Jokiz Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 Har nettopp kjøpt en helt ny gaming PC til rundt 15.000kr for å spille spill på den, men alle spill jeg har innstallert hittil, krasjer hele tiden! Joda, de starter og alt ser bra ut, men plutselig må "programmet lukkes" eller "Skjermkortdriveren slo seg av, men har blitt gjennoprettet" Eller så ender noen bare opp med svart skjerm etter en liten stund. Tror jeg har alle de nyeste driverne til skjermkort, hovedkort og lydkort. Og har oppdatert de med Windows sine updates. Specs: EVGA GeForce 8800GTS 512MB GDDR3 Asus Striker 2 Formula nForce-780i SLI Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX Intel Quad Core Q6600 2,4Ghz 2x Samsung Spinpoint 500GB HDD. Windows Vista Ultimate 64bit Skjermen er en HP W2207. Spill som klikker spesielt mye: Bioshock (Klikker nesten alltid etter "Bioshock" logoen kommer opp i begynnelsen av spillet. Stranglehold (Pleier også å klikke før jeg får startet spillet skikkelig!) Spillene funker av og til men når jeg har blåst av 15.000kr for å spille spill så forventer jeg at de skal funke hele tiden!
Crossfire Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 (endret) Hmm, må nesten feilsøke og bare begynne et eller annet sted her, problemet kan jo være så mangt.. Men skjermkortet tror jeg kanskje du skal se på først. Har det for det første nok strøm (noen skjermkort har ekstra strømkontakt)? For det andre, prøv å installer en annen versjon av driverne (feks en litt eldre, eller en ny betaversjon. Husk å velge 64bit driverne). edit: Pluss nyeste DirectX. Husk også å avinstaller driverne som allerede er der skikkelig først. Ser også at du har SLI på hovedkortet, jeg har ikke erfaring med det men det er formodentlig deaktivert siden du bare har ett skjermkort? Endret 28. april 2008 av Crossfire
Jokiz Skrevet 28. april 2008 Forfatter Skrevet 28. april 2008 Ja, SLI er deaktivert. Og det med å slette gamle drivere, hvordan ser jeg hvilke som er nye og gamle? Kanskje bedre å bare slette alle og deretter innstallere den andre?
Crossfire Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 (endret) Og det med å slette gamle drivere, hvordan ser jeg hvilke som er nye og gamle?Kanskje bedre å bare slette alle og deretter innstallere den andre? Sannsynligvis har du en C:\NVIDIA\WinVista64 , der kan du se versjoner av drivere (men tror ikke det inkluderer windows sine innbyggede). Men, ja for all del slett alt som har med NVIDIA å gjøre (skal kunne gjøres fra control panel-uninstall a program, men kanskje nvidia også har et verktøy på nettsidene sine som rensker opp helt, husker ikke helt), så bare laster du ned den nyeste pakken deres. edit: du skal også kunne høyreklikke på skrivebordet og velge nvidia control panel->help->system information der ser du hvilken versjon du har inne. Men det er egentlig irrelevant, bare fjern alt Endret 28. april 2008 av Crossfire
anotherzen Skrevet 28. april 2008 Skrevet 28. april 2008 http://www.nvidia.com/object/winvista_x64_175.12.html er de nyeste betadriverne for vista 64bit, disse har jeg ikke testet enda.. men jeg regner med de er gode drivere. http://www.nvidia.com/object/winvista_x64_174.74.html disse derimot har jeg testet, kjempedrivere, raske og stabile, om du har problemer med andre drivere så kan du teste disse.
