Gå til innhold

Intel kutter prisene


Anbefalte innlegg

Men hvorfor senker de prisene på Q6700 og ikke Q9450?

Nå er jo Q6700 billigere enn Q9450, og hvorfor skal noen kjøpe Q9450 da?

 

Med høyere multiplier og langt større overklokking potensiale så hadde hvert fall ikke jeg skaffet Q9450 nå lengre.

For min del er Q9450 overlegen med god margin: mye lavere strømforbruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisguiden stemmer ikke helt når det gjelder prisen på Q6600. Jeg prøvde et par av de øverste (billigste).

 

Men jeg regner med at AMD nå vil svare Intel ved å sette ned prisene på noen av sine prosessorer. De har vel ikke noe valg egentlig, selv om både de og Intel helst ville ha sluppet en priskrig nå. Intel hadde dårligere resultat nå sist p.g.a. at de selger prosessorene "for billig" og AMD må snart begynne å tjene penger hvis de skal overleve i lengden. Da er det ikke riktig å sette ned prisene ...

 

Men jeg kjøpte faktisk AMD-plattform i går (prosessor, hovedkort og minne) til en stue-PC jeg holder på å bygge, så jeg har i hvertfall ikke dårlig samvittighet for å ikke støtte AMD i disse harde tider! :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Jeg begynte allerede litt før priskuttet å vurdere å skifte fra E6600 til Q9450...

 

Jeg skjønner ikke helt vitsen med å kjøpe Q6700 istedet for Q6600? Det er vel bare 200MHz clock som er forskjellen? Men vil Q6600 igjen være verdt å oppgradere fra E6600?

 

Syns bare Q9450 lyder så godt :p Og bruker jo lite strøm og sånt... men hva vil være best å gjøre?

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar

du frøken... nå kjører jeg q9450 på 3,8 stabilt, den står på det heler tiden, døgnet rundt, den stiller seg på ned på 2,9 når den ikkje kjører tunge programmer.. , men når jeg sitter å spiller suser den på 3,8, og jeg hadde ingen problem med å sette den opp til det..

Lenke til kommentar
Q9450 har jo så lav multiplier at du får den jo knapt over 3.2Hz, Q6700 får du vell greit til 4.0GHz og Q6600 greit til 3.6GHz

Da skal du ikke ha et særlig dugelig hovedkort. ;)

Et vanlig P5K3 Deluxe, eller lignende (koster vel en 900-1000kr) klarer jo uten problem å få en ivhertfall 450MHz FSB. (gjerne også opp mot en 460-470)

 

Men at Q9450 taper litt terreng på lav multiplier er nok sant. Men tror nok du skal få en opp i en 3,6GHz. (ivhertfall)

 

Edit: litt for sen

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Apropos FSB og Intel - hva gjør man med overklokking etter Nehalem kommer på gaten, når multiplier er låst og FSB er borte? Dette ble litt off-topic kanskje, men det slo meg at overklokking da vil bli vanskeligere enn før. Eller har man da andre muligheter istedet?

 

Det der er jo en ting som AMD kan spille på hvis de bare kan få litt fart på cpu´ene sine ;)

Kan egentlig ikke forstå hvorfor Intel skal gjøre en slik tåpelig ting :no:

Lenke til kommentar
du frøken... nå kjører jeg q9450 på 3,8 stabilt, den står på det heler tiden, døgnet rundt, den stiller seg på ned på 2,9 når den ikkje kjører tunge programmer.. , men når jeg sitter å spiller suser den på 3,8, og jeg hadde ingen problem med å sette den opp til det..

 

Men hovedspørsmålet er vel om jeg kommer til å merke vesentlig forskjell fra en nåverende E6600 klokket til 3.2GHz på stock luftkjøler? Og hva multiplier snakker vi på Q9450?

 

Er DU toazty fornøyd med CPU'en? Og hva kan man klokke denne med stock kjøler?

 

EDIT: leste en annen plass at Q9450 har 8x multiplier... men hva skader dette så lenge man bare kan øke FSB? eller har det en grense på 450FSB elns? Jeg er ikke den extreme overklokkingsentusiasten så jeg tror jeg bare holder meg med stock kjøler hvis Q9450 klarer å komme opp imot 3.2 til 3.4GHz...

Endret av Core2Duo_Dude
Lenke til kommentar
Apropos FSB og Intel - hva gjør man med overklokking etter Nehalem kommer på gaten, når multiplier er låst og FSB er borte? Dette ble litt off-topic kanskje, men det slo meg at overklokking da vil bli vanskeligere enn før. Eller har man da andre muligheter istedet?

 

Det der er jo en ting som AMD kan spille på hvis de bare kan få litt fart på cpu´ene sine ;)

Kan egentlig ikke forstå hvorfor Intel skal gjøre en slik tåpelig ting :no:

Hvordan vet vi at ikke Quickpath-frekvensen ikke fungerer like bra å klokke med?

I BIOS så ville jeg anta at du gjorde akkurat det samme, bare at det nå kanskje fikk et annet navn...

 

EDIT: leste en annen plass at Q9450 har 8x multiplier... men hva skader dette så lenge man bare kan øke FSB? eller har det en grense på 450FSB elns? Jeg er ikke den extreme overklokkingsentusiasten så jeg tror jeg bare holder meg med stock kjøler hvis Q9450 klarer å komme opp imot 3.2 til 3.4GHz...

Høyere multiplier er kjempegreit i overklokkingssammenheng. :)

De bedre hovedkortene klaren en 450-470MHz FSB, noe som holder for de fleste, selv med 8X MP. Men har du et SLI-hovedkort så kan det nok hende du bare kommer til en 420MHz (og lavere). Da holder hovedkortet veldig igjen, og du vil ikke få så god ytelse som du eventuelt kunne ha fått med høyere MP.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Det er bare å justere Quickpath-frekvensen. Akkurat som man justerer HyperTransport-frekvensen for å overklokke AMD-prosessorer.

Javel, men jeg er litt skeptisk allikevel. Spørs om det er noe å gå på i praksis, når frekvensen blir så høy i utgangspunktet. Jeg leste at AMD prøvde å få til HT 3.0 i den første Phenom-generasjonen, men måtte utsette det og at de nå forsøker igjen med generasjon 2 til høsten. Betyr det at teknikken er så spiss nå at det ikke er noe mer å gå på? Jeg mener, hvis AMD selv har problemer med stabiliteten(?) på frekvensen for HT 3.0, vil overklokkerne gjøre det noe bedre? Men det er mulig Intel kan gjøre slikt bedre. Vi får se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...