Gå til innhold

Nysgjerrig på Luftforsvarets Flygeskole?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjapt inn og ut, strøk på styrkestestene så vidt.

 

Hadde jeg vært mer motivert så hadde jeg klart og trent meg opp til de, så var ikke så store nedturen

Kjipt da. Men det er jo kanskje like greit, om du var ikkje sååå gira på det?

Kor "nazi" var dei på testane? Måtte armane vere heilt strake på pull-ups og push-ups?

Og på sit-ups, måtte du ha hodet heilt ned på gølvet eller var det nokk å ha ryggen ned?

 

Utrolig bra tråd! Veldig spennende å følge med på hele prosessen du gikk igjennom. Jeg bare lurer på enkelte ting

Hvordan er de angående allergier og sånt? Hvis du har klart å fjerne dem for eksempel og legen har allergi utdannelse og kan bekrefte at allergiene er vekk. Går det fint da?

Hvordan var det med de testene du tok i Fase 1? Var de vanskelig? Jeg sliter dessverre litt i matte, men har nå bestått. Skal se om jeg kan gjøre det litt bedre.

Jeg har vært utvekslingsstudent og bodd i England i et år, tror du det kan tas som en positiv ting? I tillegg har jeg vært i SHVU (Sjøheimevernets Ungdomsgruppe) og har fått gått igjennom generelle ting om forsvaret som å leve ute, navigasjon, skyting, førstehjelp, å lede en gruppe, mestringsøvelser, osv osv.

C.T.

Om eg får lov å svare for Turin?:) Har ikkej vert inne endå, men har lest ganske mye ang emnet, så kanskje eg kan hjelpe deg litt?:)

Det aldri godt å sei med forsvaret, korleis dei reagerer på helse o.l. Dei har egne krav, du kan finne dei på siden. Eg vil TRU at det skulle gå greit. Prøv å leite det fram og lese litt på det, du finner sikkert svar der.

Ang. fase 1 - det er meir "iq"-test. Alt av matte er hoderekning, så øv på det.

Øv på ulike oppgåver som "2 biler kjører mot kvarandre i __km/t, når møtes dei". Altså, av den slag. Både enklare og vanskeligare.

Øv på å jobbe/tenke fort.

Alt det der vil så klart hjelpe deg. Forsvaret ser etter gode lederegenskaper f.eks. God engelsk vil hjelpe deg både på fase 1 og uttaksflyging. Men det gir ikkje noe garanti for å komme inn heller. Det er mange ulike egenskaper dei ser etter og mye av det er medfødt.

Konsentrasjon, evne til å ta riktige avgjørelser (raskt), korleis du jobbe under stress, korleis du reagere i ulike situasjona osv osv. Og det er ting som er ekstremt vanskelig å trene seg til.

Du kan trene f.eks til å takle presset godt i ein spesiel situasjon, men i den situasjon forsvaret setter deg i, vil du slite mye.

Dei ser etter kor FLINK du er til å fly og kor fort du går framover.

Med andre ord, ikkje prøv å bli "superwomen" til du skal ditt. Det er berre å søke og prøve seg. Mange ryker ut, men noen som kommer inn også;) Så du har jo ingenting å miste (bortsett frå drømmen, det er litt kjipt da). Men det ville vert endå meir kjipt, om du jobba 4-5 år på å "forbedre" deg og fortsatt ryke ut?

Einaste tipset eg kan gi - om du vil komme inn, øv på dei fysiske testane. Spesielt 3000m og pull-ups, som er noe av det "hardaste" å øve seg til.

Ver litt obs på pull-ups, slik at du tar dei som forsvaret vil du skal ta dei.

Ellers for eg berre ønske deg lykke til!

Om du har noen fleire spm - spør i vei. Som sagt, eg har ikkje vert inne endå, men har lest veldig mye om det, så eg har litt peiling da:)

Lenke til kommentar

Kjapt inn og ut, strøk på styrkestestene så vidt.

 

Hadde jeg vært mer motivert så hadde jeg klart og trent meg opp til de, så var ikke så store nedturen

 

Er ikke sånn at du fikk mulighet til å trene og komme tilbake neste år?