alleibruk Skrevet 29. april 2008 Skrevet 29. april 2008 (endret) høres ut some det er noe galt med den nye pcn din.. kjøpte du den i deler eller ferdig bygd? er mest sannsylgvis power supply. er den stor nok og leverer den nok strøm? minnebrikker, har du noen andre og prøve med? harddisk, har du en anen og prøve med? ellers må du jo passe paa att chipset/skjermkort drivere er installert. men slike feil er nesten helt sikkert hardware feil. Endret 26. juni 2008 av alleibruk
Bata Skrevet 29. april 2008 Skrevet 29. april 2008 Har nettopp kjøpt en helt ny gaming PC til rundt 15.000kr for å spille spill på den, men alle spill jeg har innstallert hittil, krasjer hele tiden! Joda, de starter og alt ser bra ut, men plutselig må "programmet lukkes" eller "Skjermkortdriveren slo seg av, men har blitt gjennoprettet" Eller så ender noen bare opp med svart skjerm etter en liten stund. Tror jeg har alle de nyeste driverne til skjermkort, hovedkort og lydkort. Og har oppdatert de med Windows sine updates. Specs: EVGA GeForce 8800GTS 512MB GDDR3 Asus Striker 2 Formula nForce-780i SLI Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL5 2GB Dimm's, E.P.P and DHX Intel Quad Core Q6600 2,4Ghz 2x Samsung Spinpoint 500GB HDD. Windows Vista Ultimate 64bit Skjermen er en HP W2207. Spill som klikker spesielt mye: Bioshock (Klikker nesten alltid etter "Bioshock" logoen kommer opp i begynnelsen av spillet. Stranglehold (Pleier også å klikke før jeg får startet spillet skikkelig!) Spillene funker av og til men når jeg har blåst av 15.000kr for å spille spill så forventer jeg at de skal funke hele tiden! 15K for det der? Det virka veldig dyrt? Kjøp i deler hvis du ikke gjorde det
Kharan Skrevet 29. april 2008 Skrevet 29. april 2008 Burde ha betalt omtrent halvparten for den maskinen der, så billig som det er å få tak i deler i dag! Greit at skjerm kommer i tillegg, men 15 store lapper virker uforholdsmessig kostbart såvidt jeg ser det.
WaterMarked Skrevet 29. april 2008 Skrevet 29. april 2008 (endret) http://downloads.guru3d.com/ForceWare-174....nload-1903.html Prøv denne driveren. Kan være noe feil med skjermkortet viss driveren bare klikker. Du kan evt laste ned rivatuner og se hvor varmt det er, evt se om det hjelper å klokke det litt ned. Samme problem oppstår hos meg viss jeg overklokker det for mye. Det krever ikke mye kunnskap for å spille på pc, men det er en fordel. Kan komme mye godt ut av pc viss man interesserer seg. Dyr men gøy hobby generelt sett, ihvertfall for min del. EDIT: Og ja... Du har gitt mye for den pcen. Endret 29. april 2008 av The_Free_Man
Purplehaze Skrevet 29. april 2008 Skrevet 29. april 2008 (endret) Det er dessverre ikke slik at man er sikret en bra maskin bare man kjøper masse dyre deler. Det kan lønne seg å sjekke opp litt på forhånd, om det er andre som har hatt problemer med noen av komponentene etc. HW.no er sikkert et fint sted å begynne, eller rett og slett Google. Men uansett.. har du prøvd Vista 32 bit? Om du ikke har fyllt opp begge diskene ennå, kan du jo bare koble fra systemdisken og installere 32 bit på den andre (lettere det for å teste enn å ende opp med et dualboot system man ikke vil ha). Tok jo mange måneder fra Vista kom til nVidia klarte å lage en oppegående driver. Rimelig tafatt av dem, da de hadde tilgang på Vista kjernen et års tid (minst) før dette, men dog. Uansett hadde jeg ikke tatt det for gitt at noe fungerte bra i 64 bit Vista. Jeg hadde faktisk blitt overrasket om det oppsettet der gjorde det Du kan jo f.eks. se på de to kommentarene kortet har fått på Komplett sine sider - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342621. Har sett lignende kommenarer om dette hovedkortet andre steder også, mye i samme stil. Har personlig knota litt med akkurat det kortet der, og må si meg lite fornøyd. BIOSen ser ut som om den er kasta sammen på 5 minutter, med faktisk litt i overkant av skrivefeil, selv til å være et Asus kort. Det at man har mulighet for å velge bakgrunnsbilde, og transparency på dette (!!) i BIOS, men at BIOS-grensesnittet hakker, sier for meg litt om feil fokus hos de som utviklet disse kortene. Det