Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en 16 år gammel jente. Jeg har lenge hatt planer om å gå inn i luftforsvaret etter vidregående for å bli pilot, da henholdsvis jagerflypilot. Det eneste problemet mitt da er at jeg er ganske lav. Jeg har vært hos legen med dette, for å få skjekket eventuelle muligheter når det gjelder veksthormoner og lignende, men det var jeg vist for gammel til. Så jeg er dømt til å ikke bli mer enn 155cm. Dette ødelegger jo planene mine om å bli jagerflypilot helt!

 

Jeg har lest på forsvaretsnettsider utallige ganger, bare i tillfelle de 163cm man må være for å komme inn mirakuløst har sunket noen cm. Selvfølgelig har de jo ikke det.. -.-'

 

Men før jeg snakker meg helt bort her, er alt håp ute? Er det ingen andre måter å komme inn på? Har jeg ingen sjangs i det hele tatt til å kunne bli jagerflypilot? For jeg vil fly, jeg vil ikke være mekaniker på heltid, liksom.

Også lurer jeg på, er det bare luftforsvaret som har 163cm for å komme inn, eller gjelder det liksom hele forsvaret?

Må jeg si hadetbra til drømmen om en karriere i forsvaret?

 

-Vilde

Du kan jo prøve å "henge" på stanga. Det hjelper deg å strekke litt ut. Snakk med legen ein gong til ang veksthormoner.

Om du greier 3-4 cm frå stanga og 3-4 pga hormoner, så greier du det akkuratt:)

Du kan prøve å kontakte luftmed og høre kva dei sei. Om du har nokk sittehøyde og lårlengde, sa kan det hende dei gjør ein unntakk også?

 

I verste fall, så kan du jo altids bli flyinstuktør, flyger i Alaska/Afrika. Der er det mye flyging. Eg vil sei det er nesten meir "flygin" enn som jagerflypilot, siden i militæret er det MYE taktisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt feil akkurat der. Etter 1 år er du ferdig med seleksjonsbiten, og det er først da utdanningen starter, og varer 2-3 år som et minimum, avhengig av flytype.

 

Rett det som skrives over her. Skal ufattelig mye til for å ryke ut etter seleksjons-perioden på Bardufoss. Da må du gjøre noe kriminelt eller annet alvorlig.

 

Ryker man ut under perioden på LFS fortsetter man et annet sted i luftforsvaret ut året for å fullføre befalsskolen, og går ut med sersjants grad. (Pluss at man har fått fly under førstegangstjenesten)

 

Men det er jo helt fantastisk nytt! Jeg trodde hele tiden at det var fullt mulig å ryke ut tvers gjennom hele utdannelsen. Men da var jeg glad jeg tok feil. Jeg skal og da sikte mot kvinnelige pull-ups i stedet. Jeg trodde alltid at hvis du siktet mot de mannlige versjonene i stedet så ville du klare mer å imponere. Vel, da får jeg bare sikte mot de beste karakterene på den kvinnelige delen i stedet. Tusen takk ihvertfall! Må si jeg har lært veldig mye mer og satt meg mye mer inn i dette nå som jeg oppdaget tråden og fikk så mange gode tips. Tusen hjertelig igjen :-)

Lenke til kommentar

For det meste så spiller vel ikke høyde så stor rolle, om man klarer opptakskrav?

 

Flyskolen har absolutte høydekrav for en grunn. Såvidt jeg vet er det ikke noen høydekrav for de andre skolene. Så 155 cm er som å ta en attraksjon på Tusenfryd som har høydekrav 160 cm feks (nå er det ingen attaksjoner der som har 160 som minstekrav), sorry du får ikke lov.

Lenke til kommentar

For det meste så spiller vel ikke høyde så stor rolle, om man klarer opptakskrav?

 

Flyskolen har absolutte høydekrav for en grunn. Såvidt jeg vet er det ikke noen høydekrav for de andre skolene. Så 155 cm er som å ta en attraksjon på Tusenfryd som har høydekrav 160 cm feks (nå er det ingen attaksjoner der som har 160 som minstekrav), sorry du får ikke lov.

 

Det eneste med absolutt høydekrav er F-16, men selvfølgelig så må man jo faktisk være høy nok/lav nok til å kunne klare å fly, men her er det ikke noe absolutte krav.

 

Til hvem det nå var som lurte på dette med høyde, søk, ellers vil du aldri få vite om du kan bli flyger i luftforsvaret.

Lenke til kommentar

For det meste så spiller vel ikke høyde så stor rolle, om man klarer opptakskrav?

 

Flyskolen har absolutte høydekrav for en grunn. Såvidt jeg vet er det ikke noen høydekrav for de andre skolene. Så 155 cm er som å ta en attraksjon på Tusenfryd som har høydekrav 160 cm feks (nå er det ingen attaksjoner der som har 160 som minstekrav), sorry du får ikke lov.

 

Det eneste med absolutt høydekrav er F-16, men selvfølgelig så må man jo faktisk være høy nok/lav nok til å kunne klare å fly, men her er det ikke noe absolutte krav.

 

Til hvem det nå var som lurte på dette med høyde, søk, ellers vil du aldri få vite om du kan bli flyger i luftforsvaret.