Lenke til kommentar

Allergi Allergi skal ikke være behandlet etter 12 års alder.

Forbigående og sporadisk bruk av godkjent legemiddel ved

lett grad av rhinoconjunctivitt i pollensesongen kan

godkjennes av MFLN. Helårig bruk av medikamenter mot

allergi ekskluderer.

Gjennomgått behandling med hyposensibilisering i

forbindelse med pollenallergi kan godkjennes om

behandling og tilfredsstillende resultat dokumenteres av

lege med allergologisk kompetanse.

Tidligere anafylaktisk eller alvorlig allergisk reaksjon med

kjent (for eksempel vaksiner) eller ukjent agens samt

kostrestriksjon av medisinske årsaker ekskluderer

 

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/opptak-og-seleksjon/flygeropptak/documents/luftforsvarets%20krav%20til%20medisinsk%20unders%C3%B8kelse.pdf

Lenke til kommentar

Kjapt inn og ut, strøk på styrkestestene så vidt.

 

Hadde jeg vært mer motivert så hadde jeg klart og trent meg opp til de, så var ikke så store nedturen

Kjipt da. Men det er jo kanskje like greit, om du var ikkje sååå gira på det?

Kor "nazi" var dei på testane? Måtte armane vere heilt strake på pull-ups og push-ups?

Og på sit-ups, måtte du ha hodet heilt ned på gølvet eller var det nokk å ha ryggen ned?

 

Utrolig bra tråd! Veldig spennende å følge med på hele prosessen du gikk igjennom. Jeg bare lurer på enkelte ting

Hvordan er de angående allergier og sånt? Hvis du har klart å fjerne dem for eksempel og legen har allergi utdannelse og kan bekrefte at allergiene er vekk. Går det fint da?

Hvordan var det med de testene du tok i Fase 1? Var de vanskelig? Jeg sliter dessverre litt i matte, men har nå bestått. Skal se om jeg kan gjøre det litt bedre.

Jeg har vært utvekslingsstudent og bodd i England i et år, tror du det kan tas som en positiv ting? I tillegg har jeg vært i SHVU (Sjøheimevernets Ungdomsgruppe) og har fått gått igjennom generelle ting om forsvaret som å leve ute, navigasjon, skyting, førstehjelp, å lede en gruppe, mestringsøvelser, osv osv.

C.T.

Om eg får lov å svare for Turin? :) Har ikkej vert inne endå, men har lest ganske mye ang emnet, så kanskje eg kan hjelpe deg litt? :)

Det aldri godt å sei med forsvaret, korleis dei reagerer på helse o.l. Dei har egne krav, du kan finne dei på siden. Eg vil TRU at det skulle gå greit. Prøv å leite det fram og lese litt på det, du finner sikkert svar der.

Ang. fase 1 - det er meir "iq"-test. Alt av matte er hoderekning, så øv på det.

Øv på ulike oppgåver som "2 biler kjører mot kvarandre i __km/t, når møtes dei". Altså, av den slag. Både enklare og vanskeligare.

Øv på å jobbe/tenke fort.

Alt det der vil så klart hjelpe deg. Forsvaret ser etter gode lederegenskaper f.eks. God engelsk vil hjelpe deg både på fase 1 og uttaksflyging. Men det gir ikkje noe garanti for å komme inn heller. Det er mange ulike egenskaper dei ser etter og mye av det er medfødt.

Konsentrasjon, evne til å ta riktige avgjørelser (raskt), korleis du jobbe under stress, korleis du reagere i ulike situasjona osv osv. Og det er ting som er ekstremt vanskelig å trene seg til.

Du kan trene f.eks til å takle presset godt i ein spesiel situasjon, men i den situasjon forsvaret setter deg i, vil du slite mye.

Dei ser etter kor FLINK du er til å fly og kor fort du går framover.

Med andre ord, ikkje prøv å bli "superwomen" til du skal ditt. Det er berre å søke og prøve seg. Mange ryker ut, men noen som kommer inn også ;) Så du har jo ingenting å miste (bortsett frå drømmen, det er litt kjipt da). Men det ville vert endå meir kjipt, om du jobba 4-5 år på å "forbedre" deg og fortsatt ryke ut?