at du i tillegg har start/reset knapp på selve hovedkortet, og Clear CMOS knapp på backplaten sier vel også sitt om at de har hatt en mistanke om at det kanskje skal knotes litt med dette kortet her.. Og ekstern LCD-poster da seff, for å ytterlige forsikre om at ingen, noen sinne, har trodd at det kommer til å skje noe rart under oppstart Ah! Stemmer det.. jeg hadde jo et råd også : Sett minneinstillinger manuelt! Gamerkorta til Asus har hatt litt problemer med det til tider, og som kjent kan krøll med minnet føre til mye rart. Corsair er jo heller ikke overrepresentert på Asus' QVL lister (Qualyfied Vendors List - minnetyper kortene er testet med). Jeg mistenker at Vista 64 og et ikke-ferdigutviklet gamerkort, i herlig harmoni, fører til mye rar oppførsel. Endret 29. april 2008 av Purplehaze
Janster Skrevet 29. april 2008 Skrevet 29. april 2008 Teit at detta forumet drukner i tech support... Sjekk søstersiden www.hw.no. Fatter ikke at Gamer ikke gjør noe med detta, for å få debatten litt over reinstaller DX10 asso. Janster
Green_Monster Skrevet 29. april 2008 Skrevet 29. april 2008 (endret) Du vet at Bioshock må spilles i DX9 ikkesant? Du må enable det i egenskaper elns... husker ikke helt hvor jeg huket av for det. EDIT: Og dette med administrator rettigheter, kompabilitet osv. Regner med at du vet om de funksjonene i vista selv om de ikke er nevnt i tråden her. Endret 29. april 2008 av Cri
Crossfire Skrevet 29. april 2008 Skrevet 29. april 2008 (endret) Du vet at Bioshock må spilles i DX9 ikkesant? Du må enable det i egenskaper elns... husker ikke helt hvor jeg huket av for det. Og hvor har du det fra? Spiller i dx10 som bare det jeg (selv om det ikke har noe særlig å si akkurat i bioshock) Uansett hadde jeg ikke tatt det for gitt at noe fungerte bra i 64 bit Vista. Det er vel hovedkortet du klaget på så slutt å sleng ut sånne generaliseringer. Endret 29. april 2008 av Crossfire
Green_Monster Skrevet 29. april 2008 Skrevet 29. april 2008 Fikk det fra manualen etter at jeg ikke kom forbi Load screen på spillet tror jeg, men kanksje kommet noen patcher osv som har fikset det elns. Enig med Crossfire. Vista 64 funkerer helt fint på mitt system.. aldri hatt noen problemer etter at jeg lærte meg å bruke det.
Brede_Skapstroppen Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Ah! Stemmer det.. jeg hadde jo et råd også : Sett minneinstillinger manuelt! Gamerkorta til Asus har hatt litt problemer med det til tider, og som kjent kan krøll med minnet føre til mye rart. Corsair er jo heller ikke overrepresentert på Asus' QVL lister (Qualyfied Vendors List - minnetyper kortene er testet med). Jeg mistenker at Vista 64 og et ikke-ferdigutviklet gamerkort, i herlig harmoni, fører til mye rar oppførsel. Trur nok du er inne på noe her. Pratet med en av produktgutta på netshop i forbindelse med innkjøp av nesten samme system som du har. Han advarte sterkt mot ASUS i kombinasjon med en stor gruppe RAM - brikker.
anotherzen Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 15K for det der? Det virka veldig dyrt? Kjøp i deler hvis du ikke gjorde det Vista Ultimate er ikke så veldig billig
luacian Skrevet 30. april 2008 Skrevet 30. april 2008 Kan være greit å oppdatere Bios på Hovedkortet også. Mange Asus kort er ubrukelige helt til man oppdaterer Bios. Har erfart mye rart med Asus hovedkort uten oppdatert Bios. Men de har fungert utmerket etter ny Bios.
admir23 Skrevet 2. mai 2008 Skrevet 2. mai 2008 har du prøvd å høyreklikke på snarveien til spillet og trykke på egenskaper - kompatibilitet - kjør dette programmet i ... windows xp service pack 2 og kjør dette programmet som administrator ? jeg måtte gjøre dette med world of warcraft , diablo 2 og crysis.
Green_Monster Skrevet 2. mai 2008 Skrevet 2. mai 2008 (endret) Kjører du crysis i XPSP2 så får du vel ikek brukt DX10 ? Jeg sjekka foressten hjemme ang. Bioshock.. bare høyere klikke på snarveien i spill menyen så kommer DX9 opp som alternativ. Ser egentlig ut som han fikk fiksa det for han har jo ikek vært her på en stund Endret 2. mai 2008 av Cri
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå