Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke startet XP ( hal.dll )


Anbefalte innlegg

Får opp følgende melding når jeg forsøker å boote:

Windows could not start because the following file is missing or corrupt:

$root/system32/hal.dll

 

Det er normalt forårsaket av en manglende boot.ini, så prøvde en bootcfg /rebuild.

Da får jeg opp at det ikke er funnet noen XP installasjon på datamaskinen.

Hva kan jeg gjøre ? Jeg VET at jeg har en fungerende installasjon på ene harddisken, men den har ingen boot.ini fil. ( Fila lå på min tidligere OS-disk som ble formatert i går, som høyst sannsynlig er grunnen til at dette skjer )

 

PS: Prøvde å sette OS-disken til PM på Sata, får jeg bare opp "Missing operating system".

Er det korrupt MBR som forårsaker dette ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den guiden din var veldig lik en engelsk en jeg allerede har ? :)

 

Har du forsøkt å kjøre fixmbr eller fixboot?

Da får jeg bare opp at bootcfg ikke klarte å finne en gyldig windows installasjon. Har ikke testet å skrive ny mbr enda

 

 

Edit:

Skrevet ny mbr til disken som tidligere var OS-disk, og satt den som master. Dette løste problemet. Hvordan får jeg flyttet mbr og boot.ini over til nye OS-disken ?

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Man 'flytter' aldri MBR, det er meningsløst. Men boot.ini er vel bare å kopiere.

 

Problemet ditt ser ut til å være den klassiske at man installerer Windows uten å koble vekk andre disker. Du har da fått separate System og Boot disker.

Hvis du prøvde å formatere den gamle disken fra Windows så ville du ikke fått lov til det, av god grunn. Du har da antagelig bootet fra noe annet for å formatere?

Lenke til kommentar
Man 'flytter' aldri MBR, det er meningsløst. Men boot.ini er vel bare å kopiere.

 

Problemet ditt ser ut til å være den klassiske at man installerer Windows uten å koble vekk andre disker. Du har da fått separate System og Boot disker.

Hvis du prøvde å formatere den gamle disken fra Windows så ville du ikke fått lov til det, av god grunn. Du har da antagelig bootet fra noe annet for å formatere?

OS ble installert på disk F som har boot.ini.

Nå for ca. 2 måneder siden oppgraderte jeg på nytt, OS ble lagt inn på ny disk ( Ny partison med 20gb ledig plass ), og jeg formaterte disk F i Windows. Når jeg skrur på igjen PC-en neste morgen da får jeg opp at den ikke finner noen gyldig windows installasjon.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...