Einaste tipset eg kan gi - om du vil komme inn, øv på dei fysiske testane. Spesielt 3000m og pull-ups, som er noe av det "hardaste" å øve seg til.

Ver litt obs på pull-ups, slik at du tar dei som forsvaret vil du skal ta dei.

Ellers for eg berre ønske deg lykke til!

Om du har noen fleire spm - spør i vei. Som sagt, eg har ikkje vert inne endå, men har lest veldig mye om det, så eg har litt peiling da:)

 

Tusen takk for svar!

Unnskyld hvis jeg skriver litt rart, men er paa engelsk tastatur. Men jeg haaper det ikke gjor saa mye med allergiene hvis jeg klarer aa fjerne dem.

Takk, naa skal jeg i hvertfall pulle litt paa matte hvis jeg kommer inn. Slike ting som jeg mest sannsynlig vil faa som fart (som du nevnte). Ja de ser etter saa mange egenskaper. Faar haape jeg har en del av dem. Fra SHVU og aa bo her i England paa en Engelsk skole har jeg leart mye, og faatt polert mange av de egenskapene. Faar bare se til aa shinet de opp enda mer. Nei jeg kommer nok til aa jobbe hardt mot drommen. Jeg gir meg ihvertfall ikke for kamp! Hvis jeg ikke kommer med, saa sitter jeg i hvertfall igjen med god samvittighet for at jeg i det hele tatt provde.

 

Naar det gjelder de fysiske testene har jeg allerede begynt aa trene meg opp til saa det er bra! Jeg tar armhevninger, situps, kneboy og jogging. Jeg prover aa rette meg mot 3 km paa 12 minutter. Som er vel det beste kvinner kan faa har jeg hort. Og alt kan man jo trene seg opp til! Naar det gjelder fysisk trening ihvertfall. En veninne skal vaere min personlige trener. Hun er ekspert paa trening, og vil hjelpe meg med baade pushups og pullups.

 

Tusen takk igjen for at du tok deg tid. Setter utrolig stor pris paa all hjelp jeg kan faa!

Naar det gjelder allergier har jeg alt tittet paa kravene de setter naar det gjelder helse. Det staar at de kan godkjenne det hvis legen som har allergiutdannelse kan bekrefte at allergien er fjernet eller noe. Det kan da vaere noe forhaapentligvis. Men jeg skal ha en samtale med legen naar jeg kommer hjem til Norge, og vise han det det staar med allergier paa Forsvarets sider.

Lenke til kommentar

Naar det gjelder de fysiske testene har jeg allerede begynt aa trene meg opp til saa det er bra! Jeg tar armhevninger, situps, kneboy og jogging. Jeg prover aa rette meg mot 3 km paa 12 minutter. Som er vel det beste kvinner kan faa har jeg hort. Og alt kan man jo trene seg opp til! Naar det gjelder fysisk trening ihvertfall. En veninne skal vaere min personlige trener. Hun er ekspert paa trening, og vil hjelpe meg med baade pushups og pullups.

 

Forsvaret er helt åpne om de fysiske opptakskravene, så der er det ingen vits i å tro noe som helst.

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/Sider/krav.aspx

Legg merke til at push-ups er med hendene i skulderbredde, sit-ups med hendene bak hodet og albue til motsatt. Hang-ups er for jenter liggende horisontalt under en bom med overtak.

 

Forøvrig så vil jeg bare legge til at det er endel tester forsvaret ikke går ut med offentlig. Litt for at alle skal stille likt, men også på noen av testene er det en fordel å ikke vite hva man går til.

Lenke til kommentar

Naar det gjelder de fysiske testene har jeg allerede begynt aa trene meg opp til saa det er bra! Jeg tar armhevninger, situps, kneboy og jogging. Jeg prover aa rette meg mot 3 km paa 12 minutter. Som er vel det beste kvinner kan faa har jeg hort. Og alt kan man jo trene seg opp til! Naar det gjelder fysisk trening ihvertfall. En veninne skal vaere min personlige trener. Hun er ekspert paa trening, og vil hjelpe meg med baade pushups og pullups.

