Gå til innhold

Anmeldelse: Ikaruga (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takk for tilbakemeldinger.

Jokque:

 

Du har selvfølgelig et poeng, men jeg tror ikke at å gjøre et veldig interessant spill til en orgasmatrise heller er veien å gå. For de som vil lese A4-anmeldelser av Ikaruga, finnes det nok av dem.

 

En orgasmatrise?

 

Uansett, jeg går faktisk på gamer.no for å lese nogenlunde A4-anmeldelser av spill. Jeg er interessert i spill, men ikke interessert nok til å finne andre sider og andre anmeldelser som kan være med på gi svar på det jeg faktisk lurer på. Hva? Hvordan? Hvorfor?

 

Du skal ha credit for å lage en anmeldelse som skiller seg ut, og der har nok mange journalister mye å lære, men at det går på bekostning av tilgjengelighet ved å være vanskelig å lese, det holder ikke mål.

 

Jeg har aldri før sett en slik storm av kommentarer på hvordan en artikkel er skrevet på gamer.no, og jeg syntes du burde ta en del av kritikken til deg. For hver som poster i denne tråden er det tjue som klikker seg fort videre etter å ha lest (og ikke forstått) innledninga.

 

Orgasmatrise var et ordspill, for de som måtte lure.

 

Orgasm sier seg selv.

 

matri`se m1 (fra fr, av lat. matrix, se *matrikkel)

1 negativ støpe- el. stanseform til mynter, typografiske tegn, klisjeer o a

 

Det er ikke slik at jeg vegrer meg for å svare på enkle spørsmål, og hvis jeg ikke hadde tatt kritikken til meg hadde jeg heller ikke reagert som jeg gjør. Det er klart at det er skuffende når noe du har brukt mye tid på blir kritisert på noe du selv føler er feilaktig grunnlag, og spesielt når du jobber aktivt med de samme tingene du blir kritisert for. Men ja, du har sikkert rett at jeg mistet helheten i detaljene.

Endret av impywimpy
Lenke til kommentar
Avatar: Spillerens representant i den interaktive verdenen. Grunnen til at jeg bruker ordet er fordi det er det korrekte akademiske begrepet, og fordi det inbefatter at du som spiller tar med noe av deg selv inn i rollen som spillfigur. Det er dermed mye mer relevant enn for eksempel "figur" eller "karakter".

 

And that's where you trip.

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å innrette seg når du ikke begrunner utsagnene dine med konkrete eksempler.

Oki-doki.

 

«Det spill i første rekke trenger er regler som belønner god oppførsel rikelig. Og om dagens stortitler kan fortelle oss noe, må det være at disse reglene ikke en gang trenger å være spesielt gode. Shoot-em-up-sjangeren har helt fra starten av benyttet seg av et nærmest masochistisk regelsett, en lek med begrensninger som gjør at den kanskje best kan sammenlignes med japansk bondage. Målet er med andre ord ikke bare ubevegelighet, men også nytelse gjennom smerte. For mens begrensningene blir stadig mer lammende, skal du overbevises om at det bare finnes én endelig løsning: total overgivelse.»

 

Tanken «hæ?» var i grunn alt jeg satt igjen med etter å ha lest innledningen. Ingenting av dette forteller meg det minste om hverken om spillet, sjangeren eller noe annet relevant til omtalen. De to første setningene er for så vidt gode, i den forstand at de klinger godt i ørene, men hva det er du prøver å si må gudene vite (de aller, aller slappeste av lesere kan kanskje finne å gi opp ved dette punktet). Det er først etter å ha lest den tredje setningen jeg i det hele tatt skjønner jeg hvor det er du vil hen med det du sier, uten at det vil si at jeg har skjønt poenget med å nevne til i det hele tatt. Du forteller oss så at målet med shoot-em-up-spill er «ubevegelighet» og «nytelse gjennom smerte», hvorpå du mister meg igjen. Jeg nevnte «unødvendige setninger». Her er det snakk om et unødvendig avsnitt.

 

Enda et eksempel på hva jeg ser på som meningsløse skriblerier: «Mestringsfølelsen kan sammenlignes med det du opplever når du løser et Sudoku, eller et hvilket som helst logisk puslespill; en følelse av estetisk orden som overskrider maktfantasien på et helt grunnleggende nivå.»

 

Det er tydeligvis en tekst som krever en del av leseren - i hvert fall en god del mer enn hva en gjennomsnittlig spillomtale gjør. Dette er ikke nødvendigvis noe negativt, men det kan jo være litt lurt å tenke over hvem det er som skal lese den, og hvordan. Selv hørte jeg på toner i en estetisk helhet av rytme, melodi og harmoni og konverserte ved hjelp av min trofaste datamaskin samtidig som jeg leste dine skrevne ord satt sammen til en fortelling, noe jeg ganske sikkert ikke er alene om å gjøre, og måtte titt og stadig vekk lese setninger om igjen for å få med med alt. Det er i grunn flott at du ikke har lyst til å skrive en konvensjonell omtale, men det kan til tider virke som om du prøver litt for hardt.

