Gå til innhold

windows vista bedre en xp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vista på en PC med lite RAM er jo helt håpløst. Er jo ikke det Vista er lagd for.

Nå selges det jo knapt nok en eneste ny PC her i landet med mindre enn 2GB RAM, så det er liksom ikke det store problemet akkurat. Man kan jo plukke opp en bærbar Dell idag med gode nok specs (og 2GB RAM) til å kjøre Vista bra for under 5000 kroner.

Lenke til kommentar

hva er det som er så mye bedre med vista?

fancy effekter som man blir lei av etter noen uker?

spill funker generelt tregere på bærbare.

strengere kontroll på hva du installerer som erfarne brukere ikke trenger?

alt er tregere en xp

vista og bærbar = død

flere bluescreen en xp?

 

nei.. xp er bedre, den har det du trenger samt noe du ikke trenger, men er ikke i nærheten av hva vista har av overflødig dritt.

 

skal man ha en rein arbeids operativsystem skal man ikke velge noe fra windows.

 

linux ubuntu for eksempel har hva du trenger, skriveprogram, musikk og video avspiller, internett og mye annent som du kan installere helt gratis så du slipper å bruke pirat for å bruke noe fra windows.

Lenke til kommentar

jeg har brukt windows vista i ca 2 uker nå og er veldig veldig fornøyd.. etter min meningen slår det xp!!! til alt!! men jeg har en ganske rask pc og da, og jeg skjønner godt at de som sitter med en liten laptop med 512mb ram sliter litt!!

 

men her er hva jeg syns er bedre med vista en xp :

 

Ryddighet

enklere

( mye bedre på spilling, økte fra 30fps til 50 fps med en gang jeg satt igang dx10, dette gjelder FSX )

jeg vet ikke om jeg skal si at det er raskere, men sånn å søke etter ting går utrolig mye raskere i vista en xp.

 

og masse mer, kommer ikke på akkurat no!:p

Lenke til kommentar
Jeg mener at XP er det beste oprativ systemet vertfall. Har mange kompiser som klager mye over vista, hadde det selv i 2 mnd, det var vertfall ikke noe for meg.

 

Helt enig med folkvord01!

Jeg kjøpte meg ny laptop i høst, medfølgen vista.

Har hatt mye problemer med det,

og mange venner av meg har problemer med vista også!

 

Det jeg har slitt mest med er å få instalert forskjellige drivere,

til alt det eksternt studio utstyret mitt,

som midi-keyboards/controlere, eksterne lydkort osv..

 

Også hatt en del problemer med selve maskinens

minnekort leser, integret web-cam osv...osv

Kommer opp en feil melding nesten hver gang jeg starter opp pcen,

at ditt og datt har stoppet å virke.

 

Jeg er meget missfornøyd med vista, og har også prøvd å instalere XP igjen,

men det gikk ikke, fordi XP instalasjons cden fant ingen harddisken på maskinen :S

 

Så jeg vil ikke anbefale noen å instalere vista! :p

Lenke til kommentar

Vista er sikrere og kræsjer mindre men er etter min erfaring tregere spesilet hvis man har lite ram (2gb eller mindre).

 

Spill går tregere i Vista og ordentlige dx10 spill er hittil fraværende selv om dem prøver å innbille kjøpere at spill som f.eks Crysis og Bioshock er dx10 (de er dx9 med enkelte dx10 effekter i tilleg med stort ytelses tap som resultat). Kan nevne at Bioshock kjørte med 15 til 30fps i Vista og 50 til 100fps i XP64 med visuelt samme grafikken.

 

Ellers så sier jeg bare....

 

Once you go Mac, you'll never go back.

Lenke til kommentar

dx10 nekter de store spille produsentene å lage spill med dette siden alt for mange hater xp, så hvorfor er det så bra med at bare dx10 er til vista? så alle skal tvinges til å bytte. annen jeg lurer på er om alt er tryggere i vista?

tull, har du erfaring med pc så slipper du alt av virus.

sp1 beta gjorde maskinen min 5 ganger tregere, så.. tviler på at ferdigproduktet for sp1 blir så bra som alle sier.

har sagt det en gang før, linux for arbeid og xp for de spille avhengige.

Lenke til kommentar

Har hatt Vista i ca et halvt år, og bytter aldri tilbake til XP.

 

Maskinen er en Acer 5720ZG med 1.46Ghz prosessor og 2Gb RAM, og Vista er meget rask og fin å bruke.

Har enda ikke opplevd problemer med at maskinen henger eller fryser.

Har ikke hatt andre problemer relatert til Vista heller.

Lenke til kommentar
Jeg mener at XP er det beste oprativ systemet vertfall. Har mange kompiser som klager mye over vista, hadde det selv i 2 mnd, det var vertfall ikke noe for meg.

 

Helt enig med folkvord01!

Jeg kjøpte meg ny laptop i høst, medfølgen vista.

Har hatt mye problemer med det,

og mange venner av meg har problemer med vista også!

 

Det jeg har slitt mest med er å få instalert forskjellige drivere,

til alt det eksternt studio utstyret mitt,

som midi-keyboards/controlere, eksterne lydkort osv..

 

Også hatt en del problemer med selve maskinens

minnekort leser, integret web-cam osv...osv

Kommer opp en feil melding nesten hver gang jeg starter opp pcen,

at ditt og datt har stoppet å virke.

 

Jeg er meget missfornøyd med vista, og har også prøvd å instalere XP igjen,

men det gikk ikke, fordi XP instalasjons cden fant ingen harddisken på maskinen :S

 

Så jeg vil ikke anbefale noen å instalere vista! :p

 

 

Når det gjelder bærbare PC-er så er de ganske fullpakket av ekstra programvare man ikke trenger, som bare ligger i bakgrunnen og bruker resurser. Min anbefaling er(hvis man er kompetent nok) å installere windows vista på nytt på bærbare PC-er, og kun legge inn de programmene man trenger. Har sett hvordan Acer direkte ødelegger brukeropplevelsen ved å nesten kvele systemet med særdeles overflødig programvare, og de er sikkert ikke de eneste. At det i noen tilfeller mangler drivere eller at de ikke er optimale er for såvidt ikke microsoft sin feil.

Lenke til kommentar

Stemmer at Acer legger ved ekstra programmer. Acer Empowering pakken er ganske omfattende.

Norton er med.

Microsoft Works er med.

En trial versjon av Office 2007 er med.

 

Fjerner man det man ikke trenger av forhåndsinstallerte programmer og Vista funksjoner er man på god vei mot en rask maskin. Installerer man i tillegg alle programmer man legge inn etterhvert inn på en annen partisjon enn den hvor OS ligger på er det en stor fordel.

Lenke til kommentar

XP var helt håpløst i starten det også, tok lange tider før jeg gadd og legge fre meg 2k til fordel for xp. Jeg var ikke den eneste som ikke gadd å bytte før lange tider heller. Det samme gjelder sikkert vista også, det vil ta en tid før windows har fått det brukbart fra sin side, og enda en tid føre folk har fått brukbare drivere. Testa Vista litt i starten, men bestemte meg or og vente til ting hadde forbedret seg litt. Det er godt mulig det har blitt bra nå, har ikke testet det på lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...