 

Forsvaret er helt åpne om de fysiske opptakskravene, så der er det ingen vits i å tro noe som helst.

http://forsvaret.no/...Sider/krav.aspx

Legg merke til at push-ups er med hendene i skulderbredde, sit-ups med hendene bak hodet og albue til motsatt. Hang-ups er for jenter liggende horisontalt under en bom med overtak.

 

Forøvrig så vil jeg bare legge til at det er endel tester forsvaret ikke går ut med offentlig. Litt for at alle skal stille likt, men også på noen av testene er det en fordel å ikke vite hva man går til.

 

Ja, den siden har jeg sett før! :-) Takk. Men er det samme krav for flygerskolen som for resten av Forsvaret? Der jeg var litt usikker.. Men I guess so! Men hva mener du med albue til motsatt? Hadde jeg som kvinne gjort ekstra godt inntrykk hvis jeg hadde prøvd meg på den mannlige versjonen av pullups? Jeg vil prøve å skape best mulig inntrykk hvis jeg kommer inn skjønner du.

 

Ok, men det skjønner jeg. Tusen takk for all info :-)

Lenke til kommentar

Bra med positivt tenking;) I verste fall, så har du gjort ditt beste og anskaffet deg mange gode egenskaper og erferinger, som er kjekt å ha med vidare i livet:) Det er sånn eg tenker i alle fall:)

 

 

Ja, absolutt helt enig! Det er jo så mye fantastisk som du opplever (hvis du kommer deg et stykke). Jeg bare tenker på at hvis jeg ryker ut så hadde jeg foretrukket at det hadde vært i begynnelsen. Hører om så mange personer som kommer så utrolig langt så ryker de ut. Da har du brukt så mange år på en utdannelse som ikke tok deg noen steder. Men hvis du tenker positivt så er det jo ufattelig mye du lærer av hele opplevelsen, og mange egenskaper du sikkert aldri trodde du ville ha fått i løpet av livet. Kan jo til og med hende du forandrer deg brått som person (positivt ment altså), og at neste utdannelse du går over på vil det hjelpe med alt du allerede har liggende i baklommen.

Lenke til kommentar

Naar det gjelder de fysiske testene har jeg allerede begynt aa trene meg opp til saa det er bra! Jeg tar armhevninger, situps, kneboy og jogging. Jeg prover aa rette meg mot 3 km paa 12 minutter. Som er vel det beste kvinner kan faa har jeg hort. Og alt kan man jo trene seg opp til! Naar det gjelder fysisk trening ihvertfall. En veninne skal vaere min personlige trener. Hun er ekspert paa trening, og vil hjelpe meg med baade pushups og pullups.

 

Forsvaret er helt åpne om de fysiske opptakskravene, så der er det ingen vits i å tro noe som helst.

http://forsvaret.no/...Sider/krav.aspx

Legg merke til at push-ups er med hendene i skulderbredde, sit-ups med hendene bak hodet og albue til motsatt. Hang-ups er for jenter liggende horisontalt under en bom med overtak.

 

Forøvrig så vil jeg bare legge til at det er endel tester forsvaret ikke går ut med offentlig. Litt for at alle skal stille likt, men også på noen av testene er det en fordel å ikke vite hva man går til.

 

Ja, den siden har jeg sett før! :-) Takk. Men er det samme krav for flygerskolen som for resten av Forsvaret? Der jeg var litt usikker.. Men I guess so! Men hva mener du med albue til motsatt? Hadde jeg som kvinne gjort ekstra godt inntrykk hvis jeg hadde prøvd meg på den mannlige versjonen av pullups? Jeg vil prøve å skape best mulig inntrykk hvis jeg kommer inn skjønner du.

 

Ok, men det skjønner jeg. Tusen takk for all info :-)

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/fos/bilder-video/sider/slik-utf%C3%B8res-styrketestene.aspx

Du får ikkje lov til å ta dei "mannlige" pull-ups". Og då står du i fare til å trene til 15 manlige, får beskjed om å ta dei du skal og ikkje greie meir enn 6-8, fordi det er litt andre muskler som brukes.

 

Trur ikkje det er noen som ryker ut, etter uttaksflyging. Det er ferdig ca 1 år etter fase 2. Altså, mindre enn 1 år med utdannelse.