Lenke til kommentar

Som vordende journalist/informasjonsmedarbeider var det å skrive for den gemene hop noe av det første lærerene prøvde å banke inn i hodene på oss. Det driver de egentlig på med ennå, selv om jeg er et godt stykke på vei i utdannelsen :)

 

Det å skrive for nettmediumet krever omstilling fra f eks å skrive besvarelser for sensor, eller akademiske tidsskrifter for den saks skyld. Stikkord som: enkelt, kortfattet og det "å komme til poenget" vil jeg påstå er særlig viktig i anmeldersjangeren.

 

Anmeldelsen din var bra den! Jeg er som sagt kjempefan av fargerikt og variert ordforråd. Pompøse og svulmende setninger er god knall, men ikke når poenget går tapt i all ordonanien, hehe

 

For å oppsummere poenget mitt; jeg syns teksten "lugget" da jeg leste den, og det tror ikke jeg er alene om å mene. Egentlig liker jeg ikke å kritisere deg i det hele tatt, fordi jeg liker å skrive på denne måten selv, og jeg føler at jeg slår meg selv i bakhodet :D

Lenke til kommentar

Anmelder skal ha kudos for å prøve seg på noe litt mer høyverdig enn standard "intro-grafikk-musikk-gameplay-konklusjon" templat.

 

Bare synd at "den lingvistiske rammen rundt anmelderens uttrykk tidsvis tenderer mot det ugjennomtrengelige og onanerende i sin higen etter språklig rikhet og akademisk aksept" (se så lett det er å begå pretentiøst akademia-språk :)).

 

Det var ingen dårlig anmeldelse, men ta til deg kritikken også. Husk at du prøver å treffe et bredt spekter av gamer.no lesere, ikke en eksamenssensor i interaktive medier.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Jeg syns dette var helt fantastisk! Med tanke på hvor grafisk pompøse disse spillene er/var/skal være så syns jeg essayformen din fungerte meget bra.

 

Med herlige ordspill som "Når prosjektilstrømmene blir lange og kuleregnet setter inn..." så kan jeg ikke gjøre annet enn å applaudere.

 

I et ellers språk-fattig intervev kommer dette som et friskt pust, og som nevnt tidligere syns jeg det er synd at folk ikke ser underholdningsverdien i det. Hvis de sliter med å lese det så kan de heller kjøpe Se & Hør og prate om hvor jæli fett det nye spellet var as, dønn serri'st lissom!

 

Dog skal man nok tenke være vár på hvor grensen mellom blogg og anmeldelse ligger.

Lenke til kommentar

Bra omtale, som treffer målgruppen(seig_leik_pinerne) som digger slike vanskelige setninger/spill i hverdagen.

 

Her er et tilsvarende vanskelig spill. Som i grunnen skremmer di fleste fra, i å prøve det.

Livet er for kort, til å ofre tiden til å mestre det.

 

En av mine favoritter (i samme sjanger) i arcade hallen (i ungdoms tia) var Terra cresta og Tokio

 

Nå kan man spille gamle klassikker på PCen ved hjelp av Mame emulatoren. Og har man pivot skjerm (som kan tiltes 90 grader, får man en stor spill område/flate på slike vertikale spill.

 

her er et review av Dreamcast IKARUGA versjonen og historien bak spillet.

Endret av mago
Lenke til kommentar

Godt å se at noen tør å prøve seg på et litt alternativt oppsett, da det som vanligvis brukes stort sett ikke forteller en dritt man ikke får vite av bare å spille spillet.

 

Ikaruga bør om ikke annet prøves av alle, da det er en nytelse både for øye og utfordrer spilleren på helt nye måter.

Endret av oldBOB
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er du overbevist om at frelse bare kan nås gjennom lidelse? Forbered deg på en virkelig prøvelse.

 

Den ekte lidelsen her var å føle at jeg var sensor for en masteroppgave i spillvitenskap. Jeg vil underholdes!

 

Jeg sikter til fraser som "Det er ikke vanskelig å se for seg den dualistiske grunnfilosofien som flerspillerkonsept".

 

Hva er dette da? Å spikke frem setninger fra fremmedordboka, og drysse over ord som roses kun av en kollega i universitetsgangene har lite eller ingenting å gjøre i Gamer.no.

 

Der er kanskje litt harsk kritikk dette her, men synes likevel at Gamer.no har for svak redaksjonell profil. Det bør være en strengere mal på hvordan artiklene skal skrives. I alle fall spillanmeldelser.

 

Jeg ser ikke noe galt i å bruke fargerikt språk i type filosofiske artikler av mer generell karrakter. Jeg tar meg ikke veldig nær av språket, men synes det er skrevet for et helt annet publikum enn det jeg antar gamer.no har.

 

Om Ikaruga

 

Uansett, Ikaruga er et kongelig spill. Jeg liker godt shump, men synes nesten Ikaruga hever seg et hode høyere. Man kan spille det så elegant. Det finnes flere kule videoer av gameplay på youtube.

 

Aaron Linde har skrevet en kjempekul artikkel om vanskelige spill, og den andre videoen i artikkelen er av Ikaruga. Hvis du virkelig har lyst til å lese om vanskelige spill, og bli tent, les den artikkelen. http://www.destructoid.com/real-men-play-g...28920.phtml#ext

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...