Gå til innhold

Er begrensningene i bildet meg, linse eller avstand?


Anbefalte innlegg

Ja, jeg sysler litt med å ta bilder av diverse ting, bl.a. fugler. La oss se på et eksempel.

 

post-20387-1209233299_thumb.jpg

 

En søt pippipp, men ikke særlig skarp. Bildet er tatt med min 70-300 linse som står i signaturen. Avstand til pippen er vel ca. 4-5 meter. Er det linsa som er såpass dårlig? Eller er det jeg som er for urolig på hånda på full tele, selv med lukkerhastighet på 1/1000? Jeg er ikke av de mest stødige på hånden, men jeg skulle tro at med så høy lukkerhastighet, så skulle ikke det være en faktor, eller? Dette er jo ikke verdens beste linse, jeg vet det. Koster vel rundt 1000-lappen nå. Hadde dette bildet blitt vesentlig bedre med f.eks.Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS USM som jeg vurderer å kjøpe. Da tenker jeg både på om den optiske kvaliteten i seg selv ville hjulpet dramatisk og om IS her ville hjulpet meg til tross for høy lukkerhastighet.

Jeg vet bildet kan bli bedre med jobbing i photoshop, men det er ikke poenget her. Jeg har ikke gjort noe særlig med det for å kunne vise nøyaktig hva kameraet yter. Og selv med litt retusjering så kan man ikke få mer detalsjer enn det som allerede er i bildet. Og de er ganske grove.

 

post-20387-1209233332_thumb.jpg

 

Her er et eksempel til, men her har jeg gjort en del forbedringer i ettertid. Men her kan jeg heller ikke si at ting er sylskarpt.

Så er det bare det at jeg er for langt unna, slik at man må zoome opp bildet såpass mye at det er oppløsningen som blir for dårlig? Skal man altså ha skarpe bilder av sky vesner så må man helst invistere i en 800mm linse? Eller er det bare optikken som er for billig eller er det bare jeg som suger som fotograf? Eller er det rett og slett jeg som har for store forventinger til teknologien?

Venter spent, og takknemlig, på dommen.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det ser ut som ISO-verdien er stilt ganske høyt og at støyfjerning og jpeg-kompresjon reduserer kvaliteten ganske kraftig.

 

I tillegg så skal det objektivet der ikke være helt bra på full tele, selv på f/8. Kilde.

 

Jeg ser ingen tegn til bevegelsesuskarphet.

 

Det er langt skarpere på 180mm og f/8-11, samt 135mm eller mindre med f/5,6-16.

 

I første omgang kan du prøve deg frem med ISO 100-400 + råformat + ca 200mm f/10 og se om det hjelper. Har du mulighet for å gå nærmere er det en stor fordel.

Lenke til kommentar
Vil jeg på lignende bilder få vesentlig bedre bilder med objektivet Canon EF 70-300mm F4-5.6 IS USM? Det skal jo være temmelig bra til prisen.

Det skal være skarpere på 300mm f/8 men jeg synes du skal prøve forslagene først. Ellers så finner jeg ikke noen gode forslag på 300mm uten å gå langt opp i prisklassene. (Canon-objektivet er ikke fantastisk selv om det er bedre)

Lenke til kommentar

post-20387-1209326645_thumb.jpg

 

Her har vi spurven vår igjen. Bildet er godt beskjært. Jpg-kvalitet her er satt på max kvalitet og er omtrent identisk med det helt ubehandlete raw-bildet. Ingen oppskarping eller støyreduksjon.

Data er:

1000/1

f/8

Iso 200

 

Ja, jeg hadde vel for store forventninger til teknologien. Synes bare alle andre får så veldig mye skarpere bilder enn meg. Er vel mange faktorer inn der som jeg forhåpentligvis vil lære meg etter hvert. Og selvsagt bedre optikk. Takker for alle svar. Da er det bare å gå ut å ta flere bilder og bli flinkere.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar

Vi får se hva jeg velger å gjøre på linsefronten. De to første sigmaene så i alle fall svært interessante ut, men jeg tør knapt tenke på hva prisen blir. I første omgang er det Canon 17-55 2.8 IS linsa som står øverst på ønskelista.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar
Vi får se hva jeg velger å gjøre på linsefronten. De to første sigmaene så i alle fall svært interessante ut, men jeg tør knapt tenke på hva prisen blir. I første omgang er det Canon 17-55 2.8 IS linsa som står øverst på ønskelista.

Det er ihvertfall et trygt kjøp :thumbup:

 

Jeg er også spent på prisen :) Forgjengeren til 120-400m er 135-400mm, som koster ca 5 lapper. Så med litt flaks, så kommer koster 120-400mm til å koste under 7.

 

Tom

Lenke til kommentar

Tror det er en del optikk og en del deg som er begrensningen. Optikken er allerede diskutert, så jeg skipper den biten. Så da tar jeg resten. Bildet er ganske undereksponert, og tatt i suboptimalt lys (prøv å holde sola bak deg, og å unngå å ta bilde av motiv mot himmelen). Bakgrunnen er også litt so-so, det er delvis fordi du har skutt med f/8 istedet for wide open. Da blir det dårligere kvalitet på bokeh. Bokeh = det som er ute av fokus. Ref grenene. Samtidig er jo objektivet skarpere når det er blendet ned littegranne. Å planlegge bakgrunnen er ikke så lett alltid, men en dårlig bakgrunn ødelegger et bra bilde (når man jakter på estetiske kvaliteter)

 

Du bør forresten ta bilde i RAW-format om du mener alvor med skarpheten. Med bilder tatt i RAW-format så får du bedre kontroll over oppskarpingen og dermed bedre resultat. JPEG-filene er ferdig-oppskarpet, og dobbeltoppskarping er ikke alltid like bra. I den ligaen du tydeligvis sikter på er nemlig etterbehandling en god del av forskjellen mellom "det var jo ikke så galt" og "wow!"

Lenke til kommentar
Da blir det dårligere kvalitet på bokeh. Bokeh = det som er ute av fokus.

 

Nå skal ikke jeg komme med fasit, men for over 1 måned siden tok et par brukere her inne, opp dette med bokeh... Jeg ble da overbevisst over at disse vet hva de snakker om.

 

Bokeh er "lyskilder som er ute av fokus" Det vil si de små rundingene man ser fra gatelys i bakgrund, viser hvor bra bokeh'm er. Er den meget rund er det bra bokeh, er den meget kantete og 5/6/7 kantete suger den.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...