i dagesvis i et trangt kott for å observere rødrev eller lignende dyr.

 

Sånn "Nå er klokka 04:30, nå skal vi se om rødreven kommer ut av hiet sitt snart!! Ja ser DER er et lite rødt hode! Er det ikke fantastisk!"

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg har lokalisert 2 falkreir, 1 tårnfalkreir som ligger 20 meter fra et havørnreir (Noe som er übersjeldent med tanke på territoriekamp osv) hvor begge reirene ligger bra til for å sette opp kamu å knipse med 200mm, men på grunn av kamuflasjen vil være synlig fra kysten, hvor det i lang tid er kjent at tyske krypkyttere har speidet etter havørnreir fra, og derfor har vi valgt og ikke gjøre noe med det.

Det andre er et vandrefalkreir på fjellet, som ligger ganske ok til, problemet er at det tar meg 3 timer med bil å kome dit, + 6 timer gåing, noe som har satt en stopper for knipsing, til jeg får noe kraftigere i telelengden.

 

Så har jeg 4-5 havørnreir, 1 hvor jeg har knipset fra, men 300mm uten stativ ble litt for kort. resten er reir en 500mm burde takle bra, men har ikke mulighet til å komme meg dit. Det pågår også massive tiltak for å frede reirene, og sjekkes ukentlig, derfor vil et skjul ødelegge for videreføring av unger.

 

Rovfugl i hovedsak burde folk egentlig holde seg unna, spesielt reir.

Det siste reiret jeg besøkte var ikke besøkt de siste 10 årene (beliggenheten sa alt) men det var morro å komme opp dit å høre ørnene skrike over oss, men en ganske stor unge i reirer. Fra en litt høyde i terrenget så vi rett inn på reiret, og den dagen jeg får meg 500mm skal jeg rett opp dit med kamu og termos, perfekt!

Lenke til kommentar

Jeg venter på bilder, Mr. Olsen... Med så mange rovfugler i området, burde det vel være en smal sak for deg å fange de på brikken?

 

Herlig bilde! Snakk om å være på rett sted til rett tid - og våken og kvikk i situasjonsøyeblikket. :thumbup:

Takktakk.. Det tar tid å få slike bilder - tro meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...