Lenke til kommentar

Naar det gjelder de fysiske testene har jeg allerede begynt aa trene meg opp til saa det er bra! Jeg tar armhevninger, situps, kneboy og jogging. Jeg prover aa rette meg mot 3 km paa 12 minutter. Som er vel det beste kvinner kan faa har jeg hort. Og alt kan man jo trene seg opp til! Naar det gjelder fysisk trening ihvertfall. En veninne skal vaere min personlige trener. Hun er ekspert paa trening, og vil hjelpe meg med baade pushups og pullups.

 

Forsvaret er helt åpne om de fysiske opptakskravene, så der er det ingen vits i å tro noe som helst.

http://forsvaret.no/...Sider/krav.aspx

Legg merke til at push-ups er med hendene i skulderbredde, sit-ups med hendene bak hodet og albue til motsatt. Hang-ups er for jenter liggende horisontalt under en bom med overtak.

 

Forøvrig så vil jeg bare legge til at det er endel tester forsvaret ikke går ut med offentlig. Litt for at alle skal stille likt, men også på noen av testene er det en fordel å ikke vite hva man går til.

 

Ja, den siden har jeg sett før! :-) Takk. Men er det samme krav for flygerskolen som for resten av Forsvaret? Der jeg var litt usikker.. Men I guess so! Men hva mener du med albue til motsatt? Hadde jeg som kvinne gjort ekstra godt inntrykk hvis jeg hadde prøvd meg på den mannlige versjonen av pullups? Jeg vil prøve å skape best mulig inntrykk hvis jeg kommer inn skjønner du.

 

Ok, men det skjønner jeg. Tusen takk for all info :-)

http://forsvaret.no/...rketestene.aspx

Du får ikkje lov til å ta dei "mannlige" pull-ups". Og då står du i fare til å trene til 15 manlige, får beskjed om å ta dei du skal og ikkje greie meir enn 6-8, fordi det er litt andre muskler som brukes.

 

Trur ikkje det er noen som ryker ut, etter uttaksflyging. Det er ferdig ca 1 år etter fase 2. Altså, mindre enn 1 år med utdannelse.

Litt feil akkurat der. Etter 1 år er du ferdig med seleksjonsbiten, og det er først da utdanningen starter, og varer 2-3 år som et minimum, avhengig av flytype.

Lenke til kommentar

Litt feil akkurat der. Etter 1 år er du ferdig med seleksjonsbiten, og det er først da utdanningen starter, og varer 2-3 år som et minimum, avhengig av flytype.

 

Rett det som skrives over her. Skal ufattelig mye til for å ryke ut etter seleksjons-perioden på Bardufoss. Da må du gjøre noe kriminelt eller annet alvorlig.

 

Ryker man ut under perioden på LFS fortsetter man et annet sted i luftforsvaret ut året for å fullføre befalsskolen, og går ut med sersjants grad. (Pluss at man har fått fly under førstegangstjenesten)

Endret av -Olsen-
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er en 16 år gammel jente. Jeg har lenge hatt planer om å gå inn i luftforsvaret etter vidregående for å bli pilot, da henholdsvis jagerflypilot. Det eneste problemet mitt da er at jeg er ganske lav. Jeg har vært hos legen med dette, for å få skjekket eventuelle muligheter når det gjelder veksthormoner og lignende, men det var jeg vist for gammel til. Så jeg er dømt til å ikke bli mer enn 155cm. Dette ødelegger jo planene mine om å bli jagerflypilot helt!

 

Jeg har lest på forsvaretsnettsider utallige ganger, bare i tillfelle de 163cm man må være for å komme inn mirakuløst har sunket noen cm. Selvfølgelig har de jo ikke det.. -.-'

 

Men før jeg snakker meg helt bort her, er alt håp ute? Er det ingen andre måter å komme inn på? Har jeg ingen sjangs i det hele tatt til å kunne bli jagerflypilot? For jeg vil fly, jeg vil ikke være mekaniker på heltid, liksom.

Også lurer jeg på, er det bare luftforsvaret som har 163cm for å komme inn, eller gjelder det liksom hele forsvaret?

Må jeg si hadetbra til drømmen om en karriere i forsvaret?

 

-Vilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...