 

Høydekravet er 99cm lang rygg for f-16. Er noen begrensninger på lår-lengden også, men husker ikke helt hva. Er du i grenseland på for lang rygg, Sitt med en kompiss på skuldrene i 10min før du skal måle deg, kan avgjøre en cm eller to.

Lenke til kommentar

Turin; er det en tradisjon slik jeg har hørt at den beste eleven på uttaksflygingen på Bardufoss for en ride i baksetet på en F-16? Når får en vite hvordan flytype man eventuelt havner på? Og sist, men ikke minst, hva skjer de første 7-8 ukene i Bardufoss, ukene før man begynner å fly?

 

Lenke til kommentar

Turin; er det en tradisjon slik jeg har hørt at den beste eleven på uttaksflygingen på Bardufoss for en ride i baksetet på en F-16? Når får en vite hvordan flytype man eventuelt havner på? Og sist, men ikke minst, hva skjer de første 7-8 ukene i Bardufoss, ukene før man begynner å fly?

Beste elev får en baksete tur på "flash'en" (gradueringa hvor flyaspirantene blir flyelever). Beste elev trenger ikke å ha best karakter, man må nemlig ha 0 pink for å kunne bli beste elev. De første 5 ukene er det teori på bardufoss. Man må ha bestått diverse fag (bland annet teknisk på saab safari) før man får sette seg i flyet og fly det.

Lenke til kommentar

Turin; er det en tradisjon slik jeg har hørt at den beste eleven på uttaksflygingen på Bardufoss for en ride i baksetet på en F-16? Når får en vite hvordan flytype man eventuelt havner på? Og sist, men ikke minst, hva skjer de første 7-8 ukene i Bardufoss, ukene før man begynner å fly?

Beste elev får en baksete tur på "flash'en" (gradueringa hvor flyaspirantene blir flyelever). Beste elev trenger ikke å ha best karakter, man må nemlig ha 0 pink for å kunne bli beste elev. De første 5 ukene er det teori på bardufoss. Man må ha bestått diverse fag (bland annet teknisk på saab safari) før man får sette seg i flyet og fly det.

Hva er en/et pink? (a)

Lenke til kommentar

Turin; er det en tradisjon slik jeg har hørt at den beste eleven på uttaksflygingen på Bardufoss for en ride i baksetet på en F-16? Når får en vite hvordan flytype man eventuelt havner på? Og sist, men ikke minst, hva skjer de første 7-8 ukene i Bardufoss, ukene før man begynner å fly?

Beste elev får en baksete tur på "flash'en" (gradueringa hvor flyaspirantene blir flyelever). Beste elev trenger ikke å ha best karakter, man må nemlig ha 0 pink for å kunne bli beste elev. De første 5 ukene er det teori på bardufoss. Man må ha bestått diverse fag (bland annet teknisk på saab safari) før man får sette seg i flyet og fly det.

Nemlig null pink? Så hvis elev nr. 1 og 2 har hver sin pink i slutten av "skoleåret" på Bardufoss. Elev nr. 1 har gj. snitt karakter på 94% og elev 2, 89% vil det ikke bli kåret beste elev det året? For siste flygekullet fra juni kullet, ble det ikke flashparade før langt ut i skoleåret på Luftkrigsskolen. Har du selv vært elev v Bardufoss?

Lenke til kommentar

Får beste elev også velge flytype selv?

yupp

Ikke annet å gjøre enn å satse på å bli beste elev da ;)

Thats my plan;) Og alle andres også da :D

Når dere kommer opp til bardufoss er planen å komme igjennom. Ingen kommer igjennom uten sammarbeid, og instruktørene legger merke til indualister som ikke deler sin kunnskap med andre. Så klart vil alle være best, men det går ikke uten et meget godt sammarbeid mellom elevene i klassen.
Lenke til kommentar

 

Ikke annet å gjøre enn å satse på å bli beste elev da ;)

 

Thats my plan;) Og alle andres også da :D

 

Når dere kommer opp til bardufoss er planen å komme igjennom. Ingen kommer igjennom uten sammarbeid, og instruktørene legger merke til indualister som ikke deler sin kunnskap med andre. Så klart vil alle være best, men det går ikke uten et meget godt sammarbeid mellom elevene i klassen.

Det er jo så klart viktig å hjelpe andre. Ein gjer det helst på teori, men man flyr jo "åleine".

Ut i frå det eg forstår, så er den beste eleven, den som gjør det best i flyet?

Lenke til kommentar

man flyr de aller fleste turer med instruktør. Dersom man får noen gode tips, eller gjør noen feil er dette viktig å viderformidle til klassen slik at flere kan gjør gode triks, og ferre kan gjøre feil. Slik er det i dag på alle norske skvadroner at man deler med sine kolegaer hva man gjør feil slik at ingen andre gjør det samme. På lik linje er det på LFS. Man lærer utrolig mange måter på hvordan man lærer mye teoretisk stoff på kort tid, så alle som er motivert nokk bør klare teorien. Det er flyvninga som er et problem, og det er her man deler gode og dårlige sider av sin flytur med resten av klassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...